Erdee

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
Maar het is wel waar wat ik zondagmiddag hoorde in het begin van de Catechismuspreek over Zondag 5 (en ik citeer): Een vraag van levensbelang is: Hoe kom ik tot de kennis van deze Verlosser en Middelaar? Dat leren we niet 'even' door met elkaar te zingen: Welk een Vriend is onze Jezus.
Volgens mij gaat de kritiek niet over liederen als "Welk een Vriend is onze Jezus"
Zeker dat lied lijkt me best evenwichtig.
Jaja...

Je weet heus wel beter.
Als traditioneel GG gezin zongen wij dit vroeger al . Dus ik zou niet weten wat ik beter zou moeten weten.
Dan waren jullie toch niet zo traditioneel als jij denkt. Want ik heb het nog nooit gezongen in huiselijke kring en ook vroeger op de JV e.d. werd het niet gezongen. Alleen het zangboekje van de Jeugdbond werd gebruikt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

"Welk een Vriend is onze Jezus" staat in de Johannes de Heer bundel. Ik kan me voorstellen dat die bundel ook in sommige (niet al te rechtse) GG gezinnen wel gebruikt werd.

Ik snap het punt met betrekking tot moderne evangelische liederen, maar dit lied is misschien niet het beste voorbeeld om dat punt te maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

of het geeft wel aan hoe het er nu voor staat.

Johannes de Heer was vroeger gemeengoed en wordt nu als verdacht gezien
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zomaar een citaatje, en ik ben blij dat ds. De Heer dat zegt, want als ik dat gezegd had was ik waarschijnlijk van alle aangevallen om mijn bekrompen en verstard denken.
We laten hier dus even ds. De Heer aan het woord, met toevoeging dat ik dit zelf (ook op dit forum!) al veel vaker heb opgemerkt.

Citaat: In 1966 verscheen een brochure over de psalmen met de mooie titel ”Gods eigen liederen”.
Hedendaagse evangelische liederen zijn dat sowieso niet. En, de inhoud ervan is vaak eenzijdig. Er gebeurt daarom iets wezenlijks in de kerken, of er is al iets wezenlijks gebeurd in bijvoorbeeld de prediking, als het evangelische lied een geaccepteerde plaats heeft gekregen. Het is een signaal dat een gemeente evangelicaliseert, waarschijnlijk op allerlei fronten.
Einde citaat.

Is het verwonderlijk dat je je een buitenstaander gaat voelen, overal bevraagd en bekritiseerd wordt als we de oude leer niet meer goed kennen? Ik dacht het niet, want van dat scherpe afsnijdede moeten we over het algemeen gesproken niets niets meer hebben. En zo het volk, zo de priester. Het volk krijgt zo de leraars die ze zelf graag horen. Dat is geen kleine zaak.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:"Welk een Vriend is onze Jezus" staat in de Johannes de Heer bundel. Ik kan me voorstellen dat die bundel ook in sommige (niet al te rechtse) GG gezinnen wel gebruikt werd.

Ik snap het punt met betrekking tot moderne evangelische liederen, maar dit lied is misschien niet het beste voorbeeld om dat punt te maken.
Dat laatste was mn punt idd. Ik kan de zorg van ds de Heer best wel begrijpen. Maar we moeten niet alles over één kam scheren.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:Dan waren jullie toch niet zo traditioneel als jij denkt. Want ik heb het nog nooit gezongen in huiselijke kring en ook vroeger op de JV e.d. werd het niet gezongen. Alleen het zangboekje van de Jeugdbond werd gebruikt.
Je moet niet denken dat een traditioneel GG gezin er uitziet of uitgezien heeft zoals dat bij jullie er aan toe ging.

Anekdote wat mijn moeder me vertelde:
Mijn opa is 40 jaar diaken geweest in een hele rechtse gemeente. In de kamer stond altijd een orgel. Zijn dochter kwam een keer thuis een hervormde jongen die heel netjes psalmen op het orgel ging spelen. Toen hij stopte ging mijn opa achter het orgel spelen, haalde de bundel van Joh. de Heer uit de kast en speelde er verschillende liederen uit.

Zolang ik weet dat er een orgel stond in de kamer stond ook die bundel altijd pontificaal op het orgel.
Zelf ben ik ook zo opgevoed en zo hoop ik mijn kinderen ook op te voeden.
Ararat

Bericht door Ararat »

huisman schreef:
Ararat schreef:Het is voor ál Gods kinderen. Juist voor degenen die zekerheid missen is het Heilig Avondmaal van groot belang. Ze hoeven niets, mógen niets meebrengen, wat gesymboliseerd wordt door het ophouden van de lege hand om het stukje brood aan te nemen. De gedachte dat je naast Jezus meer denkt nodig te hebben is blasfemisch.
Dit klinkt heel mooi maar is het ook Bijbels? Zie het onderwijs van de Heere Jezus aan Nicodemus. Hij wijst daar uitdrukkelijk op de noodzaak van de wedergeboorte en op het onmisbare werk van Heilige Geest (Joh 3:3-8)

Vele volgden Jezus in de tijd van Zijn omwandeling maar zonder wedergeboorte. Dat bleek uit de vruchten. Helaas zijn wat dat betreft de tijden niet veranderd. Daarom moet er gepreekt worden zoals Jezus preekte. Altijd scherp separerend. Wijze en dwaze maagden, wijze en dwaze bouwer, vierderlei uitwerking van het zaad, de brede en de smalle weg enz enz.
Tweeërlei uitwerking (reuke ten leven of een reuken ten dood) Tweeërlei bestemming (Hemel of hel)

Onder zulk een bediening van Gods Woord mogen wij wonderen verwachten. Maar dan wel persoonlijk toegespitst:
Gij zijt die man of zoals Petrus zijn pinksterpreek besluit. Namelijk deze Jezus, dien gij gekruist hebt.
Op welk stukje van mijn onbijbelse gedachten ga je nu in met je reactie? Ik zie het even niet in ieder geval.
DDD

Bericht door DDD »

Maar we kunnen toch niet uitsluiten dat er voor de tweede wereldoorlog gereformeerdegemeentengezinnen zijn geweest waar inderdaad geen gezangen werden gezongen thuis, en wel psalmen? Ik verwacht zeker dat dat voorkwam. Geen idee hoeveel, omdat ik zelf van oudsher behoor bij de linkerflank van de GG, in de tijd dat die nog vergelijkbaar was met midden bond.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Maar we kunnen toch niet uitsluiten dat er voor de tweede wereldoorlog gereformeerdegemeentengezinnen zijn geweest waar inderdaad geen gezangen werden gezongen thuis, en wel psalmen? Ik verwacht zeker dat dat voorkwam. Geen idee hoeveel, omdat ik zelf van oudsher behoor bij de linkerflank van de GG, in de tijd dat die nog vergelijkbaar was met midden bond.
Dat kwam zeker voor.

Al is mijn voorbeeld van ruim ná de Tweede Wereldoorlog.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar we kunnen toch niet uitsluiten dat er voor de tweede wereldoorlog gereformeerdegemeentengezinnen zijn geweest waar inderdaad geen gezangen werden gezongen thuis, en wel psalmen? Ik verwacht zeker dat dat voorkwam. Geen idee hoeveel, omdat ik zelf van oudsher behoor bij de linkerflank van de GG, in de tijd dat die nog vergelijkbaar was met midden bond.
Van HersteldHervormd mag je de tweede wereldoorlog nergens bij halen en nu doe je het weer. :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

huisman schreef:
Van HersteldHervormd mag je de tweede wereldoorlog nergens bij halen en nu doe je het weer. :langue
De mening van @HersteldHervormd is uiteraard niet het einde van alle tegenspraak. :)
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Het is geen aangenaam woord. Velen zijn het er vast niet mee eens, zowel op dit forum als in mijn omgeving. Dus ik vertel gewoon de waarheid.
Je merkt aan de reacties wel dat het niet ‘de’ waarheid is. Het is vooral jouw waarheid, die je baseert op woorden van een bron die in jouw straat passen. Daar is niets mis mee, behalve wanneer je het als ‘de’ waarheid verkondigt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel

Bericht door merel »

Dan waren jullie toch niet zo traditioneel als jij denkt. Want ik heb het nog nooit gezongen in huiselijke kring en ook vroeger op de JV e.d. werd het niet gezongen. Alleen het zangboekje van de Jeugdbond werd gebruikt.
Nooit zingen? Wat mis je dan veel. Wij zingen heel veel met de kinderen. De pubers minder graag, maar stiekem doen ze toch nog wel mee. Ik ben ook opgevoed met zingen. Mijn oma vertelde dat in haar jeugd elke zondagavond iemand achter het orgel klom en zij met zn allen ( 16 personen en later ook met aanhang) psalmen, gezangen en JdH zongen. Ook op verjaardagen van mijn overgrootopa werd bij mijn oudooms en -tantes ( inmiddels ook 80+) worden nog altijd deze liederen gezongen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het heel goed om op verjaardagen te zingen. Dat zijn er bij uitstek de gelegenheden voor. Grappig dat je daar desondanks toch een hekel aan hebt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

merel schreef:
Nooit zingen? Wat mis je dan veel. Wij zingen heel veel met de kinderen. De pubers minder graag, maar stiekem doen ze toch nog wel mee. Ik ben ook opgevoed met zingen. Mijn oma vertelde dat in haar jeugd elke zondagavond iemand achter het orgel klom en zij met zn allen ( 16 personen en later ook met aanhang) psalmen, gezangen en JdH zongen. Ook op verjaardagen van mijn overgrootopa werd bij mijn oudooms en -tantes ( inmiddels ook 80+) worden nog altijd deze liederen gezongen.
Je leest erg slecht. Als het woordje 'het' (wat verwijst naar het lied 'Welk een Vriend is onze Jezus') niet in mijn post stond, had ik je opmerking begrepen. Maar nu klopt er niets van. Ik zeg alleen dat ik 'het' nog nooit gezongen heb. Dat betekent dus niet dat ik zeg dat ik in huiselijke kring nog nooit heb gezongen.
Plaats reactie