Ik zoek een net pak

eilander
Moderator

Re: Ik zoek een net pak

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Waarom zou je er eenvoudig uit moeten zien trouwens?
En wat is de definitie van eenvoudig? Dat lijkt me nogal een subjectief begrip.
Het meest eenvoudige kost niets; je wordt alleen wel door de politie aangesproken op ontoelaatbaar gedrag.
Maar serieus: het begrip wordt wel vaak gebruikt, maar je kunt er volgens mij helemaal niets mee.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Maar serieus: het begrip wordt wel vaak gebruikt, maar je kunt er volgens mij helemaal niets mee.
Precies.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Maar serieus: het begrip wordt wel vaak gebruikt, maar je kunt er volgens mij helemaal niets mee.
Precies.
Ik denk dat met 'eenvoud in kleding' bedoeld wordt wat Paulus schrijft in 1 Timotheus 2:
Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding; Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

windorgel schreef: Ik denk dat met 'eenvoud in kleding' bedoeld wordt wat Paulus schrijft in 1 Timotheus 2:
Desgelijks ook, dat 21de vrouwen, in 22een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in 23vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding; Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
Deze tekst heeft uitleg nodig. De kanttekeningen brengen nuance.

21 Namelijk zo alleszins, als inzonderheid wanneer zij in de openbare vergaderingen verschijnen; want daarvan spreekt hij hier voornamelijk, gelijk uit het volgende blijkt, overmits velen van het vrouwelijk geslacht zichzelve gewend zijn meest op te pronken als zij in zulke vergaderingen moeten verschijnen.

22 Of: een sierlijk gewaad, waardoor niet alleenlijk de kleding, maar ook alle andere versiering wordt verstaan, die de apostel wil dat noch slordig en onachtzaam, noch ook opgepronkt en kostelijk zij, maar eerbaar en welvoeglijk elk naar haar beroep. Zie ook de eigenschap van hetzelve woord 1 Tim. 3:2.

23 Niet allerlei vlechting des haars of aandoen van goud of parelen worden hier verboden, gelijk te zien is Gen. 24:22, 53. Ex. 35:22. Spr. 31:22. Luk. 15:22, maar die strekken tot hovaardij, lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen der vrouwen tegen of boven haar staat en beroep.
liz boer

Bericht door liz boer »

windorgel schreef:
Ambtenaar schreef:
Precies.
Ik denk dat met 'eenvoud in kleding' bedoeld wordt wat Paulus schrijft in 1 Timotheus 2:
Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding; Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
Ik vind de brief van een onbekende uit de oudheid altijd erg mooi,
De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet het moment om een voortdurende discussie te repeteren. Maar ik vind bruiloftskleding een heel goed criterium voor de kerkgang.

En eenvoudige kleding is inderdaad vaak mooi. Maar niet perse goedkoop en trouwens juist op een bruiloft doe je er goed aan om het eenvoudig te houden. Alle ogen moeten gaan naar de bruid en bruidegom. Maar je kunt er dan nog wel feestelijk uitzien, natuurlijk. Precies zoals je naar de kerk kunt gaan.

Al denk ik dat dat ook wel in gewone kleren mag.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef: En ik betrek hierbij ook gelijk die delen van de reformatorische gezindte die op zondag kleren aan hebben alsof ze naar een bruiloft toe moeten. Ook dat keur ik ten stelligste af.
Het is bij jou weer lekker zwart wit he?
Wat is nu de definitie van bruiloftskleding?
Op al die zondagen dat het zo bloedheet was, droeg ik een luchtig katoenen jurkje.
Dan ga ik echt niet in 3delig mantelpak zitten. :sweat
Ben je wel eens op de Veluwe naar kerk geweest? Dan weet je wat ik bedoel.
Overigens zijn er zelfs mensen die in zulke kleding hun ramen lappen of hun kozijn schilderen, maar dat terzijde.
Ja, dat is toch logisch. Sommigen doen net alsof het winter is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Isala

Bericht door Isala »

Vroeger had ik 'zondagse kleren'. Nu niet meer. Wel heb ik nette kleren, die ik op zondag aan kan. Daar zitten ook kleren bij die ik op een bruiloft heb gedragen.
Doordeweeks kies ik liever voor wat meer praktisch (gezien het werk) en wat minder chique.
Ambtenaar schreef:En wat is de definitie van eenvoudig? Dat lijkt me nogal een subjectief begrip.
Eenvoudig kan erg stijlvol zijn. Maar ook gewoon, zonder opsmuk.
Het ligt ook aan de persoon die het draagt, sommige mensen kunnen een floddertje aandoen en er toch nog goed uitzien.
Hora est!
Mara

Bericht door Mara »

[quote="Jantje"]
Ben je wel eens op de Veluwe naar kerk geweest? Dan weet je wat ik bedoel.
unquote
Ja. En in Zeeland, Drenthe, Gelderland, Zeeland, Zuid Holland, inklusief de eilanden, Brabant, op Urk.
En op sommige plaatsen was het meer een (hoeden)show, dan een zondagse kerkgang.
Ik ben weleens in zo'n hoedenzaak geweest. Ik ben heus gewend om geld uit te geven, zeker als het voor een speciale gelegenheid is, maar dit overtrof mijn verwachting. Je zou bijna gaan denken dat in de bible belt vrijwel alleen maar miljonairs wonen.
Op bepaalde plaatsen zijn de kledingregels ongeschreven en voor een outsider onbegrijpelijk.
Want je wordt afgekeurd op een kleur, op een model hoed, op schoenen...
In onze kerk mag iedereen naar binnen, ongeacht hoe ze eruit zien.
Want asielzoekers, vluchtelingen, backpackers en daklozen voldoen niet aan de bevindelijk gereformeerde standaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad @Mara, zo zwart-wit ben ik dus niet. En inderdaad, er zijn gemeenten waar men er een soort wedstrijd van gemaakt heeft wie er zondags de grootste hoed op zet; over eenvoud gesproken (ahum).
Vanwege dat is het ook wel enigszins begrijpelijk dat de vrouwen op een bordje bij de ingang verzocht worden een hoofddeksel op te doen (al vind ik dat dan weer niet vriendelijk ten opzichte van de onkerkelijken). Als je van een zustergemeente bent en je komt voor het eerst in zo'n kerk schrik je je namelijk een hoedje. :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Inderdaad @Mara, zo zwart-wit ben ik dus niet. En inderdaad, er zijn gemeenten waar men er een soort wedstrijd van gemaakt heeft wie er zondags de grootste hoed op zet; over eenvoud gesproken (ahum).
Het gaat niet zozeer om de grootste, want zo'n ieniemieniehoedje kan ook weleens 350 euro kosten!
Die grote hoeden zouden verboden moeten worden in de kerk.
Jantje schreef:Vanwege dat is het ook wel enigszins begrijpelijk dat de vrouwen op een bordje bij de ingang verzocht worden een hoofddeksel op te doen
Nee dat vind ik onbegrijpelijk. De vrouwelijke leden van de gemeente weten dat dit geëist c.q. wenselijk is. Een buitenstaander komt één keer, soms als ingeving, en dan moet je haar niet weren.
Jantje schreef:Als je van een zustergemeente bent en je komt voor het eerst in zo'n kerk schrik je je namelijk een hoedje.
:D
Ik schrik sowieso vaak als ik in een zustergemeente kom. Wat een grote verschillen soms. En dan heb ik het niet over GG hoor, daar weet ik nu net iets te weinig van, al kom ik een paar keer per jaar in verschillende kerken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Jantje schreef: Ben je wel eens op de Veluwe naar kerk geweest? Dan weet je wat ik bedoel.
unquote
Ja. En in Zeeland, Drenthe, Gelderland, Zeeland, Zuid Holland, inklusief de eilanden, Brabant, op Urk.
En op sommige plaatsen was het meer een (hoeden)show, dan een zondagse kerkgang.
Ik ben weleens in zo'n hoedenzaak geweest. Ik ben heus gewend om geld uit te geven, zeker als het voor een speciale gelegenheid is, maar dit overtrof mijn verwachting. Je zou bijna gaan denken dat in de bible belt vrijwel alleen maar miljonairs wonen.
Op bepaalde plaatsen zijn de kledingregels ongeschreven en voor een outsider onbegrijpelijk.
Want je wordt afgekeurd op een kleur, op een model hoed, op schoenen...
In onze kerk mag iedereen naar binnen, ongeacht hoe ze eruit zien.
Want asielzoekers, vluchtelingen, backpackers en daklozen voldoen niet aan de bevindelijk gereformeerde standaard.

Volgens mij is dat echt niet zo algemeen hoor. Ik kom in veel verschillende GG, en in de meeste is er echt niet veel modebewustheid. In sommige stadsgemeenten iets meer, maar zeker niet door middel van exorbitante hoeden. Dat zie ik eigenlijk nergens. Dus ik denk toch dat je dan meer in Rijssen en op de Veluwe moet zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad, @DDD. Ik kerkte eens in een Ger. Gem. in die streek en het was alsof ik 30 jaar terug in de tijd ging. Mijn verbazing is niet vaak groter geweest als toen.
De andere kant moeten we echter ook niet vergeten. Onlangs zei een Ger. Gem.-ouderling ergens dat het niet wettisch is als kerkenraden daar vragen over stellen (in liefde): hoe is het mogelijk dat velen in een pak naar hun baas gaan en zondags in casual outfit verschijnen? Waar is dan nog de heiligheid voor God?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Inderdaad, @DDD. Ik kerkte eens in een Ger. Gem. in die streek en het was alsof ik 30 jaar terug in de tijd ging. Mijn verbazing is niet vaak groter geweest als toen.
De andere kant moeten we echter ook niet vergeten. Onlangs zei een Ger. Gem.-ouderling ergens dat het niet niet wettisch is als kerkenraden daar vragen over stellen (in liefde): hoe is het mogelijk dat velen in een pak naar hun baas gaan en zondags in casual outfit verschijnen? Waar is dan nog de heiligheid voor God?
Tja, ik hoor juist van mensen dat ze hun pak als werkkleding ervaren. Net als een boer niet in zijn overall naar de kerk gaat, gaan zij liever niet in pak naar de kerk. Zo komen ze makkelijker wat losser van de aardse bezigheden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb nou nog nooit een dominee in de kerk gezien die geen pak aan had.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie