Erdee

Forummer

Re: Erdee

Bericht door Forummer »

Herman schreef:Je kunt ook zondag aan zondag een mantra aan verboden herhalen, waardoor de hoorder zodanig inspiratieloos de preek gaat zitten aanhoren dat hij tot de keuze komt zijn leven maar volgens eigen normen in te richten. Een dergelijke houding merk ik meer op onder jongeren aan de rechterzijde van de kerk, voornamelijk de grote gemeenschappen van de gereformeerde gemeente (in Nederland) rond Barneveld.
Goede analyse, de spijker op zijn kop.
Dit is primair natuurlijk wel de verantwoording van de jongere zelf, maar is uiteindelijk wel het gevolg van een bepaald Godsbeeld wat meegegeven wordt vanuit de prediking.

Eigenlijk is dit heel erg verdrietig.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ararat

Bericht door Ararat »

Forummer schreef:
Herman schreef:Je kunt ook zondag aan zondag een mantra aan verboden herhalen, waardoor de hoorder zodanig inspiratieloos de preek gaat zitten aanhoren dat hij tot de keuze komt zijn leven maar volgens eigen normen in te richten. Een dergelijke houding merk ik meer op onder jongeren aan de rechterzijde van de kerk, voornamelijk de grote gemeenschappen van de gereformeerde gemeente (in Nederland) rond Barneveld.
Goede analyse, de spijker op zijn kop.
Dit is primair natuurlijk wel de verantwoording van de jongere zelf, maar is uiteindelijk wel het gevolg van een bepaald Godsbeeld wat meegegeven wordt vanuit de prediking.

Eigenlijk is dit heel erg verdrietig.
Heel verdrietig als dit werkelijk gebeurt. Als je kinderen hebt én tegen een muur oploopt als je dit aankaart moet je je verantwoordelijkheid nemen als ouder en twee dingen doen: thuis nader onderwijs geven en daarnaast voor het aangezicht van God overwegen of je niet beter ergens anders kunt gaan kerken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Herman@ Waarom benoem je specifiek kerken rond Barneveld?
In Zeeland/Zuid Holland/Overrijssel heb je ook grote GG/GGiN kerken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Daar gaat het onderzoek in de krant over.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mister schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik mis het verslag van de bevestiging en intrede van ds. Joosse te Barendrecht op de website van het RD.

Weet iemand door wie hij namens de classis en de PS is toegesproken?
Nou, kijk eens aan. Er wordt zelfs aan je gedacht bij het RD :huhu
https://www.rd.nl/artikel/964621-ds-joo ... arendrecht
Jaja...

Ze lezen hier mee, volgens mij. En van CIP ook.

Maar de toespraken zijn zeer de moeite waard... Dus als je nog een half uurtje over hebt vanavond...
DDD

Bericht door DDD »

Het is een kleine ergernis dat het RD ook geklaag over de export en over inflatie in het nieuwsblog over Oekraine meldt. Natuurlijk is dat interessant nieuws, voor het binnenland. Maar dat kan toch niet op één hoogte staan met de verschrikkingen van de oorlog? Ik vind het ongepast dat zaken van dood en leven en de verwarming in Nederland op die manier op één lijn lijken te staan.
Job

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Mister schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik mis het verslag van de bevestiging en intrede van ds. Joosse te Barendrecht op de website van het RD.

Weet iemand door wie hij namens de classis en de PS is toegesproken?
Nou, kijk eens aan. Er wordt zelfs aan je gedacht bij het RD :huhu
https://www.rd.nl/artikel/964621-ds-joo ... arendrecht
Jaja...

Ze lezen hier mee, volgens mij. En van CIP ook.

Maar de toespraken zijn zeer de moeite waard... Dus als je nog een half uurtje over hebt vanavond...
Eens dat het prima toespraken waren, maar vergeet vooral de preek niet te luisteren. Uiteindelijk toch de kern van de avond en zeer de moeite (kost geen moeite, wel godsdienstig vlees trouwens) waard.
Job

Bericht door Job »

Ik geloof in de goede intenties van het RD, maar die hele reportage over de schade van coronatijd voor de kerken schoot bij mij in het verkeerde keelgat op de vroege zaterdagmorgen. Nee, de koppen hoeven echt niet in het zand. We zullen nog genoeg met de gevolgen van alles te kampen hebben ben ik bang. Maar deze timing, nu, op de dag voordat we weer allemaal naar de kerk mogen? Er past mijns inziens stilte, zelfbeproeving en vooral heel veel verwondering. En niet een dergelijk onderzoek met best wel negatieve resultaten, vind ik. Ik merk ergernis bij mezelf. Gaan we weer. Op deze manier blijven we in een negatieve cadans, enerzijds is daar misschien heus wel reden toe, maar er is ook heel veel om dankbaar voor te zijn. Zeker vandaag, zeker morgen. Ook in het licht van wat er elders in Europa gebeurt.

Iedereen een verheugende zondag gewenst in stille verwondering. Laat ons verheugd, en ook eventjes van zorg ontslagen, Hem roemen Die ons blijdschap geeft.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het RD is toch geen feel good krant? Ik vind het wel interessant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik ook. Vooral interessant om de verschillen te zien tussen wat het RD over de biblebelt schrijft, en wat ik buiten de biblebelt waarneem.
huisman

Bericht door huisman »

Ik hoop dat het RD zo stoer is om niet alleen de kerken te evalueren maar ook hun eigen berichtgeving de afgelopen twee jaar.
Mijn vraag ook aan de redactie van het RD was steeds: Waarin onderscheid het RD zich in de corona berichtgeving van seculiere kranten? Ik vond hun berichtgeving vaak puur seculier en veel te rellerig. Ik noem dat ‘Telegraaf niveau’ .
Nu komen ze weer met allemaal grafiekjes en dat moet dan de waarheid zijn.

Verder is de wetenschapsjournalist van het RD volkomen door de mand gevallen. Hij vond het nodig om steeds weer spectaculaire niet verifieerbare verhaaltjes te plaatsen.

In deze pandemie waren de Trouw en de Volkskrant betrouwbaarder, evenwichtiger en informatiever in hun berichtgeving.

Verder heb ik in de Covid berichtgeving van het RD Gods voorzienigheid gemist en dat is erg ernstig voor een reformatorische krant.

Voor de goede orde ik heb tijdens deze pandemie enkele keren ook mijn ongenoegen geuit richting de redactie maar kon ze niet betrappen op zelfreflectie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:Laat ons verheugd, en ook eventjes van zorg ontslagen, Hem roemen Die ons blijdschap geeft.
Welke 'ons' zijn er nog overgebleven, dat is de vraag.
Ararat

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Job schreef:Laat ons verheugd, en ook eventjes van zorg ontslagen, Hem roemen Die ons blijdschap geeft.
Degenen die je mist zijn misschien over een kerkmuurtje heen gestapt en roemen elders :)
(... en als de kerkenraden én individuele gemeenteleden in contact zijn gebleven zijn er als het goed is geen verrassingen!)

En idd Job! Laten we de komende zondagen dankbaar en verwonderd God loven en prijzen
Job

Bericht door Job »

Herman schreef:
Alsjeblieft zeg hé. We zijn met een klein getal op basis van heel NL maar nog wel met duizenden. Ja, er is werk aan de winkel. Maar ons eerst maar eens verblijden en verootmoedigen. Hoelang en hoevaak hebben we hier nu wel niet om gevraagd? Is het dan niet best ondankbaar om het gelijk vooral te hebben over wat er niet goed gaat?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef:
Herman schreef:
Alsjeblieft zeg hé. We zijn met een klein getal op basis van heel NL maar nog wel met duizenden. Ja, er is werk aan de winkel. Maar ons eerst maar eens verblijden en verootmoedigen. Hoelang en hoevaak hebben we hier nu wel niet om gevraagd? Is het dan niet best ondankbaar om het gelijk vooral te hebben over wat er niet goed gaat?
Ik merk dat je een totaal ander perspectief op de situatie hebt. Een van de lessen die we kunnen trekken uit de crisis is dat het dient te leiden tot boete en berouw. Heeft dat dan plaatsgevonden? Vreugde vindt zijn schittering tegen de achtergrond van een verlossing uit een grote benauwdheid. Bijbelse vreugde vindt wat mij betreft zijn oorsprong niet in een losse levensstijl, waarin het opheffen van de beperkingen zowel leidt tot ongebreidelde botvieren van lust als een onnadenkende sleur in kerkgang.

Het moet wel een spade dieper steken, wat mij betreft.

Overigens vind ik hierin de berichtgeving in het RD gewoon feitelijk, heb ik zojuist bij het lezen van het artikel geconstateerd.
Plaats reactie