Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Tiberius
Administrator

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:
Tiberius schreef:
Willem schreef:Ook hier wordt de grote denkfout gemaakt dat men meent dat school een macht is die over ons gesteld is. Dat is gewoon onjuist. De overheid (dus b.v. het verkiezingsprogramma waaruit Ander citeert) en de kerk zijn over ons gesteld. Niet de school. Dus idd, de school is geen heer en meester.
Ik denk dat de school wel degelijk een macht is die over ons gesteld is. En dan praat ik niet over hogere scholen of universiteiten, maar op de basisschool is de school (zeker de eerste jaren) als het ware het verlengstuk van de ouders voor wat betreft de christelijke opvoeding. Daarom is ook zo belangrijk, dat een lagere school ook qua sfeer het verlengstuk is van de thuissituatie.
Kan dit bijbels onderbouwd worden? Een "verlengstuk" is uiteraard geen over ons gestelde macht maar een diendend middel.
Bijbels niet zozeer, maar het is zoals Rochus het hieronder zegt.
De ouders worden in Gods Woord opgeroepen om onderwijs te geven; niet alleen, maar wel gebaseerd op de geloofsopvoeding.
Die ouders doen dat niet zelf, maar selecteren daar een aantal leerkrachten voor die daarvoor opgeleid zijn en dat voor hen doen.
Die selectie vindt plaats door een delegatie van de ouders, het bestuur genaamd.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Willem schreef:
huisman schreef:De scholen zijn wel geroepen om hun identiteit te bewaken. Je ziet op de gewone PC scholen dat het mis is gegaan toen het aannamebeleid van de leerkrachten en het toelatingsbeleid van de leerlingen versoepeld werd.
Veel gewone PC scholen zijn verschoten van kleur doordat veel ouders hun kinderen daar weghaalden - wel of niet onder druk - ten faveure van een reformatorische school.
Dat is feitelijk onjuist. In mijn vroegere woonplaats is er pas een reformatorische basisschool gekomen toen de PC scholen al lang hun identiteit verloren hadden.
Ik gebruikte het woordeke "veel". Dat in jouw vroegere woonplaats het anders is kan natuurlijk. In mijn woonomgeving is het - aantoonbaar - zo gegaan. De kwalificering "feitelijk onjuist" is derhalve in mijn optiek "feitelijk onjuist" :hum
Laatst gewijzigd door Willem op 12 aug 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Ik heb deze discussie zijdelings gevolgd, dus vergeef het me als ik de plank missla of in herhaling val.

Volgens mij moet een school haar visie/missie (grondslag met bijbehorende schoolregels) goed op orde hebben en deze door ouders laten ondertekenen. De relatie school - ouders is in dat opzicht best formeel: Hier staat de school voor, wilt u dat ondertekenen? Ja? Dan heeft u zich aan deze schoolregels te houden of ze tenminste te respecteren. Nee? Kies dan gerust een school waar u zich wel met de visie en missie kunt identificeren. Vervolgens zijn hele checklisten onnodig en zelfs onwenselijk. Wat dat betreft eens met Willem.

Ik heb op een (behoudende) PC basisschool gewerkt, daar waren zelfs een aantal moslimgezinnen. Zij ondertekenenden de grondslag van de school (d.w.z. deze te zullen respecteren). Dat betekent dus: psalmversje leren, meedoen met de kerstviering. Hetzelfde geldt voor evangelische ouders. Hoezo psalmen (1773) achterhaald en dus niet leren? Er staat in de schoolgids dat we die zingen en leren. In de praktijk ging dat prima.
Hier beneden is het niet.
Willem

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:Wanneer ik als werknemer op een school kom werken, sta ik onder gezag van mijn leidinggevende en via hem onder het bestuur van de school.
Dat klopt.
Mooi!
ja, ik begrijp niet zo goed waarom deze stelling genoemd moet worden. Het is nl. idem voor de werknemers van een schilderbedrijf of een notariskantoor. De school is daarin geen uitzondering of zo iets.
Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:Wanneer ik als kind op school zit is de meester en de juf over mij gesteld.
Dat klopt ook.
Mooi!
De ouders hebben tijdelijk het gezag overgedragen aan de leerkracht. Als een soort "gedelegeerde".
Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:Natuurlijk, ouders staan niet onder het gezag van de school. Maar door hun kind op een bepaalde school te doen stelt men het kind onder het gezag van de school. (doopformulier: helpen onderwijzen)
Dit is natuurlijk flauwekul. Als ik jouw help straten dan stel jij je niet onder mijn gezag. Het is uiteraard andersom, de onderwijzer stelt zich onder het gezag van de ouders en neemt een deel van hun taak over.
Interessant. Maar dat zou betekenen dat de ouders gaan vertellen wat leerkrachten moeten doen.
Zo is het idd altijd geweest. Ouders geven de levensbeschouwelijke richting aan en de - daarvoor opgeleide - leerkrachten voeren dit uit. Hiervoor hebben ze vakkennis en kennis van de eisen die de overheid stelt. Lijkt me een hele normale situatie die in allerlei varianten vele malen voorkomt in de samenleving.
Ander schreef:Dat lijkt me een onmogelijke situatie en een door het refo-onderwijs zoveel als mogelijk buiten de deur gehouden situatie. Als leerkracht ben je in dienst van de overheid. Ik snap je wel, maar je idee klopt echt niet.
Dat is wel een heel vreemd argument om te verdedigen dat de school een "over ons gestelde macht" is. Ook het "gelijkbekostingsprincipe" heeft dus zo z'n nadelen blijkt wel.
Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:Let wel Willem, onderwijzers zijn geroepen kinderen tot Jezus te brengen. Een schoolkeuze is geen sinecure! Van beide kanten niet. En 't gaat een beetje wringen wanneer we moeite hebben met dat gezag en toch dat kind op school doen.
Het gaat wringen als de school meent dat het een soort "gezag" heeft. Ze dienen dienend te zijn.
En dominee is ook iemand die dient. Zelfs van de Heere Jezus wordt dat gezegd. Dienend bezig zijn sluit gezagsdragen niet uit.
Het predikambt - en het overheidsambt - is in de Bijbel ingesteld. Het is natuurlijk niet zo dat vervolgens iedereen - in dit geval de school - kan roepen dat ze ook een macht zijn en dus gezagdragen. De school is gewoon het verlengstuk van de ouders en heeft dus in zichzelf geen macht.

Over het argument dat onderwijzers geroepen zijn kinderen tot Jezus te brengen is nog wel wat te zeggen. Maar het lijkt er dus op dat er Reformatorische scholen zijn die deze roeping enkel hebben bij kinderen waarvan ouders thuis aan tafel uit de SV lezen i.p.v. de HSV*.

*. Dit is geen pleidooi voor de HSV.
Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:En je laatste zin: tja... Positief dat de school energie steekt in kennismakingsgesprekken thuis. Ik moest er voor naar school toe.
Kenningsmakingsgesprekken alvorens over de aanmelding wordt besloten noem ik geen kenningsmakinsgesprekken. Men kan idd proberen het "positief" te brengen maar dat maakt het nog niets iets anders als een inspectiebezoek.
Zucht, waarom dat negativisme. Ik kom dan maar weer terug op de drang van de mens in 2011 om alles wat klemt en zgn. opgelegd wordt zo hard mogelijk van ons af te schudden. Foute houding, Willem!
Ik ga toch nog veel verder terug. Het zondige in de mens "willende als God zijn" zie ik terug in de "inspectie" rondes die daartoe geen opdracht hebbende scholen uitvoeren. Het "heersen" over anderen. En dat terwijl leerkrachten gewoon ondergeschikt zijn aan de ouders. De revolutie begint altijd van binnenuit. Het zogenaamde "geen meester" principe zit ook diep bij Reformatorische scholen, ze willen zelf de baas zijn.
Laatst gewijzigd door Willem op 12 aug 2011, 14:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:De ouders worden in Gods Woord opgeroepen om onderwijs te geven; niet alleen, maar wel gebaseerd op de geloofsopvoeding.
Die ouders doen dat niet zelf, maar selecteren daar een aantal leerkrachten voor die daarvoor opgeleid zijn en dat voor hen doen.
Die selectie vindt plaats door een delegatie van de ouders, het bestuur genaamd.
Ik denk - maar weet het niet zeker - dat de stringenste lijsten ook voorkomen op reformatorisch scholen waar het bestuur niet door ouders wordt gevormd maar een eigen - door een lokale gemeente aangesteld - bestuur heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:
Tiberius schreef:De ouders worden in Gods Woord opgeroepen om onderwijs te geven; niet alleen, maar wel gebaseerd op de geloofsopvoeding.
Ik denk - maar weet het niet zeker - dat de stringenste lijsten ook voorkomen op reformatorisch scholen waar het bestuur niet door ouders wordt gevormd maar een eigen - door een lokale gemeente aangesteld - bestuur heeft.
Door een kerkelijke gemeente, bedoel je denk ik.
Dat kan zijn, maar dan is de school eigenlijk een verlengstuk van de kerk.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Tiberius schreef:Door een kerkelijke gemeente, bedoel je denk ik.
En dus zal de kerkenraad een dikke vinger in de pap hebben wat betreft toelatingsbeleid, neem ik aan?!
Hier beneden is het niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Germanicus schreef:
Tiberius schreef:Door een kerkelijke gemeente, bedoel je denk ik.
En dus zal de kerkenraad een dikke vinger in de pap hebben wat betreft toelatingsbeleid, neem ik aan?!
Officieel niet, maar wat je vaak ziet, is dat er dan een aantal kerkenraadsleden zitting hebben in het bestuur.
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:ja, ik begrijp niet zo goed waarom deze stelling genoemd moet worden. Het is nl. idem voor de werknemers van een schilderbedrijf of een notariskantoor. De school is daarin geen uitzondering of zo iets.
Klopt! Zoals op een schildersbedrijf de werknemers geacht worden hun witte broek aan te trekken tijdens het werk en zoals op een notariskantoor een bepaalde kledingcode verwacht wordt zal een refoschool ook bepaalde (kleding)regels stellen aan het personeel.
De ouders hebben tijdelijk het gezag overgedragen aan de leerkracht. Als een soort "gedelegeerde".
Prima wanneer je het zo bekijkt.
Zo is het idd altijd geweest. Ouders geven de levensbeschouwelijke richting aan en de - daarvoor opgeleide - leerkrachten voeren dit uit. Hiervoor hebben ze vakkennis en kennis van de eisen die de overheid stelt. Lijkt me een hele normale situatie die in allerlei varianten vele malen voorkomt in de samenleving.
Gelukkig niet. Het bestuur geeft de levensbeschouwelijke richting aan en als je het daar niet mee eens bent zoek je maar een andere school. :hum
Dat is wel een heel vreemd argument om te verdedigen dat de school een "over ons gestelde macht" is. Ook het "gelijkbekostingsprincipe" heeft dus zo z'n nadelen blijkt wel.
Nee hoor, schoolmeesters en schooljuffen zijn gewoon ambtenaren, dienaren van de overheid en die heb je te gehoorzamen. Dat bedoel ik.
Het predikambt - en het overheidsambt - is in de Bijbel ingesteld. Het is natuurlijk niet zo dat vervolgens iedereen - in dit geval de school - kan roepen dat ze ook een macht zijn en dus gezagdragen. De school is gewoon het verlengstuk van de ouders en heeft dus in zichzelf geen macht.
Tja, leuke manier van discusseren heb jij. Jij stelt dat dienen tegenover gezagdragen staat, ik stel dat het zo niet werkt. Meer niet.
Over het argument dat onderwijzers geroepen zijn kinderen tot Jezus te brengen is nog wel wat te zeggen. Maar het lijkt er dus op dat er Reformatorische scholen zijn die deze roeping enkel hebben bij kinderen waarvan ouders thuis aan tafel uit de SV lezen i.p.v. de HSV*.

*. Dit is geen pleidooi voor de HSV.
Wat een ontzettende flauwekul. Sorry hoor. Ik ben verklaard tegenstander van de HSV, heb hierover op school ook een 'strijd' gevoerd maar de scheiding die jij aanbrengt zie ik niet en hanteer ik niet.
Ik ga toch nog veel verder terug. Het zondige in de mens "willende als God zijn" zie ik terug in de "inspectie" rondes die daartoe geen opdracht hebbende scholen uitvoeren. Het "heersen" over anderen. En dat terwijl leerkrachten gewoon ondergeschikt zijn aan de ouders. De revolutie begint altijd van binnenuit. Het zogenaamde "geen meester" principe zit ook diep bij Reformatorische scholen, ze willen zelf de baas zijn.
Ook weer zeer spitsvondig. Je doet daarmee geen recht aan besturen van refoscholen om kinderen een veilige omgeving en een goede basis te geven voor hun toekomstige leven. Maar goed, stuur jij je kind maar naar een pc-school of openbare school, zorg dat je z.s.m. in de MR zit en ga ze maar vertellen dat jij de baas bent. :fouet ;)
Laatst gewijzigd door Ander op 12 aug 2011, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ander schreef:
Ander schreef:De ouders hebben tijdelijk het gezag overgedragen aan de leerkracht. Als een soort "gedelegeerde".
Ben je nu met jezelf aan het discussiëren, Ander?
Ander

Bericht door Ander »

rekcor schreef:
Ander schreef:
Ander schreef:De ouders hebben tijdelijk het gezag overgedragen aan de leerkracht. Als een soort "gedelegeerde".
Ja, 't is hier zo oersaai, je moet wat...
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
rekcor schreef:
Ander schreef:
En..kun je het een beetje eens worden met jezelf ? :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan ben je in ieder geval de winnaar van deze discussie. :super
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Ander schreef:
rekcor schreef: Ben je nu met jezelf aan het discussiëren, Ander?
En..kun je het een beetje eens worden met jezelf ? :huhu
Zeker!!
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:Dan ben je in ieder geval de winnaar van deze discussie. :super
:hi
Plaats reactie