Cyrillus schreef: ↑19 dec 2023, 11:11Natuurlijk kun je aan cherry picking doen en zo een parallel suggereren. Het is dan wel eerlijker om het hele verhaal te vertellen. Een paar dingen, want ik heb helaas ook niet alle tijd: het is bekend dat Rusland een bufferzone wil. Maar de USA en de EU respecteerden dat niet. De westerse invloedsfeer werd steeds meer uitgebreid. Vooral de USA heeft een zeer actieve rol gespeeld bij de revolutie van 2014 in Oekraine. Verder gaat Oekraïne niet bepaald respectvol om met de grote etnische minderheden in het land. Het beschieten van de eigen (etnische) bevolking is daarvan slechts een voorbeeld. Ze voldoen sowieso op geen enkele manier aan de EU richtlijnen op dat gebied. Poetin heeft wel degelijk een punt. Voor de duidelijkheid: ik wijs de inval door Poetin in Oekraine af, maar het is mij veel te simpel om hem daarvoor alle schuld te geven.
Als je het hele verhaal wil vertellen, moet je dat ook goed doen.
Om een voorbeeld te geven: "De westerse invloedssfeer werd steeds meer uitgebreid". Wat bedoel je daar precies mee? Laat ik dat invullen: Oost-Europese landen kiezen er zelf voor, na honderden jaren door de Russen te zijn gekoeioneerd, om veiligheid in een westerse alliantie te zoeken. Bovendien omarmen ze zaken als democratie en vrijhandel, die er onder de Russische/Sovjetknoet nooit geweest waren.
Dat is dus het "uitbreiden van de westerse invloedssfeer". Dat is dus geen dwangmatig opgelegde uitbreiding door het westen, maar het vrijwillig omarmen van westerse waarden en vrijheid door Oost-Europese landen.
Daar is een land als Rusland, dat een dictatuur is dat graag de baas wil spelen over zijn buurlanden, beducht voor.
Verder "Oekraïne gaat niet bepaald respectvol om met de grote etnische minderheden in het land". Bedoel je daarmee het derussificatieprogramma, wat Oekraïne heeft opgezet, nadat de Russen honderden jaren lang de Oekraïense cultuur heeft onderdrukt? Dat is niet zo gek, toch? De Russen hebben in de geschiedenis de niet-Russische volken gerussificeerd , d.w.z. de eigen cultuur van die volken ondergeschikt gemaakt aan de Russische. Dat die volken, als ze eenmaal los komen van Rusland, stappen zetten om dat grotendeels ongedaan te maken, is niet zo vreemd. Dat zie je ook bij voormalige koloniën van het westen. In Indonesië spreekt ook bijna niemand meer Nederlands bijvoorbeeld en is het daar ook geen erkende taal meer. Rusland is een koloniale macht, iets wat veel mensen in het westen niet doorhebben.