zit afgewezen soms ook in de Sint Jan :|Daphne schreef:Weetje Afgewezen... ik vraag me af wat je dan doet in die gemeente waar je lid van bent. Ten eerste is dit een zeer vertekend beeld wat je hier schetst. Als je de jeugd spreekt kom je vaak jongens en meiden tegen die worstelen met het wel of niet bestaan van God, de vraag wat leiding is en hoe je God kan betrekken in het leven. De jeugd staat in de kinderschoenen van het geloof (wat niet verwonderlijk is) en leren Hem steeds meer kennen. Ze worden niet meer geboren met een boek van de oudvaders onder hun wiegje maar bij de jeugd gaat het om beleving, echte beleving van het geloof en niet om een dominee die de vinger heft en zegt wat wel en niet mag (het wel of niet moeten dragen van een rok)Afgewezen schreef:Nee hoor, het is geen onzin. Ik ben lid van een gemeente, waar iedereen zo ongeveer gelooft, of waar geloven in elk geval geen probleem is, en als ik zie hoe de meisjes zich daar kleden...
Kom ik in de GG's hier in Gouda, dan ziet dat er echt wel anders uit. En mensen die de oudvaders bestuderen en dingen relativeren zijn volgens mij niet de mensen die meteen zich op een wereldse manier gaan kleden.
Ten tweede... wat je schrijft over de kleding en de verschillen vind ik dat je echt wel even achter je oren mag krabben... De jeugd kleed zich zoals ie zich wil kleden. Refomeisjes mogen alleen rokken aan (dragen stiekem broeken als de ouders/dominee's of kerkeraadsleden dit niet zien) en als ze dan toch een rok aan moeten gaan we voor korter dan kort... of een split die bijna tot de bilnaat te zien is...
Jeugd uit mijn kerk heeft geen kleding verbod en kleed zich zoals ie/zij dat wil. Ik heb in mijn kerk geen abnormale dingen nog gezien als naveltruitjes etc.!
Het feit dat je kleding combineerd met het bestuderen van oudvaders vind ik raar... alsof alleen suffe duffe niet modieuze mensen oudvaders bestuderen... get real!
Kleding
Inderdaad. En bij dat criterium zie ik er het nut ook nog van in. Maar het gaat niet om netheid... en gaat gewoon om de traditie rok = vrouwenkleding, broek niet.... en die schijnt koste wat het kost in stand te moeten worden gehouden.memento schreef:Well, wat is werelds kleden? Ik heb geen probleem mee als een meisje/vrouw een nette broek aantrekt. Terwijl ik wel veel problemen heb met heel veel rokken die ik gewoon ronduit uitdagend vind (en wat dan nog door velen als refo-kleding bestempeld wordt).Afgewezen schreef:Nee hoor, het is geen onzin. Ik ben lid van een gemeente, waar iedereen zo ongeveer gelooft, of waar geloven in elk geval geen probleem is, en als ik zie hoe de meisjes zich daar kleden...
Kom ik in de GG's hier in Gouda, dan ziet dat er echt wel anders uit. En mensen die de oudvaders bestuderen en dingen relativeren zijn volgens mij niet de mensen die meteen zich op een wereldse manier gaan kleden.
Mijn kriterium is dus de netheid, en niet het soort kleding...
Dat hiervoor zelfs als argument wordt aangehaald dat hoe meer men aan die traditie vasthoudt, hoe beter men gelooft, is erg jammer. Geloof wordt dan opgehangen aan het vasthouden aan traditites, en tevens is dit gelijk een trap in de richting van kerken waar men niet in deze traditie is blijven hangen. Jammer dat dit op deze manier moet.
Ik wil je wel een andere kant van het verhaal laten zien... in de ene kerk wordt je gastvrij ontvangen als je zomaar binnen komt lopen, in de andere kerk word je met de nek aangekeken vanwege je kleding... in de ene kerk maken ze zich druk om zelf verzonnen wetjes en tradities, in de andere kerk zoekt men Gods wil. Ook dat is overigens zwaar generaliserend en gelukkig gaan veel mensen uit de gemeenten hier anders mee om.... Maar laten wie zich aangesproken voelen, er wat mee doen!
Dus als je in een kerk de fouten aanwijst, moet je maar weg? Da’s wel hartelijk.Weetje Afgewezen... ik vraag me af wat je dan doet in die gemeente waar je lid van bent.
Ja, want de vraag ‘hoe kom ik tot God bekeerd’ is passé.Ten eerste is dit een zeer vertekend beeld wat je hier schetst. Als je de jeugd spreekt kom je vaak jongens en meiden tegen die worstelen met het wel of niet bestaan van God, de vraag wat leiding is en hoe je God kan betrekken in het leven.
Ik zie wat ik zie en als ik dat ’s zondags meiden nogal werelds gekleed en opgemaakt zijn. En nou gaat het er niet om of dat wel of niet 'mag', ik legde de link tussen een bepaald soort geloofsbeleving (zie jouw eigen opmerkingen daarover) en ‘kleding’.De jeugd staat in de kinderschoenen van het geloof (wat niet verwonderlijk is) en leren Hem steeds meer kennen. Ze worden niet meer geboren met een boek van de oudvaders onder hun wiegje maar bij de jeugd gaat het om beleving, echte beleving van het geloof en niet om een dominee die de vinger heft en zegt wat wel en niet mag (het wel of niet moeten dragen van een rok).
Ik heb die oudvaders er niet bij gehaald. Kijk even in welk verband ik dat noemde: het was een antwoord aan memento.Het feit dat je kleding combineerd met het bestuderen van oudvaders vind ik raar... alsof alleen suffe duffe niet modieuze mensen oudvaders bestuderen... get real!
Natuurlijk kun je voor iedere opmerking een aardige ‘tegenzet’ bedenken, maar daarmee heb je het door mij genoemde fenomeen nog niet verklaard.Ad 2. Ik zie om mij heen een merkwaardig mechanisme: hoe minder mensen belijden geloof te bezitten, hoe meer waarde er gehecht wordt aan het 'buitenkantje'.
Het klinkt alsof je me beschouwt als een indringer in jullie kerk. Iemand die daar eigenlijk niet thuishoort.Daphne schreef:waar slaat dit op? Dit is toch geen antwoord op mijn vraag?
Maar misschien bedoelde je het niet zo.
Dus ik moet mij verantwoorden waarom ik naar de St. Jan kom? Is dat niet een beetje bizar?Je mag mij vertellen wat jouw redenen zijn om naar de sint Jans kerk te komen, ik kan ze namelijk in jouw schrift niet ontdekken.
Lieve Afgewezen, ik noemde speciaal onze kerk omdat het ook jouw kerk is en een ieder welkom is. Alleen wat ik niet van je begrijp is dat je zelden positief over onze kerk praat.... Een kerk is waar je gevormd en gevoedt wordt, het is een plek die je als het goed is koestert omdat het het huis van God is en de gemeente waar je zit door Hem je gegeven, Hij heeft je er geplaatst.
Als je dit ook zo ervaart dan is mijn vraag toch niet zo heel moeilijk te beantwoorden?! Als ik een 'buitenstaander' was en niets met de kerk te maken zou hebben en je dan zou vragen: Afgewezen...wat vind je nou in de SINTJANSkerk? Zou je dan ook antwoorden:
Dus ik moet mij verantwoorden waarom ik naar de St. Jan kom? Is dat niet een beetje bizar?
dat vind ik eignlijk een bizar antwoord... of durf je gewoon niet?!
Als je dit ook zo ervaart dan is mijn vraag toch niet zo heel moeilijk te beantwoorden?! Als ik een 'buitenstaander' was en niets met de kerk te maken zou hebben en je dan zou vragen: Afgewezen...wat vind je nou in de SINTJANSkerk? Zou je dan ook antwoorden:
Dus ik moet mij verantwoorden waarom ik naar de St. Jan kom? Is dat niet een beetje bizar?
Ik geef hier alleen maar mee aan dat het zogenaamde fenomeen niks zegt, omdat je met dezelfde gedachtengang een geheel andere hypothese kan formuleren.Afgewezen schreef:Natuurlijk kun je voor iedere opmerking een aardige ‘tegenzet’ bedenken, maar daarmee heb je het door mij genoemde fenomeen nog niet verklaard.Ad 2. Ik zie om mij heen een merkwaardig mechanisme: hoe minder mensen belijden geloof te bezitten, hoe meer waarde er gehecht wordt aan het 'buitenkantje'.
In dat geval zou de vraag uit een heel andere koker komen, Daphne. Ik begrijp dat je de scherpte er nu wat af wil halen en dat vind ik ook prima, maar het feit dat ik in de St. Jan zit, is een gegeven.Daphne schreef:Lieve Afgewezen, ik noemde speciaal onze kerk omdat het ook jouw kerk is en een ieder welkom is. Alleen wat ik niet van je begrijp is dat je zelden positief over onze kerk praat.... Een kerk is waar je gevormd en gevoedt wordt, het is een plek die je als het goed is koestert omdat het het huis van God is en de gemeente waar je zit door Hem je gegeven, Hij heeft je er geplaatst.
Ik ondervind daar overigens veel moeite aan en die moeite is geloof ik terecht. Ook al zou 90% van de gemeente tevreden zijn met ligging en prediking in de gemeente, dan betekent dat niet dat ik ongelijk zou hebben met mijn moeiten.
Maar het voert te ver om in deze topic een gesprek te voeren over de St.Jans-gemeente. Niet dat ik dat niet durf, ik heb onlangs een kerkenraadslid geconfronteerd met mijn visie; daar was op dat moment gelegenheid voor.
Mocht je er over door willen praten, dan vind ik dat best, maar het lijkt mij beter om dat niet in deze topic te doen. Verder wil ik niemand, ook jou niet, kwetsen, maar ik moet de dingen wel noemen zoals ze zijn.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 26 okt 2005, 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Het fenomeen dat jij noemt, is volgens mij al heel wat keren ter sprake geweest op dit en het OSW-forum. Ik heb er alleen moeite mee als mensen iets gebruiken wat ik zeg, dat omdraaien en mij daar monddood mee willen maken.Pim schreef:Ik geef hier alleen maar mee aan dat het zogenaamde fenomeen niks zegt, omdat je met dezelfde gedachtengang een geheel andere hypothese kan formuleren.Afgewezen schreef:Natuurlijk kun je voor iedere opmerking een aardige ‘tegenzet’ bedenken, maar daarmee heb je het door mij genoemde fenomeen nog niet verklaard.Ad 2. Ik zie om mij heen een merkwaardig mechanisme: hoe minder mensen belijden geloof te bezitten, hoe meer waarde er gehecht wordt aan het 'buitenkantje'.
Waarom moet ik wel op jouw hypothese reageren en jij niet op de mijne? Volgens mij geeft dit alleen maar aan dat we met jouw hypothese niets kunnen.Afgewezen schreef:Het fenomeen dat jij noemt, is volgens mij al heel wat keren ter sprake geweest op dit en het OSW-forum. Ik heb er alleen moeite mee als mensen iets gebruiken wat ik zeg, dat omdraaien en mij daar monddood mee willen maken.Pim schreef:Ik geef hier alleen maar mee aan dat het zogenaamde fenomeen niks zegt, omdat je met dezelfde gedachtengang een geheel andere hypothese kan formuleren.Afgewezen schreef:Natuurlijk kun je voor iedere opmerking een aardige ‘tegenzet’ bedenken, maar daarmee heb je het door mij genoemde fenomeen nog niet verklaard.Ad 2. Ik zie om mij heen een merkwaardig mechanisme: hoe minder mensen belijden geloof te bezitten, hoe meer waarde er gehecht wordt aan het 'buitenkantje'.