https://www.debanier.nl/te-heilig-om
Iemand dit boek al gelezen?
Gisteren besteld. Ik ben erg benieuwd. Lijkt me boeiend.
Wisse en Meerkerk zaten een paar weken geleden bij Dick & Daniël over dit onderwerp.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 11:04 Het Heilig Avondmaal is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte misschien wel het meest tere onderwerp om aan de orde te stellen. Het is al te zien aan de manier waarop het gevierd wordt. Weinigen nemen deel en de sfeer is geladen. Buitenstaanders kijken er soms met bevreemding naar. In deze bundel verkennen betrokken wetenschappers de bevindelijk gereformeerde avondmaalspraktijk vanuit theologisch, kerkelijk en historisch perspectief. Deze bundel bevat bijdragen van Jasper Bosman, John Exalto, Jaap Kieviet, Fred van Lieburg, Ditty Meerkerk, Henk Vermeulen, Maarten Wisse en Sam Zwemer. 'Te heilig om …?' is het achtste deel in de serie ‘Biblebelt Studies’.
Lijkt me wel interessant boek, want de dik gedrukte zin herken ik wel.. waarschijnlijk houden de schrijvers een spiegel voor.
Het brood moest ongerezen zijn (matzes), dus zonder rijsmiddel gebakken worden. Dat heeft meerdere betekenissen: het wijst op de haastige uittocht, maar is ook een verwijzing naar zuiverheid (gist is een beeld van de zonde). Alcohol verwijst naar vreugde en is een beeld van de werking van de Geest. Het staat ook in contrast met de bittere kruiden die tijdens Pascha gegeten worden.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 17:40Welke betekenis zit er in gluten en alcohol?rhadders schreef: ↑Gisteren, 17:14
De betekenis voor een deel wel. Er zit namelijk symboliek in het ongerezen brood en de wijn (met alcohol). Dus een deel van de symboliek verdwijnt. Wil niet zeggen dat dit per se een probleem is. 'Besprenkeling' (in plaats van onderdompeling) is net zo goed een 'uitkleding' van het oorspronkelijke symbool.
Dus opeens gelden weer de oudtestamentische regels?rhadders schreef: ↑Vandaag, 11:39
Het brood moest ongerezen zijn (matzes), dus zonder rijsmiddel gebakken worden. Dat heeft meerdere betekenissen: het wijst op de haastige uittocht, maar is ook een verwijzing naar zuiverheid (gist is een beeld van de zonde). Alcohol verwijst naar vreugde en is een beeld van de werking van de Geest. Het staat ook in contrast met de bittere kruiden die tijdens Pascha gegeten worden.
Als er in de wijn een contrast is met het Pascha, waarom dan ook niet in het brood?rhadders schreef: ↑Vandaag, 11:39Het brood moest ongerezen zijn (matzes), dus zonder rijsmiddel gebakken worden. Dat heeft meerdere betekenissen: het wijst op de haastige uittocht, maar is ook een verwijzing naar zuiverheid (gist is een beeld van de zonde). Alcohol verwijst naar vreugde en is een beeld van de werking van de Geest. Het staat ook in contrast met de bittere kruiden die tijdens Pascha gegeten worden.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 17:40Welke betekenis zit er in gluten en alcohol?rhadders schreef: ↑Gisteren, 17:14
De betekenis voor een deel wel. Er zit namelijk symboliek in het ongerezen brood en de wijn (met alcohol). Dus een deel van de symboliek verdwijnt. Wil niet zeggen dat dit per se een probleem is. 'Besprenkeling' (in plaats van onderdompeling) is net zo goed een 'uitkleding' van het oorspronkelijke symbool.
Gaat mij helemaal niet om regels? Dit is gewoon de symboliek erachter. Doe ermee wat je goed acht, maar persoonlijk vind ik het mooi dat elk detail heenwijst naar het verlossingswerk van Christus. Dat is ook de kracht van symbolen.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 12:05Dus opeens gelden weer de oudtestamentische regels?rhadders schreef: ↑Vandaag, 11:39
Het brood moest ongerezen zijn (matzes), dus zonder rijsmiddel gebakken worden. Dat heeft meerdere betekenissen: het wijst op de haastige uittocht, maar is ook een verwijzing naar zuiverheid (gist is een beeld van de zonde). Alcohol verwijst naar vreugde en is een beeld van de werking van de Geest. Het staat ook in contrast met de bittere kruiden die tijdens Pascha gegeten worden.
Eens. Dat had ik er wel bij moeten zeggen. Hoewel de verwijzing naar vreugde expliciet is in de woorden van Jezus en de werking van de Geest is meer een toepassing, of ik moet iets uit het NT over het hoofd zien.rhadders schreef: ↑Vandaag, 11:39Het brood moest ongerezen zijn (matzes), dus zonder rijsmiddel gebakken worden. Dat heeft meerdere betekenissen: het wijst op de haastige uittocht, maar is ook een verwijzing naar zuiverheid (gist is een beeld van de zonde). Alcohol verwijst naar vreugde en is een beeld van de werking van de Geest. Het staat ook in contrast met de bittere kruiden die tijdens Pascha gegeten worden.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 17:40Welke betekenis zit er in gluten en alcohol?rhadders schreef: ↑Gisteren, 17:14