De SGP - een open partij

Ad Anker
Moderator

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: Gisteren, 19:18 De SGP ds'en als Anselmus.
Wat bedoel je hiermee?
JvW

Bericht door JvW »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:52 Een politicus heeft vaak een keus te maken tussen zichzelf blijven of zo te doen/spreken dat zo veel mensen zich in hem of haar kunnen herkennen.

Mvr. Janse blijft vooral zichzelf, met spijkerbroek.

Hoe meer doorsnee/ representatief voor de achterban je bent, des te makkelijk is het jezelf te blijven. Maar ook vaak kleurloos en weinig aansprekend.
Idd, Lilian is gewoon zichzelf. En een spijkerbroek is hier in Vlissingen heel normaal, dus ik snap dat ze zich daarin niet ineens anders voordoet.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:50
MGG schreef: Gisteren, 19:36
Ad Anker schreef: Gisteren, 19:01
MGG schreef: Gisteren, 18:20
Ik zie het niet niet als gijzelen. De dwang van een rechterlijke uitspraak maakt dat de SGP vrouwelijke vertegenwoordigers heeft.
Neenee. Het dubbelbesluit van de SGP zelf is daar debet aan. Niet de rechter de schuld geven.
Ik zie het niet als schuld geven, maar als constatering. Wat had de SGP dan moeten doen?
Of het beginselprogram voluit laten staan of het beginselprogramma moeten wijzigen.
Hoe combineer je het eerste met de rechterlijke uitspraak?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:52
Wim Anker schreef: Gisteren, 19:18 De SGP ds'en als Anselmus.
Wat bedoel je hiermee?
Anselmus is de monnik in "kruistocht in spijkerbroek" die een kinderkruistocht organiseert en tegelijk pragmatisch is, als het middeleeuwse geloof iets verbied maar het werkt wel dan kiest hij voor het pragmatisme. Rudolf is de jongen - in spijkerbroek - die deze hypocrisie in het boek blootlegt.
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: Gisteren, 21:07
Ad Anker schreef: Gisteren, 20:50
MGG schreef: Gisteren, 19:36
Ad Anker schreef: Gisteren, 19:01
Neenee. Het dubbelbesluit van de SGP zelf is daar debet aan. Niet de rechter de schuld geven.
Ik zie het niet als schuld geven, maar als constatering. Wat had de SGP dan moeten doen?
Of het beginselprogram voluit laten staan of het beginselprogramma moeten wijzigen.
Hoe combineer je het eerste met de rechterlijke uitspraak?
De partij (laten) opheffen. Dan sta je voor je principes en ben je pas echt rechtlijnig.
... en ben je geen Anselmus :)
DDD

Bericht door DDD »

JvW schreef: Gisteren, 20:55
Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:52 Een politicus heeft vaak een keus te maken tussen zichzelf blijven of zo te doen/spreken dat zo veel mensen zich in hem of haar kunnen herkennen.

Hoe meer doorsnee/ representatief voor de achterban je bent, des te makkelijk is het jezelf te blijven. Maar ook vaak kleurloos en weinig aansprekend.
Idd, Lilian is gewoon zichzelf. En een spijkerbroek is hier in Vlissingen heel normaal, dus ik snap dat ze zich daarin niet ineens anders voordoet.
Er zijn best veel plaatsen in Nederland waar een spijkerbroek heel normaal is. Zo bijzonder is zoiets in ieder geval in mijn beleving niet. Maar goed, ik ben dan ook van de ChristenUnie.

Dat je als vrouw altijd een rok aan moet trekken omdat een deel van de SGP-achterban vindt dat een vrouw een rok moet dragen bij publieke activiteiten, kan ik ook niet volgen. Maar pas stond in onze kerkbode nog een oproep aan vrouwen om een rok te dragen. Ik denk niet dat zo'n oproep iets anders oplevert dan onbegrip aan de ene zijde en opluchting aan de andere kant, maar goed. Het is voor sommigen een thema.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 22:03
JvW schreef: Gisteren, 20:55

Er zijn best veel plaatsen in Nederland waar een spijkerbroek heel normaal is. Zo bijzonder is zoiets in ieder geval in mijn beleving niet. Maar goed, ik ben dan ook van de ChristenUnie.

Dat je als vrouw altijd een rok aan moet trekken omdat een deel van de SGP-achterban vindt dat een vrouw een rok moet dragen bij publieke activiteiten, kan ik ook niet volgen. Maar pas stond in onze kerkbode nog een oproep aan vrouwen om een rok te dragen. Ik denk niet dat zo'n oproep iets anders oplevert dan onbegrip aan de ene zijde en opluchting aan de andere kant, maar goed. Het is voor sommigen een thema.
Ik begrijp ergens wel de oproep in een kerkbode om als vrouw een rok te dragen. Ik ben wel benieuwd naar de context van deze oproep.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Profesto

Bericht door Profesto »

Het is vooral nogal benepen bemoeizucht van vooral mannen met de garderobe van vrouwen en er komt een gruwelijke spruitjeslucht vanaf.

Maar goed, elke gek z'n gebrek hè. :D
pierre27

Bericht door pierre27 »

Profesto schreef: Gisteren, 22:21 Het is vooral nogal benepen bemoeizucht van vooral mannen met de garderobe van vrouwen en er komt een gruwelijke spruitjeslucht vanaf.

De vraag is nu wie er eigenlijk gek is;)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Profesto schreef:Het is vooral nogal benepen bemoeizucht van vooral mannen met de garderobe van vrouwen en er komt een gruwelijke spruitjeslucht vanaf.

Spruitjes zijn lekker.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp zo'n oproep eerlijk gezegd niet. Als er voor zo'n standpunt niet of nauwelijks draagvlak is in een kerkelijke gemeente, dan is zo'n artikel geen effectieve manier, naar mijn idee.

Ik heb ook oprecht geen idee wat het verwachte effect van zo'n artikel is.

Als je inhoudelijk wilt opiniëren, dan moet je daar véél meer argumentatie bij geven. Op deze manier is het enige potentiële effect een polarisatie tussen voor- en tegenstanders, voor zover er voorstanders zijn van het standpunt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Gisteren, 18:20 Ik zie het niet niet als gijzelen. De dwang van een rechterlijke uitspraak maakt dat de SGP vrouwelijke vertegenwoordigers heeft.
Het bestuur van de SGP geeft vooralsnog het standpunt enkele radicalen voorrang. De SGP-ers die ik ken, vinden het vreemd dat de SGP geen vrouwen op de lijst heeft, er zijn immers genoeg capabele vrouwen beschikbaar.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Profesto schreef: Gisteren, 22:21 Het is vooral nogal benepen bemoeizucht van vooral mannen met de garderobe van vrouwen en er komt een gruwelijke spruitjeslucht vanaf.

Wat een respectloze reactie!
Het onderscheid tussen man en vrouw mag (positief!) blijken in alles. Is in dese tijd geen overbodige oproep, lijkt me. Juist in onze wokecultuur kunnen christenen ook qua presentatie laten zien dat mannen echt man en vrouwen echt vrouw mogen zijn.
Hartelijke groet,
Evangelist
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 22:48 Ik begrijp zo'n oproep eerlijk gezegd niet. Als er voor zo'n standpunt niet of nauwelijks draagvlak is in een kerkelijke gemeente, dan is zo'n artikel geen effectieve manier, naar mijn idee.
Ik begrijp überhaupt niet waarom predikanten over specifieke kledingstukken schrijven. Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat het heden ten dage vooral laagopgeleide predikanten zijn die dit doen.

Dat men iets schrijft over de bedoeling van kleding kan ik vanuit hun rol begrijpen, maar de simplistische benadering van rok en broek is ergerlijk. Niet verder kijken dan het puntje van de neus.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: Gisteren, 22:48 Ik begrijp zo'n oproep eerlijk gezegd niet. Als er voor zo'n standpunt niet of nauwelijks draagvlak is in een kerkelijke gemeente, dan is zo'n artikel geen effectieve manier, naar mijn idee.

Ik heb ook oprecht geen idee wat het verwachte effect van zo'n artikel is.

Als je inhoudelijk wilt opiniëren, dan moet je daar véél meer argumentatie bij geven. Op deze manier is het enige potentiële effect een polarisatie tussen voor- en tegenstanders, voor zover er voorstanders zijn van het standpunt.
Is de kerkenraad dan wel een afspiegeling van jullie gemeente?
Plaats reactie