Vakantie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

refo schreef: 12 jan 2024, 12:14 O ja, dat is waar. En nog goed voor het milieu ook. :nonnon

Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vakantie

Bericht door merel »

huisman schreef: 12 jan 2024, 13:36
refo schreef: 12 jan 2024, 12:14 O ja, dat is waar. En nog goed voor het milieu ook. :nonnon

Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
In de categorie ' wij van wc eend adviseren wc eend'.

In het kader van duurzaamheid en vliegen heb je nog een pakje boter op jouw hoofd. Afgelopen week is nog een onderzoek gepubliceerd dat vliegen vervuilender is dan men in eerste instantie dacht
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 12 jan 2024, 13:36
Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
Iets wat inherent leidt tot veel uitstoot van broeikasgassen, namelijk vliegen, is niet minder slecht als een specifiek vliegtuig zorgt voor minder uitstoot in vergelijking met andere vliegtuigen. In relatieve zin zorgt ook deze Airbus nog steeds voor hogere uitstoot per km. per persoon dan andere vervoersmodaliteiten.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

merel schreef: 12 jan 2024, 10:11
Mannetje schreef: 12 jan 2024, 10:07 Wij gaan ook voor het eerst deze zomer met niet heel het gezin. Nieuwe ervaring... Ik vind het jammer, maar gun onze oudste ook zijn voorkeur. Waren we in de buurt gebleven, hadden we wel gevraagd of hij nog een paar dagen langskwam, maar nu we bijna 1200 km verderop geboekt hebben doe je dat niet voor 3 dagen.
Vrienden van ons hebben oudere dochters en blijven een 6-8 persoons huisje huren in een regio die ook de dochters nog aanspreekt. Hun dochters stappen tot op heden nog elk jaar op de trein om een deel aan te sluiten.

Met locomocheap kan je voor weinig extra geld toch nog even aansluiten.
Wat een leuke tip! Ik kende dat helemaal niet. Vliegen vind ik bezwaarlijk en autorijden vind ik ook niet leuk, dus dit is een geweldige tip.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Chrisje72 schreef: 12 jan 2024, 12:19 Wij zijn afgelopen zomer met het hele gexin plus aanhang op vakantie geweest nav ons 25 jarig huwelijksjubileum. De werkenden hebben daaraan meebetaald. Dat hebben we ook van te voren zo gezegd.
Wij gaan bijna nooit op vakantie, er was vrijwel nooit geld voor (over).
Van deze vakantie hebben we allemaal met volle teugen genoten, vooral mijn oudste en zijn vriendin hebben het er nog steeds over hoeveel ze genoten hebben en hoe dankbaar ze zijn dat ze meemochten. Geen enkel negatief woord over het meebetalen.
Het ligt natuurlijk heel erg aan ieders financiële situatie. Je kunt zo'n familievakantie ook prima aan je ouders cadeau doen (of ze het nu wel of niet kunnen betalen) maar dat ligt meer voor de hand als je 40 bent dan als je 16 bent.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

huisman schreef: 12 jan 2024, 13:36
refo schreef: 12 jan 2024, 12:14 O ja, dat is waar. En nog goed voor het milieu ook. :nonnon

Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
Dit vind ík dan weer in strijd met de drie formulieren van eenheid. Zo zie je maar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 jan 2024, 14:07
huisman schreef: 12 jan 2024, 13:36
refo schreef: 12 jan 2024, 12:14 O ja, dat is waar. En nog goed voor het milieu ook. :nonnon

Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
Dit vind ík dan weer in strijd met de drie formulieren van eenheid. Zo zie je maar.

Kun je wat specifieker zijn. Welk artikel van de 3 FvE?

Verder gaan de ontwikkelingen in de luchtvaart zo snel dat over een tiental jaren er niet meer gezeurd kan worden over vliegen vs milieu.

Google maar op bv ZeroAvia Do-228. Eviation Alice of Universal Hydrogen Dash 8 . Allemaal emissieloze vliegtuigen. Hoewel ik tegen de electrificering van mobiliteit ben vanwege de zeer vervuilende accupakketten. Waterstof lijkt mij zinvoller.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 12 jan 2024, 14:19
Verder gaan de ontwikkelingen in de luchtvaart zo snel dat over een tiental jaren er niet meer gezeurd kan worden over vliegen vs milieu.
Over 10 jaar is de luchtvaart nog echt niet zo ver dat er intercontinentaal kan worden gevlogen met emissieloze vliegtuigen, althans niet met hetzelfde aantal passagiers aan boord.
Waterstof lijkt mij zinvoller.
Productie van waterstof vergt elektriciteit. Bij het omzetten van elektriciteit gaat ongeveer een kwart verloren en omgekeerd nog eens een kleine helft. Niet bepaald efficiënt vooralsnog.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef: 12 jan 2024, 17:21
huisman schreef: 12 jan 2024, 14:19
Verder gaan de ontwikkelingen in de luchtvaart zo snel dat over een tiental jaren er niet meer gezeurd kan worden over vliegen vs milieu.
Over 10 jaar is de luchtvaart nog echt niet zo ver dat er intercontinentaal kan worden gevlogen met emissieloze vliegtuigen, althans niet met hetzelfde aantal passagiers aan boord.
Eens. Het totale aandeel van elektriciteit binnen de energiemix is wereldwijd gezien slechts 20%.
Het is een illusie om te denken dat in 2040 we los zijn van alle fossiele brandstoffen. Irrationeel kan je dat wel noemen.

Alle sectoren zullen omvallen als dit willens en wetens doorgedrukt zal worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

Ik zou heel graag willen dat er eens flink geinvesteerd wordt in de Europese spoorbanen. Ik neem, zeker naar Nederland, het liefst de trein, maar ik ben inmiddels zo vaak teleurgesteld in de DBB en de NS dat voor het volgende bezoek aan NL (bij leven en welzijn eind februari) ik even overwogen heb om te vliegen.
Mijn relatieve vliegangst is echter te groot en dus wordt het toch de trein, maar ik heb eigenlijk elke reis wel gezeur en vertraging.
Tweemaal was het overmacht (zelfmoord, en een gevonden vliegtuigbom uit WW2) maar de overige keren was het een defecte trein, een wisselstoring, een seinstoring, een communicatiestoring, een kapotte trein voor ons... dat levert me nog wel eens reizen op van 15 uur. Ook een spontane staking bij de DBB heeft me een keer flink verrast. Dat is niet leuk meer en lokt mensen toch weer het vliegtuig in.
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 13 jan 2024, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vakantie

Bericht door refo »

Edelweiss schreef: 13 jan 2024, 13:56 Ik zou heel graag willen dat er eens flink geinvesteerd wordt in de Europese spoorbanen. Ik neem, zeker naar Nederland, het liefst de trein, maar ik ben inmiddels zo vaak teleurgesteld in de DBB en de NS dat voor het volgende bezoek aan NL (bij leven en welzijn eind februari) ik even overwogen heb om te vliegen.
Mijn relatieve vliegangst is echter te groot en dus wordt het toch de trein, maar ik heb eigenlijk elke reis wel gezeur en vertraging.
Tweemaal was het overmacht (zelfmoord, en een gevonden vliegtuigbom uit WW2) maar de overige keren was het een defecte trein, een wisselstoring, een seinstoring, een cocmmunicatiestoring, een kapotte trein voor ons... dat levert me nog wel eens reizen op van 15 uur. Ook een spontane staking bij de DBB heeft me een keer flink verrast. Dat is niet leuk meer en lokt mensen toch weer het vliegtuig in.
Wat je allemaal opnoemt zou je ook overmacht kunnen noemen. Zeker de spontane staking. Die verraste iedereen. Ik zou zeggen: ga eens een keer per paard. Dan weet je hoe gezegend je bent met deze tijd. Binnen een dag op de plaats van bestemming.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

huisman schreef: 12 jan 2024, 14:19
DDD schreef: 12 jan 2024, 14:07
huisman schreef: 12 jan 2024, 13:36
refo schreef: 12 jan 2024, 12:14 O ja, dat is waar. En nog goed voor het milieu ook. :nonnon

Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
Dit vind ík dan weer in strijd met de drie formulieren van eenheid. Zo zie je maar.

Kun je wat specifieker zijn. Welk artikel van de 3 FvE?

Verder gaan de ontwikkelingen in de luchtvaart zo snel dat over een tiental jaren er niet meer gezeurd kan worden over vliegen vs milieu.

Google maar op bv ZeroAvia Do-228. Eviation Alice of Universal Hydrogen Dash 8 . Allemaal emissieloze vliegtuigen. Hoewel ik tegen de electrificering van mobiliteit ben vanwege de zeer vervuilende accupakketten. Waterstof lijkt mij zinvoller.
HC 107
Maar is het genoeg, dat wij onzen naaste, zoals tevoren gezegd is, niet doden?
Neen; want God, verbiedende den nijd, haat en toorn,
gebiedt, dat wij onzen naaste liefhebben als onszelf, a
en jegens hem geduld, vrede, zachtmoedigheid,
barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, b
zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, c
en ook onzen vijanden goed doen. d
HC 110
Maar wat gebiedt u God in dit gebod?
Dat ik mijns naasten nut,
waar ik kan en mag, bevordere;
met hem alzo handele,
als ik wilde, dat men met mij handelde; a

daarenboven ook, dat ik trouwelijk arbeide,
opdat ik den nooddruftige helpen moge. b
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vakantie

Bericht door Edelweiss »

refo schreef: 13 jan 2024, 14:02 Wat je allemaal opnoemt zou je ook overmacht kunnen noemen. Zeker de spontane staking. Die verraste iedereen. Ik zou zeggen: ga eens een keer per paard. Dan weet je hoe gezegend je bent met deze tijd. Binnen een dag op de plaats van bestemming.
Ik begrijp je redenering, en relativering is goed. Maar dan kan ik net zo goed de knapzak op de rug nemen en komen wandelen.
Een keer een incident vind ik prima, ik heb lees- en schrijfwaar bij me en vermaak mij altijd goed. Ik zal dan ook nooit de Karen uithangen tegen het personeel aan boord (heb genoeg situaties gezien), zij kunnen er immers ook weinig aan kan doen. Maar we mogen denk ik ook realistisch zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 13 jan 2024, 14:09
huisman schreef: 12 jan 2024, 14:19
DDD schreef: 12 jan 2024, 14:07
huisman schreef: 12 jan 2024, 13:36


Inderdaad dat was ik nog vergeten. We vliegen met de Airbus 321NEO. Hier kun je lezen hoe stil en zuinig dit vliegtuig is.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... us-a321neo
Dit vind ík dan weer in strijd met de drie formulieren van eenheid. Zo zie je maar.

Kun je wat specifieker zijn. Welk artikel van de 3 FvE?

Verder gaan de ontwikkelingen in de luchtvaart zo snel dat over een tiental jaren er niet meer gezeurd kan worden over vliegen vs milieu.

Google maar op bv ZeroAvia Do-228. Eviation Alice of Universal Hydrogen Dash 8 . Allemaal emissieloze vliegtuigen. Hoewel ik tegen de electrificering van mobiliteit ben vanwege de zeer vervuilende accupakketten. Waterstof lijkt mij zinvoller.
HC 107
Maar is het genoeg, dat wij onzen naaste, zoals tevoren gezegd is, niet doden?
Neen; want God, verbiedende den nijd, haat en toorn,
gebiedt, dat wij onzen naaste liefhebben als onszelf, a
en jegens hem geduld, vrede, zachtmoedigheid,
barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, b
zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, c
en ook onzen vijanden goed doen. d
HC 110
Maar wat gebiedt u God in dit gebod?
Dat ik mijns naasten nut,
waar ik kan en mag, bevordere;
met hem alzo handele,
als ik wilde, dat men met mij handelde; a

daarenboven ook, dat ik trouwelijk arbeide,
opdat ik den nooddruftige helpen moge. b
Precies, en omdat ik mensen die in de luchtvaart hun brood verdienen als mijn naaste zie vlieg ik zo af en toe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door Delftenaar »

Edelweiss schreef: 13 jan 2024, 13:56 Ik zou heel graag willen dat er eens flink geinvesteerd wordt in de Europese spoorbanen. Ik neem, zeker naar Nederland, het liefst de trein, maar ik ben inmiddels zo vaak teleurgesteld in de DBB en de NS dat voor het volgende bezoek aan NL (bij leven en welzijn eind februari) ik even overwogen heb om te vliegen.
Mijn relatieve vliegangst is echter te groot en dus wordt het toch de trein, maar ik heb eigenlijk elke reis wel gezeur en vertraging.
Tweemaal was het overmacht (zelfmoord, en een gevonden vliegtuigbom uit WW2) maar de overige keren was het een defecte trein, een wisselstoring, een seinstoring, een communicatiestoring, een kapotte trein voor ons... dat levert me nog wel eens reizen op van 15 uur. Ook een spontane staking bij de DBB heeft me een keer flink verrast. Dat is niet leuk meer en lokt mensen toch weer het vliegtuig in.
Afhankelijk van je exacte plaats van herkomst in CH kan een route met de TGV via Parijs een alternatief zijn. Dan hoef je niet door Duitsland te reizen. De Duitse spoorwegen DB zijn alom berucht vanwege de grote vertragingen die heel normaal zijn. Die kun je alleen opvangen door overstappen te plannen van een uur. Overstappen onderr de twintig minuten haal je in 90% van de gevallen niet.

Investeringen in de Europese spoorwegen worden geremd doordat ieder land zijn eigen technische specificaties heeft. Het beveiligingssysteem wordt nu geharmoniseerd. Dan blijven er nog verschillen in spoorbreedte, bovenleidingsspanning of profiel van vrije ruimte om maar een aantal elementen te noemen.
Plaats reactie