Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Valcke

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef: Tot op zekere hoogte ben ik het hiermee eens, met name als het gaat om de vraag of we kunnen spreken over 'rechtvaardigmaking van eeuwigheid' of in de dood van Christus. Over die uitdrukkingen wil ik niet twisten.

Echter, als het gaat om de rechtvaardigmaking die in de tijd plaatsvindt, geloof ik wel dat het grote consequenties heeft wanneer we hier een onzuivere leer over meerdere trappen in de rechtvaardigmaking toelaten. Deze week las ik een meditatie (Standvastig) waarin gezegd wordt dat mensen die reeds geloven, gaan zien 'dat de schuld nog openstaat'. Idem dat degenen die de rechtvaardigmaking in de consciëntie beleven 'witte raven' zijn onder de gelovigen. Dergelijke uitdrukkingen zijn zeer onschriftuurlijk en ongereformeerd. Iedere gelovige is gerechtvaardigd en ieder geloof ziet op Christus tot vergeving van zonden. En er is geen rechtvaardiging in de tijd vóór het geloof. Daarover mag echt geen verschil bestaan.
Ja, ik las het ook. Met een stuk uit een bekend gedicht erbij. Zonder verdere Schriftuurlijke onderbouwing. Blijft inderdaad wat bijzonder. Welke grote consequenties zie je, Valcke?
Gevolgen:
De verduistering van de leer van het ware zaligmakende geloof. We kunnen het niet doen zonder een geloof dat ons met Christus verenigt en dat op Hem ziet en rust. Een geloof dat door de Heilige Geest gewerkt wordt nadat Hij de mens afgebracht heeft van alle eigen gerechtigheid. Voor wie dit geloof ontvangen heeft, geldt: Wij dan gerechtvaardigd uit het geloof hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus. Dat geldt voor alle gelovigen, niet alleen voor de 'witte raven' onder de gelovigen.

Niet alleen voor de leer, maar ook voor de praktijk heeft dit grote gevolgen. Wanneer het ware geloof gereduceerd wordt tot een geloof zonder enige kennis van de vergeving van zonden, dan zullen mensen het er eerder en ten onrechte voor houden dit ware geloof te bezitten. Aan de andere kant worden degenen die het ware geloof wél bezitten in duisternis gehouden omdat hen gezegd wordt dat 'de schuld nog openstaat' zolang ze niet nog een nadere en afzonderlijke beleving hebben van de rechtvaardigmaking.
CvdW

Bericht door CvdW »

Huidige praktijk is dat er preken gehouden worden zonder te spreken over het geloof. Schijnbaar is het een vies woord geworden.
Thea

Bericht door Thea »

Sorry, ik weet niet hoe ik moet quoten, maar ik wil nog een reactie geven op 'kersteniaanse theologie'. Hier ageer ik tegen. Alsof ds Kersten een nieuwe theologie heeft uitgevonden. Hij heeft zijn inzichten zorgvuldig weergegeven op basis van wat hij gelezen heeft bij voorgaande theologen. Hij staat dus in een traditie en blijft volgens mij binnen de gereformeerde bandbreedte. Ik zie wel dat er na die tijd ontwikkelingen zijn, waarin schema's veel te veel uitgewerkt worden etc. Dat vind ik ook te ver gaan. Maar die 'afkeer' ,die ik op refoforum vaak proef, van ds. Kersten irriteert me enigszins. Het is volgens mij ook een veel naroepen van elkaar. Kijk, dat je kunt verschillen van zijn verbondsvisie, vind ik een ander verhaal. Maar om hem een bepaalde foutieve weergave van de heilsorde te verwijten, vind ik te ver gaan.
refo

Bericht door refo »

Thea schreef:Sorry, ik weet niet hoe ik moet quoten, maar ik wil nog een reactie geven op 'kersteniaanse theologie'. Hier ageer ik tegen. Alsof ds Kersten een nieuwe theologie heeft uitgevonden. Hij heeft zijn inzichten zorgvuldig weergegeven op basis van wat hij gelezen heeft bij voorgaande theologen. Hij staat dus in een traditie en blijft volgens mij binnen de gereformeerde bandbreedte. Ik zie wel dat er na die tijd ontwikkelingen zijn, waarin schema's veel te veel uitgewerkt worden etc. Dat vind ik ook te ver gaan. Maar die 'afkeer' ,die ik op refoforum vaak proef, van ds. Kersten irriteert me enigszins. Het is volgens mij ook een veel naroepen van elkaar. Kijk, dat je kunt verschillen van zijn verbondsvisie, vind ik een ander verhaal. Maar om hem een bepaalde foutieve weergave van de heilsorde te verwijten, vind ik te ver gaan.
Maar dat liefhebben van ds Kersten is ook vaak een 'naroepen van elkaar'.
Thea

Bericht door Thea »

In mijn geval is het geen naroepen. Ik heb me tijdens de CGO-cursus enorm verwonderd over zijn kennis van zaken en gronden op voorgangers. Dat was voor mij een eye-opener.
CvdW

Bericht door CvdW »

Thea schreef:Sorry, ik weet niet hoe ik moet quoten, maar ik wil nog een reactie geven op 'kersteniaanse theologie'. Hier ageer ik tegen. Alsof ds Kersten een nieuwe theologie heeft uitgevonden. Hij heeft zijn inzichten zorgvuldig weergegeven op basis van wat hij gelezen heeft bij voorgaande theologen. Hij staat dus in een traditie en blijft volgens mij binnen de gereformeerde bandbreedte. Ik zie wel dat er na die tijd ontwikkelingen zijn, waarin schema's veel te veel uitgewerkt worden etc. Dat vind ik ook te ver gaan. Maar die 'afkeer' ,die ik op refoforum vaak proef, van ds. Kersten irriteert me enigszins. Het is volgens mij ook een veel naroepen van elkaar. Kijk, dat je kunt verschillen van zijn verbondsvisie, vind ik een ander verhaal. Maar om hem een bepaalde foutieve weergave van de heilsorde te verwijten, vind ik te ver gaan.
Die overtuiging heb ik ook dat ds. Kersten voorgaande theologen gelezen heeft. Maar 'dus staat hij in een traditie ...', is een vreemde conclusie.
Lees zelf Institutie en Redelijke Godsdienst dan kom je vanzelf verschillen tegen.
Ds. van der Groe legt in het boekje 'De Gereformeerde Grondleer van de genadige rechtvaardigmaking door het geloof' heel duidelijk uit waar de pijnpunten zitten.
Ik irriteer mee aan het feit dat men Calvijn niet wil volgen
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Thea schreef:In mijn geval is het geen naroepen. Ik heb me tijdens de CGO-cursus enorm verwonderd over zijn kennis van zaken en gronden op voorgangers. Dat was voor mij een eye-opener.
Met alle respect, maar hij was geen theoloog en bovendien zo druk met zijn hoofdredacteurschap, parlementaire werk en gemeentelijk werk, dat er van serieuze theologiebeoefening geen sprake kan zijn geweest.
CvdW

Bericht door CvdW »

Juist opgemerkt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Thea schreef:In mijn geval is het geen naroepen. Ik heb me tijdens de CGO-cursus enorm verwonderd over zijn kennis van zaken en gronden op voorgangers. Dat was voor mij een eye-opener.
Met alle respect, maar hij was geen theoloog en bovendien zo druk met zijn hoofdredacteurschap, parlementaire werk en gemeentelijk werk, dat er van serieuze theologiebeoefening geen sprake kan zijn geweest.
@Ambtenaar, zou je alsjeblieft je in reacties wat zorgvuldiger willen zijn (en dan heb ik het over het hele forum)? Een aanzienlijk deel van de Ger. Gem. (in Ned.) ontkent dit ten stelligste, en dat zeer terecht.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:

Dat lijkt me een ongemotiveerd standpunt. Iemand kan geniaal zijn. Bovendien heb ik uit de ongewijde geschiedenis niet de indruk dat hij veel tijd besteedde aan het parlementaire werk.

Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar ik zie niet in wat het toevoegt om zomaar wat te roepen.
Boertje

Bericht door Boertje »

Persoonlijk vind ik de geschriften van wellicht iets minder theologisch geschoolde dominees bevindelijker en meer recht uit het geloofshart. Theologie opleidingen schermen graag met academische titels, maar zit de gemiddelde kerkganger nu echt te wachten op dergelijke doorwrochte wetenschappelijke gedachtenspinsels? Als ik bij mijn kerk zie, de mooiste theologische verhandelingen, echter alleen een klein wetenschappelijk groepje leest ze. Zucht , soms denk ik weleens waren er maar weer echte dominees zoals vroeger. :cry
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Ah, Ambtenaar is zich aan het verdiepen in het leven van ds. Kersten. Dat verheugt mij bijzonder. Wellicht kunnen we daar in een ander topic nog eens wat van terug zien.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Boertje schreef:Persoonlijk vind ik de geschriften van wellicht iets minder theologisch geschoolde dominees bevindelijker en meer recht uit het geloofshart. Theologie opleidingen schermen graag met academische titels, maar zit de gemiddelde kerkganger nu echt te wachten op dergelijke doorwrochte wetenschappelijke gedachtenspinsels? Als ik bij mijn kerk zie, de mooiste theologische verhandelingen, echter alleen een klein wetenschappelijk groepje leest ze. Zucht , soms denk ik weleens waren er maar weer echte dominees zoals vroeger. :cry
Je punt kan ik begrijpen, alleen liggen er enkele aannames onder die niet algemeen kunnen toegepast worden;
[1] Je neemt als uitgangpunt de beoefening van theologie zonder vroomheid. Terwijl in de Nederlandse gereformeerde theologiebeoefening, in navolging van Voetius, wetenschap en vroomheid dicht bij elkaar wordt gehouden. In ieder geval is dat het streven.
[2] Daarnaast stel je de kwaliteit van predikanten af van de mate van bevindelijkheid. Een uiterst fragiele basis. Een predikant is geroepen om allereerst Gods Woord te verkondigen, niet het persoonlijke geloofshart. Vroeger zei men weleens: "met de bevinding van de predikant kan ik niet zalig worden". Evenmin met de bevinding van Gods volk.
[3] En tenslotte vind ik - en dat is geen onderliggende aanname - het incorrect om te spreken over "gedachtenspinsels", als het gaat om theologie als wetenschap. Juist in een tijd waarin de theologie meer en meer onder druk komt staan vanuit o.a. natuurwetenschappen. Overigens is het geheel in lijn van de Dordtse Synode (1618-1619) om theologie op wetenschappelijk niveau te beoefenen en predikanten wetenschappelijk op te leiden.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Ah, Ambtenaar is zich aan het verdiepen in het leven van ds. Kersten. Dat verheugt mij bijzonder. Wellicht kunnen we daar in een ander topic nog eens wat van terug zien.
Vorig jaar heb ik de biografie van dr. Golverderingen over ds. Kersten gelezen en daarin viel mij het onderscheid op tussen de "vroege" Kersten en de "late" Kersten. Aan het begin van zijn ambtswerk stond het Christologische aspect centraler in zijn prediking. Bij de latere ds. Kersten staat het antropologische aspect meer centraal.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Ah, Ambtenaar is zich aan het verdiepen in het leven van ds. Kersten. Dat verheugt mij bijzonder. Wellicht kunnen we daar in een ander topic nog eens wat van terug zien.
:haha
Het zit nog altijd hoog, begrijp ik?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie