Van welke predikanten wordt er gelezen?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dus niet even aanhalen, maar als gezaghebbende bron hanteren.
Je creëert een tegenstelling die er niet is. Je verwijst namelijk niet naar of haalt geen bronnen aan die niet gezaghebbend zijn.
Volgens mij zitten we nu langs elkaar heen te praten. Jij stelt vragen bij het lezen van zeer oude preken, een gebruik dat ik hier verdedig. Als één van de argumenten daarbij gebruik ik het feit dat we nog steeds Calvijn en Luther als gezaghebbend hanteren, die toch ook al lang geleden leefden. Dus dat kan op zichzelf het argument niet zijn.
Dat is wat ik wilde zeggen, dus waar jij een tegenstelling leest, begrijp ik niet zo.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Ik vermoed dat jouw uitspraak vooral gebaseerd is op een gebrek aan kennis van. Niet dat ik nu veel kennis heb van de Vroege en Middeleeuwse kerk.
Ik heb een behoorlijk gebrek aan kennis op dit gebied, dat klopt. Maar ik vind het prima hoor, als je graag preken leest van Augustinus of andere betrouwbare predikers uit die tijd.
Je versterkt mijn argument in plaats van dat je die ontkracht, bedankt daarvoor.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik heb een behoorlijk gebrek aan kennis op dit gebied, dat klopt. Maar ik vind het prima hoor, als je graag preken leest van Augustinus of andere betrouwbare predikers uit die tijd.
Ik ben geen voorstander van het lezen van preken tijdens kerkdiensten en zeker preken geen preken van enkele honderden jaren oud.
Je versterkt mijn argument in plaats van dat je die ontkracht, bedankt daarvoor.
Het ging mij enkel om jouw opmerking dat de kerk tussen de jaren 100 en 1500 verduisterd was en/of de kerk toen geen heldere visie had op God en de Bijbel.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Ik ben daar ook niet zo voor. De kerk is geen historische vereniging. Maar als een ouderling goed leest, merk je weinig of geen verschil met een dominee. Behalve dan dat leespreken over het algemeen genomen beter in elkaar zitten.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
Brbndr schreef: Ik denk dat een hele goede reden is dat de hoorders ook merken dat wat er nu gepredikt wordt hetzelfde is (of niet) als in de tijd van de reformatie of nadere reformatie.
Moeten we dan niet ook preken lezen uit de Romeinse tijd en de middeleeuwen?
Toen was het licht niet zo helder als tijdens de Reformatie en Nadere Reformatie. En nu ook niet.
1. Dat hoeft ook niet, als er maar lichtpuntjes waren. En daar mogen we, hoop ik, toch wel van uit gaan.
2. Je schreef dat we oude preken moeten lezen om te horen of het nu hetzelfde is als toen. Ik zie niet in waarom dat wel voor de (nadere) reformatie nodig is en niet voor de middeleeuwen. Als je de (nadere) reformatie helderder vindt dan de middeleeuwen, komt dat waarschijnlijk omdat je het met de (nadere) reformatoren eens bent. Maar in dat geval hoef je hun preken niet meer te lezen ter vergelijking, want dat zou 'begging the question' zijn.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Ik ben geen voorstander van het lezen van preken tijdens kerkdiensten(...)
Ik ook niet.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:. Behalve dan dat leespreken over het algemeen genomen beter in elkaar zitten.
Dat is ook niet vreemd zo vreemd, toch?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De kerk is geen historische vereniging.
Dat is een gevaarlijke uitspraak...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:. Behalve dan dat leespreken over het algemeen genomen beter in elkaar zitten.
Dat is ook niet vreemd zo vreemd, toch?
Nee het is heel logisch. Maar niet iedereen weegt dat altijd mee in zijn beoordeling van dit verschijnsel.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5493
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
Brbndr schreef: Ik denk dat een hele goede reden is dat de hoorders ook merken dat wat er nu gepredikt wordt hetzelfde is (of niet) als in de tijd van de reformatie of nadere reformatie.
Moeten we dan niet ook preken lezen uit de Romeinse tijd en de middeleeuwen?
Toen was het licht niet zo helder als tijdens de Reformatie en Nadere Reformatie. En nu ook niet.
Soms staat het licht wel aan maar is er niemand thuis. Volgens mij ontbreekt het juist aan geestelijke kennis om te bemerken of de prediking vandaag de dag hetzelfde is als in de tijd van de Reformatie of Nadere Reformatie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GGotK »

AnJa schreef:
GGotK schreef:Wordt er in GG's nog wel eens een preek gelezen van de Erskines?
http://www.ggbodegraven.nl//modules/content/?id=26

4 maart 10:00 ---> Leespreek van Erskine!
Van harte aan iedereen aanbevolen!!
Fijn dat dit nog wordt gedaan anno 2018. Bovendien is het mooi meegenomen dat deze preek ook keurig en duidelijk werd voorgelezen.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door AnJa »

-DIA- schreef:
AnJa schreef:
GGotK schreef:Wordt er in GG's nog wel eens een preek gelezen van de Erskines?
http://www.ggbodegraven.nl//modules/content/?id=26

4 maart 10:00 ---> Leespreek van Erskine!
Van harte aan iedereen aanbevolen!!
Hier al jaren niet meer.
Ik hoop de preek vanavond te beluisteren.
Dank voor de link!
Dia, begrijp ik goed dat je nu echt weg bent van het forum?
Ik ben nog oprecht benieuwd wat je van de gelezen preek vond.
(mag wat mij betreft per PB)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wandelende »

GGotK schreef:Wordt er in GG's nog wel eens een preek gelezen van de Erskines?
Zeker, in onze gemeente met enige regelmaat. Dat wil zeggen ongeveer 2 keer per jaar.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
GGotK schreef:Wordt er in GG's nog wel eens een preek gelezen van de Erskines?
Zeker, in onze gemeente met enige regelmaat. Dat wil zeggen ongeveer 2 keer per jaar.
Helaas bij ons niet.
Overigens kiest men blijkbaar in de linkerzijde van de Ger. Gem. er meer voor om een preek van Erskine te lezen. Dat vind ik wel opmerkelijk te noemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
GGotK schreef:Wordt er in GG's nog wel eens een preek gelezen van de Erskines?
Zeker, in onze gemeente met enige regelmaat. Dat wil zeggen ongeveer 2 keer per jaar.
Helaas bij ons niet.
Overigens kiest men blijkbaar in de linkerzijde van de Ger. Gem. er meer voor om een preek van Erskine te lezen. Dat vind ik wel opmerkelijk te noemen.
De Puriteinen hebben hele mooie en waardevolle geschriften nagelaten. Dichtbij de Schrift en dichtbij Christus., puur en eerlijk. Bij Spurgeon is het puriteinsgedachtegoed ook heel goed merkbaar. Fijn als van hem preken worden gelezen!
(~)
Plaats reactie