Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Dodo

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Lezen jullie wel eens boeken over de slavernij in Amerika? Ik kreeg de leestip "het keukenhuis", door Grissom, Kathleen.
Het is goed geschreven, ik had wel wat moeite om de personen uit elkaar te houden. Maar halverwege ben ik gestopt, omdat de hele situatie zo ellendig is en uitzichtsloos, ik wil dat allemaal niet tot me nemen. Je kunt bijna geen boek met hoop schrijven als het om slavernij gaat.
Want je weet in je achterhoofd dat het nog heel lang is doorgegaan, ook toen de slavernij officieel afgeschaft was. Ik heb "De keukenmeidenroman" ook in de kast staan, ook maar half gelezen. En het is nog maar enkele tientallen jaren dat er geen aparte zwarte en witte scholen meer zijn in Amerika. Tot op de dag van vandaag gaan de gevolgen van de slavernij, de discriminatie en achterstelling, door. Ik word daar heel treurig van.
samanthi

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Lezen jullie wel eens boeken over de slavernij in Amerika? Ik kreeg de leestip "het keukenhuis", door Grissom, Kathleen.
Het is goed geschreven, ik had wel wat moeite om de personen uit elkaar te houden. Maar halverwege ben ik gestopt, omdat de hele situatie zo ellendig is en uitzichtsloos, ik wil dat allemaal niet tot me nemen. Je kunt bijna geen boek met hoop schrijven als het om slavernij gaat.
Want je weet in je achterhoofd dat het nog heel lang is doorgegaan, ook toen de slavernij officieel afgeschaft was. Ik heb "De keukenmeidenroman" ook in de kast staan, ook maar half gelezen. En het is nog maar enkele tientallen jaren dat er geen aparte zwarte en witte scholen meer zijn in Amerika. Tot op de dag van vandaag gaan de gevolgen van de slavernij, de discriminatie en achterstelling, door. Ik word daar heel treurig van.
Gisteren heb ik een lezing over canada gehoord/gezien daar kwamen de gevolgen van de onderdrukkingen met de indianen aan de orde, ook daar is nog steeds van alles gaande en zijn indianen nog steeds niet in tel. Ze worden betiteld als lui en opstandig.
Ik dacht meteen aan de naweeën van de slavernij, dezelfde vooroordelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

Voorzover ik me herinner heb ik alleen Gejaagd door de wind gelezen en verder enkele DVD's bekeken over dit onderwerp.
(North and South, Twelve years a slave).
Het grijpt me altijd heel erg aan.
Vooral als het over de wreedheden gaat, zoals afranselen tot bloedens toe, wrede verkrachtingen, vernedering van vrouwen, is het zeer schokkend en niet te begrijpen, noch goed te praten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Ik heb van Cathy Golke een boek gelezen; William Henry is a fine name. Toen het in 't Nederlands vertaald was heb ik het voorgelezen in het gezin (Een naam om trots op te zijn).
https://www.bol.com/nl/p/een-naam-om-tr ... 011028142/
Indrukwekkend boek, wat een goed beeld laat zien van de wederzijdse spanningen.
@Huisman, als je het wil lenen om mee te nemen naar Zeeland...
helma

Bericht door helma »

Ik ben aan t lezen (was een verjaardagskado) Thomas Watson, Geestelijke vreugde. Erg mooi. Afbeelding
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Ik ben aan t lezen (was een verjaardagskado) Thomas Watson, Geestelijke vreugde. Erg mooi. Afbeelding
Die is inderdaad het lezen waard!
Ook een aanrader van Thomas Watson:
- De tien geboden
- Het gebed des Heeren
- De hoofdsom van de geloofsleer.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

Dodo schreef:Lezen jullie wel eens boeken over de slavernij in Amerika? Ik kreeg de leestip "het keukenhuis", door Grissom, Kathleen.
Ik vond 'Het negerboek' heel goed en ingrijpend. Gaat ook over de slavernij en dan ook over het Afrika-gedeelte.
helma

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

-DIA- schreef:
helma schreef:Ik ben aan t lezen (was een verjaardagskado) Thomas Watson, Geestelijke vreugde. Erg mooi.
- De tien geboden
- Het gebed des Heeren
Ja, die heb ik ook, maar dat is alweer een poos geleden dat ik die gelezen heb.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Naar aanleiding van een opmerking hierboven.

Het boek Twelve Years a Slave waar laatst een film van is gemaakt, is een ervaringsverhaal van een ontsnapte slaaf. Het is gratis als EPUB te downloaden op: http://www.feedbooks.com/book/6875/twelve-years-a-slave (vrij van rechten), en op de ereader te lezen. Werkelijk onverstelbaar, maar toch goed om te lezen. Het geeft een levendige indruk van de praktijk in die dagen, meer als de verfilming.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 feb 2017, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben aan het lezen:

Tom Wright - Verrast door hoop (nog steeds)
Brother Lawrence - The practice of the presence of God
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
helma schreef:Ik ben aan t lezen (was een verjaardagskado) Thomas Watson, Geestelijke vreugde. Erg mooi. Afbeelding
- De tien geboden
- Het gebed des Heeren
Alles van Thomas Watson is aan te raden. Zijn krachtige, heldere en vooral beeldende spraak is onnavolgbaar.
dennis

Bericht door dennis »

Andrew Gray: 'De overste Leidsman.' Oud, maar heel mooi boekje.
Mara

Bericht door Mara »

Afbeelding

Kado gekregen.
Bijzonder boekje, omdat het is opgetekend in dagboekfragmenten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

AfbeeldingAfbeelding

Maria Korpershoek; Vlinders in de kerk.

Even tussendoor gelezen. Hoorde jaren geleden een keer een inleiding van haar die me raakte omdat ik zoveel herkende in mijn eigen kerkelijke worstelingen. Toen zat ik er nog middenin. Nu kreeg ik dit boek te leen en begreep ik weer waarom het me zo raakte. Dat deed dit boek ook omdat het zo herkenbaar is. Het zou grotendeels mijn boek kunnen zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij hebben regelmatig vleermuizen in de kerk... :love
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie