Erdee

Ad Anker
Moderator

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Sheba schreef:
Anker schreef:
Luther schreef: Sja... ik ben van mening dat we met de kerk beter Bijbelstudie kunnen doen. Dat is hard nodig, want de kennis holt achteruit...
Niet alleen Bijbelstudie, maar ook kennis van de dogmatiek. Dat is ook totaal verdwenen bij veel kerkmensen.
Als we dan maar niet de dogmatiek over het Woord heenleggen!
Dat kan helemaal niet.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Anker schreef:
Sheba schreef:
Anker schreef:
Luther schreef: Sja... ik ben van mening dat we met de kerk beter Bijbelstudie kunnen doen. Dat is hard nodig, want de kennis holt achteruit...
Niet alleen Bijbelstudie, maar ook kennis van de dogmatiek. Dat is ook totaal verdwenen bij veel kerkmensen.
Als we dan maar niet de dogmatiek over het Woord heenleggen!
Dat kan helemaal niet.
Ik had nog wat toegevoegd aan mijn post... Je was me voor! En helaas wordt het Woord soms uitgelegd vanuit een bepaalde dogmatiek.... Met alle gevolgen van dien! Dus kan mijn stelling wel degelijk gebeuren!
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Mara. Een paar decennia geleden kwamen refoleerlingen ook al stiekum in de bioscoop, café etc hoor.... ;)
Verder zit de wereld in ons en niet in de bioscoop. Toch? Wij zijn zonde!
Dat weet ik dus niet, want ik had pas ervaring met de reformatorische middelbare, toen onze oudste daar naar toe ging.
Mijn oudere nichtjes en neefjes spraken daar niet over thuis, want mijn broers en zussen wisten van niks.

En wat jij zegt beaam ik, zeker. Ik ben vroeger ook wel eens stiekem geweest, maar het hart klopte me in de keel, toen de lichten doofden.
De film greep me wel en leidde me af, maar toen ik buiten stond, voelde ik me helemaal niet lekker.
Mijn vriendinnetje wilde graag naar Gone with the wind, die duurde zo lang dat wij nooit om 12 uur thuis zouden kunnen zijn, dus gingen we smiddags.
Tja, we waren gezien. :fi
Moeder verdrietig, vader van vriendin heel boos.
Mijn kinderen begrepen dit niet toen ik het hen vertelde, dat daar zoveel stampij over was.

Maar mijn dochter is laatst ook geweest met 3 vriendinnen, alle uit reformatorische gezinnen! Ouders wisten het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: Mara. Een paar decennia geleden kwamen refoleerlingen ook al stiekum in de bioscoop, café etc hoor.... ;)
Verder zit de wereld in ons en niet in de bioscoop. Toch? Wij zijn zonde!
Dat weet ik dus niet, want ik had pas ervaring met de reformatorische middelbare, toen onze oudste daar naar toe ging.
Mijn oudere nichtjes en neefjes spraken daar niet over thuis, want mijn broers en zussen wisten van niks.

En wat jij zegt beaam ik, zeker. Ik ben vroeger ook wel eens stiekem geweest, maar het hart klopte me in de keel, toen de lichten doofden.
De film greep me wel en leidde me af, maar toen ik buiten stond, voelde ik me helemaal niet lekker.
Mijn vriendinnetje wilde graag naar Gone with the wind, die duurde zo lang dat wij nooit om 12 uur thuis zouden kunnen zijn, dus gingen we smiddags.
Tja, we waren gezien. :fi
Moeder verdrietig, vader van vriendin heel boos.
Mijn kinderen begrepen dit niet toen ik het hen vertelde, dat daar zoveel stampij over was.

Maar mijn dochter is laatst ook geweest met 3 vriendinnen, alle uit reformatorische gezinnen! Ouders wisten het.

Ja, maar waarom klopte je hart in je keel? Omdat je je ouders ongehoorzaam was? Vreesde voor eventuele gevolgen?
Of was het omdat je, levend in Christus, leefde als buiten Hem? Snap je wat ik bedoel? ( je hoeft hier geen openlijk antwoord over te geven hoor... Het is een retorische vraag)
Laatst gewijzigd door Sheba op 07 nov 2014, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Ja, maar waarom klopte je hart in je keel? Omdat je je ouders ongehoorzaam was? Vreesde voor eventuele gevolgen?
Of was het omdat je, levend in Christus, leefde als buiten Hem? Snap je wat ik bedoel? ( je hoeft hier geen antwoord hier openlijk over te geven hoor... Het is een retorische vraag)
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet dat ik dat toen zo beleefde, dat ik buiten Christus leefde en daarom wel naar de bios kon.
Het was het gevoel dat ik iets deed wat niet goed was. Het stiekem naar binnen glippen was ook al niet gelukt. Vriendin en ik zagen dit wel als een soort vingerwijzing.
En op die leeftijd wil je gewoon wat anderen ook doen.
En ik mocht ook al niet naar de kermis. Het is toch een soort zoeken naar de grens en er dan overheen gaan denk ik.
Want het had immers die lading. Kermis, bios, voetbalstadion, daar is satan en je kunt daar niet sterven en de Heere ontmoeten.
Ik weet niet of dit bij ieder kind zo werkt, maar bij mij was het plezier weg, en de mogelijkheid van het genieten van die dingen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Sheba schreef:

In het omniversum heeft het bij voorbaat een " educatieve waarde" en gaan mensen er helemaal niet heen voor ontspanning. :nonnon
Natuurlijk gaan de meeste mensen naar het Omniversum ter ontspanning ;)

God ontmoeten kan overal en de satan zit ook naast je en op schoot bij je in de kerk.

Natuurlijk moet je niet bewust plaatsen opzoeken die jou persoonlijk bij God vandaan houden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: Ja, maar waarom klopte je hart in je keel? Omdat je je ouders ongehoorzaam was? Vreesde voor eventuele gevolgen?
Of was het omdat je, levend in Christus, leefde als buiten Hem? Snap je wat ik bedoel? ( je hoeft hier geen antwoord hier openlijk over te geven hoor... Het is een retorische vraag)
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk niet dat ik dat toen zo beleefde, dat ik buiten Christus leefde en daarom wel naar de bios kon.
Het was het gevoel dat ik iets deed wat niet goed was. Het stiekem naar binnen glippen was ook al niet gelukt. Vriendin en ik zagen dit wel als een soort vingerwijzing.
En op die leeftijd wil je gewoon wat anderen ook doen.
En ik mocht ook al niet naar de kermis. Het is toch een soort zoeken naar de grens en er dan overheen gaan denk ik.
Want het had immers die lading. Kermis, bios, voetbalstadion, daar is satan en je kunt daar niet sterven en de Heere ontmoeten.
Ik weet niet of dit bij ieder kind zo werkt, maar bij mij was het plezier weg, en de mogelijkheid van het genieten van die dingen.
Het niet weten of je buiten Christus leeft is net zo gevaarlijk of gevaarlijker dan iets doen wat niet mag en er een onplezierig gevoel aan overhouden... Dat onplezierige gevoel is niet zaligmakend. Het brengt je ook geen stap dichter bij Christus... Je bent er niets mee. En je wordt er niets mee. Of je nu bijv de bioscoop heb bezocht of niet!
Wanneer je mag weten in Christus te zijn, en je houdt ergens hoe fout het ook geweest is een naar gevoel van over... ( wat meestalook terecht is) Mag weten dat alles door Hem vergeven zal zijn. Want niet omdat ik niet zou zondigen maakt mij zalig, het is enkel en alleen genade dat mij zalig maakt! Niet om er maar op los te leven... Want het geloof blijkt uit de vruchten.... Maar de vruchten zijn pas ware vruchten als ze voortkomen uit de goede boom....
En zij die daarvan weet hebben, zullen hoeveel pijn de zonde ook doet en de gevolgen daarvan, mogen weten het alleen bij Hem te zoeken. Alles!
En ja, op bepaalde plaatsen kan je beter niet komen, en zal je ook niet graag komen. Aan de andere kant, zonde blijft trekken, en ook een ware christen is nog steeds geneigd tot alle kwaad! Maar waar de Heere Zijn Kerk bouwt, bouwt de Satan zijn kapel naast... M.a.w. De satan is overal, we moeten waakzaam zijn. Hij is er niet meer ( in aantal) aanwezig op de door jouw genoemde plaatsen.... Maar misschien wel op plaatsen waar wij ons ' veilig' wanen.....
En dan ben je niet meer waakzaam op alleen bepaalde plaatsen. Maar ben je dat overal! En daarom dus ook de nadruk leggen op de wortel! En niet op uiterlijke zaken!

De vraag blijft bij dit soort zaken. Waarom doe je iets wel of niet? Wat denk je er wel of niet mee te zijn? En als het in de wortel niet goed zit.... Dan is de rest ook rot....
Laatst gewijzigd door Sheba op 07 nov 2014, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: God ontmoeten kan overal
O ja?
Orchidee schreef:satan zit ook naast je en op schoot bij je in de kerk.
Dat is waar, maar voordat de dienst begint bidt je tot God en meestal doet de predikant dat ook, of Hij de satan wil weren.
En dat zou ik in een bios niet durven doen.
Orchidee schreef:Natuurlijk moet je niet bewust plaatsen opzoeken die jou persoonlijk bij God vandaan houden.
Ligt dat voor iedereen anders denk jij?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Orchidee schreef: God ontmoeten kan overal
O ja?
Orchidee schreef:satan zit ook naast je en op schoot bij je in de kerk.
Dat is waar, maar voordat de dienst begint bidt je tot God en meestal doet de predikant dat ook, of Hij de satan wil weren.
En dat zou ik in een bios niet durven doen.
Orchidee schreef:Natuurlijk moet je niet bewust plaatsen opzoeken die jou persoonlijk bij God vandaan houden.
Ligt dat voor iedereen anders denk jij?
Ja en ondanks dat de predikant bidt, moeten we waakzaam blijven. Ondanks dat we ons in een refo omgeving begeven. Digitaal of in het echt... Moeten we waakzaam blijven. En dat waakzaam zijn, kan alleen als we in Hem zijn! Hoe kan een blinde waakzaam zijn?
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef:
Het niet weten of je buiten Christus leeft is net zo gevaarlijk of gevaarlijker dan iets doen wat niet mag en er een onplezierig gevoel aan overhouden... Dat onplezierige gevoel is niet zaligmakend. Het brengt je ook geen stap dichter bij Christus... Je bent er niets mee. En je wordt er niets mee. Of je nu bijv de bioscoop heb bezocht of niet!
Wanneer je mag weten in Christus te zijn, en je houdt ergens hoe fout het ook geweest is een naar gevoel van over... ( wat meestalook terecht is) Mag weten dat alles door Hem vergeven zal zijn. Want niet omdat ik niet zou zondigen maakt mij zalig, het is enkel en alleen genade dat mij zalig maakt! Niet om er maar op los te leven... Want het geloof blijkt uit de vruchten.... Maar de vruchten zijn pas ware vruchten als ze voortkomen uit de goede boom....
En zij die daarvan weet hebben, zullen hoeveel pijn de zonde ook doet en de gevolgen daarvan, mogen weten het alleen bij Hem te zoeken. Alles!
En ja, op bepaalde plaatsen kan je beter niet komen!
Kijk Sheba, toen ik een kind was, sprak ik als een kind, ik bedoel daarmee, dat ik toen anders met veel zaken omging, dat is toch logisch?
Dan leer je van je ouders wat goed en fout is en later ga je dat zelf ontdekken en is je geweten gevormd.
Niet alleen door je ouders trouwens, op de zondagsschool, catechisatie en j.v. werd hier ook over gesproken.
En dat was toen echt gedegen onderwijs.

Nu heb ik niet eens meer de behoefte om naar een bios te gaan of in de botsautootjes een ritje te maken.
Sheba schreef:De vraag blijft bij dit soort zaken. Waarom doe je iets wel of niet? Wat denk je er wel of niet mee te zijn? En als het in de wortel niet goed zit.... Dan is de rest ook rot....
Is dit niet een gevaarlijke redenering? Want daar kun je alle kanten mee op.
Want het geweten van de één is nauwer dan het geweten van de ander. (Hebben we al eerder over gesproken hier, aangaande beslissingen in een huwelijk)
En als je iets laat omdat je de Heere geen verdriet wil doen, is dat dan de verkeerde reden?
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef:
Ja en ondanks dat de predikant bidt, moeten we waakzaam blijven. Ondanks dat we ons in een refo omgeving begeven. Digitaal of in het echt... Moeten we waakzaam blijven. En dat waakzaam zijn, kan alleen als we in Hem zijn! Hoe kan een blinde waakzaam zijn?
Ik denk dat ik 24 uur waakzaam ben, maar ben ik dat ook?
Woensdagavond had ik het nog, ik hoorde een riedeltje vlak naast me, had een jongeman zijn mobieltje nog aan. Hij drukte hem wel meteen uit, maar toch, ik voelde verontwaardiging opborrelen. Andere mensen keken trouwens ook verstoord om hoor.
Dus wie is hier dan waakzaam en wie niet?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Sheba schreef:
Woensdagavond had ik het nog, ik hoorde een riedeltje vlak naast me, had een jongeman zijn mobieltje nog aan. Hij drukte hem wel meteen uit, maar toch, ik voelde verontwaardiging opborrelen. Andere mensen keken trouwens ook verstoord om hoor.
Wat bedoel je met dit voorbeeld?
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Sheba schreef:
Begrijp je dat echt niet?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:
Sheba schreef:
Begrijp je dat echt niet?
Nee, maar laat maar.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef:
En ja, op bepaalde plaatsen kan je beter niet komen!
Kijk Sheba, toen ik een kind was, sprak ik als een kind, ik bedoel daarmee, dat ik toen anders met veel zaken omging, dat is toch logisch?
Dan leer je van je ouders wat goed en fout is en later ga je dat zelf ontdekken en is je geweten gevormd.
Niet alleen door je ouders trouwens, op de zondagsschool, catechisatie en j.v. werd hier ook over gesproken.
En dat was toen echt gedegen onderwijs.

Nu heb ik niet eens meer de behoefte om naar een bios te gaan of in de botsautootjes een ritje te maken.
Sheba schreef:De vraag blijft bij dit soort zaken. Waarom doe je iets wel of niet? Wat denk je er wel of niet mee te zijn? En als het in de wortel niet goed zit.... Dan is de rest ook rot....
Is dit niet een gevaarlijke redenering? Want daar kun je alle kanten mee op.
Want het geweten van de één is nauwer dan het geweten van de ander. (Hebben we al eerder over gesproken hier, aangaande beslissingen in een huwelijk)
En als je iets laat omdat je de Heere geen verdriet wil doen, is dat dan de verkeerde reden?
Nee dat is geen gevaarlijke redenering. Want als ik op mijn geweten afgaat kan er veel mee door. Of ik denk iets met mijn nauwe geweten te zijn...
Er iets mee te bereiken.... Beter te zijn dan de ander. Of op zijn minst een beetje minder slecht...
Ik vertrouw niet zo op mijn geweten....
Snap je?
En iets laten om de Heere geen verdriet te doen is een goede reden, als de wortel van waaruit dat gedaan wordt maar goed is! maar dingen laten om de Heere geen verdriet te doen en ondertussen nog leven buiten Zijn Verzoenend Bloed is zeer gevaarlijk! En je bent er niets mee!
Plaats reactie