Is thuislezen Bijbels?

François Turretini

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door François Turretini »

SecorDabar schreef: Ik woon inderdaad in een dorp waar een PKN dorpskerk is, maar deze staat zeer ver af van de 3 formulieren van Enigheid in leer en levenstijl, nee de voorganger heeft zelfs een grote aversie tegen de gereformeerde gezindte. Ben er twee keer geweest, maar dat was geen huis des gebeds, maar een politiek praatcafé. Men zet een groot vraagteken dat Het Lam Gods de zonde der wereld wegneemt. De leer van verzoening door voldoening wordt in twijfel getrokken, en dat is toch het fundament van de kerk.
Details van deze kerk zou ik maar besparen van de grote kloof die er is.
Ja, ik weet hoe het is. Ik ben zelf de eerste 18 jaar van mijn leven in zo'n PKN opgegroeid. Toen ik tijdens catechisatie eens iets zei over verzoening door voldoening zei de dominee - nou ja, eigenlijk domina, want het is een vrouwelijke predikant - iets in de richting van 'ach, dat is ook maar door Paulus verzonnen'......

Bij zo'n 'kerk' is er toch geen beginnen aan! Dan moet je weg, het kan niet anders. Elke zondag bij de preek zit je dan weemoedig te luisteren naar de onzin die voor een preek moet doorgaan. Gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om mij bij een Bijbelgetrouwe gemeente aan te sluiten. Ik zie dat je wel het verlangen hebt om ergens te kerken waar het Evangelie nog verkondigt wordt, ik hoop dat de Heere iets in je situatie zal veranderen, zodat het wel mogelijk wordt je bij een gemeente aan te sluiten, waar je ook elke Zondag naartoe kan.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

François Turretini schreef:
SecorDabar schreef: Ik woon inderdaad in een dorp waar een PKN dorpskerk is, maar deze staat zeer ver af van de 3 formulieren van Enigheid in leer en levenstijl, nee de voorganger heeft zelfs een grote aversie tegen de gereformeerde gezindte. Ben er twee keer geweest, maar dat was geen huis des gebeds, maar een politiek praatcafé. Men zet een groot vraagteken dat Het Lam Gods de zonde der wereld wegneemt. De leer van verzoening door voldoening wordt in twijfel getrokken, en dat is toch het fundament van de kerk.
Ja, ik weet hoe het is. Ik ben zelf de eerste 18 jaar van mijn leven in zo'n PKN opgegroeid. Toen ik tijdens catechisatie eens iets zei over verzoening door voldoening zei de dominee - nou ja, eigenlijk domina, want het is een vrouwelijke predikant - iets in de richting van 'ach, dat is ook maar door Paulus verzonnen'......

Bij zo'n 'kerk' is er toch geen beginnen aan! Dan moet je weg, het kan niet anders. Elke zondag bij de preek zit je dan weemoedig te luisteren naar de onzin die voor een preek moet doorgaan. Gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om mij bij een Bijbelgetrouwe gemeente aan te sluiten. Ik zie dat je wel het verlangen hebt om ergens te kerken waar het Evangelie nog verkondigt wordt, ik hoop dat de Heere iets in je situatie zal veranderen, zodat het wel mogelijk wordt je bij een gemeente aan te sluiten, waar je ook elke Zondag naartoe kan.
---knip--- Spreek met respect over (overleden)ambtsdragers
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef: Overgezet op thuislezers (met de kerk in de buurt) zou ik dan zeggen: zolang de kerk jou er niet uit bonjourt, dien je er te blijven en er aan mee te helpen er een 'huis van gebed' van te maken. Niet op eigen houtje vertrekken, want wat heeft de kerk dan nog aan jou?

Je zit daar niet (alleen) voor jezelf, maar om God te eren, te zingen, te bidden en te horen.
Beste Jacobmarin,

Ik woon inderdaad in een dorp waar een PKN dorpskerk is, maar deze staat zeer ver af van de 3 formulieren van Enigheid in leer en levenstijl, nee de voorganger heeft zelfs een grote aversie tegen de gereformeerde gezindte. Ben er twee keer geweest, maar dat was geen huis des gebeds, maar een politiek praatcafé. Men zet een groot vraagteken dat Het Lam Gods de zonde der wereld wegneemt. De leer van verzoening door voldoening wordt in twijfel getrokken, en dat is toch het fundament van de kerk.
Dit is een trieste situatie. Maar in zo'n gemeente mag je naar mijn mening inderdaad niet blijven. Er wordt toch niet voldaan aan de kenmerken voor een ware kerk? Het belangrijkste punt daarin - de prediking - is fundamenteel fout. En dat is geen kwestie van interpretatie of van eigen waarneming. Kun je hier naar toe om God te eren? Mijns inziens absoluut niet.

Ik geloof niet dat je gehouden bent om dit van binnenuit te veranderen. Ervoor bidden is een heel andere zaak! Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik dat ook vaak vergeet voor (een) soortgelijke gemeente(n) in ons dorp.
Curatorium

Ik zal het deze keer wat respectvoller formuleren, excuses.
Het voorbeeld van de PKN komt me bekend voor, maar dan in omgekeerde situatie. Mijn vrouw moest vroeger in de GGiN voor catechisatie dingen leren van bepaalde (overleden) karakteristieke ambtsdragers die niet te bewijzen waren vanuit Gods Woord. Ook is het maar een relatief begrip wat je een Bijbelgetrouwe kerk vind, het hangt af van jou inspiratie. Gelukkig biedt gebed de oplossing!
alias

Bericht door alias »

Curatorium schreef:Ik zal het deze keer wat respectvoller formuleren, excuses.
Het voorbeeld van de PKN komt me bekend voor, maar dan in omgekeerde situatie. Mijn vrouw moest vroeger in de GGiN voor catechisatie dingen leren van bepaalde (overleden) karakteristieke ambtsdragers die niet te bewijzen waren vanuit Gods Woord. Ook is het maar een relatief begrip wat je een Bijbelgetrouwe kerk vind, het hangt af van jou inspiratie. Gelukkig biedt gebed de oplossing!
Is de inspiratie of interpretatie van de mens of het Woord van God maatgevend!?
caprice

Bericht door caprice »

François Turretini schreef:

Je zou de mogelijkheid kunnen overwegen (zeker als er gesproken wordt over meerdere gezinnen) om te bezien of dat een afdeling van de gemeente waar je lid van bent gesticht kan worden. Dan moet het wel gaan over een 'blijvende' vestiging in die woonplaats.
Wie weet, zuchten er nog meer in de buurt om een bijbelgetrouwe gemeente...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
WimA

Bericht door WimA »

Dit soort "opmerkingen" zijn m.i. lasterlijk. Of "benoem man en paard" of hou gewoon de mond dicht. Ik zou zeggen, benoem deze punten gewoon dan kunnen ze op hun merites worden beoordeeld. Kijk, @SecorDabar geeft aan dat in de PKN bij hem ter plaatse der "leer der verzoening" in twijfel wordt getrokken. Als jij dan hier beweerd dat "je vrouw" "vroeger" hetzelfde in de GGiN heeft meegemaakt maar dan de "omgekeerde" situatie dan vind ik dat nogal een aantijging.
Curatorium

WimA schreef:
Dit soort "opmerkingen" zijn m.i. lasterlijk. Of "benoem man en paard" of hou gewoon de mond dicht. Ik zou zeggen, benoem deze punten gewoon dan kunnen ze op hun merites worden beoordeeld. Kijk, @SecorDabar geeft aan dat in de PKN bij hem ter plaatse der "leer der verzoening" in twijfel wordt getrokken. Als jij dan hier beweerd dat "je vrouw" "vroeger" hetzelfde in de GGiN heeft meegemaakt maar dan de "omgekeerde" situatie dan vind ik dat nogal een aantijging.
Dus de PKN mag bekritiseerd qua Bijbelgetrouwheid worden maar de GGiN niet? Ik gaf alleen maar aan dat ook onze reformatorische gezindte niet altijd zo Bijbelgetrouw is met een voorbeeld. Zo lasterlijk is dat niet. En ik mag zeker toch wel ervaringen op een forum zetten?

Laten we weer ontopic gaan!
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

In elke kerk zijn misstanden. Zaken die vanzelfsprekend worden gevonden, maar niet direct te bewijzen zijn vanuit gods woord. Een bepaalde nadruk op bepaalde aspecten van Gods woord, waardoor andere vrijwel ondergesneeuwd raken. Leiderschap dat misloopt, te streng of juist te los. Laten we dit altijd per individueel geval bekijken en niet breder trekken over een volledige gezindte, alsjeblieft. Tenzij je het natuurlijk oneens bent met een bepaalde leerstelling uit zo'n stroming (bijvoorbeeld oneens met volwassenendoop) maar dat is een andere kwestie.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,
Het boek ”Eredienst aan huis. De verrassende wereld van thuislezers en gezelschapsmensen”.
Het boek (een uitgave van De Banier), wordt donderdag in Apeldoorn gepresenteerd.

Door het RD is een artikel geschreven.

Wat vinden de forumleden van het vetgedrukte in onderstaand verkort RD-artikel?? :huhu

”Eredienst aan huis” is een uitvloeisel van een artikelenreeks die redacteur Huib de Vries begin dit jaar schreef in het tijdschrift Terdege. Gaandeweg groeide bij hem de overtuiging dat deze geïsoleerde groep binnen de gereformeerde gezindte bredere aandacht verdient.

Uitvoerig komen zeven praktiserende thuislezers aan het woord.
De hoofdstuktitels spreken voor zich: Gestempeld door dominee Paauwe;
Onbuigzaam als Daniëls vrienden; Gezegend bij de bandrecorder,
en Zwerver in niemandsland.

Gesprekken met „drie hervormde predikanten” (van wie er twee hersteld hervormd blijken te zijn) hebben een evaluerend karakter: Wat kunnen geïnstitueerde kerken leren van thuislezers en gezelschapsmensen? En omgekeerd. [/u

De Vries had aanvankelijk de bedoeling ook een afgescheiden predikant aan het woord te laten, „maar de praktijk leerde dat de afgescheiden kerken en hun voorgangers nauwelijks belangstelling voor thuislezers hebben. De thuislezers die nog een band met de kerk voelen, zijn vrijwel zonder uitzondering georiënteerd op (hersteld) hervormde predikanten.

Het boek eindigt met een historische beschouwing over gezelschappen en thuislezers in de loop der eeuwen.

Een heilig soort ironie is veel thuislezers niet vreemd. Zoals Karel van Heusden, een ambachtsman: „Als mensen me nu naar mijn kerkelijke achtergrond vragen, zeg ik dat ik lid van artikel negen ben: „Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk.” Volgens mij is dat de kerk waar het om gaat.”

Thuislezers hebben vaak wel oog voor onderwerpen die volgens De Vries in de kerken vaak vergeten worden, zoals de toekomst van Israël en „een nog komende heilstijd voor de christenheid.

Thema’s die in kerken door toenemende onbekendheid met de geschriften van de gematigd chiliastische oudvaders onbekend zijn geraakt.”
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 24 okt 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Die artikelen in Terdege vond ik tegenvallen. Geen van de geïnterviewden was (nog) een echte thuislezer.
Dat mensen uit afgescheiden kerken er niets mee hebben, vind ik ook een vreemde gevolgtrekking. Aan wie heeft Huib de Vries het allemaal gevraagd dan?
Enfin, ik denk dat ik het boek toch maar niet wil hebben.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Die artikelen in Terdege vond ik tegenvallen. Geen van de geïnterviewden was (nog) een echte thuislezer.
Dat mensen uit afgescheiden kerken er niets mee hebben, vind ik ook een vreemde gevolgtrekking. Aan wie heeft Huib de Vries het allemaal gevraagd dan?
Enfin, ik denk dat ik het boek toch maar niet wil hebben.
De gedachte dat thuislezers zich niet aangetrokken voelen op een afgescheiden gemeente, kan ik wel volgen. In mijn omgeving klopt het echter niet met de praktijk.
Mara

Bericht door Mara »

Mensen die in een afgescheiden gemeente kerken, zullen minder behoefte hebben aan thuislezen. Het lijkt mij dat lid worden van een dergelijke gemeente, weloverwogen gemaakt wordt en als zegenrijk wordt ervaren.
De thuislezers die ik ken(de), wonen in een omgeving waar alleen reguliere kerken zijn, waar zij zich niet bij kunnen aansluiten.
In feite bestaat een afgescheiden gemeente toch uit verontruste leden, die het elders niet uit konden houden?
Als ik zie hoe weinig begrip er voor deze mensen is, in het algemeen, kan ik me voorstellen dat je het "stil" wil houden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Mensen die in een afgescheiden gemeente kerken, zullen minder behoefte hebben aan thuislezen. Het lijkt mij dat lid worden van een dergelijke gemeente, weloverwogen gemaakt wordt en als zegenrijk wordt ervaren.
Waarom? Je kunt er toch ook gewoon in geboren zijn. Of van meerdere kwaden de beste hebben moeten kiezen?
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Mensen die in een afgescheiden gemeente kerken, zullen minder behoefte hebben aan thuislezen. Het lijkt mij dat lid worden van een dergelijke gemeente, weloverwogen gemaakt wordt en als zegenrijk wordt ervaren.
Waarom? Je kunt er toch ook gewoon in geboren zijn. Of van meerdere kwaden de beste hebben moeten kiezen?
Dat laatste klinkt negatiever dan je bedoelt denk ik ;)
Het ligt er aan of de thuislezers bijv. tegen zondagsreizen zijn. Want dat is nl één reden.
Is het niet zo dat het aantal afneemt trouwens?
De mij bekende thuislezers hebben geen internet, wonen niet op loopafstand van een "geschikte" kerk, maar lopen er niet mee te koop dat zij op zondag thuisblijven.
Hoe vind je dergelijke mensen dan?
En hoe is hun exacte aantal te bepalen? Ik denk dat dat heel lastig is, dus dat je altijd een vertekend beeld krijgt.
En als je er in geboren bent, blijf je dat dan ook doen? Ik zou toch denken van niet anno 2012 :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie