Oke, bedankt voor de uitleg Memento. (ik ken zelf die traditie niet zo en denk als snel bij zwart aan ellende, rouw etc.... wat bij tijden goed is, maar waar God ons volgens mij ook van wil verlossen. Dat is voor sommigen ook de reden om zwart te dragen en te willen dan anderen dat ook doen maar ik snap dat dat niet altijd de achterliggende reden is, gelukkig.
Auto schreef:
Marnix schreef:
henriët schreef:Toch als je naar de koningin zou gaan of iemand die een hoge functie bekleedt, ga je toch niet in je vale kloffie zeg maar?
Vale kloffie niet nee. Maar ik zou ook geen speciale kleren er voor aan doen, maar gewoon kleren die ik door de week aan heb (die zijn niet supernetjes maar ook zeker niet slordig). Tenzij er een kledingvoorschrift is. Als er bij de uitnodiging staat: "Kom ik nette kleren" Dan zou ik me daar aan houden. Zou er staan: "Kom zoals je bent" dan zou ik dat ook doen en niet alsnog een pak uit de kast trekken, want zo ben ik niet In de Bijbel is zo'n kledingvoorschrift er, namelijk: Eerbaar, maar niet pronkend, ingetogen enz. Daar houd ik me dan ook aan. En als men ergens de gewoonte (met nadruk op dat woord) heeft dat de ambtsdragers in pak gaan, zou ik me daar ook aan houden. Is die gewoonte er niet, dan zou ik daar ook niet mee zitten.
Dus toen jij trouwde had jij geen pak aan?
Jawel, dat was het kledingvoorschrift van mijn vrouw. Die wilde heel graag dat ik een pak zou dragen dus daar heb ik me dan ook aan gehouden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara schreef:En de echtgenotes van de ambtsdragers ?
Moeten die nog een bepaalde kledingcode volgen ?
Schijnt van wel, in bepaalde kringen. Ik ken ze van heel nabij, de dames die gestaag in 't aaklig zwart gaan sinds manlief in de kerkenraad zit... En vóór die tijd was daar geen sprake van. Kennelijk wordt er vanuit de groep dan toch een zekere druk uitgeoefend: als jouw man in de kerkenraad zit, kun jij niet met zulke fleurige kleren rondlopen.
Het gaat mij niet om fleurige kleding. Maar van sommige echtgenotes hoop je dat ze er wat "netter" uit gaan zien, nu hun man in de k.r. zit. Dat hoeft niet in het zwart !
Van sommigen kun je soms inderdaad hopen dat ze zich iets gepaster gaan kleden voor een kerkdienst. Maar het verband met het ambt van een echtgenoot zie ik totaal niet.
Mara schreef:En de echtgenotes van de ambtsdragers ?
Moeten die nog een bepaalde kledingcode volgen ?
Schijnt van wel, in bepaalde kringen. Ik ken ze van heel nabij, de dames die gestaag in 't aaklig zwart gaan sinds manlief in de kerkenraad zit... En vóór die tijd was daar geen sprake van. Kennelijk wordt er vanuit de groep dan toch een zekere druk uitgeoefend: als jouw man in de kerkenraad zit, kun jij niet met zulke fleurige kleren rondlopen.
Het gaat mij niet om fleurige kleding. Maar van sommige echtgenotes hoop je dat ze er wat "netter" uit gaan zien, nu hun man in de k.r. zit. Dat hoeft niet in het zwart !
Van sommigen kun je soms inderdaad hopen dat ze zich iets gepaster gaan kleden voor een kerkdienst. Maar het verband met het ambt van een echtgenoot zie ik totaal niet.
Het zou van een kerkenraad ook heel onverstandig zijn, als zij iemand die normaal ongepast gekleed gaat (of zijn vrouw), op tweetal te zetten.
memento schreef:
Het zou van een kerkenraad ook heel onverstandig zijn, als zij iemand die normaal ongepast gekleed gaat (of zijn vrouw), op tweetal te zetten.
Dan houd je in sommige gemeentes weinig mannen over. De spoeling is nl soms heel dun.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Smaken en meningen verschillen, en er valt eigenlijk nog steeds niet over te twisten
Wat de één netjes vind, vind de ander een vod, of slordig, wat de één mooi vind, vind de ander lelijk...en zo kun je natuurlijk altijd bezig blijven
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
haha, troost je, ik heb ook wel eens mannenbroeders daarin zien lopen. Kan heel mooi zijn hoor!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nu ben ik eens, dat witte sokken nu eenmaal niet gaat, bij een pak.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nu ben ik eens, dat witte sokken nu eenmaal niet gaat, bij een pak.
Vind ik ook, maar dat lijkt me meer een kwestie van stijl dan van goddeloosheid. Korte mouwen onder een kostuum kunnen misschien ook meteen wel contrabande verklaard worden. Evenals button-down overhemd met stropdas. (sorry, da's twee keer dubbelop: het moet geloof ik hemd zijn, en das.)
Zita schreef:Vind ik ook, maar dat lijkt me meer een kwestie van stijl dan van goddeloosheid. Korte mouwen onder een kostuum kunnen misschien ook meteen wel contrabande verklaard worden. Evenals button-down overhemd met stropdas. (sorry, da's twee keer dubbelop: het moet geloof ik hemd zijn, en das.)
Tja, ik weet dat, strikt genomen, korte mouwen onder een kostuum natuurlijk niet gaat....
Maar, daar wil ik op een hete zomerdag toch graag een uitzondering maken....