Afgewezen schreef:Ja, ik denk ook niet dat dit heel vreemd is. Het Evangelie is in zekere zin voorwaardelijk, het wordt verkondigd met bevel van geloof en bekering. Wie zich niet bekeert en het Evangelie verwerpt, die ontgaat het heil. Ook Jezus zegt: "U moet wederomgeboren worden." De vraag waar het tussen ons om draait, is niet: zijn er voorwaarden, want jij zult wat ik hier geschreven heb, ook niet ontkennen, maar: hoe zien die voorwaarden eruit? Wat ís geloof, wat ís wedergeboorte?
Op zich is het juist dat geloof de voorwaarde is voor delen in het heil. En misschien moeten we nog dieper graven, en zeggen: de ontferming van God, die soeverein verkiest, is de voorwaarde om te delen in het heil. (
Romeinen 9:
16) Het geloof is daar dan een gevolg van. Dus ja, dat is wel waar. Immers, anders zou er sprake zijn van alverzoening, en dat is in ieder geval niet wat de gereformeerde leer leert.
Maar dat is dan ook niet meer een zaak van minder of meer, maar van wel of niet.
Afgewezen schreef:Zo werkt het in de praktijk toch ook helemaal niet? Je komt toch niet 'blanco' naar de kerk? Zo van, "nou, eens kijken wat de dominee zegt, misschien hoor ik er ook wel bij." Je maakt zo een karikatuur van wat ik zeg.
Ik vrees dat het voor veel mensen helaas wel zo werkt in de praktijk. Zo heb ik bijvoorbeeld een preek op een bandje staan van ds. C. Harinck, die het heeft over "altijd maar graven in jezelf", en die daartegenover benadrukt, dat je op Christus moet zien. Dat is er een symptoom van, dat hij het in de praktijk is tegengekomen, anders zul je dat als predikant vanaf de kansel niet aan de orde stellen, lijkt mij.
Afgewezen schreef:Wat Meester Eckhart allemaal zegt, kan me niet zoveel schelen.
Niet? Ik kan mij voorstellen dat dat best interessant kan zijn vanuit kerkhistorisch oogpunt: wat ging er allemaal in die middeleeuwse kerk om?
Maar ik denk dat ik je wel begrijp: je wilt tot uitdrukking brengen, dat je in je verwoordingen niet hebt gebuurt bij hem.
Afgewezen schreef:Maar vergeet niet dat er een onderscheid is tussen gezonde en ongezonde mystiek.
Tja, het is ongetwijfeld net hoe je zaken verwoordt. Maar de term 'mystiek' klinkt mij een beetje in de oren als: een aparte verdieping gaan inrichten voor het gevoel, om er speciaal aandacht aan te kunnen besteden, omdat de gewone realiteit als te weinig wordt gezien.
En degenen die een 'mystiek' propageren, komen op mij over als: ik wil méér!
Maar het wordt ook anders gebruikt. Dr. K. Schilder schreef bijvoorbeeld:
- Want er is valsche mystiek en er is ware mystiek.
(K. Schilder, Christus in zijn lijden, blz. 7; uitgeg. in 1930)
En hij was een van de grote inspiratoren van de beweging van de Vrijmaking, die tot de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt leide. En als ze èrgens erg anti-mystiek waren ingesteld, wellicht tot in het reactionaire toe, dan dáár toch wel. (En daarin zullen ze wellicht ook smaller geweest zijn dan Schilder zelf.)
Dus ja, aangezien ook dat een gedachte is, die heel breed te plaatsen is, wordt het moeilijk om die gedachte zonder meer af te keuren.
Er zullen ongetwijfeld nogal wat semantische effecten in deze discussie spelen.
Afgewezen schreef:Verder geef je ook hier weer een vertekening van wat ik voorsta. De ervaring is niet het fundament van het geloof. ... Maar het geloof wórdt wel ervaren. Als het licht opgaat in de duisternis (2 Kor. 4), dan ben je daar gewoon bij.
De ervaring is, zuiver gezien, inderdaad niet het fundament van het geloof, dat klopt. Maar het kan wel zo zijn dat jij iets denkt, waarin dat (onbewust) anders is. Als je gaat zeggen: 'je moet dit en dit allemaal doorgemaakt hebben', dan ga je dat volgens mij toch wel een beetje krijgen.
Afgewezen schreef:Ook het 'kunnen terugvallen op de feitelijkheid van het christelijk geloof' is een subjectieve handeling. En ik kan de door jou gestelde vraag naar je terugspelen: wie zegt jou dat jouw terugvallen op de feitelijkheid van het christelijk geloof zoals jij je dat voorstelt, wél de juiste koppeling is tussen het transcedente en jouw cognitief handelen?
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat de waarheid van het christelijke geloof een klaarblijkelijker standpunt is dan ideeën over wat er allemaal door een mens heengaat bij zijn bekering (standenleer en zo). In ieder geval wel voor een christen. In het eerste zul je overeenstemming hebben met zelfs pinksterchristenen, maar met het laatste zal dat er zelfs met menig gereformeerd medechristen niet zijn. Dan is meteen duidelijk waar je eerder aan gaat twijfelen, nietwaar?