Moderne versie van de brede en de smalle weg

Auto

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Auto »

rekcor schreef:Je hebt natuurlijk gelijk, maar je moet tegelijkertijd ook voortdurend toetsen of 'je geweten' het wel bij het rechte eind heeft. Anders wordt het tenslotte 'het geweten' wat de doorslag geeft, en niet de bijbel.

Nog voorzichtiger moet je zijn, als (andere) christenen denken dat iets wel door de beugel kan, en je weet er geen bijbelse argumenten tegen. Dan moet je goed beseffen dat jouw geweten niet normatief is voor die ander.

Maar ik wordt niet kwaad omdat iets niet mag, maar omdat men geen goede argumenten weet te verzinnen en bovendien een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Ik heb het bijv. voortdurend over een goede, christelijke film kijken in de bioscoop, en 'men' blijft maar hameren over Gods geboden die overtreden worden in 99% van de seculiere films in seculiere bioscopen. Men leest het woordje 'bioscoop' en leest niet verder.
Ik word er juist moe van dat argumenten gewoon worden genegeerd en het compromis model constant naar voren wordt geschoven. Dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij moet doen. Gods Woord is duidelijk genoeg over wie de mens is en hoe diep de mens gevallen is. Daarnaast om een weg te plaveien om iets 'christelijks' te noemen waarna het wel zou kunnen om er heen te gaan is voor mij geen optie. Wie Gods Woord en de 10 geboden er naast legt komt vaak tot de ontdekking dat die gelegenheden te bezoeken geen vruchten van dankbaarheid zijn. Maar blijkbaar is de tendens van de 21e eeuw schipperen met je eigen normen en waarden in het licht van ons beeld wat we van de schrift hebben. En ja, dan kan er heel veel mee door of helemaal niks.
Mara

Bericht door Mara »

Volgens mij heeft een kind des Heeren verlangen naar de Hemel, niet omdat het daar zo mooi zou zijn (dat is valse romantiek) maar zijn ze moe van het zondigen ! Moe van het eigen ik. En dat is iets anders dan verlangen naar een vredige wereld, want dat willen we allemaal, op een enkele relschopper na !
Dus geen enkele film zou dit kunnen tonen !
Zo al de postings lezend, (niet alleen in dit topic, maar in verreweg de meeste) kan ik vaak aflezen onder welke prediking men zit. Ik moet soms glimlachen omdat ik bepaalde uitdrukkingen herken. Dan zijn ze niet van de persoon zelf, maar overgenomen en in de gedachten opgeslagen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:
rekcor schreef:Je hebt natuurlijk gelijk, maar je moet tegelijkertijd ook voortdurend toetsen of 'je geweten' het wel bij het rechte eind heeft. Anders wordt het tenslotte 'het geweten' wat de doorslag geeft, en niet de bijbel.

Nog voorzichtiger moet je zijn, als (andere) christenen denken dat iets wel door de beugel kan, en je weet er geen bijbelse argumenten tegen. Dan moet je goed beseffen dat jouw geweten niet normatief is voor die ander.

Maar ik wordt niet kwaad omdat iets niet mag, maar omdat men geen goede argumenten weet te verzinnen en bovendien een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Ik heb het bijv. voortdurend over een goede, christelijke film kijken in de bioscoop, en 'men' blijft maar hameren over Gods geboden die overtreden worden in 99% van de seculiere films in seculiere bioscopen. Men leest het woordje 'bioscoop' en leest niet verder.
Ik word er juist moe van dat argumenten gewoon worden genegeerd en het compromis model constant naar voren wordt geschoven. Dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij moet doen. Gods Woord is duidelijk genoeg over wie de mens is en hoe diep de mens gevallen is. Daarnaast om een weg te plaveien om iets 'christelijks' te noemen waarna het wel zou kunnen om er heen te gaan is voor mij geen optie. Wie Gods Woord en de 10 geboden er naast legt komt vaak tot de ontdekking dat die gelegenheden te bezoeken geen vruchten van dankbaarheid zijn. Maar blijkbaar is de tendens van de 21e eeuw schipperen met je eigen normen en waarden in het licht van ons beeld wat we van de schrift hebben. En ja, dan kan er heel veel mee door of helemaal niks.
Helemaal mee eens.
De waarschuwing om de wereld niet gelijkvormig te worden, wordt door de 21e eeuw christen graag genegeerd.
Men is wel erg vervreemd van de bede van David: Wend mijn ogen af, dat zij geen ijdelheid zien.

En wij hoeven geen "goede argumenten te verzinnen", we hoeven alleen de Bijbel maar na te spreken:
Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Logisch dat je kwaad wordt, je wilt zo graag iets leuks doen en dan keurt het merendeel van het forum het af. Ik werd vroeger ook kwaad als mijn ouders iets verboden.
Dit is natuurlijk volslagen onzin! Als iemand op een niet-zindelijke wijze discussieert, kun je daar kwaad om worden. Om daar zo'n draai aan te geven, is unfair en het is de manier om altijd gelijk te krijgen: "Zie je wel, je wordt kwaad. Je geweten spreekt, je hebt ongelijk, enz."
Laten we ons niet verlagen tot dit soort praktijken!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:En wij hoeven geen "goede argumenten te verzinnen", we hoeven alleen de Bijbel maar na te spreken:
Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
De Bijbel geeft hier géén casuïstiek. Dus wat voor de een grootsheid des levens is, of begeerlijkheid der ogen, hoeft het voor een ander niet te zijn.
(Is hier niet ergens een topic over dikke auto's?)
memento

Bericht door memento »

Christelijke vrijheid is een groot goed, waar ik krachtig voor pleit. Iedereen is vrij alles te doen, waarin de geboden van God niets voorschrijven.

Weg met de dwaasheid, die meent op grond van "christelijke vrijheid" Gods wet te mogen overtreden (men leze de OT-straffen, om te zien hoe zwaar God de zonden neemt). Maar evenzeer wég met de wettische houding, die meent anderen een wet op te moeten leggen op basis van gevoelens en tradities.

Christelijke vrijheid, het is de Farizeeër tot ergernis, en de schijngelovige tot zijn eeuwige ondergang.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Christelijke vrijheid, het is de Farizeeër tot ergernis, en de schijngelovige tot zijn eeuwige ondergang.
Precies. De schijngelovige misbruikt de christelijke vrijheid tot een oorzaak voor het vlees.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
memento schreef:Christelijke vrijheid, het is de Farizeeër tot ergernis, en de schijngelovige tot zijn eeuwige ondergang.
Precies. De schijngelovige misbruikt de christelijke vrijheid tot een oorzaak voor het vlees.
Wil je hiermee suggereren dat al degenen waar jij het in dezen niet mee eens bent, schijngelovigen zijn?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wil je hiermee suggereren dat al degenen waar jij het in dezen niet mee eens bent, schijngelovigen zijn?
Nu draai je mijn bewering om. :)
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Marnix schreef:
Mariavt schreef:
Dat is zeker waar! Maar dat wil niet zeggen dat je het vervolgens niet meer leuk vindt om met de kinderen naar de speeltuin dan wel pretpark te gaan. Of leuk vindt om een goed, spannend boek te lezen. Dan ga je God danken voor de mogelijkheden die Hij heeft gegeven om te genieten van Zijn schepping.
Ho, wacht even, een speeltuin of pretpark zit nog wel wat verschil in.
Als je in een pretpark komt wordt je al horendoof van de knetterende muziek alsof je op de kermis loopt. Daarbij ga je in gevaarlijke toestanden zoals de achtbaan ed. waarbij je moedwillig je leven in gevaar brengt dus zondigt tegen het zesde gebod, en wat als er zo'n karretje, los schiet en je het leven erbij moet laten? Zeg je dan ook Heere, het was zo léuk.
David zei. in psalm 119 zoals oesterschelpje al noemde,:

Wend, wend mijn oog van d' ijdelheden af;
Verlevendig mijn hart door Uwe wegen;
Dat mij 't betreen dier paden vreugd verschaff'.
Bevestig toch aan Uwen knecht den zegen,
Waartoe Uw woord hem blijde hope gaf;
Hij is oprecht tot Uwe vrees genegen

Ik hoop dat je dat eens mag gaan beleven, want de wereld gaat voorbij en al haar begeerlijkheid, maar die de wil des Vaders doet, blijft in der eeuwigheid....
1. Je blijft met karikaturen komen. Er is in de Nederlandse pretparken volgens mij nog nooit een dode gevallen door de attracties. De kans dat je bij een wandeling in de natuur een boom op je hoofd krijgt is vele malen groter. Kortom, wie wandelingen maakt zondigt tegen het 6e gebod, brengt zijn leven moedwillig in gevaar. En valt er zo'n boom op je hoofd en ben je dood, zeg je dan ook: Heere, het was zo mooi in de natuur? Nee, went je hoofd van die ijdelheden af!

Daarnaast ben ik in pretparken geweest en ook de rest van je beschrijving klopt van geen kant. Keiharde muziek? Niet gehoord. Muziek wel, maar daar is niets mis mee.

Ga nou alsjeblieft eens normaal discussieren en stop met van die flauwe argumenten. Als je de Bijbel aan je kant hebt staan heb je die niet nodig om je gelijk te halen. Maar je komt met enorme karikaturen om je gelijk te onderbouwen en dat is geen fijne manier van discussieren.
Ik hóef mijn gelijk niet te halen, dat doen jullie, en daarom kap ik ermee om hierover dóór te blijven waarschuwen in liefde, maar ik merk dat dat hier niet meer gewaardeerd wordt, arme mensen....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Inderdaad, arme mensen. Met hand en tand pretparken te verdedigen. En dan ook nog durven zeggen dat je niet normaal discussieert en flauwe argumenten hebt. Wat een bespotting. De zonde is geen zonde meer en als je het dan aandurft om pretparken goddeloos te noemen, wordt dat een karikatuur genoemd. Ontzaglijk.

Marnix, ik waarschuw je, kon het zijn uit liefde: stop met goedpraten wat regelrecht tegen Gods Woord en zijn eeuwigblijvend getuigenis ingaat. Mijdt de plaatsen van de ijdelheid zoals kermissen en pretparken en zie dat je ziel geborgen wordt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mariavt schreef:Ik hóef mijn gelijk niet te halen, dat doen jullie, en daarom kap ik ermee om hierover dóór te blijven waarschuwen in liefde, maar ik merk dat dat hier niet meer gewaardeerd wordt, arme mensen....
Waarschuwen is goed, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je iemands intenties recht doet en dat doe je niet door het maar over vermaak te blijven hebben (hoewel vermaak ook niet verkeerd is, zolang het in dankbaarheid gebeurt), terwijl de ander al aangeeft dat het daar niet over gaat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef: Wil je hiermee suggereren dat al degenen waar jij het in dezen niet mee eens bent, schijngelovigen zijn?
Nu draai je mijn bewering om. :)
Ja, maar niet onterecht. Want er zit een duidelijke suggestie in je woorden...
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:Inderdaad, arme mensen. Met hand en tand pretparken te verdedigen. En dan ook nog durven zeggen dat je niet normaal discussieert en flauwe argumenten hebt. Wat een bespotting. De zonde is geen zonde meer en als je het dan aandurft om pretparken goddeloos te noemen, wordt dat een karikatuur genoemd. Ontzaglijk.

Marnix, ik waarschuw je, kon het zijn uit liefde: stop met goedpraten wat regelrecht tegen Gods Woord en zijn eeuwigblijvend getuigenis ingaat. Mijdt de plaatsen van de ijdelheid zoals kermissen en pretparken en zie dat je ziel geborgen wordt.
Als slechte argumenten gebruikt worden mag je daar op schieten (en het voorbeeld van je moedwillig in gevaar brengen in de achtbaan is zo'n slecht argument). Ik heb er ook problemen mee als mensen in een vaccinatiediscussie gaan roepen dat je meer kans loopt op autisme door een vaccin of als mensen roepen dat een vaccin volledig zonder gevaar en bijwerkingen is. Als je bewogen bent met iemand wees dan in ieder geval eerlijk naar die ander toe en bestrijdt de dingen die fout zijn en gedaan worden en niet de dingen die fout zijn en een vage overeenkomst hebben met wat gedaan wordt.

Zo af en toe zijn discussies trouwens beter als het persoonlijke er uitgehaald wordt, omdat door zo'n uitspraak als je laatste zin mensen wel eens met de gedachte achter kunnen blijven die ze altijd hadden, maar ondertussen niets meer durven zeggen (nu ben ik bij Marnix of Rekcor voor dat laatste niet zo bang). Het is net zo iets als na een meningsverschil zeggen "ik zal voor je bidden hoor" of nog erger, na een kritische vraag na een lezing niet echt op het punt in gaan maar in het gebed na afloop bidden dat de ogen van de vraagsteller geopend mogen worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
rekcor

Bericht door rekcor »

Mariavt schreef:Ik hóef mijn gelijk niet te halen, dat doen jullie, en daarom kap ik ermee om hierover dóór te blijven waarschuwen in liefde, maar ik merk dat dat hier niet meer gewaardeerd wordt, arme mensen....
Erasmiaan schreef:Inderdaad, arme mensen. Met hand en tand pretparken te verdedigen. En dan ook nog durven zeggen dat je niet normaal discussieert en flauwe argumenten hebt. Wat een bespotting. De zonde is geen zonde meer en als je het dan aandurft om pretparken goddeloos te noemen, wordt dat een karikatuur genoemd. Ontzaglijk.

Hoewel ik jullie intenties waardeer, wil ik wel opmerken dat deze prekerige toon bij mij alleen maar boosheid oproept. Geen bijbelse/redelijke argumenten kunnen noemen waarom in een draaimolen zitten verkeerd is (want dat is het wezen van een pretpark), maar wel in grote woorden zelf-bedachte stromannen en karikaturen afschieten.
memento schreef:Christelijke vrijheid is een groot goed, waar ik krachtig voor pleit. Iedereen is vrij alles te doen, waarin de geboden van God niets voorschrijven.

Weg met de dwaasheid, die meent op grond van "christelijke vrijheid" Gods wet te mogen overtreden (men leze de OT-straffen, om te zien hoe zwaar God de zonden neemt). Maar evenzeer wég met de wettische houding, die meent anderen een wet op te moeten leggen op basis van gevoelens en tradities.

Christelijke vrijheid, het is de Farizeeër tot ergernis, en de schijngelovige tot zijn eeuwige ondergang.
Helemaal mee eens.
Plaats reactie