Dat klopt inderdaad.Ambtenaar schreef:Orban is premier, geen president, maar dat terzijde. Nederland is geen autocratie zoals Hongarije. De afgelopen jaren werkt Orban gestaag aan centralisering van de macht. Daar is in Nederland natuurlijk helemaal geen sprake van.DDD schreef:Precies.
De Hongaarse president staat er precies hetzelfde in, maar van een rechtsstaat is dan geen sprake. Ik vind het erg griezelig.En in welke zin voorziet het recht daar dan in?Natuurlijk voorziet het recht wel in deze situatie. Epidemieën zijn er al sinds het begin van de jaartelling.
Nederland is geen autocratie, maar dat was Hongarije ook niet en de door jou geformuleerde standpunten passen prima in een ontwikkeling daar naartoe. Gelukkig is er in Nederland geen sprake van een ontwikkeling naar een dictatuur. Daar maak ik mij ook geen zorgen om. Dat neemt niet weg dat jouw opvattingen wel prima zouden passen in een dergelijke ontwikkeling.
Alleen al de veronderstelling dat een pandemie niet in de Grondwet zou zijn voorzien, is heel zorgelijk. Natuurlijk is daar wel in voorzien. Pandemieen zijn er altijd al geweest. In 1918 was er nog de Spaanse griep. Een pandemie is nooit een voldoende reden om de (grond)wet aan de kant te zetten.
Overigens gebeurt dat ook maar beperkt. Wellicht dat boetes voor feestjes thuis een twijfelgeval zijn, maar ik betwijfel dat. Het verstoort de openbare orde immers minstens zoveel als luide muziek in een privé-woning.
Maar het hoofdpunt is, dat wetten geschreven zijn voor iedere situatie, en dat de regerende macht die niet naar believen aan de kant kan schuiven. En dat staat helemaal los van de verantwoordelijkheid die kerken hebben, want daarover zijn we het eens.
@Bezorgd:
Met zulke standpunten kun je ook Hitler goedpraten.