oecumene van het hart

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Toch knap van die Barth, dat-ie dat allemaal zo precies wist...:t
Dat kun je van Calvijn ook zeggen.....
Alleen zie ik bij Barth meer verwondering over onze genadige God. Barth was enthousiaster over God dan Calvijn. Bij Barth staat God, de gans andere centraal, terwijl Calvijn een flink beetje het interne geloofsleven op formule probeerde te krijgen.
Het is geen kwestie van goed of slecht, waar of niet waar, het is maar net waar het toe leidt.

[Aangepast op 16/9/05 door Miscanthus]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je snapt me niet. Knap van Barth dat hij zo precies wist wat Calvijn bewoog.

Overigens, het feit dat je min of meer je voorkeur voor Barth uitspreekt ten opzichte van Calvijn, zegt wel iets van je ligging.
Je zult het mij hopelijk niet kwalijk nemen, dat ik me meer thuisvoel bij Calvijn.
memento

Bericht door memento »

Je snapt me niet. Knap van Barth dat hij zo precies wist wat Calvijn bewoog.
Well, als er iemand was die de werken van Calvijn heeft kaalgelezen, van zn boeken tot brieven toe, was het wel Barth. Dus enig recht van spreken heeft hij wel...
Overigens, het feit dat je min of meer je voorkeur voor Barth uitspreekt ten opzichte van Calvijn, zegt wel iets van je ligging. Je zult het mij hopelijk niet kwalijk nemen, dat ik me meer thuisvoel bij Calvijn.
Well, alhoewel ikzelf toch ietwat rechtser lig als Miscantus, heb ik ook mijn voorkeur voor Barth. Niemand heeft ooit een Christologie geschreven als hij, niemand heb ik ooit met zoveel passie en liefde zien schrijven over Hem. Ja, als het gaat over Christus, dan is Barth vele malen bevindelijker dan Calvijn ooit geweest is. Niemand heeft ooit voller gesproken over wat geloven nu inhoud, dan hij.

Maar Barth heeft ook gedwaalt. En dat is de reden waarom ik Calvinist ben, en geen Barthiaan. Calvijn had het leerstellig juister dan Barth. Calvijn was evenwichtiger. Maar hij had niet de passie die Barth had. Calvijn was iemand die zich afvroeg waarom niet iedereen bekeerd was. Barth was iemand die de mensen bewoog tot het geloof door ze op de volle schoonheid van Christus te wijzen.

Leg maar eens een preek van Calvijn en van Barth naast elkaar. Calvijns preken zijn dogmatisch en leerstellig, Barths preken zijn vol vuur en vol van Christus. Bevindelijk ook ja. Ik denk zelfs dat in een gemiddelde GG men liever een Barth zou hebben dan een Calvijn (even zijn dwalingen daargelaten)...

Afgewezen, ik zou zeggen: lees eens wat van Barth. Een preek of een rede. Of van zijn 'Kirchliche dogmatich' het deel 'christologie'. En oordeel dan nog eens.

Nee, er zijn mensen die de waarheid kunnen spreken en uitleggen. En je hebt mensen waarvan je zegt: Was ons hart niet brandende, als hij tot ons sprak. Zo'n iemand was Barth...

Lees bv zijn rede: De souvereiniteit van het Woord Gods en de beslissing des geloofs.

[Aangepast op 16/9/2005 door memento]
Miscanthus

Tsssss, memento,

je blijft me verbazen......:bu
mooier had ik het niet kunnen zeggen. :u
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb wel eens wat van Barth gelezen. Maar het verbaast me wel, dat Calvijn, op wie nogal eens een beroep wordt gedaan, nu hij door mij wordt aangevoerd, ineens toch niet blijkt te deugen.
Nu is Barth het ineens helemaal!
Beetje bijzonder.

[Aangepast op 16/9/05 door Afgewezen]
memento

Bericht door memento »

Ik heb wel eens wat van Barth gelezen. Maar het verbaast me wel, dat Calvijn, op wie nogal eens een beroep wordt gedaan, nu hij door mij wordt aangevoerd, ineens toch niet blijkt te deugen.
Beetje bijzonder.
Calvijn kan je prima citeren in meeste dogmatische discussies. Het enige waar ik op reageerde was jouw stelling dat het waarderen van Barth boven Calvijn iets zou zeggen over iemands ligging...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat het in het licht van deze discussie toch wel iets zegt.
Zeker nu Barth gebruikt wordt om Calvijn te 'relativeren'.
Overigens heb ik geen behoefte aan een discussie over Barth.
Het valt me op dat Miscanthus mijn posting van gisteravond niet heeft weerlegd.
Miscanthus

Beetje bijzonder.

Tja, als er twee kerken zouden zijn en Calvijn preekte in de ene en Barth in de ander, dan glipte ik toch bij Barth naar binnen....
Ik hoor liever over Christus dan over evenwichtige leerstelligheden en waarheden. :ha
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gepost op 15/9/05 op 11:34 PM

Daarin verschilt Moerkerken dus van Calvijn.
Evenals hun visie op de doop. Ik wilde wel dat Moerkekren Calvijn daarin ook zo navolgde.....
Jaja.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHet valt me op dat Miscanthus mijn posting van gisteravond niet heeft weerlegd.
Klopt,

ik ben doodgepreekt door Calvijn. Ik snap niks van je citaat van Hem.
Het gaat me een beetje boven de pet. En dan niet zo dat ik me vrolijk en heilig verwonder, maar meer dat ik moedeloos en lusteloos het bijltje er bij neer gooi.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door AfgewezenHet valt me op dat Miscanthus mijn posting van gisteravond niet heeft weerlegd.
Klopt,

ik ben doodgepreekt door Calvijn. Ik snap niks van je citaat van Hem.
Het gaat me een beetje boven de pet. En dan niet zo dat ik me vrolijk en heilig verwonder, maar meer dat ik moedeloos en lusteloos het bijltje er bij neer gooi.
Zo?

Miscanthus

gepost op 15/9/05 op 11:34 PM

Daarin verschilt Moerkerken dus van Calvijn.
Evenals hun visie op de doop. Ik wilde wel dat Moerkekren Calvijn daarin ook zo navolgde.....
Jaja.
Calvijn spreekt tenminste in de Geest van het doopsformulier en zegt dat we heter voor moetenhouden dat de gedoopte kinderen aangenomen zijn en dat ze in Gods verbond begrepen zijn. Kersten heeft het verbond ontzenuwd door er "erf van het verbond" van te maken. Waarom??

omdat hij ook niet kon slapen van de vraag waarom ze toch niet allen tot geloof kwamen.....
(heee, dat had Calvijn ook!)

[Aangepast op 16/9/05 door Miscanthus]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je snapt me alweer niet. Gisteravond was Calvijn kroongetuige.
Vandaag ligt hij bij het oud papier bij wijze van spreken.
Omdat hij niet in je straatje te pas kwam...

Miscanthus

Je snapt me alweer niet. Gisteravond was Calvijn kroongetuige.
Vandaag ligt hij bij het oud papier bij wijze van spreken.
Omdat hij niet in je straatje te pas kwam...

Ik zeg toch dat ik hem niet volg....-tenminste in het citaat.
Is daar ook geen nieuwe vertaling van of zo? Hert wemelt van de bijzinnen waardoor het op spagetti lijkt.
refo

Bericht door refo »

Eerlijk gezegd snap ik niet precies wat 3,1,1 van de Institutie met deze discussie te maken heeft.

Om de gang erin te houden is het misschien handig om die link aan te geven.

Calvijn constateert dat de gemeenschap met Christus door het geloof verkregen wordt, maar constateert dat niet allen geloven. Want dat is volgens hem toch 'Christus omhelzen'. Dan gaat hij onderzoek doen naar 'de verborgen werking des Geestes'.
Dan begeeft hij zich m.i. op terrein waar hij niet mag komen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie