Seksueel misbruik

newton

Re: Sexueel misbruik

Bericht door newton »

Een zin uit de laatste laatste oproep:
Ouders, stop met het kijken van tv-series en andere troep die de seksuele moraal van u en uw kinderen vernietigt.
Ik ga het volgen van series hier niet promoten, maar een losse seksuele moraal in series zet toch niet aan tot misbruik? Een losse seksuele moraal in series zet vast wel aan tot meer seksuele activiteit voor/buiten het huwelijk en dat is met oog op het 7e gebod niet goed te praten, maar misbruik onder het tapijt vegen, of afdwingen met een beroep op gehoorzaamheid in het 5e gebod is van een heel andere orde. Dan kom je uit bij seksuele misdrijven die ook naar de wet strafbaar zijn. Seksueel misbruik is (helaas) van alle tijden, en al ruim voordat televisie/internet gemeengoed was.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Bezorgd schreef: 13 apr 2023, 13:51 Aan de andere kant, in het Westen zijn refo's toch ook vooral opgesloten in hun eigen bubbel.
En toch lijkt er verschil te zijn.
Ik vond het wel opvallend om te horen.
Ik kan het artikel niet lezen, maar staat er echt dat het verschil uitmaakt waar je woont? Ik kom uit het westen en ik ken 2 mensen, vrienden van me, die beide misbruikt zijn en bij beide geen aangifte is gedaan omdat het familie betreft, dat doe je toch niet, wie zonder zonde is.... Etc etc.
Bij één dader heeft het jaren door kunnen gaan, 2 generaties verpest. En beide geen aangifte gedaan. Eerlijk gezegd ben ik van mening dat, als je ervan weet maar er niets aan doet, je er medeschuldig aan bent.

Één slachtoffer is compleet ontspoord op seksueel gebied, wat zo zijn sporen heeft getrokken. Gelukkig uiteindelijk wel goed gekomen, maar er zijn echt vreselijke dingen gebeurd die je nooit meer vergeet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Nee staat niet in het artikel.
DDD

Bericht door DDD »

Ik stoor mij eerlijk gezegd aan het artikel, vooral aan de wij-vorm. Ik wil niets afdoen aan de ernst van seksueel misbruik. Ik heb zelf wel eens een vreemde situatie bij de kerkenraad gemeld. Dus de aandacht ervoor is wat mij betreft, prima. Maar die verwijtende toon vind ik erg contra-productief.

Laat meneer zelf doen wat zijn hand vindt om te doen en in al die concrete gevallen de betrokkenen aanspreken, of zelf een melding doen bij Veilig Thuis en de kerkenraad, voor zover dat kan op grond van zijn functie.

Ik ben in ieder geval op geen enkele manier verantwoordelijk voor seksueel misbruik en ik laat mij dat ook niet aanpraten. Los daarvan vind ik dat een losse seksuele moraal nog niet hetzelfde is als misbruik. Het lijkt me goed om dat zorgvuldig te onderscheiden.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ik weet van een aantal voorbeelden van seksueel misbruik. Bij twee voorbeelden gelooft de familie niet dat er seksueel misbruik is geweest. De slachtoffers zijn niet goed, die zijn helemaal ontspoord. Dat de slachtoffers inderdaad geestelijk een wrak zijn is wel duidelijk. De daders lopen vrij rond, inderdaad is er een ambtsdrager, de familie negeert de slachtoffers en ze staan alleen op de wereld.
Bij een ander voorbeeld heeft het slachtoffer de dader moeten vergeven. Dit was voor de onderlinge relaties het beste.

Het is erg moeilijk om voor zulke mensen iets te kunnen betekenen. Als je de wanhoop bij die mensen ziet dan hoop ik van ganse harte dat ik bewaard wordt om enige vorm van seksueel misbruik te bevorderen of zelf uit te voeren.
DDD

Bericht door DDD »

Die familie is dan ook de oorzaak. Maar pas hadden we het hier op het forum nog over een GG-dominee die van hetzelfde beschuldigd werd en waarbij mensen het niet geloofden. Het is gewoon heel ingewikkeld als er geen bewijs is. Ik begrijp dat ook niet zo goed. Het is tegenwoordig zo makkelijke om een opname te maken. Je hebt maar één geluidsopname nodig en er is geen twijfel over. Of ben ik nu naïef?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 13 apr 2023, 20:52 Die familie is dan ook de oorzaak. Maar pas hadden we het hier op het forum nog over een GG-dominee die van hetzelfde beschuldigd werd en waarbij mensen het niet geloofden. Het is gewoon heel ingewikkeld als er geen bewijs is. Ik begrijp dat ook niet zo goed. Het is tegenwoordig zo makkelijke om een opname te maken. Je hebt maar één geluidsopname nodig en er is geen twijfel over. Of ben ik nu naïef?
Ik denk dat angst bij de slachtoffers een hele grote rol speelt. Wat gebeurt er als het misbruik ontdekt wordt? Dat is het geheim van de dader en het slachtoffer. Wat gaat de dader doen als hij/zij er achter komt dat hij/zij verraden is? Als je onder de macht van iemand staat is het heel lastig om de barrière van macht te doorbreken.
Het kan ook zo zijn dat het slachtoffer het misbruik zo verdringt dat het bijna uit het geheugen is verdwenen. Maar het is er nog wel en kan ineens boven komen.

Ik denk dat een geluidsbestand wel zou kunnen helpen in bepaalde situaties. Maar niet elke misbruik situatie leent zich er voor om opnameapparatuur te installeren.
DDD

Bericht door DDD »

Een mobieltje is genoeg.

Maar goed, ik begrijp dat misbruik veel breder is dan seksueel misbruik. Seksueel misbruik is eigenlijk alleen mogelijk in situaties waarin kinderen in allerlei opzichten verknipt zijn. Als kinderen opgevoed worden tot normale volwassenen, dan gebeurt zoiets gewoon vrijwel niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 13 apr 2023, 21:13 Een mobieltje is genoeg.

Maar goed, ik begrijp dat misbruik veel breder is dan seksueel misbruik. Seksueel misbruik is eigenlijk alleen mogelijk in situaties waarin kinderen in allerlei opzichten verknipt zijn. Als kinderen opgevoed worden tot normale volwassenen, dan gebeurt zoiets gewoon vrijwel niet.
Heb je bewijs voor deze stelling? Hij is nogal bot naar slachtoffers van seksueel misbruik...
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Hoezo bot?

Een jongen of meisje dat opgevoed wordt tot een gezonde zelfwaardering kan natuurlijk verkracht worden, of, als het nog jong is, misbruikt worden door een ander dan de eigen ouders, of in een bijzonder geval vallen voor een loverboy. Maar dat zijn niet de situaties waarin het in het artikel over ging. Een gezonde en evenwichtige opvoeding van kinderen gaat niet samen met seksueel misbruik. Dat lijkt mij niet bot. Het lijkt mij eerder dwaas om die stelling ter discussie te stellen.

Seksueel misbruik staat haaks op het aanleren van gezonde autonomie en zelfvertrouwen. Ik ben niet van plan om dat nader met literatuur te onderbouwen, want het is mijns inziens evident dat grensoverschrijdend gedrag kinderen beschadigt.

Het is mijns inziens onmogelijk om zelf een kind te misbruiken en het kind toch evenwichtig op te voeden.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 13 apr 2023, 17:56 Ik stoor mij eerlijk gezegd aan het artikel, vooral aan de wij-vorm. Ik wil niets afdoen aan de ernst van seksueel misbruik. Ik heb zelf wel eens een vreemde situatie bij de kerkenraad gemeld. Dus de aandacht ervoor is wat mij betreft, prima. Maar die verwijtende toon vind ik erg contra-productief.

Laat meneer zelf doen wat zijn hand vindt om te doen en in al die concrete gevallen de betrokkenen aanspreken, of zelf een melding doen bij Veilig Thuis en de kerkenraad, voor zover dat kan op grond van zijn functie.

Ik ben in ieder geval op geen enkele manier verantwoordelijk voor seksueel misbruik en ik laat mij dat ook niet aanpraten. Los daarvan vind ik dat een losse seksuele moraal nog niet hetzelfde is als misbruik. Het lijkt me goed om dat zorgvuldig te onderscheiden.
Zelf ervaar ik de toon vooral als urgent. Een nood die hoog gevoeld wordt en diep verzwegen. Ik onderschrijf de urgentie wel. Er is een wereld te winnen omdat de verwoesting generatie op generatie voortwoekert.
DDD

Bericht door DDD »

Wie voelt het hoog en verzwijgt diep? Jij?
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 13 apr 2023, 22:42 Wie voelt het hoog en verzwijgt diep? Jij?
De nood wordt in de therapiekamer van deze heer Van Dijk blijkbaar hoog gevoeld, en de last van het diepe zwijgen ook.

Maar je vroeg naar mij. Ja, ik weet het ook. Niet alleen vanuit mijn werk. Maar ook uit de zeer nabije kring. En ik kan je vertellen: het zwijgen vermoordt mensen van binnen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou zeggen: misschien moet dan daar het gesprek over gaan. Waarom verzwijgen mensen zoiets? Ik ben niet deskundig in het begeleiden van beschadigde mensen.

Maar dat neemt niet weg, dat ik de gesuggereerde collectieve verantwoordelijkheid storend en onjuist vind. Om meerdere redenen. Een belangrijke nog niet genoemde reden is, dat als iedereen verantwoordelijk is, dat niemand dan echt verantwoordelijk is.

Als je een probleem wilt oplossen, moet er een duidelijke probleemeigenaar zijn. Die moet weliswaar steun krijgen van de omgeving. Maar ongerichte verwijten naar alle reformatorische mensen werken mijns inziens contraproductief en zijn verder ook oneerlijk.

Los daarvan zie je in dit gesprek al hoe gemakkelijk er misverstanden ontstaan bij zo'n gevoelig onderwerp. Dat geeft extra reden om voorzichtig te zijn met generaliseren.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 13 apr 2023, 22:50 Ik zou zeggen: misschien moet dan daar het gesprek over gaan. Waarom verzwijgen mensen zoiets? Ik ben niet deskundig in het begeleiden van beschadigde mensen.

Maar dat neemt niet weg, dat ik de gesuggereerde collectieve verantwoordelijkheid storend en onjuist vind. Om meerdere redenen. Een belangrijke nog niet genoemde reden is, dat als iedereen verantwoordelijk is, dat niemand dan echt verantwoordelijk is.

Als je een probleem wilt oplossen, moet er een duidelijke probleemeigenaar zijn. Die moet weliswaar steun krijgen van de omgeving. Maar ongerichte verwijten naar alle reformatorische mensen werken mijns inziens contraproductief en zijn verder ook oneerlijk.

Los daarvan zie je in dit gesprek al hoe gemakkelijk er misverstanden ontstaan bij zo'n gevoelig onderwerp. Dat geeft extra reden om voorzichtig te zijn met generaliseren.
Ik denk juist dat de schrijver er ons allemaal van bewust wil maken: het gebeurt in ons aller omgeving. Word wakker, ook in die van u! Als door de alarmerende toon daar ogen en oren voor opengaan, dan is dat volgens mij goed.
Plaats reactie