Okay, goed te horen dat je geen aanhanger bent van de denkwijze: 'Ha, ha, jullie kant van het schip zinkt!' De twee nadelen zijn de olieprijzen en de kans op terroristische aanslagen. Ik denk dat de olieprijzen wel zullen dalen - een overreactie volgens mij. Achteraf vraag ik me af of de zaak Venezuela ook hier mee te maken heeft. Het is moeilijk om te weten hoe het allemaal in elkaar zit. Wat mij wel zorg geeft is dat onvoorspelbare gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat dingen uit de hand lopen. Zie hoe de eerste wereld oorlog begonnen is.ZWP schreef: ↑11 mar 2026, 13:40Dat was mijn punt niet.KDD schreef: ↑11 mar 2026, 13:11Ik kan er weinig over zeggen. Ik weet heel weinig over Iran en haar bevolking. Het is nooit een interesse van me geweest. Maar hier zijn veel mensen, gemigreerd uit Iran, die heel blij zijn met de daden van de amerikanen. Dat zegt mij genoeg. Je kan in je veilige omgeving hopen dat het een blunder wordt en dat Trump en de Amerikanen hierdoor voor gek staan maar er zijn ook mensen die vreselijk lijden en geleden hebben onder de Iraanse regering. En die zijn blij dat er iets gedaan wordt.
Ik zei 1) dat ik niet hoopte dat het een blunder wordt en 2) wil ik uiteraard ook het beste (om te beginnen vrijheid) voor de Iraanse bevolking.
Mijn punt was dat het helaas niet lijkt te lukken op dit moment. Dat de VS geen goede strategie hebben (of dat er niet geluisterd wordt naar kundige adviseurs). Dat de kans op een regime-change klein is. Dat als Trump zijn interesse verliest er weer iets anders op stapel staat. Dat dit ook allerlei negatieve gevolgen heeft voor de Amerikaanse bevolking. Noem maar op. Als jij aanwijzingen hebt dat het meevalt, hoor ik het graag.
Situatie Iran
Re: Situatie Iran
https://www.ad.nl/buitenland/pijnlijke- ... ~a69615df/
De wrange humor van een uitzonderlijk domme president. Het is verbazingwekkend hoe onnozel hij als een klein drammerig kind functioneert en dan dit soort dingen, die vele miljarden kosten, terwijl hij gewoon een aanbod van een helaas zeer ervaren bondgenoot had liggen.
En dan nog zeggen: 'You don't have the cards.'
Ik ben helemaal geen defensiewonder, maar dat drones uit Iran een belangrijk fenomeen zijn, had ik ook vóór de aanval op Iran wel meegekregen.
Ook zonde van al die Patriots, die Oekraïne goed had kunnen gebruiken. Die worden hier vernietigd omdat Donald Trump te kleinzielig was om een beschermingsaanbod aan te nemen.
De wrange humor van een uitzonderlijk domme president. Het is verbazingwekkend hoe onnozel hij als een klein drammerig kind functioneert en dan dit soort dingen, die vele miljarden kosten, terwijl hij gewoon een aanbod van een helaas zeer ervaren bondgenoot had liggen.
En dan nog zeggen: 'You don't have the cards.'
Ik ben helemaal geen defensiewonder, maar dat drones uit Iran een belangrijk fenomeen zijn, had ik ook vóór de aanval op Iran wel meegekregen.
Ook zonde van al die Patriots, die Oekraïne goed had kunnen gebruiken. Die worden hier vernietigd omdat Donald Trump te kleinzielig was om een beschermingsaanbod aan te nemen.
De president is in dit geval alleen maar de woordvoerder. Zijn generaals zullen wel gezegd hebben: Niet nodig, wij hebben betere spullen.
https://nos.nl/collectie/14015/liveblog ... E-92979549
Het taalgebruik is een VS president onwaardig. Net zoals vandeweek Hegseth.
Het taalgebruik is een VS president onwaardig. Net zoals vandeweek Hegseth.
Eerlijk gezegd: dat betwijfel ik. Deze man wekt op geen enkel moment de indruk zich iets van deskundige adviseurs aan te trekken. Nog minder dan Poetin zelfs.
Militair analysten hebben deze houding van de president en zijn generaals als totaal wereldvreemd van de hand gewezen. In het Pentagon heeft men echt zitten slapen de afgelopen jaren. Iedereen die de oorlog in Oekraine volgt, had dit aan kunnen zien komen. De Oekraieners passen hun drones elke 2 weken aan omdat de ontwikkelingen op het slagveld razendsnel veranderen en zij dat dus ook moeten doen. De kosten van zo'n Oekraiense drone: een paar honderd of een paar duizend euro, afhankelijk van de grootte en complexiteit.
In het Pentagon denkt men nog dat het voldoende is om een jarenlange aanschafprocedure voor die drones op te starten en die een drone van tienduizenden euro's of meer per stuk opleveren. Maar daardoor zijn ze verouderd zodra ze op het slagveld komen. Een paar voorbeelden? De Switchblade drone en de GLSDB vliegende bom, die met veel fanfare werden aangekondigd, maar die door de Russen met verbeterde electronische oorlogvoering ontregeld worden en dus nutteloos bleken.
Ook de GMLRS raketten van het Himars systeem zijn tijdelijk ontregeld geweest, maar door de ervaringen op het slagveld in Oekraine heeft Lockheed nu tenminste software upgrades doorgevoerd waardoor ze weer bruikbaar zijn.