Willem schreef:ja, ik begrijp niet zo goed waarom deze stelling genoemd moet worden. Het is nl. idem voor de werknemers van een schilderbedrijf of een notariskantoor. De school is daarin geen uitzondering of zo iets.
Klopt! Zoals op een schildersbedrijf de werknemers geacht worden hun witte broek aan te trekken tijdens het werk en zoals op een notariskantoor een bepaalde kledingcode verwacht wordt zal een refoschool ook bepaalde (kleding)regels stellen aan het personeel.
De ouders hebben tijdelijk het gezag overgedragen aan de leerkracht. Als een soort "gedelegeerde".
Prima wanneer je het zo bekijkt.
Zo is het idd altijd geweest. Ouders geven de levensbeschouwelijke richting aan en de - daarvoor opgeleide - leerkrachten voeren dit uit. Hiervoor hebben ze vakkennis en kennis van de eisen die de overheid stelt. Lijkt me een hele normale situatie die in allerlei varianten vele malen voorkomt in de samenleving.
Gelukkig niet. Het bestuur geeft de levensbeschouwelijke richting aan en als je het daar niet mee eens bent zoek je maar een andere school.
Dat is wel een heel vreemd argument om te verdedigen dat de school een "over ons gestelde macht" is. Ook het "gelijkbekostingsprincipe" heeft dus zo z'n nadelen blijkt wel.
Nee hoor, schoolmeesters en schooljuffen zijn gewoon ambtenaren, dienaren van de overheid en die heb je te gehoorzamen. Dat bedoel ik.
Het predikambt - en het overheidsambt - is in de Bijbel ingesteld. Het is natuurlijk niet zo dat vervolgens iedereen - in dit geval de school - kan roepen dat ze ook een macht zijn en dus gezagdragen. De school is gewoon het verlengstuk van de ouders en heeft dus in zichzelf geen macht.
Tja, leuke manier van discusseren heb jij. Jij stelt dat dienen tegenover gezagdragen staat, ik stel dat het zo niet werkt. Meer niet.
Over het argument dat onderwijzers geroepen zijn kinderen tot Jezus te brengen is nog wel wat te zeggen. Maar het lijkt er dus op dat er Reformatorische scholen zijn die deze roeping enkel hebben bij kinderen waarvan ouders thuis aan tafel uit de SV lezen i.p.v. de HSV*.
*. Dit is geen pleidooi voor de HSV.
Wat een ontzettende flauwekul. Sorry hoor. Ik ben verklaard tegenstander van de HSV, heb hierover op school ook een 'strijd' gevoerd maar de scheiding die jij aanbrengt zie ik niet en hanteer ik niet.
Ik ga toch nog veel verder terug. Het zondige in de mens "willende als God zijn" zie ik terug in de "inspectie" rondes die daartoe geen opdracht hebbende scholen uitvoeren. Het "heersen" over anderen. En dat terwijl leerkrachten gewoon ondergeschikt zijn aan de ouders. De revolutie begint altijd van binnenuit. Het zogenaamde "geen meester" principe zit ook diep bij Reformatorische scholen, ze willen zelf de baas zijn.
Ook weer zeer spitsvondig. Je doet daarmee geen recht aan besturen van refoscholen om kinderen een veilige omgeving en een goede basis te geven voor hun toekomstige leven. Maar goed, stuur jij je kind maar naar een pc-school of openbare school, zorg dat je z.s.m. in de MR zit en ga ze maar vertellen dat jij de baas bent.