Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Ararat

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Ararat »

Refiosi schreef: Notabene! Ik kom hier eerlijk gezegd niets positiefs tegen(...)
Je vurige reacties stoten misschien een beetje af, daarom kun je wellicht het goede voorbeeld geven met wat meer Galaten 5:22:

Welke positieve dingen over de GG zou je speciaal aan lezers die nu op een tweesprong staan willen vertellen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het best jammer. Het is een aangelegen onderwerp, gezien de vele, vele bezoekers van deze topic gisteren de hele dag. Ik heb de hele dag door wat vragen gesteld. Daar komen weinig reacties op. De postings van refiosi en de vraag om een slot van Erik vind ik ongepast. Het is mogelijk om hier gewoon over te spreken, al is het teveel gevraagd wellicht op een forum. Ik heb de gesprekken vaak irl gevoerd namelijk.

Wat niet meewerkt is een concreet, herleidbaar voorbeeld in te voeren. Dat is gisteren gebeurd en dat betreur ik. Dat helpt echt niet om het gesprek te voeren.

Doordat mijn vragen nauwelijks beantwoord worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er teveel vertrekkers zijn die dat op een wankele grond hebben gedaan. En daar maak ik me zorgen over.

In de Bijbel wordt het juiste kerkverband niet aangewezen, wel de oproep tot eenheid omdat anders de wereld niet zal gaan geloven. Dat is ingrijpend.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ik vind het best jammer. Het is een aangelegen onderwerp, gezien de vele, vele bezoekers van deze topic gisteren de hele dag. Ik heb de hele dag door wat vragen gesteld. Daar komen weinig reacties op. De postings van refiosi en de vraag om een slot van Erik vind ik ongepast. Het is mogelijk om hier gewoon over te spreken, al is het teveel gevraagd wellicht op een forum. Ik heb de gesprekken vaak irl gevoerd namelijk.

Wat niet meewerkt is een concreet, herleidbaar voorbeeld in te voeren. Dat is gisteren gebeurd en dat betreur ik. Dat helpt echt niet om het gesprek te voeren.

Doordat mijn vragen nauwelijks beantwoord worden kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er teveel vertrekkers zijn die dat op een wankele grond hebben gedaan. En daar maak ik me zorgen over.

In de Bijbel wordt het juiste kerkverband niet aangewezen, wel de oproep tot eenheid omdat anders de wereld niet zal gaan geloven. Dat is ingrijpend.
Helemaal eens, behalve dan dat je de posts van @Refiosi ongepast vindt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Ik vind het best jammer. Het is een aangelegen onderwerp, gezien de vele, vele bezoekers van deze topic gisteren de hele dag. Ik heb de hele dag door wat vragen gesteld. Daar komen weinig reacties op. De postings van refiosi en de vraag om een slot van Erik vind ik ongepast. Het is mogelijk om hier gewoon over te spreken, al is het teveel gevraagd wellicht op een forum. Ik heb de gesprekken vaak irl gevoerd namelijk.

Je één na laatste alinea zal ik, zoals ik heb aangegeven, niet openbaar beantwoorden. Ik zag een paar posts die er een oprecht antwoord op geven, waarop direct wordt gehakt met ‘bij ons is dat niet zo, aan het Avondmaal gepraat’ etc. Er zijn hier een aantal personen die nergens inhoudelijk op in kunnen gaan en totaal geen zelfreflectie hebben. Om die reden zal ik een langdurig proces wat zowel bij mezelf als bij achterblijvers veel pijn heeft veroorzaakt (en bij mezelf door Gods genade ook veel vreugde) niet open bespreken. De trappers staan direct met hun mening klaar en daarvoor is het veel te zwaar geweest.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:

Helemaal eens, behalve dan dat je de posts van @Refiosi ongepast vindt.
vooral jouw directe mening overal dwars over heen, houdt mij erg tegen om in dit topic eerlijk te zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:

Je één na laatste alinea zal ik, zoals ik heb aangegeven, niet openbaar beantwoorden. Ik zag een paar posts die er een oprecht antwoord op geven, waarop direct wordt gehakt met ‘bij ons is dat niet zo, aan het Avondmaal gepraat’ etc. Er zijn hier een aantal personen die nergens inhoudelijk op in kunnen gaan en totaal geen zelfreflectie hebben. Om die reden zal ik een langdurig proces wat zowel bij mezelf als bij achterblijvers veel pijn heeft veroorzaakt (en bij mezelf door Gods genade ook veel vreugde) niet open bespreken. De trappers staan direct met hun mening klaar en daarvoor is het veel te zwaar geweest.
Toch ben jij één van de weinigen die niet aan nestbevuiling doet. Dat maakt voor mij wel uit en wellicht dat ik daarom in jouw geval makkelijker opensta voor het één en ander dan bij sommige anderen.
Philip

Bericht door Philip »

Positief t.o.v. de GB is het naar elkaar omzien in de GG, bijvoorbeeld als mensen niet meer zo vaak komen, de veel grotere frequentie van het huisbezoek, de aanwezigheid in de middagdiensten, de veel grotere dogmatische kennis, de catechese die voortbouwt op uitgebreide kennis, in plaats van dat de helft van de aanwezigen niet weet wat Pinksteren is (serieus!), de lengte van de preken waardoor men leert om een langere periode te luisteren, de aanwezigheid van weekdiensten, de veel hogere financiële bijdragen aan de kerk, de afwezigheid van allerlei gezangen uit Wanklank, het organisatievermogen, de bereidheid om ook daadwerkelijk tijd aan de kerk te besteden, de waarschuwingen tegen overmatig werken van moeders, enzovoort.

En toch voel ik vervreemding. Blauwendraad heeft dat uitstekend geanalyseerd.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Nou er is gisteren al heel veel geschreven over de vraag in de titel.

Toch raakt dit topic mij wel. Om 2 redenen: 1. zelf hebben we deze stap gemaakt 2. vanwege de gesprekken met mensen die overkomen

Ik kan niet in zijn algemeenheid spreken, maar de overkomsten die ik zie en zoals ik die zelf heb ervaren zijn processen van jaren. Vragen die opkomen naar aanleiding van de prediking, dooptoespraken die haaks staan op het doopformulier, gedoe over deelname aan het Heilig Avondmaal. In geen van de gevallen die ik ken in deze omgeving stappen mensen binnen no time over van de ene naar de andere gemeente. Zeker zal de één het wat sneller doen dan de ander. Maar de procedure binnen onze gemeente duurt al snel 6-12 maanden en daarbinnen is ruimte genoeg voor reflectie en bezinning of ze wel de juiste stap maken.
In bijna alle gevallen is de hoofdzaak de prediking de reden van de overstap. Dat is absoluut geen GG bashen of hoe anderen het eerder in dit topic al noemden. Het is lastig om dit met concrete voorbeelden te benoemen. Maar als het in de prediking het uiteindelijk op neer komt dat de oproep tot bekering alleen maar is bid er maar veel om, dan is dat een mager en arm evangelie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Veel mensen kunnen wel vaak andere bekritiseren, maar kunnen zelf nauwelijks kritiek incasseren. Altijd interessant om dit dan te concluderen van een afstandje.

Laten we gewoon discussiëren, dat gaat soms over het scherpst van de snede, maar daarom is het een forum.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: Toch ben jij één van de weinigen die niet aan nestbevuiling doet. Dat maakt voor mij wel uit en wellicht dat ik daarom in jouw geval makkelijker opensta voor het één en ander dan bij sommige anderen.
Hier doe je het direct weer. Als je mensen die iets van kritiek, of zorg, uiten direct als nestbevuilers neerzet, wordt het lastig. Ik werk bv bij een fijne organisatie, waar ook gewoon ruimte is voor feedback ter verbetering. Dat is in mijn huidige gemeente bv ook heel goed mogelijk. Als je elkaar de goede en minder goede zaken kunt vertellen en er samen iets mee doet, kun je stappen zetten.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 24 mar 2022, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik denk dat er twee zaken dit fenomeen versterken:

De vertrekkers bloeien elders helemaal op, degenen die er fel op tegen zijn zien deze vertrekkers veranderen en worden in hun eigen gelijk bevestigd. De vertrekkers blijven wél lid van familie en vrienden kring, dus de veranderingen worden echt wel waargenomen. Een plantje wat uitgerukt wordt om te controleren of de wortels wel echt zijn gaat dood. Als dit plantje weer in de grond gezet wordt en voedingsstoffen krijgt, zal het groeien.

Degenen die fel tegen zijn op vertrekkers, gebruiken grote geestelijke woorden waar weinig geestelijkheid in zit. Hoewel meestal oprecht bedoeld. De potentiële vertrekkers worden hierdoor tegengehouden, maar de reden waarom ze zouden willen vertrekken blijft. Als ze vervolgens na een lang proces toch uiteindelijk de beslissing nemen om te vertrekken ervaren ze in hun nieuwe kerkverband vaak niets van dit alles. En worden zij in hun eigen gelijk bevestigd. Dit zal resulteren in een stevig verdedigen en verantwoorden van hun keuze, en gunning richting de achterblijvers.

Ik heb deze zaken nu even vrij praktisch verwoord en ga derhalve even niet in op de grote geestelijke strijd die ermee gepaard kan gaan. Daar is al een en ander over gezegd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

Iemand uit mijn kennissenkring verwoordde het zo:

Als je met je vragen aanklopt bij de kerkenraad of predikant, verstaan ze je echt niet. Het zijn hele lieve mensen, maar het lijkt wel of de een Russisch praat en de ander Chinees.

Zouden predikanten en ambtsdragers niet beter moeten worden toegerust voor deze specifieke kant van pastoraat?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik heb het al eerder benoemd.
Er zijn ook predikanten die een overstap hebben gemaakt. Ik ben benieuwd naar hun motivatie. Zijn anderen daar ook nieuwsgierig naar?
Er zijn er die heel stellig zeggen dat je niet mag veranderen van kerkverband. Ik begrijp hieruit dat je niet mag scheuren. Betreffende mensen die dit zeggen, hebben jullie al moeite gedaan om de scheuren te herstellen? Of blijft het bij het ene zinnetje "dat de Heere bijeenbrengt wat bijeenhoort op grond van Schrift en belijdenis". En als er dan bij een doordeweekse dienst een predikant is uit een ander kerkverband je gezicht niet laten zien. Dan ziet het erg diep of niet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Ik vind het best jammer. Het is een aangelegen onderwerp, gezien de vele, vele bezoekers van deze topic gisteren de hele dag. Ik heb de hele dag door wat vragen gesteld. Daar komen weinig reacties op. (..)

Zou je de vragen nog kort willen herhalen? Dan wil ik een serieuze poging doen om er op in te gaan.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Kan men zich voorstellen dat worstelend deel uit blijven maken van de gemeente waar je een plaats kreeg ook een effect heeft voor de gemeente?

Wat zou er nodig zijn om zo in een gemeente te blijven?

Wat maakt het onmogelijk om bovenstaande gestalte te geven?

Hoe krijgt zelfverloochening en kruis dragen een plaats in dit gesprek?
Plaats reactie