Verontrustende berichten

Piet Puk

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Piet Puk »

Mona Lisa schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Als ik ouderling was, dan las ik zulke preken dus niet of zou ik het weglaten. Ik vind dat wel erg wettisch. Ik wist ook niet dat dat 20 jaar geleden nog afgekeurd werd. Dat is nieuw voor mij. Vanwaar die huiver? Ik begrijp er echt niks van. Wordt preekbespreking met de dominee of de ouderling ook afgekeurd (en zo ja, waarom)?
Jantje, in de OGGiN is het zelfs erger. Daar noemde men jv's domineesfabrieken
Dit is, in ieder geval gedeeltelijk, onzin. Ik zit al heel m'n leven in een OGGiN en zolang ik me herinner is daar een JV. Vanaf een kleine 40 jaar geleden kwam ik daar ook. We hadden avonden met een inleiding en na de koffie gesprekken over het onderwerp maar een paar keer per jaar ook dagjes uit, met elkaar naar strand of bos, avonden met spelletjes of muziek, etc. En zo af en toe belden we de snackbar in de buurt en lieten we een doos hapjes en bitterballen enzo aanrukken. Heel goed voor de onderlinge banden in de gemeente, heeft met domineesfabrieken niets te maken. Mooie tijden!
Ik weet zeker dat dit zo werd gezegd. Staat in ik vermoed het boek Samengevloeid van H. Hille. Daarnaast was het in 1983 of iets in die buurt een bezwaar dat ouderling Dankers uit Den Helder een vaartocht wilde organiseren voor OGGiN
Orchidee

Bericht door Orchidee »

JV Recreon van de ogg Krimpen aan den IJssel is echt een uitzondering.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gisteren hoorde ik een paar leerlingen (type serieuze meisjes) bespreken waarom ze zo weinig zin hadden in JV.
- we zijn met 200. Dat is gewoon niet meer leuk, zo veel.
- Er is meestal een echte volwassen leider (die was heel oké) met een groepje jeugdige groepsleiders. Dat waren ontleden die nog een paar jaar bleven plakken en een functie gekregen hadden. Die waren te eigenwijs.
- ik hou niet van altijd weer bespreken in groepjes.
- ik wil gewoon lekker een avond vrij zijn en eindelijk niks hoeven.
Omdat ik hen afluisterde, kon ik niet doorvragen. Maar er spelen dus al wel allerlei niet-inhoudelijke zaken mee, die toch best wel bepalend kunnen zijn voor het geen-zin-gevoel.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:JV Recreon van de ogg Krimpen aan den IJssel is echt een uitzondering.

...zelfs met een eigen website...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Orchidee schreef:JV Recreon van de ogg Krimpen aan den IJssel is echt een uitzondering.

Allemaal de hand van ds. Mieras. Die was binnen de OGG een uitzondering als het gaat om organiseren.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Gisteren hoorde ik een paar leerlingen (type serieuze meisjes) bespreken waarom ze zo weinig zin hadden in JV.
- we zijn met 200. Dat is gewoon niet meer leuk, zo veel.
- Er is meestal een echte volwassen leider (die was heel oké) met een groepje jeugdige groepsleiders. Dat waren ontleden die nog een paar jaar bleven plakken en een functie gekregen hadden. Die waren te eigenwijs.
- ik hou niet van altijd weer bespreken in groepjes.
- ik wil gewoon lekker een avond vrij zijn en eindelijk niks hoeven.
Omdat ik hen afluisterde, kon ik niet doorvragen. Maar er spelen dus al wel allerlei niet-inhoudelijke zaken mee, die toch best wel bepalend kunnen zijn voor het geen-zin-gevoel.
200? Dat is ook wel hoopgevend. Maar hierin klinkt vooral door: er wordt niet naar ons geluisterd en het is meer van hetzelfde.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Terwijl ds. A. Kort een verklaard tegenstander van jongerenavonden is. Hij had wat uit te leggen, toen hij destijds op een avond sprak in Papendrecht.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:

Allemaal de hand van ds. Mieras. Die was binnen de OGG een uitzondering als het gaat om organiseren.
Toen waren er nog geen websites hoor... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Piet Puk schreef:
Mona Lisa schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Als ik ouderling was, dan las ik zulke preken dus niet of zou ik het weglaten. Ik vind dat wel erg wettisch. Ik wist ook niet dat dat 20 jaar geleden nog afgekeurd werd. Dat is nieuw voor mij. Vanwaar die huiver? Ik begrijp er echt niks van. Wordt preekbespreking met de dominee of de ouderling ook afgekeurd (en zo ja, waarom)?
Jantje, in de OGGiN is het zelfs erger. Daar noemde men jv's domineesfabrieken
Dit is, in ieder geval gedeeltelijk, onzin. Ik zit al heel m'n leven in een OGGiN en zolang ik me herinner is daar een JV. Vanaf een kleine 40 jaar geleden kwam ik daar ook. We hadden avonden met een inleiding en na de koffie gesprekken over het onderwerp maar een paar keer per jaar ook dagjes uit, met elkaar naar strand of bos, avonden met spelletjes of muziek, etc. En zo af en toe belden we de snackbar in de buurt en lieten we een doos hapjes en bitterballen enzo aanrukken. Heel goed voor de onderlinge banden in de gemeente, heeft met domineesfabrieken niets te maken. Mooie tijden!
Ik weet zeker dat dit zo werd gezegd. Staat in ik vermoed het boek Samengevloeid van H. Hille. Daarnaast was het in 1983 of iets in die buurt een bezwaar dat ouderling Dankers uit Den Helder een vaartocht wilde organiseren voor OGGiN
Best mogelijk dat dit gezegd is maar daarmee is het niet rechtstreeks van toepassing op de gehele OGGiN. In de OGGiN loopt niet alles precies tussen hele strakke lijntjes. Met de JV in Krimpen deden we gewoon vaartochtjes overigens. Nooit kritiek op gekregen.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Niet alle gemeenten hebben een JV, dat klopt. Het zal ook van de omvang afhangen en het aandeel jeugd in de gemeente. Maar er wordt samengewerkt met andere JV's, niet alleen van buiten de OGGiN maar ook binnen het verband. Dus uniek is het bepaald niet.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Piet Puk schreef:
Terwijl ds. A. Kort een verklaard tegenstander van jongerenavonden is. Hij had wat uit te leggen, toen hij destijds op een avond sprak in Papendrecht.
Blijkbaar is het niet zo zwart-wit als jij denkt. Ds Kort is in ieder geval geen tegenstander van alle avonden waar jongeren komen.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Piet Puk schreef:
windorgel schreef:
Delftenaar schreef:Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
Ja, zeker in een kerkverband waar jeugdwerk nog altijd wat argwanend wordt bekeken. In de preken die gelezen worden (van ca 20-60 jaar geleden) wordt nl soms met forse bewoordingen gewaarschuwd tegen verenigingsleven (zang/jeugd).

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Precies, een preek van ds. Aangeenbrug bedoel je?
Ds Mallan en Ds Verhoeks waren ook uitgesproken tegenstander van zangfeesten en jeugd verenigingen. Helaas zijn de tegenstanders daarvan nu nog op 1 hand te tellen.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:
Delftenaar schreef:Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
Ja, zeker in een kerkverband waar jeugdwerk nog altijd wat argwanend wordt bekeken. In de preken die gelezen worden (van ca 20-60 jaar geleden) wordt nl soms met forse bewoordingen gewaarschuwd tegen verenigingsleven (zang/jeugd).

Ds Mallan en Ds Verhoeks waren ook uitgesproken tegenstander van zangfeesten en jeugd verenigingen. Helaas zijn de tegenstanders daarvan nu nog op 1 hand te tellen.
Helaas???
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mannes schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:

Ben je zo bang dat jongeren zich in het Woord van God gaan verdiepen?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

+1

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten