Tiberius schreef:Het gaat in dit topic over "Wedergeboorte of schijngeboorte", ofwel de vraag wat de ware wedergeboorte is. Wanneer is iemand waarlijk wedergeboren? Wanneer kent iemand het ware leven?GGBeroopingswerk schreef: De discussie in dit topic gaat over het begin van de bekering, het punt van de levendmaking.
Het is in deze discussie al vele malen benadrukt, bijna op elke pagina: de karikatuur die Huisman c.s. steeds weer opwerpt, klopt niet, want niet niemand geeft rust buiten Christus. Dat verwoordt ds. De Heer ook zo helder in de laatste alinea van het 2e artikel van boekrecensie: niemand ontkent dat er zaligheid of leven buiten Christus is, maar daar begint de bekering niet mee. (vrij door mij geciteerd, heb exacte tekst niet bij de hand).
25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.Tiberius schreef:Dat zijn twee verschillende zaken: 1) wanneer iemand levendgemaakt is en 2) wanneer iemand Christus kent. Zoals ik al zei: buiten Christus is er geen leven, alle leven begint uit Hem; maar een zondaar is zich dat niet direct bewust.
Op het moment dat ze de stem van God horen worden ze levend.GGBeroopingswerk schreef:En als het gaat om jou conclusie dat als de Heilige Geest in iemand werkt, dat er dan 'dus al leven' is, wil ik je graag wijzen op de tekst: 'Doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven.' Heel duidelijk om te lezen dat iemand bij het horen van de stem van God nog dood is, en (deze stem gehoord hebbende) zal leven.
26 Dat is, de tijd, namelijk dat de mensen in meerdere menigte en met grotere kracht door de predikatie des Evangelies uit den dood der zonden tot een geestelijk leven zullen opgewekt worden.
27 Dat is, die geestelijk dood zijn door de misdaden en zonden, Ef. 2:1, 5.
28 Namelijk alzo dat zij die ook door het geloof hebben aangenomen, Joh. 1:12.
29 Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding, Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4. Gal. 2:20.
En in Romeinen 6:4 lezen we over de bewuste wedergeboorte! Pas dan is er sprake van nieuw geestelijk leven.
>> Dus als we het hebben over het houden bij de Bijbel n n de kanttekeningen...