Erdee

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zal me er aan onderwerpen.

Ik kan moeilijk een melding maken van 3 verschillende reacties van 3 verschillende moderators.

Overigens kan ik zelf geen bovenstem zingen hoor. En los daarvan, in onze gemeente is dat onmogelijk omdat de organisten daarvoor te hoog spelen.
Kun je wel zingen?
Vrij aardig ja.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
Hoopvol schreef: Logisch, als je je niet aan de gemaakte afspraken houdt is het logisch dat je daar op aangesproken wordt. Wat je zelf van die afspraken vindt is dan van ondergeschikt belang.
Helemaal niet logisch.
Als Hendrikus het niet mag spelen, mag de dominee het niet citeren.
Hoe het ook zij, ik ben blij dat ik met dit soort toestanden niet meer te maken heb. Zelfbedachte wetjes die naar willekeur wel of niet worden gehandhaafd. Het valt niet uit te leggen, het gaat er alleen maar om wie er de baas is.
Wij hebben een organist gehad die een bepaald stuk speelde als inleidend orgelspel voor de dienst. Als dat stuk klaar was stopte hij met spelen waarna hij weer aan het volgende stuk begon. Hoe kijk jij daar tegenaan?
DDD

Bericht door DDD »

Wat is daar zo bijzonder aan?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Wat is daar zo bijzonder aan?
Dat er stiltes vallen tussen de verschillende stukken. Even de nieuwe bladmuziek pakken en andere registratie klaarzetten.

Meestal wordt alles aan elkaar gebreid.
DDD

Bericht door DDD »

Aha.

Dat breien ken ik wel van een organist. Maar dat is gelukkig niet standaard. Ik vind het mooi als iemand daar ook goed in is en het gebeurt bij eigen improvisaties. Maar bij orgelliteratuur vind ik het niet kunnen. Je speelt een stuk met een kop en een staart en dat moet wel helder zijn, vind ik.

Wij hebben een organist die speelt na ieder voorspel de laatste regel van de psalm nog even voor. Dat breit hij ook soms wat minder en soms wat meer geslaagd. Dat vind ik dan weer heel lelijk. Maar het ergste is eindigen in een andere toonsoort dan de psalm, zodat mensen die de laatste noot nog in hun hoofd hebben een valse noot horen.
Marck

Bericht door Marck »

Ik geniet van onze vaste organisten. Over hun niveau heb ik geen idee. Het past gewoon goed bij de diensten, bij het zingen. Alles in eenvoud en toch zo mooi. Ik zit vaak al te voren in de kerk om het voorspelen te beluisteren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: Wij hebben een organist gehad die een bepaald stuk speelde als inleidend orgelspel voor de dienst. Als dat stuk klaar was stopte hij met spelen waarna hij weer aan het volgende stuk begon. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Door alles aan elkaar te breien, voed je de gedachte dat het orgelspel voor de dienst een geluidsbehangetje is zonder kop of staart.
Je speelt stukken die een begin en een eind hebben, dat mag best hoorbaar zijn. Maar het is een kwestie van logistiek om ervoor te zorgen dat die stiltes niet overdreven lang duren. Pontificaal het ene boek dichtdoen, een ander boek open doen en bladeren naar het volgende stuk, en dan op je gemak een nieuwe registratie klaarzetten - dat getuigt niet van een goede voorbereiding.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi artikel in het RD van gisteren:

https://www.rd.nl/artikel/963638-boenen-in-het-bedehuis
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef: Wij hebben een organist gehad die een bepaald stuk speelde als inleidend orgelspel voor de dienst. Als dat stuk klaar was stopte hij met spelen waarna hij weer aan het volgende stuk begon. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Door alles aan elkaar te breien, voed je de gedachte dat het orgelspel voor de dienst een geluidsbehangetje is zonder kop of staart.
Je speelt stukken die een begin en een eind hebben, dat mag best hoorbaar zijn. Maar het is een kwestie van logistiek om ervoor te zorgen dat die stiltes niet overdreven lang duren. Pontificaal het ene boek dichtdoen, een ander boek open doen en bladeren naar het volgende stuk, en dan op je gemak een nieuwe registratie klaarzetten - dat getuigt niet van een goede voorbereiding.
Wat ik erg mooi vindt is als het orgelspel voor de dienst naar een einde toewerkt. Zo kunnen sommige organisten het spel als het ware langzaam doen wegsterven. Op die manier wordt het stil, nog voor het orgel zwijgt.
Het hoeft niet altijd zo, dat niet. Maar ik vindt bewonder hen die dit zo kunnen. Soms loopt het begin van de dienst wat uit, dan is het heel goed om dan zachtjes door te improviseren en zo tot een einde te komen als het tijd is.
Wat me bijstaat over een orgelspel dat voor de organist te lang uitliep, was tijdens de intrede van een predikant ergens in Rijssen. Bij het handdrukken van de gemeente speelde de organist zachtjes. De organist wist echter niet goed te improviseren, verviel steeds weer in hetzelfde en begon bij het te lang duren weer volop aan een nieuwe psalm, dan weer proberen af te bouwen, maar dan weer in herhaling vallen, steeds dezelfde akkoorden, en zodoende werd het orgelspel goed voorspelbaar...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Prachtig interview met ds P. den Butter vanmorgen! Ik hoop dat hij toch nog weer kan gaan preken...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Prachtig interview met ds P. den Butter vanmorgen! Ik hoop dat hij toch nog weer kan gaan preken...
Ik las het net ook. Ik ken hem nog een van de oude garde CGK'ers.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Ik vond het niet zo'n goed stuk. De hele reformatorische achtergrond van Sela ontbreekt bijvoorbeeld in de analyse. Bovendien is deze ontwikkeling niet zo nieuw als geschetst. Reformatorische kinderen luisteren immers al sinds jaar en dag naar Elly en Rikkert en zingen uit Hanna Lam. Het lijkt er meer op dat de auteur in de loop van de jaren breder is gaan kijken dan dat hij nu de daadwerkelijke ontwikkelingen vanuit sociologisch opzicht goed analyseert.

En de ontwikkeling dat ook in kerkelijke liedboeken een bredere muzikale voorkeur geaccepteerd lijkt, zie in Weerklank en ook in het Liedboek 2013. De inspanningen van ds. H. Hasper kwamen niet aan de orde en dat leek mij toch ook wel relevant, net als de hele discussie over de voorkeur van Calvijn voor psalmen en schriftberijmingen. Het meerstromenland van de CGK zou ook van belang zijn geweest.

Er zou ook veel meer over deze dingen te zeggen zijn. Misschien wilde hij teveel dingen in één keer behandelen.
Ds. De Heer heeft een reactie gegeven: https://www.rd.nl/artikel/963919-psalme ... aanbidding
Het zal voor velen een ergerlijk woord zijn, maar ik ben het helemaal met de dominee eens.

Laten we het maar houden bij de Psalmen en de bekende gezangen uit vroeger dagen. Ik hoop dat binnen en buiten dit forum velen dit scherpe maar Bijbelse Woord ter overdenking meenemen in de binnenkamer. Want het Woord Gods luistert zeer nauw.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Het zal voor velen een ergerlijk woord zijn
Als je zo begint, willen we er wel even op schieten, hoor.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het zal voor velen een ergerlijk woord zijn
Als je zo begint, willen we er wel even op schieten, hoor.
Liever niet.

Het is geen aangenaam woord. Velen zijn het er vast niet mee eens, zowel op dit forum als in mijn omgeving. Dus ik vertel gewoon de waarheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niet zozeer ergerlijk, hij komt eerder een beetje komisch uit de hoek, omdat er weinig van klopt.
Hij wil denk ik een beetje aan de andere kant van het bootje hangen en verliest de realiteit uit het oog.

In de eerste plaats omdat er veel in de berijming van 1773 bij gedaan is, waardoor het argument van geïnspireerd-door-de-Heilige-Geest vervalt. Dan had hij een pleidooi moeten voeren om onberijmd te zingen. Dan zou zijn argument iets meer waarde krijgen. Niet veel overigens, omdat een vertaling evenmin geïnspireerd is.

Verder mist hij ook de link met de realiteit dat er veel vraag is naar aanbiddingsliederen.
Plaats reactie