De SGP - een open partij

MGG

Re: De SGP - een open partij

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 10:14
MGG schreef: Vandaag, 10:13
Zie hierboven en bijvoorbeeld onderzoek van twee decennia geleden waarin naar voren kwam dat circa de helft niet vond dat vrouwen lid mochten worden.
Onderzoekers van twee decennia geleden zijn niet echt relevant meer.
Tot op zekere hoogte wel gezien lid worden veel minder verstrekkend is dan volksvertegenwoordiger worden. Maar toon gerust aan dat jouw stelling dat het om enkele gaat juist is. Wie stelt moet bewijzen en de paar onderzoekjes die gedaan zijn, zeggen het tegendeel.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Vandaag, 10:18 Tot op zekere hoogte wel gezien lid worden veel minder verstrekkend is dan volksvertegenwoordiger worden. Maar toon gerust aan dat jouw stelling dat het om enkele gaat juist is. Wie stelt moet bewijzen en de paar onderzoekjes die gedaan zijn, zeggen het tegendeel.
Er zijn niet echt representatieve onderzoeken uitgevoerd. Maar prima dat jij vindt wat je vindt. Ik zit meer op de Maanenschijnlijn. Een beperkte groep is mordicus tegen, de grootste groep heeft niet echt een mening en een groeiende groep is voorstander.

We zullen zien hoe dit dossier zich ontwikkelt binnen de SGP. Zoals @Job zegt, dit muisje krijgt nog deze verkiezingen weer een staartje.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 09:57
Evangelist schreef: Vandaag, 00:33 Goed lezen! Die simplificatie leg je zelf in mijn woorden. Wel ageer ik tegen respectloosheid en badinerende opmerkingen, wanneer positief gesproken worden over kledingonderscheid tussen man en vrouw.
Ik lees goed. De meeste stukjes, zoals het betreffende in de kerkbode van @DDD, gaan over rok en broek.
Klopt. Een jaar of 10 geleden was dat nog de legging. Die is inmiddels geen discussie of artikel meer waard.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 10:22
MGG schreef: Vandaag, 10:18 Tot op zekere hoogte wel gezien lid worden veel minder verstrekkend is dan volksvertegenwoordiger worden. Maar toon gerust aan dat jouw stelling dat het om enkele gaat juist is. Wie stelt moet bewijzen en de paar onderzoekjes die gedaan zijn, zeggen het tegendeel.
Er zijn niet echt representatieve onderzoeken uitgevoerd. Maar prima dat jij vindt wat je vindt. Ik zit meer op de Maanenschijnlijn. Een beperkte groep is mordicus tegen, de grootste groep heeft niet echt een mening en een groeiende groep is voorstander.

We zullen zien hoe dit dossier zich ontwikkelt binnen de SGP. Zoals @Job zegt, dit muisje krijgt nog deze verkiezingen weer een staartje.
Daarom is het zo knap dat jij weet dat het om enkele gaat :livre .
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Vandaag, 10:44
De SGP-ers die ik spreek zijn of voor of maakt het niets uit. In mijn persoonlijke omgeving zijn er geen die tegen een vrouw als vertegenwoordiger zijn. Ik lees over hen enkel in de krant.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:12 Een goed raadslid is nog geen goed kamerlid. Voor goed kamerlidmaatschap zijn er wat meer competenties nodig dan voor raadslidmaatschap.
Welke competenties? En wat is goed kamerlidmaatschap? Over het algemeen ben ik weinig onder de indruk van parlementariërs en hun werk. Zowel als professional als betrokken burger.
Mijn punt is dan ook niet zozeer principieel op het regeerambt, veel meer: waar vind je een intellectuele vrouw, zonder gezin, die ook nog eens de achterban kan representeren? En die ervaren of bekend is met de politiek?
Waarom zonder gezin? Een vijftiger heeft wellicht een gezin, maar zijn de kinderen al uitgevlogen.

Het bestuur is bang om een vrouw op de lijst te zetten. Ook al staat een vrouw op plek 40, ze zal worden verkozen op basis van voorkeursstemmen. Een vrouw op de lijst is een vrouw in de Kamer.
Dat is precies het punt. Er zijn al te veel incompetente kamerleden. Een kleine partij kan zich dat niet permitteren.

En met gezin bedoel ik primair zorg voor kinderen (en man).

Dus inderdaad, een oudere competente dame zonder zorg voor kinderen is een optie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk ook een hoop mannen die competent zijn om een gezin te leiden en op te voeden. Dus ik vind dat een onbegrijpelijk criterium.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 11:41 [Dat is precies het punt. Er zijn al te veel incompetente kamerleden. Een kleine partij kan zich dat niet permitteren.
Zo heel veel is niet nodig om vertegenwoordiger te zijn.
Dus inderdaad, een oudere competente dame zonder zorg voor kinderen is een optie.
Met kinderen vind ik zelf ook niet bezwaarlijk, zo lang e.e.a. goed geregeld is. Bijv. een man die parttime werkt.

Er geldt wel voor meer beroepsgroepen dat er onregelmatig gewerkt moet worden. Maar goed, ik begrijp de gevoeligheid van dit standpunt.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:39
MGG schreef: Vandaag, 10:44
De SGP-ers die ik spreek zijn of voor of maakt het niets uit. In mijn persoonlijke omgeving zijn er geen die tegen een vrouw als vertegenwoordiger zijn. Ik lees over hen enkel in de krant.
De eigen ervaringen geven vast een representatief beeld.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Vandaag, 11:57 De eigen ervaringen geven vast een representatief beeld.
Dat is niet relevant. Maar goed, we gaan zien wat dit electoraal doet. Het aantal stemmen op de SGP is al jaren dalende, en met deze lijn zal de ommekeer niet worden ingezet.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:00
MGG schreef: Vandaag, 11:57 De eigen ervaringen geven vast een representatief beeld.
Dat is niet relevant. Maar goed, we gaan zien wat dit electoraal doet. Het aantal stemmen op de SGP is al jaren dalende, en met deze lijn zal de ommekeer niet worden ingezet.
Is de bron weer wat jij in je omgeving hoort? Volgens de Wikipedia pagina van de SGP is het onjuist. Bij de verkiezingen voor de EP haalde de SGP zelfs meer stemmen dan dat zij ooit gehaald hebben bij verkiezingen voor de 2e kamer.
Maanenschijn

DDD schreef:Er zijn natuurlijk ook een hoop mannen die competent zijn om een gezin te leiden en op te voeden. Dus ik vind dat een onbegrijpelijk criterium.
Dat komt omdat jij de taken van man en vrouw veel meer cultureel dan Bijbels-principieel laat normeren, is mijn inschatting.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

is het onbijbels dan dat een man zijn gezin leidt en opvoed?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maanenschijn

Bertiel schreef:is het onbijbels dan dat een man zijn gezin leidt en opvoed?
Retorische vraag. Nee.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Vandaag, 12:14
Is de bron weer wat jij in je omgeving hoort? Volgens de Wikipedia pagina van de SGP is het onjuist. Bij de verkiezingen voor de EP haalde de SGP zelfs meer stemmen dan dat zij ooit gehaald hebben bij verkiezingen voor de 2e kamer.
Nee. Van 2,5% in de jaren '60 tot nu 2,1%. Nu met een sterke CDA-leider verwacht ik weer een percentage onder de 2%.

Het dieptepunt van 1,6% is nog niet lang geleden.
Plaats reactie