Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 16 jun 2025, 08:41
Die vragen zullen binnen elk kerkverband gaan spelen. Dat voorkom je niet door te verkassen naar een HHK of een GG. Wellicht is het wel meer uitstel van executie.Simon O schreef: ↑16 jun 2025, 08:40Herkenbaar wat je schrijft. Tegelijkertijd ook binnen van oudsher GB PKN gemeentes heb je al gemeentes die met zelfde vraagstukken zitten als nu in de CGK spelen. Als je een dam wil opwerpen (en dat wil een deel van de CGK) dan ben je veiliger aan HHK kant.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:27Denk ook niet dat dat aan ons is, maar meer toebehoort aan elke individuele gemeente. Een CGK Nunspeet en Veenendaal zouden prima passen binnen een PKN GB. En CGK Ichtus Nunspeet is meer een confessionele gemeente. Al zouden ook daar wel mensen over willen gaan naar de NeGK.
Ik denk overigens wel dat Veenendaal-Pniel in gaat op het initiatief van Rijnsburg.FlyingEagle schreef:Ik zou Rijnsburg en Veenendaal-Pniel niet op 1 lijn zetten. Daar zit nog behoorlijk verschil tussen.HHR schreef:
Wat moeten de echte middengemeenten als Ouderkerk ad Amstel, Urk Ichtus, Culemborg, Rijnsburg, Veenendaal Pniël dan doen volgens jou?
Toch is het zo dat een voortdurende uitstroom van leden wel kan voorkomen dat zulke dingen bij een meerderheid van de gemeente gaan spelen. Ik ben ook verbaasd dat er in de GG geen discussie is over vrouwelijke ambtsdragers, maar dat komt mede omdat de linkerflank voortdurend afkalft.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:44Die vragen zullen binnen elk kerkverband gaan spelen. Dat voorkom je niet door te verkassen naar een HHK of een GG. Wellicht is het wel meer uitstel van executie.Simon O schreef: ↑16 jun 2025, 08:40Herkenbaar wat je schrijft. Tegelijkertijd ook binnen van oudsher GB PKN gemeentes heb je al gemeentes die met zelfde vraagstukken zitten als nu in de CGK spelen. Als je een dam wil opwerpen (en dat wil een deel van de CGK) dan ben je veiliger aan HHK kant.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:27Denk ook niet dat dat aan ons is, maar meer toebehoort aan elke individuele gemeente. Een CGK Nunspeet en Veenendaal zouden prima passen binnen een PKN GB. En CGK Ichtus Nunspeet is meer een confessionele gemeente. Al zouden ook daar wel mensen over willen gaan naar de NeGK.
Zoals al vaker gezegd verbaast met mij soms wat jou verbaast. In de linkerflank mogen vrouwen vaak nog niet op ledenvergaderingen komen laat staat stemmen. Waarom verwacht je dan wel discussie over vrouwelijke ambtsdragers?DDD schreef: ↑16 jun 2025, 09:24Toch is het zo dat een voortdurende uitstroom van leden wel kan voorkomen dat zulke dingen bij een meerderheid van de gemeente gaan spelen. Ik ben ook verbaasd dat er in de GG geen discussie is over vrouwelijke ambtsdragers, maar dat komt mede omdat de linkerflank voortdurend afkalft.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:44Die vragen zullen binnen elk kerkverband gaan spelen. Dat voorkom je niet door te verkassen naar een HHK of een GG. Wellicht is het wel meer uitstel van executie.Simon O schreef: ↑16 jun 2025, 08:40Herkenbaar wat je schrijft. Tegelijkertijd ook binnen van oudsher GB PKN gemeentes heb je al gemeentes die met zelfde vraagstukken zitten als nu in de CGK spelen. Als je een dam wil opwerpen (en dat wil een deel van de CGK) dan ben je veiliger aan HHK kant.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:27
Denk ook niet dat dat aan ons is, maar meer toebehoort aan elke individuele gemeente. Een CGK Nunspeet en Veenendaal zouden prima passen binnen een PKN GB. En CGK Ichtus Nunspeet is meer een confessionele gemeente. Al zouden ook daar wel mensen over willen gaan naar de NeGK.
Ook daar zal op termijn deze discussie komen. De tekenen dat deze discussie gaat komen zijn namelijk al zichtbaar. Gezinnen worden kleiner, vrouwen zijn hoger opgeleid en stoppen minder met werken als zij een gezin starten. Kijk maar binnen de SGP. Ook daar wordt al discussie gevoerd over de rol van de vrouw. Dat stopt echt niet.DDD schreef: ↑16 jun 2025, 09:24Toch is het zo dat een voortdurende uitstroom van leden wel kan voorkomen dat zulke dingen bij een meerderheid van de gemeente gaan spelen. Ik ben ook verbaasd dat er in de GG geen discussie is over vrouwelijke ambtsdragers, maar dat komt mede omdat de linkerflank voortdurend afkalft.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:44Die vragen zullen binnen elk kerkverband gaan spelen. Dat voorkom je niet door te verkassen naar een HHK of een GG. Wellicht is het wel meer uitstel van executie.Simon O schreef: ↑16 jun 2025, 08:40Herkenbaar wat je schrijft. Tegelijkertijd ook binnen van oudsher GB PKN gemeentes heb je al gemeentes die met zelfde vraagstukken zitten als nu in de CGK spelen. Als je een dam wil opwerpen (en dat wil een deel van de CGK) dan ben je veiliger aan HHK kant.merel schreef: ↑16 jun 2025, 08:27
Denk ook niet dat dat aan ons is, maar meer toebehoort aan elke individuele gemeente. Een CGK Nunspeet en Veenendaal zouden prima passen binnen een PKN GB. En CGK Ichtus Nunspeet is meer een confessionele gemeente. Al zouden ook daar wel mensen over willen gaan naar de NeGK.
Nee, maar dat is ook het punt niet. Het gaat erom dat vrouwen geen leidinggeven mogen geven wanneer er een of meer mannen aanwezig zijn. Dat was in Filippi bij de rivier niet het geval.merel schreef: ↑16 jun 2025, 10:36 Ik vraag mij af of het klopt wat jij aangeeft. Mogelijk vond het men geen issue dat vrouwen voorgingen. Paulus trof namelijk tijdens de 2e zendingsreis in Macedonië Lydia en nog meer vrouwen aan. Deze vrouwen kwamen al bij elkaar om samen te bidden. In de bijbel staat nergens dat deze vrouwen pas weer bij elkaar mochten komen onder leiding van een man.
Onder de joodse gebruiken was het alleen mogelijk om een eredienst te beleggen als er genoeg mannen aanwezig zijn. Het feit dat een paar vrouwen buiten de stad samen bidden, is dus van een heel ander karakter dan als gemeente samenkomen. Argument is dus niet valide.merel schreef: ↑16 jun 2025, 10:36 Ik vraag mij af of het klopt wat jij aangeeft. Mogelijk vond het men geen issue dat vrouwen voorgingen. Paulus trof namelijk tijdens de 2e zendingsreis in Macedonië Lydia en nog meer vrouwen aan. Deze vrouwen kwamen al bij elkaar om samen te bidden. In de bijbel staat nergens dat deze vrouwen pas weer bij elkaar mochten komen onder leiding van een man.
Dat vraag ik me af, binnen de GG wordt gewoon goed gekeken naar welke dominees ze toelaten tot de opleiding. Dat schept een bepaald kader waarin er nauwelijks mannen doorkomen die op dit soort gebieden wat vage standpunten innemen. Als iedereen die de laatste jaren de GG verlaten heeft gebleven was dan was er inderdaad allang een grootscheepse discussie geweest. Maar de meesten met een ander standpunt voelen wel aan dat in de GG hiervoor geen ruimte is, terecht natuurlijk, en verlaten de GG. Vermoed dat dit eerder gaat spelen in de HHK.merel schreef: ↑16 jun 2025, 09:54 Ook daar zal op termijn deze discussie komen. De tekenen dat deze discussie gaat komen zijn namelijk al zichtbaar. Gezinnen worden kleiner, vrouwen zijn hoger opgeleid en stoppen minder met werken als zij een gezin starten. Kijk maar binnen de SGP. Ook daar wordt al discussie gevoerd over de rol van de vrouw. Dat stopt echt niet.
Het is volgens mij geen totale onzin. Het is Schrift met Schrift vergelijken. We hebben het geheel van de Schriften tot ons te nemen om te ontdekken wat God vandaag te zeggen heeft. Denk aan Calvijn die vrijheid gaf het Bijbels renteverbod niet letterlijk te nemen. Geldt dat dan ook als 1) modern / post-modern / verlichtingsdenken 2) door afgaan op gevoel en voorkeur en niet op feiten 3) op een veranderde hermeneutiek? Je ontkomt er volgens mij niet aan om het eerlijke gesprek steeds weer te voeren. Het doel van het onderlinge gesprek zou in ieder geval moeten zijn de eer van Gods naam en het bestrijden van de zonden Gal 5:19-21 en op een toon die getuigt van de vruchten van de Geest (Gal 5:22).Johann Gottfried Walther schreef: ↑16 jun 2025, 10:45 Nou ja, echt onzin, met deze manier van denken en redeneren, zou je zelfs kunnen verdedigen dat iedereen, zelfs ongelovigen aan het Heilige Avondmaal mag komen, want sowieso zat Judas aan de Pascha maaltijd en misschien zelfs aan het HA dus....
1 Timotheüs 3:1 Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk.
2. Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen,
3. niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4. Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5. Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6. Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7. Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
8. De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst,
9. en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten.
10. Ook zij moeten eerst beproefd worden; daarna mogen zij dienen, als zij onberispelijk zijn.
11. De vrouwen moeten evenzo eerbaar zijn, geen kwaadspreeksters, beheerst, trouw in alles.
12. De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
13. Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.
Om niet meer te noemen, dat dit ter discussie staat is echt alleen maar door 1) modern / post-modern / verlichtingsdenken 2) door afgaan op gevoel en voorkeur en niet op feiten 3) op een veranderde hermeneutiek
Dat is sowieso een andere discussie, maar de gedachte dat alleen ware gelovigen deelnemen aan het HA heb ik niet.Johann Gottfried Walther schreef: ↑16 jun 2025, 10:45 Nou ja, echt onzin, met deze manier van denken en redeneren, zou je zelfs kunnen verdedigen dat iedereen, zelfs ongelovigen aan het Heilige Avondmaal mag komen, want sowieso zat Judas aan de Pascha maaltijd en misschien zelfs aan het HA dus....