Het weer

DDD
Berichten: 35603
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
DDD
Berichten: 35603
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef: Gisteren, 22:06 Een airco zou dan toch wel een aanwinst zijn denk ik. Ik las vandaag nog in de krans dat in Europa de meeste hittedoden zijn van alle westerse landen. Onder andere door het weinig gebruik van airconditioning.
Welke westerse landen zijn er nog meer?
Japan en Amerika worden ook als westers gezien en de Aziatische landen deels ook
-DIA-
Berichten: 34350
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het weer

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Gisteren, 22:06 Een airco zou dan toch wel een aanwinst zijn denk ik. Ik las vandaag nog in de krans dat in Europa de meeste hittedoden zijn van alle westerse landen. Onder andere door het weinig gebruik van airconditioning.
Een airco mag fijn voelen, en kan als korte-termijn wel goed zijn, maar op den duur het is heel slecht voor o.a. de energierekening, schade voor het milieu, en meer:
-Airco's verbruiken veel elektriciteit. Dit kan de energierekening flink laten oplopen. In auto's zorgt de airco voor een extra brandstofverbruik van gemiddeld 5% tot 10%
-De buitenunit van een airco kan zorgen voor geluidsoverlast, wat kan leiden tot irritatie en slaapproblemen bij omwonenden
-Koudemiddelen: Veel oudere en sommige moderne koudemiddelen (zoals F-gassen) zijn extreem schadelijk voor het milieu en dragen sterk bij aan het broeikaseffect als ze weglekken.
-Verstopte condens-afvoeren kunnen leiden tot waterlekkage. Dit veroorzaakt vocht- en schimmelplekken op muren, plafonds en vloeren.
-Bij een tekort aan koelmiddel (door lekkage) kan de compressor in de airco vastlopen, wat resulteert in een dure reparatie.

Zo zien we weer dat we het ene lek proberen te dichten, er dan op andere plaatsen weer narigheid ontstaat.

Inderdaad, we zien ook grote hittegolven in o.a. Zuidoost Azië, en op meer plaatsen op de wereld. Het lijkt dus een mondiaal verschijnsel.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD
Berichten: 35603
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Allemaal eens, maar met die argumenten zou je ook je huis niet moeten verwarmen in de winter. Er zijn minder mensen die overlijden aan kou dan aan warmte, vermoed ik. Hoewel schimmels in huis ook heel ongezond en levensbedreigend kunnen zijn.

In ieder geval: ik ben blij dat het vannacht afkoelt, en daarom staan hier alle ramen en deuren open, maar ik vind het oprecht spijtig dat er mensen zijn die zuchten en steunen onder temperaturen richting de 40 graden en vervolgens airco overdreven vinden.

Ik was zondagmiddag in een vernieuwde kerk, die ook goed gekoeld was. Dat is echt een verademing. Bij ons is het met warme dagen echt niet comfortabel in de kerk.
Hoopvol
Berichten: 1598
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Het weer

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: Gisteren, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het weer

Bericht door huisman »

Hoopvol schreef: Gisteren, 23:51
DDD schreef: Gisteren, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Inderdaad en het is nogal tegen de duurzaamheidsprincipes van @DDD. Dus ik verbaas mij over zijn niet duurzame suggestie.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... tilatoren/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 35603
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef: Gisteren, 23:51
DDD schreef: Gisteren, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Die netcongestie is inderdaad reëel. Ik volg dat redelijk. Ik vind het onbegrijpelijk dat het nog steeds normaal is om auto's in de energiespits te laden én dat je bij autolaadpalen op zaterdag en zondag rond de middag niet de helft korting krijgt. Daarmee zouden denk ik al een groot deel van de problemen in woonwijken zijn opgelost.

Met wat meer financiële prikkels zullen ook asociale mensen vanzelf ervan afzien om hun auto standaard om vijf uur 's middags op te laden.

Maar als ouderen airco hebben, dan draait die in de avond niet exorbitant méér. Ik denk dat ouderen daarin nog het kleinste probleem zijn. De mensen die om zes uur thuiskomen en het hele huis willen koelen, gebruiken veel meer. Ik denk dat als iedereen verplicht dynamische tarieven krijgt, de netcongestie zo over is. Je ziet nu al steeds vaker thuisbatterijen.

Wat mij betreft, moet voor verwarming en koeling altijd ruimte zijn op het net. Maar natuurlijk kan je wel stimuleren dat mensen hun huis tussen 12 en 15 koelen, in plaats van 's avonds om zes uur. Bij een goed geïsoleerd huis is dat ook prima mogelijk. Niet goed geïsoleerde huizen moeten er zo min mogelijk zijn.
DDD
Berichten: 35603
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

huisman schreef: Vandaag, 00:03
Hoopvol schreef: Gisteren, 23:51
DDD schreef: Gisteren, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Inderdaad en het is nogal tegen de duurzaamheidsprincipes van @DDD. Dus ik verbaas mij over zijn niet duurzame suggestie.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... tilatoren/
Er is mijns inziens verschil tussen veelvuldig vliegen voor je plezier en levens redden. Ziekenhuizen zijn ook buitengewoon milieuonvriendelijk, als je alleen al kijkt naar het afval. En hoewel ik zeker vind dat daar ook wel wat minder wegwerpcultuur zou mogen zijn, vind ik onze goede gezondheidszorg toch een groot goed. Ik vind dus dat je een valse tegenstelling geeft. Wat mij betreft, wordt overal met een warmtepomp verwarmd. Dat is duurzaam, en in de zomer kun je daar ook heel duurzaam mee koelen. Dat is precies wat er nodig is.
Plaats reactie