Kerkelijk jaarboek GG

Leonius

Bericht door Leonius »

pierre27 schreef:@ Frans Jozef. Ik wacht nog steeds op jouw reactie.

En Frans Jozef is stil... :?[/quote]
Tja, als je niks anders te vertellen hebt, staat de wagen stil hé, zouden de 'ouden' zeggen.... Zwijgen kan veelzeggend zijn....[/quote]

Kan ook handig zijn..Heeft voor hem met zijn opvattingen weinig zin om te reageren..[/quote]
Toch vind ik het jammer. Op die manier geeft hij ook de ander geen kans om zijn/haar mening bij te stellen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Leonius schreef:

En Frans Jozef is stil... :?
Tja, als je niks anders te vertellen hebt, staat de wagen stil hé, zouden de 'ouden' zeggen.... Zwijgen kan veelzeggend zijn....[/quote]

Kan ook handig zijn..Heeft voor hem met zijn opvattingen weinig zin om te reageren..[/quote]
Toch vind ik het jammer. Op die manier geeft hij ook de ander geen kans om zijn/haar mening bij te stellen.[/quote]

Heeft echt geen zin...de verschillen zijn te groot, kun je lang of kort over praten maar is echt zo.
Hij is scherp, maybe soms te, maar wel duidelijk..
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

pierre27 schreef:
Leonius schreef:

En Frans Jozef is stil... :?
Tja, als je niks anders te vertellen hebt, staat de wagen stil hé, zouden de 'ouden' zeggen.... Zwijgen kan veelzeggend zijn....
Toch vind ik het jammer. Op die manier geeft hij ook de ander geen kans om zijn/haar mening bij te stellen.[/quote]

Heeft echt geen zin...de verschillen zijn te groot, kun je lang of kort over praten maar is echt zo.
Hij is scherp, maybe soms te, maar wel duidelijk..[/quote]

Dat zal allemaal wel, hij hoeft geen mensen te beledigen. Daarover wil ik nog ff met hem praten.
Leonius

Bericht door Leonius »

Mister schreef:
pierre27 schreef:
Leonius schreef:
pierre27 schreef: Kan ook handig zijn..Heeft voor hem met zijn opvattingen weinig zin om te reageren..
Toch vind ik het jammer. Op die manier geeft hij ook de ander geen kans om zijn/haar mening bij te stellen.

Hij is scherp, maybe soms te, maar wel duidelijk..
Dat zal allemaal wel, hij hoeft geen mensen te beledigen. Daarover wil ik nog ff met hem praten.
Ik ook.... Iedereen hier op dit forum heeft recht op uitleg van zijn stellingnames en beschuldigingen.... Dat hij weigert die te geven, getuigt alleen maar van lafheid en blijkbaar ook van het onvermogen om de stellingen/beschuldigingen te onderbouwen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik ook.... Iedereen hier op dit forum heeft recht op uitleg van zijn stellingnames en beschuldigingen.... Dat hij weigert die te geven, getuigt alleen maar van lafheid en blijkbaar ook van het onvermogen om de stellingen/beschuldigingen te onderbouwen.

Precies. Een uitleg over 'sneue ex-GG-ers' en 'die hele PKN' zie ik met belangstelling tegemoet. Bovendien ervaart mijn vrouw het als kwetsend, dat kan hij hopelijk begrijpen en daarom wat gas terugnemen.
memento

Bericht door memento »

Waarschuwing

Kinderkens, woordjes als laf passen ons niet, net zomin als sneu en dergelijke. Probeer op een waardige manier te discussieren. Misschien kunnen we dan van elkaar leren, of misschien iig zover komen dat we elkaar gaan begrijpen. Dat past ons christenen meer, dan elkaar uit te schelden...

Uw Moderator
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bij al het geknor op de GG, is het misschien goed deze woorden van drs. A.A. van der Schans eens op ons in te laten werken:
De grote waarde van de GG in het geheel van de gereformeerde gezindte is vanouds de inbreng van het piëtisme geweest. Een Bijbels christendom is per definitie piëtistisch! Het gevaar van het antithetisch worden van dit piëtisme met alle gevolgen van dien, mag ons niet doen vergeten dat in deze kring zeer waardevolle elementen van het bijbels en reformatorisch erfgoed bewaard worden. In elke eenzijdigheid zitten ook waarheidsaspecten.
Leonius

Bericht door Leonius »

memento schreef:Waarschuwing Probeer op een waardige manier te discussieren. Misschien kunnen we dan van elkaar leren, of misschien iig zover komen dat we elkaar gaan begrijpen. Dat past ons christenen meer, dan elkaar uit te schelden...

Uw Moderator
Daarom vraag ik ook enige uitleg en onderbouwing... :roll:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Bij al het geknor op de GG, is het misschien goed deze woorden van drs. A.A. van der Schans eens op ons in te laten werken:
De grote waarde van de GG in het geheel van de gereformeerde gezindte is vanouds de inbreng van het piëtisme geweest. Een Bijbels christendom is per definitie piëtistisch! Het gevaar van het antithetisch worden van dit piëtisme met alle gevolgen van dien, mag ons niet doen vergeten dat in deze kring zeer waardevolle elementen van het bijbels en reformatorisch erfgoed bewaard worden. In elke eenzijdigheid zitten ook waarheidsaspecten.
Ik vind het nobel van je dat je dit als een soort tegenwicht wil aanbieden en waardeer het ook zeer. Het zal ook zeker niet voor mij bedoelt zijn... :|

Maar de eenzijdigheid zie ik niet zo. Of er moet bedoelt zijn dat de nadruk te eenzijdig ligt op het persoonlijke geloof en de wedergeboorte. Echter dan zou ik dat liever niet als eenzijdig willen kenschetsen. De GerGem wordt ook een beetje als "het museum van de godsdienst" getekend. "Het is fijn dat ze er nog zijn want ze tonen ons ook nog waardevolle dingen..." Dat bevalt me niet zo. Maar nogmaals; ik vind het fijn dat je dit post als ik vanuit je bedoeling redeneer.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ha Erasmiaan,

Ik denk dat de GG wel een klein beetje eenzijdig zijn. Doordat zo de nadruk wordt gelegd op de noodzaak van bekering, blijven hele stukken van de Bijbel gesloten. Omdat de gemeente niet meer als het lichaam van Christus gezien wordt, maar als een groep gedoopte heidenen, met hier en daar een kind van God.
Is bekering dan geen noodzaak? Zeker wel, maar de hele prediking moet daar niet in opgaan (het traject van onbekeerd naar bekeerd); er moet met name opbouw plaatsvinden van de gelovigen en bediening van het Woord.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik moet je in deze discussie heel eerlijk bekennen dat er m.i. wel waarheden schuilen in de kritiek die op verschillende kerkverbanden worden geuit.

Wat me alleen stoord is dat dit zo vanuit de hoogte wordt gedaan.

Ik mis ook in alle kerken wel de directheid van zowel de boodschap van onze peiloze diepe doodstaat en de boodschap van Christus borgstelling voor helwaardige zondaren. De hoogtes en dieptes zijn er m.i. uit die je bij oudvaders wel terugvindt.

Voornamelijk bij de GG is de boodschap m.i. vlak. Ik kan niet anders zien dat dat z'n oorzaak heeft bij het bij elkaar houden van links en rechts

Het gevaar bij de OGG is dat het element bevinding zo sterk aanweizig is dat men op gemoedelijkheden gaat rusten, en je een uiterlijke schors overhoudt.

Het gevaar bij de GGiN ligt zeker bij de eenzijdigheid. Men is te bang om een sterk appel op de hoorder te doen! De onbekeerden krijgen te weinig aandacht in de prediking. Ook al sta een niet een onvoorwaardelijk aanbod voor, je hebt wel een boodschap voor ze! (zie vooral bij Ds. E. Fransen met m.i. een juiste balans)

De andere kerken ken ik minder goed!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Leonius schreef:
memento schreef:Waarschuwing Probeer op een waardige manier te discussieren. Misschien kunnen we dan van elkaar leren, of misschien iig zover komen dat we elkaar gaan begrijpen. Dat past ons christenen meer, dan elkaar uit te schelden...

Uw Moderator
Daarom vraag ik ook enige uitleg en onderbouwing... :roll:
Inderdaad, Leonius, we wachten rustig af!
rekcor

Bericht door rekcor »

Oude Paden schreef:Voornamelijk bij de GG is de boodschap m.i. vlak.
:shock:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:
Bedoelt oude paden misschien beschrijvend/beschouwend?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Miscanthus schreef:
rekcor schreef:
Bedoelt oude paden misschien beschrijvend/beschouwend?
Dit is i.d. een betere omschrijving.
Plaats reactie