Ik Brakel in mijn straatje laten passen? Welnee, ik laat Brakel gewoon spreken wat hij zegt. Ik heb hem ook geciteerd. Hoe verklaar jij dan dat Brakel zegt dat het moment van wedergeboorte zelden geweten wordt terwijl je toch hopelijk niet ontkent dat een openbaring van Christus buiten de mens omgaat? Of zeg je hiermee dat een openbaring van Christus ook zelden aangewezen en geweten kan worden?eilander schreef:@Marieke, ik kan het nu niet anders zien dan dat je Brakel koste wat kost in jouw straatje wil laten passen. Als ik daar kritische vragen bij stel, wijk ik volgens jou af van de discussie. Als je dan vervolgens bij je mening blijft met de opmerking "Dit is dus niet zo, dat heb ik ook met een citaat aangetoond", dan wordt het wel wat lastig.Marieke schreef:Ja precies, dan rekent men dus de wedergeboorte te laat omdat het geloof er al eerder was, maar niet met bewustheid en bijzondere hartelijkheid.eilander schreef:
Nee! "Dan rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijk had men het geloof al tevoren" haal je zelf aan.
Maar nu laat je de discussie een andere kant op gaan en dat was niet mijn bedoeling.
Laten we even gewoon bij ds. Kort/Brakel/Moerkerken blijven. Ds. Kort zegt dus dat er toeleidende weg kan zijn, maar die behoort niet tot het "leven". Pas als een ziel in Christus is, is er leven (dat zijn jouw woorden zo, ik heb zelf het boek niet gelezen). Afgewezen zegt daarvan n.a.v. een door Mona Lisa geplaatste karikatuur (vind ik) dat ds. Moerkerken benadrukt dat er leven is vóór de kennis van Christus. Huisman geeft daarbij nog een keer aan dat het geen karikatuur is, maar werkelijkheid.
Ik geef daarbij aan dat ze dan bijv. Brakel e.a. niet achter zich hebben omdat die aangeven dat het moment van wedergeboorte zelden bekend is. Daarna poog jij aan te geven wat Brakel daarmee bedoelt, namelijk voor zielen die langzaamaan geleid worden. Dit is dus niet zo, dat heb ik ook met een citaat aangetoond.
Dit is de discussie, laten we daar nu even niet van afwijken.
Ik heb zojuist het hele hoofdstuk uit de Redelijke Godsdienst nog eens doorgelezen, maar ik lees in alle oprechtheid niet wat jij erin leest. Met andere woorden: ik vind het niet terecht dat je nu al in een aantal postings heb gezegd dat ds. Moerkerken in de lijn van Brakel zit. Want daar heb je mij nog niet van overtuigd.
Kijk, als je dat vindt, dan kan ik je mening volgen, maar ik mag toch van jou veronderstellen dat je dat niet stelt.