Beroepingswerk discussie [2]

Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Zita »

Tom schreef:Ds. B. van der Heiden gaat op 31 jan. met emeritaat. Alblasserdam heeft na het afscheid minder vaak leesdienst vergeleken met de situatie dat men nog een predikant had. Soms kan je net zo goed vacant zijn blijkbaar.
Een predikant doet als het goed is meer dan alleen het vervullen van de preekbeurten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Orchidee »

Daar merk je soms weinig of niets van helaas
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door johannes123 »

GGBeroopingswerk schreef:
Forummer schreef:
-DIA- schreef:
johannes123 schreef:Wat mij bijzonder opvalt is het feit dat de Ger. Gem. van Uddel na het vertrek van ds Mouw geen beroepen uitbrengt. Weet iemand de rede hiervan? De gemeente is niet klein o.i.d.
Voor de hand ligt toch:
Het is een vrij kleine gemeente.
En wellicht vindt de kerkenraad het nog niet zo nodig.
Er zijn ook niet veel predikanten die 'de kleur' van ds. Mouw hebben, dat kan ook meespelen.
Beetje vreemd.
Met ruim 500 (doop)leden zou dat makkelijk moeten kunnen.
Verder kan ik genoeg predikanten bedenken die de 'kleur' van ds. Mouw hebben en in de gemeente Uddel passen.
Maar goed, de kerkenraad zal ongetwijfeld een goede reden hebben.
Ze wachten op de beroepbaarstelling van student Mouw.
Hoe weet je dat ze daar op wachten? Zeer bijzonder, hebben ze de bevestiging gekregen dat stud. Mouw daarheen moet dan zeker? Ik ken dat soort 'profeten' in onze gemeente zitten ook zulke mensen die hebben 'gevoeld/gehoord' dat ds. de Heer hierheen moest komen, inmiddels staat er sinds kort een andere buitengewone predikant! Tja waar ben je dan met je bijzondere overtuigingen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Daar merk je soms weinig of niets van helaas Afbeelding
Dat is dan kwalijk. Een predikant behoort herder en leraar te zijn. Pastoraat is het verlengstuk van de prediking en daar moet een predikant trouw in zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Dodo »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Daar merk je soms weinig of niets van helaas Afbeelding
Dat is dan kwalijk. Een predikant behoort herder en leraar te zijn. Pastoraat is het verlengstuk van de prediking en daar moet een predikant trouw in zijn.
Het is wel iets genuanceerder. Een dominee kan veel werk doen in het pastoraat maar niet elk gemeentelid ziet dat. Hij zal geen lijst van afgelegde bezoekjes in de kerkbode publiceren.
Als Orchidee bedoelt dat dat ze zelf meer pastorale zorg had willen hebben in een moeilijke periode, had ze daar ook om kunnen vragen. Bij de wijkouderling of dominee. Als het dan nog niet komt, is het zorgelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

Hoe weet je dat ze daar op wachten? Zeer bijzonder, hebben ze de bevestiging gekregen dat stud. Mouw daarheen moet dan zeker? Ik ken dat soort 'profeten' in onze gemeente zitten ook zulke mensen die hebben 'gevoeld/gehoord' dat ds. de Heer hierheen moest komen, inmiddels staat er sinds kort een andere buitengewone predikant! Tja waar ben je dan met je bijzondere overtuigingen?
:super
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Leerling »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Daar merk je soms weinig of niets van helaas Afbeelding
Dat is dan kwalijk. Een predikant behoort herder en leraar te zijn. Pastoraat is het verlengstuk van de prediking en daar moet een predikant trouw in zijn.
Mooie theoriepraat, maar nu de praktijk nog. En hoe vaak zie je niet dat het in het pastoraat misloopt? Te vaak!
Dit kan je overigens niet alleen toeschrijven aan predikanten, maar sluit daar kerkenraden maar bij in. Genoeg voorbeelden zou ik je kunnen geven waarbij of de predikant of de kerkenraad hun taak verzuimden. Op wat voor wijze dan ook.
In ieder geval heb ik de conclusie getrokken dat kerkenraden er meer zitten "voor hun eigen eer, dan voor het dienen van hun Heer'."
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Leerling »

johannes123 schreef:Hoe weet je dat ze daar op wachten? Zeer bijzonder, hebben ze de bevestiging gekregen dat stud. Mouw daarheen moet dan zeker? Ik ken dat soort 'profeten' in onze gemeente zitten ook zulke mensen die hebben 'gevoeld/gehoord' dat ds. de Heer hierheen moest komen, inmiddels staat er sinds kort een andere buitengewone predikant! Tja waar ben je dan met je bijzondere overtuigingen?
Ja zulke mensen ken ik ook ja. Ze wisten en voelden of op welke wijze dan ook dat de predikant het beroep zou aannemen. Het was allemaal van de Heere, zo bijzonder! En toen de beste man bevestigd was, waren zij de eerste die vertrokken :bobo
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jongere »

Leerling schreef:In ieder geval heb ik de conclusie getrokken dat kerkenraden er meer zitten "voor hun eigen eer, dan voor het dienen van hun Heer'."
Ik hoop van harte dat je met zo'n vergaande conclusie meer doet en hebt gedaan dan die op een forum poneren.
windorgel
Berichten: 1387
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door windorgel »

Wat betreft het beroepingswerk in Uddel: ds G Mouw preekt er nog bijna iedere zondag 1x.
In de eerste paar jaar dat ds Vogelaar na zijn emeritaat hulppredikant was in Uddel beriepen ze ook nog niet.
Dus zo vreemd is de gang van zaken niet. Laten we er voor oppassen allerlei (ongegronde) conclusies te verbinden aan het feit dat ze nu nog niet beroepen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Ad Anker »

windorgel schreef:Wat betreft het beroepingswerk in Uddel: ds G Mouw preekt er nog bijna iedere zondag 1x.
In de eerste paar jaar dat ds Vogelaar na zijn emeritaat hulppredikant was in Uddel beriepen ze ook nog niet.
Dus zo vreemd is de gang van zaken niet. Laten we er voor oppassen allerlei (ongegronde) conclusies te verbinden aan het feit dat ze nu nog niet beroepen.
Inderdaad, lijkt me heel begrijpelijk dat er nu nog niet beroepen wordt.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door mulder »

windorgel schreef:Wat betreft het beroepingswerk in Uddel: ds G Mouw preekt er nog bijna iedere zondag 1x.
klopt, ik kom er soms. al zou student Mouw er erg goed passen. het is wel lastig voor de gemeente dat er niet beroepen wordt, het is 's-middags altijd leesdienst doordat de kerkenraad een streng reisverbod hanteert. maar het beroepingswerk zal wel binnen een niet al te lange tijd weer opgenomen worden denk ik zo
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Terri »

Jongere schreef:
Leerling schreef:In ieder geval heb ik de conclusie getrokken dat kerkenraden er meer zitten "voor hun eigen eer, dan voor het dienen van hun Heer'."
Ik hoop van harte dat je met zo'n vergaande conclusie meer doet en hebt gedaan dan die op een forum poneren.
Kijk uit met oordelen....
Soms als je iets 'breder' leert kijken, of doordat je 'insider' wordt, blijkt er ook heel veel geen onwil, maar onmacht te zijn.
Zoveel factoren spelen een rol en dan kan er soms een conclusie getrokken worden, waar je, nadat je meer weet, jezelf voor schaamt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Jongere schreef:
Leerling schreef:In ieder geval heb ik de conclusie getrokken dat kerkenraden er meer zitten "voor hun eigen eer, dan voor het dienen van hun Heer'."
Ik hoop van harte dat je met zo'n vergaande conclusie meer doet en hebt gedaan dan die op een forum poneren.
Kijk uit met oordelen....
Soms als je iets 'breder' leert kijken, of doordat je 'insider' wordt, blijkt er ook heel veel geen onwil, maar onmacht te zijn.
Zoveel factoren spelen een rol en dan kan er soms een conclusie getrokken worden, waar je, nadat je meer weet, jezelf voor schaamt.
Ik vermoed dat wij hier met een nog jonge leerling te maken hebben.
Als je een oudere leerling wordt kom je vaak tot het besef dat de zaken toch anders en genuanceerder liggen.
En hoe ouder ik word, denk ik: ga er maar aan staan, ambtsbroeder te zijn in een gemeente waarin een gemeleerd gezelschap zit, allemaal met hun eigenste mening.
En de meeste van hen zitten echt niet te wachten op zo'n zware "bijbaan" naast hun eigen drukke werkzaamheden, met daarbij de afwezigheid in hun gezinnen, zoveel uren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Leerling »

Jongere schreef:
Leerling schreef:In ieder geval heb ik de conclusie getrokken dat kerkenraden er meer zitten "voor hun eigen eer, dan voor het dienen van hun Heer'."
Ik hoop van harte dat je met zo'n vergaande conclusie meer doet en hebt gedaan dan die op een forum poneren.
En wat hoop je dan dat ik zou doen of gedaan zou hebben?
Gesloten