Hyperdordt

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

pierre27 schreef: 04 jan 2024, 16:27
Geytenbeekje schreef: 04 jan 2024, 16:25
pierre27 schreef: 04 jan 2024, 16:20

Verschillende vrienden van mij kerken in Renswoude, vaak kerk ik in de middag met hen en ga erna eten bij ze. Soms ga ik de avonddienst erna bij mij naar de kerk. PKN Elspeet vanwege de authenticiteit van de predikant, zijn manier van preken en de hang naar simplistische aldaar.
Ben ik wel benieuwd wat jij onder simplistisch verstaat. Heb ds v Kooten weleens gehoord maar zijn preken zou ik niet zelf als simpel beschrijven.
Hij legt mijns inziens veel uit.
Ik bedoel meer het geheel van de dienst en gemeente. Inderdaad legt hij veel en fijn uit. Als ik nu geen lid van een kerk zou zijn dan was de kans groot dat ik vaker onder zijn prediking zou verkeren. Ondanks dat ik in Veenendaal woon.
Altijd gedacht dat jij Scherpenzeler bent.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hyperdordt

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 04 jan 2024, 20:25
pierre27 schreef: 04 jan 2024, 16:27
Geytenbeekje schreef: 04 jan 2024, 16:25
pierre27 schreef: 04 jan 2024, 16:20

Verschillende vrienden van mij kerken in Renswoude, vaak kerk ik in de middag met hen en ga erna eten bij ze. Soms ga ik de avonddienst erna bij mij naar de kerk. PKN Elspeet vanwege de authenticiteit van de predikant, zijn manier van preken en de hang naar simplistische aldaar.
Ben ik wel benieuwd wat jij onder simplistisch verstaat. Heb ds v Kooten weleens gehoord maar zijn preken zou ik niet zelf als simpel beschrijven.
Hij legt mijns inziens veel uit.
Ik bedoel meer het geheel van de dienst en gemeente. Inderdaad legt hij veel en fijn uit. Als ik nu geen lid van een kerk zou zijn dan was de kans groot dat ik vaker onder zijn prediking zou verkeren. Ondanks dat ik in Veenendaal woon.
Altijd gedacht dat jij Scherpenzeler bent.
Qua woonplaats ben ik verhuist vorig jaar, qua gemeente niet om persoonlijke redenen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
JanRap
Berichten: 184
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: Hyperdordt

Bericht door JanRap »

DDD schreef: 04 jan 2024, 19:22
Herman schreef: 04 jan 2024, 14:38
Maanenschijn schreef: 04 jan 2024, 14:34
Herman schreef:Interessante bijdrage van R.P. van Dijk in de krant.
Eigenlijk zegt Van Dijk:

Voordat je verder gaat met discussiëren over de inhoud, kijk eerst even hoe je er zelf inzit: bijvoorbeeld gefrustreerd, in je eer aangetast, superieur, enz.

Interssant, maar ik mis een beetje een heldere conclusie in dit artikel. Misschien ook maar beter ;) .
Volgens mij is zijn radicale advies om met de hele discussie per direct te stoppen. Stap eruit! En dat ongeacht tegen wie het leest.
Volgens mij is het advies: verdiep je in de manier waarop zo'n conflict verloopt, en wees je bewust van je eigen rol daarin. Ik vind het een heel goed artikel, omdat het een onderbelichte kant van de discussie benoemt.
Van Dijk probeert op een slimme manier de aandacht af te leiden van waar het in de discussie om gaat.
Hij maakt er een psychologisch verhaal van. Ik vind het beledigend voor de personen die proberen een zinvolle en doordachte bijdrage te leveren aan de discussie rond Hyperdordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hyperdordt

Bericht door Ad Anker »

Neeneenee, dat vind ik echt te goedkoop, Rap. Je ziet het al in het aangrenzende artikel. Er wordt op elkaar gereageerd en elkaar niet altijd recht gedaan.

Jouw bijdrage is eigenlijk:
6: Ik verdedig (redder?) personen die (in mijn ogen?) een zinvolle bijdrage leveren aan de discussie rond hyperdordt.

Op welke personen doel je eigenlijk?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hyperdordt

Bericht door DDD »

Eens.

Ik ben het redelijk met dr. Van den Brink eens, inhoudelijk bezien. Maar ik zie dit ook gebeuren en het vervelende is dat je eigen rol in zo'n proces heel moeilijk goed is te onderscheiden.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

pierre27 schreef: 04 jan 2024, 20:36
Job schreef: 04 jan 2024, 20:25
pierre27 schreef: 04 jan 2024, 16:27
Geytenbeekje schreef: 04 jan 2024, 16:25
Ben ik wel benieuwd wat jij onder simplistisch verstaat. Heb ds v Kooten weleens gehoord maar zijn preken zou ik niet zelf als simpel beschrijven.
Hij legt mijns inziens veel uit.
Ik bedoel meer het geheel van de dienst en gemeente. Inderdaad legt hij veel en fijn uit. Als ik nu geen lid van een kerk zou zijn dan was de kans groot dat ik vaker onder zijn prediking zou verkeren. Ondanks dat ik in Veenendaal woon.
Altijd gedacht dat jij Scherpenzeler bent.
Qua woonplaats ben ik verhuist vorig jaar, qua gemeente niet om persoonlijke redenen.
Fijn dat het kan :super
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hyperdordt

Bericht door pierre27 »

Job schreef: 04 jan 2024, 21:18
pierre27 schreef: 04 jan 2024, 20:36
Job schreef: 04 jan 2024, 20:25
pierre27 schreef: 04 jan 2024, 16:27

Ik bedoel meer het geheel van de dienst en gemeente. Inderdaad legt hij veel en fijn uit. Als ik nu geen lid van een kerk zou zijn dan was de kans groot dat ik vaker onder zijn prediking zou verkeren. Ondanks dat ik in Veenendaal woon.
Altijd gedacht dat jij Scherpenzeler bent.
Qua woonplaats ben ik verhuist vorig jaar, qua gemeente niet om persoonlijke redenen.
Fijn dat het kan :super
Verwijderd!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 04 jan 2024, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hyperdordt

Bericht door HHR »

In Zeeland zou het niet mogen waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hyperdordt

Bericht door Posthoorn »

:offtopic ::please
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hyperdordt

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 04 jan 2024, 21:22 In Zeeland zou het niet mogen waarschijnlijk.
Verwijderd!
Laatst gewijzigd door pierre27 op 04 jan 2024, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hyperdordt

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad graag on topic blijven hier.
Refojongere
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Hyperdordt

Bericht door Refojongere »

Kleine lettertjes, grote twist.
Paulus vermaande in tranen de gemeente, maar was boos op de dwaalleraars die Wet en Evangelie willen vermengen. Zeer scherp was hij in zijn bewoordingen. In die lijn wil Van den Brink ook staan.

Van de weeromstuit isoleert hij het Evangelie van de Wet. Want Wetsprediking kan volgens vd Brink zomaar leiden tot kleine lettertjes. Heb ik wel genoeg dit of dat ervaren.

Het gaat echter niet om de ervaring, maar het geloof zelf leidt tot blijdschap, vrede, rust, zekerheid in het geweten. Het gaat niet om het voldoen aan de Wet om zalig te worden. Maar het geloof zegt wel: God moet aan Zijn eer komen in mijn leven, er is maar een Weg, de grote Wetsvervuller!

Wat dat betreft van harte eens met de bijdrage van ds. Kieviet.

Ik zou graag de pro-vd Brink mensen horen wat zij ervan vinden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Refojongere schreef: 04 jan 2024, 22:39 Wat dat betreft van harte eens met de bijdrage van ds. Kieviet.

Ik zou graag de pro-vd Brink mensen horen wat zij ervan vinden.
Ik denk dat jij mij ziet als pro-Brink. Dus ik zal wel een reactie geven.

De bijdrage van ds. Kieviet vind ik inhoudelijk goed. Ik ben het met hem eens! Ik mis alleen beetje het doel van zijn bijdrage: waar is hij het nu oneens met ds. van den Brink? Het lijkt dat hij tegen ds. van den Brink in gaat. Maar ik ervaar deze bijdrage helemaal niet zo. Dus denk dat discussie tussen ds. Kieviet en ds. van den Brink nu ook gesloten kan worden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Vandaag ook weer een gesprek gehad met een kleine lettertjes kerklid. Hij vond dat geloven en aannemen onbijbels was. Je moest eerst in de schuld komen. Kruipend, kermend en biddend om genade. Dat werd heel duidelijk verteld volgens zijn dominee. Daar moet dus om gebeden worden, dan zal de Heere het op zijn tijd wel een keer geven. Hij hoopte dat hij ooit tot de afsnijdingservaring mocht komen, want dan zou het hem gegeven worden. Maar dat punt had hij niet bereikt, en hij wist ook niet hoe hij tot dat punt moest komen. Hij wist überhaupt niet wat het precies was, waar hij naar zocht. Dat vroeg ik dus ook: hoe kom je dan tot dat punt? Dat wist hij zelf ook niet: dominee zei dat het dan vanzelf een keer zou komen en daar hoopte hij een keer op. Hij moest aanhouden in het gebed, dan mocht hij het ervaren. En je moest zeker niet geloven of aannemen, want dan ben je een rechthebbende.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hyperdordt

Bericht door Geytenbeekje »

Psalm schreef: 04 jan 2024, 22:58 Vandaag ook weer een gesprek gehad met een kleine lettertjes kerklid. Hij vond dat geloven en aannemen onbijbels was. Je moest eerst in de schuld komen. Kruipend, kermend en biddend om genade. Dat werd heel duidelijk verteld volgens zijn dominee. Daar moet dus om gebeden worden, dan zal de Heere het op zijn tijd wel een keer geven. Hij hoopte dat hij ooit tot de afsnijdingservaring mocht komen, want dan zou het hem gegeven worden. Maar dat punt had hij niet bereikt, en hij wist ook niet hoe hij tot dat punt moest komen. Hij wist überhaupt niet wat het precies was, waar hij naar zocht. Dat vroeg ik dus ook: hoe kom je dan tot dat punt? Dat wist hij zelf ook niet: dominee zei dat het dan vanzelf een keer zou komen en daar hoopte hij een keer op. Hij moest aanhouden in het gebed, dan mocht hij het ervaren. En je moest zeker niet geloven of aannemen, want dan ben je een rechthebbende.
Het ligt er ook aan hoe aannemen en geloven wordt gebruikt. Als we denken ergens rechten aan te kunnen ontlenen is het wel mis. het geloven en het kunnen omhelsen komt van God zelf.
Zijn denkwijze komt ook niet uit de lucht vallen maar ik geloof niet dat een dominee niet meer dan dit zegt, lijkt mij persoonlijk niet heel aannemelijk.
Gesloten