Re: Hoe kom je tot Christus
Geplaatst: 16 mar 2011, 12:25
Vis jij maar niet naar de anonieme pb-schrijver. En volgens mij schrijft hier niemand dat je eerst moet zorgen dat je boetvaardig bent. Zoals Gods beloften voor de onbekeerden voorwaardelijk zijn, zijn Zijn bedreigingen voorwaardelijk, zo ook bij Jona: indien Gij u niet bekeert...memento schreef:Wie de prediking onder de beheersing van de uitverkiezing stelt, zal inderdaad zo redeneren. Maar m.i. geef je de uitverkiezing dan een plaats, die geen recht doet aan het spreken van de Schrift. Je gaat dan woorden die God onvoorwaardelijk aan allen heeft laten verkondigen, eeuwen lang, nu opeens beperken in hun adres.Ander schreef:En juist de laatste zin geeft het gevaar van deze visie, zoals ook verwoord in de meditatie waardoor dit allemaal begon. Er komt ruimte voor een soort conclusiegeloof, wat helaas om ons heen veel te zien is.Het blijft, Hoe je het ook wendt of keert, toch een lood om oud ijzer discussie. De belofte wordt enkel vervuld in de uitverkorene. De Bijbel zegt daarvan dat de Heilige Geest getuigt met onze geest dat we kinderen van God zijn. (geloofszekerheid). En in de kerk wordt gepreekt dat er - door de goedwillendheid en het vrije welbehagen van God - een kerk is verkoren ter zaligheid. Dat er behoud is voor zondaren. En die wil, dat hij kome. Tegelijkertijd zal gepreekt moeten worden dat de mens van nature niet wil en niet kan. Maar dat God zelf de mens zal doen willen. En of je dit nu aanbieden of verkondigen of voorstellen noemt is m.i. om het even. Het gaat er uiteindelijk toch om of de Heilige Geest ook getuigt met onze / mijn geest. Dan is de belofte ook in mijn leven vervuld.
De redenering van Memento tendeerd er naar toe dat de zekerheid van het geloof niet ligt in het " Heilige Geest getuigt met onze geest" dat de beloften ook voor mij waar zijn maar dat dit ook zonder deze getuigenis aangenomen mag worden.
En dat opent de weg voor de redenering van de onbekeerde; "God zal het doen, want Hij belooft het". En dat geeft dan weer rust voor een onboetvaardige zondaar.
Het onderstreepte is iets, wat ik inderdaad sterk bestrijdt. De zekerheid ligt niet in het werk van de Heilige Geest in ons, maar in de belovende God. De zaligheid ligt niet in mij, maar buiten mij, in een Ander. De Geest verzegeld niet dat de beloften voor mij zijn, maar dat de belofte in mij vervuld wordt. Let wel: Zonder vervulling is de belofte voor mij niets waard. Vervulling en het werk van de Geest is onmisbaar. Maar de onvoorwaardelijke beloften beloven nu juist het werk van de Geest. Een ieder mag tot God vluchten met die beloften. Bekering is van begin tot eind Gods werk. Ook het voorbereidende werk, de ontdekking aan de zonden, is iets wat Gods Geest in ons moet werken.
De laatste zin van de meditatie leidt dus niet tot een conclusiegeloof. Welnee, de stelling dat je eerst een boetvaardige zondaar moet worden (zoals deze anonieme PB-schrijver (Adrianus?) schrijft) voordat je je hele zaligheid van God verwacht, is pas een dwaling, een activistische geloof. Je moet eerst zorgen dat je boetvaardig bent. Welk een dwaasheid. De mens kan uit zichzelf niet boetvaardig worden. Hij heeft daar het werk van Gods Geest voor nodig. Hij heeft daar de vervulling van de belofte voor nodig: Ik zal Mij doen overhouden een ellendig en arm volk, wat op de naam van de Heere hopen zal!
Kortom, geen conclusiegeloof. Gods belofte wordt vervuld door een weg van bekering en geloof. Waar nooit een waar berouw komt, waar nooit een waar geloof komt, waar nooit een ware dankbaarheid komt, missen we de vervulling van Gods beloften, en gaan we voor eeuwig verloren! De belofte wordt ons niet gegeven om daarin te rusten. Er kan slechts gerust worden in de vervulling, op de inhoud van de belofte.