Erdee

Henk J

Re: Erdee

Bericht door Henk J »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/964297-kom-bi ... ijfsborrel
Als ik dit verhaal lees, dan mag dit wel een maandelijks gebedsonderwerp zijn op de Veluwe. Maar ik vrees dat de dominees goed betaald worden om hier hun mond over te houden.
Ik vind deze insinuatie ronduit verwerpelijk en kan je zeggen dat het ook niet klopt. Ik hoor regelmatig van waarschuwingen tegen overmatig alcoholgebruik van de kansel, en ik weet dat andere dominees dat ook doen. En ook wel vaker dan 4 keer per jaar. Verder is de vrijdagmiddagborrel bij de meeste bedrijven de gewoonste zaak van de wereld. Alhoewel er velen zijn waar men het bij 1 of 2 pilsjes houdt zijn er ook bedrijven waar indrukwekkende hoeveelheden bier verdwijnen. En als een baas daar wat aan wil doen kan hem dat personeel kostten...
DDD

Bericht door DDD »

Mooi. Ik ben wel benieuwd naar zo'n preek of waarschuwing in de preekluisterkring. Het krantenartikel wekt niet de indruk dat dominees hier druk mee zijn, maar misschien is dat niet het thema wat de journalist wilde brengen.

Ik heb nog zelden zoiets gehoord, maar goed, in onze regio is dit ook totaal geen thema. Al sinds ik een kind ben is het de gewoonte om te fietsen of lopen als je gedronken hebt.

Overigens vind ik een uitgesproken vrees niet hetzelfde als een insinuatie.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het meest schokkende vind ik dat ook na het huwen en het stichten van een gezin het drinken door blijft gaan en zelfs de cocaïne er bij wordt betrokken.

Ik schrik hier erg van. Hier in de buurt drinken de jongelui ook tamelijk, maar dat is na hun 25ste wel zo goed als over.
DDD

Bericht door DDD »

Het verbaast me niets. In mijn beeld kan alles er daar mee door. Maar dat zal aan mijn perspectief liggen. Maar een geesteloos leven ligt vaak ook aan een geesteloze prediking, dus ik ben heel benieuwd naar de voorbeeldkerkdienst.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je kunt ook zondag aan zondag een mantra aan verboden herhalen, waardoor de hoorder zodanig inspiratieloos de preek gaat zitten aanhoren dat hij tot de keuze komt zijn leven maar volgens eigen normen in te richten. Een dergelijke houding merk ik meer op onder jongeren aan de rechterzijde van de kerk, voornamelijk de grote gemeenschappen van de gereformeerde gemeente (in Nederland) rond Barneveld.
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat is óók geesteloos. Ik geef toe dat ik misschien ietwat bevooroordeeld ben. En als ik spreek over geesteloosheid, dan hoef ik mijzelf niet uit te sluiten.

Maar ik zou graag een voorbeeldpreek over alcoholgebruik uit die omgeving bespreken. Of, als dat er niet zou zijn, wat al spijtig is, een preek waarin de predikant daar helder over spreekt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Maar dat is óók geesteloos. Ik geef toe dat ik misschien ietwat bevooroordeeld ben. En als ik spreek over geesteloosheid, dan hoef ik mijzelf niet uit te sluiten.

Maar ik zou graag een voorbeeldpreek over alcoholgebruik uit die omgeving bespreken. Of, als dat er niet zou zijn, wat al spijtig is, een preek waarin de predikant daar helder over spreekt.
Zoals een exegese over het woordje 'weinig' in de tekst 'gebruik een weinig wijn'?
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Maar dat is óók geesteloos. Ik geef toe dat ik misschien ietwat bevooroordeeld ben. En als ik spreek over geesteloosheid, dan hoef ik mijzelf niet uit te sluiten.

Zoals een exegese over het woordje 'weinig' in de tekst 'gebruik een weinig wijn'?
Ds. Verschuure gaf er op een goede positieve manier aandacht aan, zo af en toe.
Hij gaf wel aan dat het hier minder speelde dan op de Veluwe, en als ik deze verhalen lees geloof ik dat wel. Ik ken mensen in de bouw, maar die maken dit gelukkig niet mee.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Het verbaast me niets. In mijn beeld kan alles er daar mee door. Maar dat zal aan mijn perspectief liggen. Maar een geesteloos leven ligt vaak ook aan een geesteloze prediking, dus ik ben heel benieuwd naar de voorbeeldkerkdienst.
Jij vraagt nogal wat, het is niet zo dat er hier regelmatig preken worden gehouden met als thema alcoholgebruik. Het is wel zo dat dit onderwerp best wel terug komt en dat er ook voor gewaarschuwd wordt. Alleen richt het zich tot nu toe vaak op de jongeren, het zou beter zijn als er ook tot werkgevers of andere leidinggevenden binnen de bedrijven gesproken zou worden, ook zij hebben op dit gebied een verantwoording. Dat hoor ik niet echt. Verder kan ik zeggen dat er in het artikel in het RD niet overdreven wordt. Er zijn inderdaad bedrijven waar het wel goed gaat, maar er zijn ook bedrijven, ook met reformatorische eigenaren, waar dit behoorlijk misgaat.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Je kunt ook zondag aan zondag een mantra aan verboden herhalen, waardoor de hoorder zodanig inspiratieloos de preek gaat zitten aanhoren dat hij tot de keuze komt zijn leven maar volgens eigen normen in te richten. Een dergelijke houding merk ik meer op onder jongeren aan de rechterzijde van de kerk, voornamelijk de grote gemeenschappen van de gereformeerde gemeente (in Nederland) rond Barneveld.
Dit zie je inderdaad, na een vermoeiende werkweek en een twee pittige zuipavonden rolt men met een te hoog alcoholpercentage de kerkbank in om alvast een letterlijk begin te maken met de rustdag. Waarschuwen is één ding, de jongeren bereiken is nog veel lastiger. En een deel zit natuurlijk ook niet in de kerk, dat zijn wel hun collega's die vrolijk doorgaan met drinken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het zit niet in primair in de jongeren. Het zit in een cultuur die door ouderen in stand wordt gehouden, actief of oogluikend. Met daarbij een opvoeding die op dit punt het moreel besef niet bijbrengt.

Vanzelfsprekend hebben jongeren een eigen verantwoordelijkheid, maar die begint een (of 2) generatie(s) eerder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:

Bijvoorbeeld. Er zijn ontzettend veel bijbelteksten hierover. Uit mijn hoofd kan ik er al een paar noemen. Over Noach. Over niet dronken worden in wijn, maar over vervuld worden met de heilige Geest. Over de bruiloft in Kana. Over brasserijen en slemperijen. Over dronkaards, afgodendienaars.

En via een concordantie kom je ook een heel eind.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef:Het verbaast me niets. In mijn beeld kan alles er daar mee door. Maar dat zal aan mijn perspectief liggen. Maar een geesteloos leven ligt vaak ook aan een geesteloze prediking, dus ik ben heel benieuwd naar de voorbeeldkerkdienst.
Jij vraagt nogal wat, het is niet zo dat er hier regelmatig preken worden gehouden met als thema alcoholgebruik. Het is wel zo dat dit onderwerp best wel terug komt en dat er ook voor gewaarschuwd wordt. Alleen richt het zich tot nu toe vaak op de jongeren, het zou beter zijn als er ook tot werkgevers of andere leidinggevenden binnen de bedrijven gesproken zou worden, ook zij hebben op dit gebied een verantwoording. Dat hoor ik niet echt. Verder kan ik zeggen dat er in het artikel in het RD niet overdreven wordt. Er zijn inderdaad bedrijven waar het wel goed gaat, maar er zijn ook bedrijven, ook met reformatorische eigenaren, waar dit behoorlijk misgaat.
Ik heb niet het idee dat ik erg veel vraag. Er zijn heel wat bijbelteksten die hier over gaan. Als die zelfs als ze overduidelijk aan de orde zijn, niet bepreekt worden, dan is er toch iets mis? Een dominee preekt niet alleen ten behoeve van het emotioneel welbevinden van zijn kernaanhang, maar voor de hele gemeente.

En als het probleem bij werkgevers ligt, en alleen jongeren worden gewaarschuwd, dan is dat precies wat ik bedoel. De grote financiers worden ontzien. Ik wil niet onverhoord oordelen, dus ik zeg niet dat dat opzettelijk gebeurt. Maar een andere verklaring kan ik zelf nog niet bedenken.
DDD

Bericht door DDD »

Mistig schreef:
Tiberius schreef:

Ds. Verschuure gaf er op een goede positieve manier aandacht aan, zo af en toe.
Hij gaf wel aan dat het hier minder speelde dan op de Veluwe, en als ik deze verhalen lees geloof ik dat wel. Ik ken mensen in de bouw, maar die maken dit gelukkig niet mee.
Ik denk inderdaad dat hij ook een voorbeeld is in helder en duidelijk spreken als dat (zijns inziens, maar dat is altijd zo) nodig is. En ook eerlijk dat hij daarin verschil zag, en niet alleen andersom.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Ik heb niet het idee dat ik erg veel vraag. Er zijn heel wat bijbelteksten die hier over gaan. Als die zelfs als ze overduidelijk aan de orde zijn, niet bepreekt worden, dan is er toch iets mis? Een dominee preekt niet alleen ten behoeve van het emotioneel welbevinden van zijn kernaanhang, maar voor de hele gemeente.

En als het probleem bij werkgevers ligt, en alleen jongeren worden gewaarschuwd, dan is dat precies wat ik bedoel. De grote financiers worden ontzien. Ik wil niet onverhoord oordelen, dus ik zeg niet dat dat opzettelijk gebeurt. Maar een andere verklaring kan ik zelf nog niet bedenken.
Ik geef je gelijk dat er beter gewaarschuwd kan worden, en dat er ook meer gewezen kan worden op de verantwoording van werkgevers. Maar tegelijkertijd weet ook iedereen in de gemeentes dat overmatig drankgebruik en dronken achter het stuur kruipen niet iets is wat de kerk oogluikend toestaat.
En het onderstreepte gedeelte is waar ik in eerste instantie zo fel op reageerde. Jij zij wel degelijk dat je vermoedde dat er opzettelijk niet gewaarschuwd werd, dat is onzin, en dat is ook terecht geknipt zie ik.
Plaats reactie