Ger Gem in Ned B.V.

Jantje
Verbannen

Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Ik krijg de indruk dat het volgende "systeem" wordt gehanteerd. Dit systeem is als volgt:
1. De mens is dood in misdaden en zonden.
2. In de mens is daartoe geen enkel vermogen om goed te doen.
3. In de prediking van het Evangelie verlicht de "Heilige Geest" alle hoorders.
4. Alle hoorders hebben hierdoor de mogelijkheid gekregen (door de verlichting die met de prediking meekomt) om te vluchten tot Jezus of zich ervan af te wenden. De ene neemt het aan in geloof, de andere verwerpt het in ongeloof.

Dit systeem zorgt ervoor dat beide waar is, God moet het doen EN de mens "kiest".
Het Evangelie wordt aan álle hoorders aangeboden, zonder aanziens des persoons. Als men het Evangelie verwerpt is dat om eigen schuld. We kunnen dus niet de schuld op God steken, onder het mom dat we niet uitverkoren zijn. Het blijft ten volle onze eigen verantwoordelijkheid als we ons niet bekeren. Maar als men door de werking van het door Gods Geest geschonken geloof tot God mag vluchten en als een arme zondaar God mag aannemen tot een volkomen verlossing, is dat volkomen genade. En dan gunnen we dat ook een ander. Beide blijven staan: het is 100% onze eigen verantwoordelijkheid als we ons niet bekeren en 100% genade als God een mens bekeert. Maar zoals JCRyle en Geeske_1991 het uitleggen (met de uitverkiezing als stokpaardje), lijkt het wel 100% Gods schuld als we ons niet bekeren.

Fillippensen 2 vers 6 tot en met vers 12
Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden; En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders. Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Refoforum2017 schreef:
ejvl schreef:
Geeske_1991 schreef:
Een tekst kan je zo pakken en denken dat het voor jou is, dan doe je nog wat behalve stelen pak je iets wat God je had moeten geven. Dat mag niet!

Gods geest moet overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, daarna kan de zondaar zichzelf pas zondaar noemen omdat hij zijn schuld voor God kent.

Het aanbod van genade is er voor de uitverkorenen. Uitwendige roeping wat gebeurt als je in de kerk zit is geen inwendige roeping!!
Afwachten dan maar?
@Geeske: wat is volgens jou de uitwendige roeping dan?
Volgens mij? Volgens de Bijbel en volgens de geleerde oudvaders is de uitwendige roeping het horen van de preek. Alles wat je hoort en leest in de kerk is uitwendig.
Inwendig is het werk van Gods Geest die de zondaar komt trekken, de zondaar wordt overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel. Heeft hier een waarachtig berouw over en gaat zichzelf verbeteren om zo Gode een dienst te kunnen bewijzen. Dan wordt hij gewaar dat hij met al zijn werken Christus geestelijk gekruisigd heeft met zijn eigengerechtigheid en rechtvaardigt God dat Hij hem voor eeuwig mag verdoemen, op dat moment schenkt God Christus aan de zondaar en dat is de wedergeboorte.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Ger Gem in Ned B.V.

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Oei Herman. De kerk bestaat niet omdat er kinderen van God zijn. De kerk bestaat omdat God Zijn Woord gegeven heeft.
En als dat Woord nog mag opengaan en er nog twee of drie bijeenvergaderd zijn onder het aanroepen van 's Heeren Naam, dan mogen de gemeenten van Dinteloord, Veenendaal en Rijssen hun verwachting op de Heere stellen. Dan mag men vragen of de Heere nog kennelijk in hun midden wilt zijn; in het bijzonder in het zenden van dienaren des Woords. Want ook in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband zijn naar het Schriftwoord de velden wit om te oogsten; Wie bidt dan de Heere of Hij arbeiders wilt uitstoten?
Op zich wil ik wel meegaan in deze lage drempel. Daarvoor denk ik dat je terecht en genoeg redenen aanvoert.

Echter, de zondag over de katholieke kerk uit de Heidelberger, bespreekt dat God lidmaten vergadert. Als er nu wel een kerk is, maar geen Kerk, dan kan je voorzichtigheidshalve gaan concluderen dat het over is. Daar is nog wel de vormendienst van de woordverkondiging, maar het daaraan gekoppelde werk van de Heilige Geest ontbreekt. Het indringende voorbeeld is hier bijvoorbeeld het gebed van Abraham voor de overgebleven rechtvaardigen in Sodom. Die er niet bleken te zijn. En we weten hoe het in die stad afgelopen is. Kortom: geen nood, geen Kerk.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Geeske_1991 schreef:Alles wat je hoort en leest in de kerk is uitwendig.
De vraag is waar die wetenschap je brengt.
Calvijn schreef:En toch loochen ik intussen niet, dat wij, om zeker te zijn van onze zaligheid, bij het Woord beginnen moeten, en dat ons vertrouwen daarmee tevreden moet zijn, dat wij God als onze Vader aanroepen (Deut. 30:14). Want sommigen begeren verkeerdelijk boven de wolken te vliegen, opdat ze meer zekerheid mogen hebben van Gods raad, die nabij ons is in onze mond en in ons hart. Die lichtvaardigheid moet dus bedwongen worden door de matigheid des geloofs, opdat God voor ons een voldoende getuige zij van zijn verborgen genade in zijn uitwendig Woord, mits dit kanaal, waaruit ons rijkelijk het water toevloeit om te drinken, niet verhindert, dat de bronwel haar eer verkrijgt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Geeske_1991 schreef:Het aanbod van genade is er voor de uitverkorenen. (...) Volgens de Bijbel en volgens de geleerde oudvaders is de uitwendige roeping het horen van de preek. Alles wat je hoort en leest in de kerk is uitwendig.

Inwendig is het werk van Gods Geest die de zondaar komt trekken, de zondaar wordt overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel. Heeft hier een waarachtig berouw over en gaat zichzelf verbeteren om zo Gode een dienst te kunnen bewijzen. Dan wordt hij gewaar dat hij met al zijn werken Christus geestelijk gekruisigd heeft met zijn eigengerechtigheid en rechtvaardigt God dat Hij hem voor eeuwig mag verdoemen, op dat moment schenkt God Christus aan de zondaar en dat is de wedergeboorte.
Beste Geeske,

Van harte eens met wat je hierboven schrijft over de inwendige roeping, waarin de zondaar onwederstandelijk getrokken wordt, Christus hem geschonken wordt en de zondaar gelijktijdig wedergeboren wordt en het ware geloof ontvangt.

Wat je schrijft over de uitwendige roeping, is echter niet wat Gods Woord en de oude schrijvers leren. Het Evangelie-aanbod komt tot alle hoorders van het Evangelie vanwege de algenoegzaamheid van het werk van Christus. Hoewel de mens geen vermogens heeft om dit aanbod te omhelzen, stelt dit de mens wel schuldig voor God zoals we vinden in Johannes. Dit is de zonde van het ongeloof!

De uitwendige roeping is dus inderdaad uitwendig, maar niet omdat God onwaarachtig is in het Evangelie-aanbod dat zonder onderscheid tot alle hoorders komt! Ik hoop dat je ook de oude schrijvers zelf lezen mag. Neem Van der Groe, de Erskine's, Boston, Vermeer, A Brakel. Zij hebben dit allen geleerd.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 18 jun 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

Geeske_1991 schreef:
Refoforum2017 schreef:
ejvl schreef:
Geeske_1991 schreef:
Een tekst kan je zo pakken en denken dat het voor jou is, dan doe je nog wat behalve stelen pak je iets wat God je had moeten geven. Dat mag niet!

Gods geest moet overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel, daarna kan de zondaar zichzelf pas zondaar noemen omdat hij zijn schuld voor God kent.

Het aanbod van genade is er voor de uitverkorenen. Uitwendige roeping wat gebeurt als je in de kerk zit is geen inwendige roeping!!
Afwachten dan maar?
Volgens mij? Volgens de Bijbel en volgens de geleerde oudvaders is de uitwendige roeping het horen van de preek. Alles wat je hoort en leest in de kerk is uitwendig.

Dus de uitwendige roeping is volgens jou een uitwendig horen. God roept niet, maar hij zegt alleen iets. Begrijp ik je zo goed?
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Refoforum2017 schreef:
Geeske_1991 schreef:
Refoforum2017 schreef:
ejvl schreef:Afwachten dan maar?

Dus de uitwendige roeping is volgens jou een uitwendig horen. God roept niet, maar hij zegt alleen iets. Begrijp ik je zo goed?
Zonderling legt precies uit wat jij vraagt in het bericht hierboven

Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Als ik al dat 'uitwendig' en 'inwendig' lees, vind ik dat maar een gecompliceerd verhaal. Bij ons in de kerk (ref.baptisten) wordt er gezegd: "als de Here je oproept tot bekering, dan bekeer je je. Dan ga je niet zeggen: dat kan ik niet, maar je gehoorzaamt."
Ik denk dat je er dan niet voor moet gaan liggen met de uitverkiezing, dan werp je obstakels op. Doe wat Hij zegt, en Hij zal het verder leiden.

GJWdeBruijn: ik vind jouw reactie erg mooi over de vrouw die tot de Heere kwam en te horen kreeg dat de Heere alleen gezonden was tot de verloren schapen van het huis van Israel. Ze liet zich daar niet door afschrikken, maar hield aan!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wandelende schreef:
Simon0612 schreef:
Wandelende schreef:Website... woeste weg.
Ik geloof niet dat je daar heel serieus op in hoeft te gaan.
Maar wie weet doet @Luther dat wel.
Wat een rare reactie. Heb je wel op de link geklikt? Het is namelijk een artikel wat op die site wordt gepubliceerd. Het zegt niets over de overige inhoud van die site. Eigenlijk zeg je dus: een artikel van Kolhbrugge op de woeste weg site is niet serieus. Jij durft!!
pierre27 schreef:Een mooie website hoor van de woeste weg. Staan een aantal lezenswaardige en luisterwaardige zaken op.
Heren, ik wil mijn excuses aanbieden voor deze post van mij. Ik heb in de snelheid en onzorgvuldigheid de website van 'De woeste weg' door elkaar gehaald met 'De rokende vlaswiek'. Mijn excuses, dat had ik niet moeten zeggen.

Helder, inderdaad een wereld van verschil!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Junia schreef:Als ik al dat 'uitwendig' en 'inwendig' lees, vind ik dat maar een gecompliceerd verhaal. Bij ons in de kerk (ref.baptisten) wordt er gezegd: "als de Here je oproept tot bekering, dan bekeer je je. Dan ga je niet zeggen: dat kan ik niet, maar je gehoorzaamt."
Ik denk dat je er dan niet voor moet gaan liggen met de uitverkiezing, dan werp je obstakels op. Doe wat Hij zegt, en Hij zal het verder leiden.

GJWdeBruijn: ik vind jouw reactie erg mooi over de vrouw die tot de Heere kwam en te horen kreeg dat de Heere alleen gezonden was tot de verloren schapen van het huis van Israel. Ze liet zich daar niet door afschrikken, maar hield aan!
Met alle respect maar dat maakt dus dat ik me bij de ref.baptisten totaal niet thuis zou voelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

Geeske_1991 schreef:
Refoforum2017 schreef:
Geeske_1991 schreef:
Refoforum2017 schreef:

Zonderling legt precies uit wat jij vraagt in het bericht hierboven

Je bent het dus met Zonderling eens wat hij schrijft over de uitwendige roeping en het aanbod van genade?
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
Junia schreef:Als ik al dat 'uitwendig' en 'inwendig' lees, vind ik dat maar een gecompliceerd verhaal. Bij ons in de kerk (ref.baptisten) wordt er gezegd: "als de Here je oproept tot bekering, dan bekeer je je. Dan ga je niet zeggen: dat kan ik niet, maar je gehoorzaamt."

Met alle respect maar dat maakt dus dat ik me bij de ref.baptisten totaal niet thuis zou voelen.
Maak wel het onderscheid: Reformatorische baptisten zijn geen Strict Baptists.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Junia schreef:GJWdeBruijn: ik vind jouw reactie erg mooi over de vrouw die tot de Heere kwam en te horen kreeg dat de Heere alleen gezonden was tot de verloren schapen van het huis van Israel. Ze liet zich daar niet door afschrikken, maar hield aan!
En toch bedoel ik met dat voorbeeld niet wat jij schrijft met betrekking tot die gehoorzaamheid. Het punt van de onwil en onmacht is waar. De inwendige roeping maakt het verschil. Je kunt niet zeggen 'gehoorzaam maar en het komt goed' want ook dat behoort niet tot de mogelijkheden van de mens van nature. Ons punt van discussie is dat, ondanks onze onwil en onmacht, het aanbod van genade tot ons komt door de prediking. Welmenend!
Wie vast zit in zijn onwil en onmacht hoeft daarom niet te beginnen bij de uitverkiezing maar mag zich in vertrouwen werpen op God die onder de prediking de onwil en de onmacht wil breken. Dat is wat de DL schrijven "Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten." . Er is een grond voor die verwachting! Gods Woord wordt niet tevergeefs gepredikt. Het een een levenmakend getuigenis. Daar mag een zondaar zich in vertrouwen onder zetten onder de verwachting dat God doet wat Hij belooft aan een zondaar die tot tot Hem vlucht.
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

GJWdeBruijn:
En toch bedoel ik met dat voorbeeld niet wat jij schrijft met betrekking tot die gehoorzaamheid. Het punt van de onwil en onmacht is waar. De inwendige roeping maakt het verschil. Je kunt niet zeggen 'gehoorzaam maar en het komt goed' want ook dat behoort niet tot de mogelijkheden van de mens van nature. Wat het punt is dat ondanks onze onwil en onmacht het aanbod van genade tot ons komt door de prediking. Welmenend!
Van nature wil een mens inderdaad niet, maar als Gods Geest in onze harten werkt, kan hij ons verlangend maken zodat wij wel willen, en de Heere Jezus willen aannemen.
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

---knip--- Niet toegestaan
Plaats reactie