Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat is al een hele poos bezig, en deze ontwikkeling staat niet stil. Ik vindt deze polarisatie zeer zorgelijk.
Mwah, de andere ervaring is dat mensen die alles in de SB helemaal geweldig vinden ook het curatorium en de GBS geweldig vinden. Een beetje een middenweg is ook niet verkeerd. Niet alles kan geweldig of juist helemaal niet zijn.
Ik dacht altijd dat een compromis/middenweg altijd het begin is van een verder afzakken en verandering; de geschiedenis leert ons dit. Het ongelukkige is wel dat we de geschiedenis niet meer ter harte nemen.
Zo lazen vandaag in de krant hoe een grote partij in Nederland verschuift van een nette nog haast christelijke partij tot een linkse en zelfs neigend naar een dictatoriaal gelijkheidsdenkende partij is veranderd. Dacht u dat dit de kerken niet aangaat? Ook daar zien we veel verschuiven en, hoe paradoxaal, we blijven er ons goed bij voelen. Nou paradoxaal, dat is het niet, want degenen die veranderen willen over het algemeen niet meer over het verleden horen, want dat was toch wel erg strak en ouderwets.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ararat

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat is al een hele poos bezig, en deze ontwikkeling staat niet stil. Ik vindt deze polarisatie zeer zorgelijk.
Mwah, de andere ervaring is dat mensen die alles in de SB helemaal geweldig vinden ook het curatorium en de GBS geweldig vinden. Een beetje een middenweg is ook niet verkeerd. Niet alles kan geweldig of juist helemaal niet zijn.
Ik dacht altijd dat een compromis/middenweg altijd het begin is van een verder afzakken en verandering; de geschiedenis leert ons dit. Het ongelukkige is wel dat we de geschiedenis niet meer ter harte nemen.
Zo lazen vandaag in de krant hoe een grote partij in Nederland verschuift van een nette nog haast christelijke partij tot een linkse en zelfs neigend naar een dictatoriaal gelijkheidsdenkende partij is veranderd. Dacht u dat dit de kerken niet aangaat? Ook daar zien we veel verschuiven en, hoe paradoxaal, we blijven er ons goed bij voelen. Nou paradoxaal, dat is het niet, want degenen die veranderen willen over het algemeen niet meer over het verleden horen, want dat was toch wel erg strak en ouderwets.
Je vindt polarisatie zorgelijk en tegelijk de middenweg het begin van verder afzakken? Het wordt wat ingewikkeld.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Je vindt polarisatie zorgelijk en tegelijk de middenweg het begin van verder afzakken? Het wordt wat ingewikkeld.
Een middenweg kan alle kanten op. Dat kan in feite ook niet. Polarisatie ontstaat als de oorspronkelijke groep zich niet meer herkent in een nieuw denken. Dat gaat niet samen, waar de vastheid is gegrond in een zich door de eeuwen heen beleden en bewezen christelijke leer en leven. Gaat men dit tegenstaan dan is polarisatie onvermijdelijk. Wie polariseert dan, daar moeten misschien eens over nadenken. Degenen die naar verandering staan? Of degenen daar niet in meekunnen, historisch wel op de hoogste zijn?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marck

Bericht door Marck »

Louis2 schreef:
pierre27 schreef:
Hoe bedoel je dit?
Ik bedoel dat er nog genoeg plaatsen zijn in Nederland zijn waar geen Bijbelgetrouwe kerk te vinden is.
Het zou toch prachtig zijn als in Nederland, en zeker ook in België, mensen Jezus mogen leren kennen?
De provincie waar ik vandaag kom kent slechts een handjevol Bijbelgetrouwe kerken.
Ik gun de mensen om mij heen nog meer dat ze mogen weten dat hij leeft!
Moest vandaag ergens hier door aan deze post denken. Of door dezelfde geboortegrond (iets noordelijker) en achtergrond als die van mij...Met de bijbehorende frisse blik en een aantal dezelfde "leermeesters" zover ik begreep.
Gergemlidtg

Bericht door Gergemlidtg »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Ds. treedt niet terug, maar is gewoon opnieuw beroepbaar. Alleen de samenwerking met de kerkenraad van Doetinchem is niet erg vruchtbaar meer.
knip
Tom

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Hhkveluwe1985 schreef:UPDATE LEDENAANTALLEN

bijgewerkte ledenaantallen:

Barneveld Centrum 2399 2388 -11
Capelle aan den IJssel West 430 421 -9
Dirksland 836 815 -21
Eindhoven 59 61 2
Kesteren 1196 1314 118
Krimpen ad IJssel 1454 1463 9
Oostkapelle 700 707 7
Veen 549 543 -6
Westzaam 99 90 -9
Yerseke 2291 2269 -22
Hardinxveld 1.448 1.449 +1
Leiderdorp 274 287 +13
Ridderkerk 1.024 1.015 -9
Krabbendijke 2.021 2.056 +35
Lelystad 135 132 -3
Nunspeet 2.471 2.471 +- 0
Nisse 80 78 -2
Ouddorp 238 240 +2
Stolwijk 527 548 +21
Zoetermeer 329 307 -22
Scherpenisse 751 757 +6

NRC Calgary 59 61 +3
NRC Chilliwack 907 884 -23
NRC Fort Macleod 538 546 +8
NRC Lethbridge 964 982 +18
NRC Picture Butte 992 984 -8
NRC Nobleford 751 792 +41
Job

Bericht door Job »

Wat mooi dat Krabbendijke zo groeit.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Gergemlidtg schreef:(...)
Tom schreef:(...)
Sinds wanneer wordt er op zondag gepost?
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
Misschien iets met tijdzones beste man....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

pierre27 schreef:
Als het hier rond 14.00 uur is, is het overzee ook al zondag.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Pff doe toch niet zo moeilijk. Het forum is beschikbaar, het kan zijn dat je zit te lezen en dan zonder erg reageert. Het is toch geen hele discussie die hier gevoerd wordt? Volgens mij(maar dat kan ik me in vergissen) staat er in de forum regels niet dat je niet op zondag mag posten. En anders moeten ze zorgen dat het ook via Tapatalk niet bereikbaar is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic a.u.b.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Job schreef:Wat mooi dat Krabbendijke zo groeit.
Er worden hier pagina's volgeschreven over gemeenten en predikanten als het mis dreigt te gaan.
De postieve verhalen over een heldere, duidelijke prediking en de hartelijkheid voor de jeugd hoor je helaas weinig of niet.
Bovenstaande gemeente is daar wel een voorbeeld van. Laten we deze positieve zaken hier dan ook maar benoemen, als de gelegenheid zich voordoet.
gallio

Bericht door gallio »

pierre27 schreef:
Als het hier rond 14.00 uur is, is het overzee ook al zondag.
En in landen als Nieuw Zeeland is het dan al weer maandag.

Try to think outside the box G-G-Lid !!
Job

Bericht door Job »

Job schreef:Wat mooi dat Krabbendijke zo groeit.
Er worden hier pagina's volgeschreven over gemeenten en predikanten als het mis dreigt te gaan.
De postieve verhalen over een heldere, duidelijke prediking en de hartelijkheid voor de jeugd hoor je helaas weinig of niet.
Bovenstaande gemeente is daar wel een voorbeeld van. Laten we deze positieve zaken hier dan ook maar benoemen, als de gelegenheid zich voordoet.
...
Laatst gewijzigd door Job op 23 jan 2023, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie