JCRyle schreef:-DIA- schreef:Joostw schreef:Deo Volente 23 juli hoopt ds. P. Blok om 10 uur en 6 uur voor te gaan in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland. Heel bijzonder hoe onze geliefde oud herder en leraar op 97 jarige leeftijd nog onder ons mag wonen en ook Zijn Woord nog mag bedienen! Zo bijzonder hoe hij altijd mag vertellen over de vele kinderen Gods die in Dirksland hebben geleefd en nog steeds leven, tot Zijn eer!
Dv. 7 september is er een herdenkingsdienst i.v.m. 150 jaar Gereformeerde Gemeente Dirksland, voorganger is denk ik de eigen herder en leraar of één van de oud predikanten (P. Blok of J. Schipper).
Hij spreekt recht uit de praktijk, uit het leven der bevinding, verklaard helder en is zo duidelijk dat er wel een vijandschap ontbrand. En dat is ook niet vreemd.
En het Woord? Wordt dat verklaard? Nee geen aanval op de 'oude waarheid'. En ook geen verdachtmaking van Ds. P. Blok. Ook geen vijandschap tegen de leer. Maar gewoon een oprechte vraag. Is het de Schrift dat centraal mag staan in de prediking? Of anders, en misschien wel beter gezegd, is het de bediening van verzoening in Christus? Of is het Gods volk dat met de ervaringen en weldaden centraal staat? Nogmaals ik bedoel dit oprecht en niet stekend! Gods volk moet er toch aan met alle bevinding? Steeds weer sterven, opdat Christus gewonnen zou worden? Dat is toch pas verklaring van het ware leven uit God?
De Schrift moet centraal staan, maar de Schrift moet tevens verklaard worden. En de Schrift zegt ook: Zij hebben Mij gehaat, zij zullen ook u haten, en: een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, en: als zij dit aan het groene hout doen, wat zal aan het dorre geschieden? En zo zijn er vele teksten die duidelijk spreken dat de klare Waarheid vijandschap verwekt.
Een stervend volk moet onderhouden worden. Een hongerend volk moet gevoed worden, een dode moet opgwekt worden, en dat is alleen een werk Gods door de werking van de Geest die Zich aan het Woord paart. We schijnen in een tijd te leven dat de zaken wat eufenistisch moeten worden uitgedrukt. Het Woord is echter als een tweesnijdend scherp zwaard. De prediking doet altijd iets: Het sluit in, of het sluit buiten.
Ja en ik lees ook van Paulus hoe hij Christus predikt:
2 Korinthe 4:
5 Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil.
6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
7 Maar wij hebben dezen schat in aarden vaten, opdat de uitnemendheid der kracht zij van God, en niet uit ons;
8 Als die in alles verdrukt worden, doch niet benauwd; twijfelmoedig, doch niet mismoedig;
9 Vervolgd, doch niet daarin verlaten; nedergeworpen, doch niet verdorven;
10 Altijd de doding van den Heere Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam zou geopenbaard worden.
11 Want wij, die leven, worden altijd in den dood overgegeven om Jezus' wil; opdat ook het leven van Jezus in ons sterfelijk vlees zou geopenbaard worden.
12 Zo dan, de dood werkt wel in ons, maar het leven in ulieden.
13 Dewijl wij nu denzelfden Geest des geloofs hebben, gelijk er geschreven is: Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken; zo geloven wij ook, daarom spreken wij ook;
14 Wetende, dat Hij, Die den Heere Jezus opgewekt heeft, ook ons door Jezus zal opwekken, en met ulieden daar zal stellen.
15 Want al deze dingen zijn om uwentwil, opdat de vermenigvuldigde genade, door de dankzegging van velen, overvloedig worde ter heerlijkheid Gods.
16 Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.
17 Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid;
18 Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig.