Kind van niet-hetero ouders dopen?

huisman

Re: Kind van niet-hetero ouders dopen?

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef
Een onwedergeborene is niet echt in het verbond opgenomen. Wel uitwendig. In dat verbond wordt toegezegd dat Hij hun God wil zijn (beter is: door het Evangelie). En dan is het zoals Afgewezen zegt: iedereen die het Evangelie hoort heeft een recht van toegang. Maar het recht van bezit is er voor de ware bondelingen. Overigens lees ik dat onderscheid wel degelijk in de Schrift, na de komst van Christus. Lees Romeinen 2, de laatste 5 verzen maar eens. Met Johannes 3:16 ben ik het uiteraard eens, hoe zou het ook anders kunnen? En ik weet ook dat er kosmos staat in het Grieks. Maar wat wil je met deze tekst bewijzen? Dat Christus ook gestorven is voor niet uitverkorenen?
Nee natuurlijk niet ,Jezus is gekomen om Zijn volk zalig te maken,Maar in het preken en aanbieden van genade hebben wij niet met de uitverkiezing te maken. Het zaad moet gestrooid worden (Let op! Altijd hetzelfde zaad) op de weg op steenachtige plaatsen,tussen het onkruid, en in de weltoebereide aarde.
Over Johannes 3:16 ben ik blij dat wij hetzelfde denken. Er zijn nl. (en dat weet jij ook) genoeg "tweeverbondspredikers" die daar uitverkoren wereld lezen (Ik ga geen namen noemen, in een PB als je er om vraagt).
Romeinen 2 en ook 9-11 gaat eigenlijk over die mensen die zich beroemen op het verbond mar het is niet alle Israël wat Israël genaamd wordt (Tweeërlei kinderen des verbonds) maar wel in het verbond daarom lees je later ook van die grote beloften die er voor Israël nog liggen (Rom 10,11)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Re: Kind van lesbische ouders dopen?

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Een onwedergeborene is niet echt in het verbond opgenomen. Wel uitwendig. In dat verbond wordt toegezegd dat Hij hun God wil zijn (beter is: door het Evangelie). En dan is het zoals Afgewezen zegt: iedereen die het Evangelie hoort heeft een recht van toegang. Maar het recht van bezit is er voor de ware bondelingen.
Oftwel: Je bent een baptist die kinderen doopt... Het verbond heeft namelijk alleen toegevoegde betekenis voor de uitverkorenen.
Welke extra betekenis heeft het dan volgens jou voor de kinderen? Worden ze daardoor op een andere, betere manier bekeerd dan wanneer ze niet 'in' het verbond zijn?
De grote betekenis is dat ze zijn ingeënt in die ware wijnstok (Joh 15) of met het doopsformulier "In Christus geheiligd" .
Wij weten dat dat op zich niet genoeg is maar het is wel een grote genade en verantwoordelijkheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:Een onwedergeborene is niet echt in het verbond opgenomen. Wel uitwendig. In dat verbond wordt toegezegd dat Hij hun God wil zijn (beter is: door het Evangelie). En dan is het zoals Afgewezen zegt: iedereen die het Evangelie hoort heeft een recht van toegang. Maar het recht van bezit is er voor de ware bondelingen.
Oftwel: Je bent een baptist die kinderen doopt... Het verbond heeft namelijk alleen toegevoegde betekenis voor de uitverkorenen.
Welke extra betekenis heeft het dan volgens jou voor de kinderen? Worden ze daardoor op een andere, betere manier bekeerd dan wanneer ze niet 'in' het verbond zijn?
Bekering is alleen mogelijk binnen de kaders van het verbond. God heeft Zijn Woord gegeven binnen de kaders van het verbond, en in Zijn Woord spreekt God als de Verbondsgod.

Het verschil is, dat God Zich binnen Zijn verbond openbaart als een God die het beste voorheeft met Zijn verbondskinderen. Door het verbond zijn de verbondskinderen ingeënt in de wijnstok (Joh 15, waar ook huisman naar verwijst)*. En binnen het verbondskader mogen ze vast vertrouwen dat God hen genadig alle zonden wil vergeven, en hen zekerlijk zal zaligmaken, als zij Hem daarom oprecht vragen.

-----------
* Dit sluit de noodzaak van bekering en geloof niet uit. Er zullen vruchten voortgebracht moeten worden, wat alleen mogelijk is als de levenssappen gezogen worden uit de wortel Christus, ander zal men ten laatste afgehouwen worden en in het eeuwige vuur geworpen worden.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:Erasmiaan schreef
Een onwedergeborene is niet echt in het verbond opgenomen. Wel uitwendig. In dat verbond wordt toegezegd dat Hij hun God wil zijn (beter is: door het Evangelie). En dan is het zoals Afgewezen zegt: iedereen die het Evangelie hoort heeft een recht van toegang. Maar het recht van bezit is er voor de ware bondelingen. Overigens lees ik dat onderscheid wel degelijk in de Schrift, na de komst van Christus. Lees Romeinen 2, de laatste 5 verzen maar eens. Met Johannes 3:16 ben ik het uiteraard eens, hoe zou het ook anders kunnen? En ik weet ook dat er kosmos staat in het Grieks. Maar wat wil je met deze tekst bewijzen? Dat Christus ook gestorven is voor niet uitverkorenen?
Nee natuurlijk niet ,Jezus is gekomen om Zijn volk zalig te maken,Maar in het preken en aanbieden van genade hebben wij niet met de uitverkiezing te maken. Het zaad moet gestrooid worden (Let op! Altijd hetzelfde zaad) op de weg op steenachtige plaatsen,tussen het onkruid, en in de weltoebereide aarde.
Over Johannes 3:16 ben ik blij dat wij hetzelfde denken. Er zijn nl. (en dat weet jij ook) genoeg "tweeverbondspredikers" die daar uitverkoren wereld lezen (Ik ga geen namen noemen, in een PB als je er om vraagt).
Romeinen 2 en ook 9-11 gaat eigenlijk over die mensen die zich beroemen op het verbond mar het is niet alle Israël wat Israël genaamd wordt (Tweeërlei kinderen des verbonds) maar wel in het verbond daarom lees je later ook van die grote beloften die er voor Israël nog liggen (Rom 10,11)
Vooralsnog hou ik me maar aan wat Romeinen 3:9 zegt dat geen enkel mens boven een ander wordt gesteld, in geen enkel opzicht.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Bekering is alleen mogelijk binnen de kaders van het verbond. God heeft Zijn Woord gegeven binnen de kaders van het verbond, en in Zijn Woord spreekt God als de Verbondsgod.

Het verschil is, dat God Zich binnen Zijn verbond openbaart als een God die het beste voorheeft met Zijn verbondskinderen. Door het verbond zijn de verbondskinderen ingeënt in de wijnstok (Joh 15, waar ook huisman naar verwijst)*. En binnen het verbondskader mogen ze vast vertrouwen dat God hen genadig alle zonden wil vergeven, en hen zekerlijk zal zaligmaken, als zij Hem daarom oprecht vragen.

-----------
* Dit sluit de noodzaak van bekering en geloof niet uit. Er zullen vruchten voortgebracht moeten worden, wat alleen mogelijk is als de levenssappen gezogen worden uit de wortel Christus, ander zal men ten laatste afgehouwen worden en in het eeuwige vuur geworpen worden.
Man, maak het toch niet zo ingewikkeld, maar luister liever naar wat Paulus zegt in Romeinen 3:

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods
;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is.

Dít is de boodschap van het nieuwe verbond. Hier houd ik me aan, en alle gespeculeer over voorrechten en plichten enz. van een verbond waar je niet eens in bent, laat ik voor wat het is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Nee natuurlijk niet ,Jezus is gekomen om Zijn volk zalig te maken,Maar in het preken en aanbieden van genade hebben wij niet met de uitverkiezing te maken. Het zaad moet gestrooid worden (Let op! Altijd hetzelfde zaad) op de weg op steenachtige plaatsen,tussen het onkruid, en in de weltoebereide aarde.
Waar heb ik dit ontkend? Het evangelie komt tot zowel uitwendige als inwendige bondelingen.
Die ken ik ook. Alleen met de verbondsvisie heeft het niets te maken, eerder met welke verklaarder men volgt.
Ik heb toch zeer duidelijk gezegd dat ik op de laatste vijf verzen van dat hoofdstuk doelde?

Ik zal ze hier citeren (ik weet zeker dat als ik zo over het verbond zou spreken, memento zou ontploffen):
25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet;54 maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.55
26 Indien dan de voorhuid56 de rechten der wet bewaart,57 zal niet zijn voorhuid58 tot een besnijdenis gerekend worden?59
27 En zal de voorhuid,60 die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt61, u niet oordelen,62 die door de letter en besnijdenis63 een overtreder der wet zijt?
28 Want die is niet een Jood,64 die het in het openbaar is;65 noch die is de besnijdenis,66 die het in het openbaar in het vlees is;
29 Maar die is een Jood,67 die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten,68 in den geest,69 niet in de letter,70 is de besnijdenis; wiens lof71 niet is uit de mensen,72 maar uit God.73

Voor het recht verstaan zal ik de kanttekeningen bijvoegen:
54) indien gij de wet doet;
Hij spreekt de Joden aan, die hunne rechtvaardigheid zochten in de onderhouding der ceremoniën; dezulke moeten de gehele wet onderhouden, of de besnijdenis kan hun niet helpen; Gal. 5:3. Hoewel het ook in het algemeen verstaan kan worden, dat de uiterlijke godsdiensten niet helpen ter zaligheid, als zij niet vergezelschapt zijn met een recht godzalig leven; Jes. 1:11,12, enz.; Jer. 6:20, enz.
55) voorhuid geworden.
Dat is, zo zijt gij, hoewel gij besneden zijt, in enerlei staat met een ongelovigen onbesnedene.
56) de voorhuid
Dat is, degenen, die onbesneden zijn.
57) rechten der wet bewaart,
Of, rechtvaardigmakingen; dat is, hetgeen de wet tot rechtvaardigmaking vereist.
58) zijn voorhuid
Dat is, de stand van den onbesneden mens.
59) tot een besnijdenis gerekend worden?
Dat is, alzo gehouden worden alsof hij besneden ware, gelijk in Abraham te zien is eer hij besneden was, die nochtans niet door de wet, maar door het geloof is gerechtvaardigd, Rom. 4:10, waarmede hij de besnijdenis niet ten enenmale verwerpt, als zij nog niet afgedaan was,maar hij handelt hier met de Joden, die de leer der Farizeën volgden en hunne gerechtigheid stelden in de onderhouding van den uiterlijken godsdienst. Anders was de besnijdenis in zichzelve een teken en zegel van de rechtvaardigmaking des geloofs, Rom. 4:11, en is met de andere ceremoniën en schaduwen door Christus vervuld en afgedaan; Col. 2:17.
60) de voorhuid,
Dat is, de mens, die van nature zonder besnijdenis is.
61) als zij de wet volbrengt
Dat is, indien hij de wet volbrengt. Niet dat er iemand is, die de wet in alles heeft volbracht, Rom. 3:9; maar dit zegt hij om de Joden te overtuigen, dat zowel zij als de heidenen hunne rechtvaardigheid buiten zichzelven in Christus, die alleen de wet volbracht heeft, moeten zoeken; Hand. 13:38,39, enz.
62) u niet oordelen,
Namelijk met zijn exempel, gelijk Matth. 12:41,42.
63) de letter en besnijdenis
Dat is, de uitwendige en letterlijke besnijdenis; of die alleen naar de uitwendige letter van het gebod geschiedt; 2 Cor. 3:6,7.
64) is niet een Jood,
Dat is, een rechte of waarachtige Jood, die erfgenaam is van de beloften des verbonds, den vaderen gedaan.
65) in het openbaar is;
Dat is, van afkomst uit Abraham door Juda, en die uitwendige belijdenis van het Jodendom doet.
66) de besnijdenis,
Dat is, de rechte of ware besnijdenis, die God in Zijn woord voornamelijk eist, en hem ter zaligheid aangenaam is.
67) een Jood,
Dat is, een rechte en ware Jood, gelijk voren.
68) de besnijdenis des harten,
Dat is, de ware bekering en vernieuwing des harten; Col. 2:11.
69) in den geest,
Dat is, in het hart en gemoed; of door den Heiligen Geest, die alleen de harten besnijdt. Hetwelk met het volgende woord letter overeenkomt.
70) in de letter,
Daardoor verstaat Paulus de uitwendige geboden der wet alleen; gelijk door den geest de inwendige werking des Heiligen Geestes in de predikatie des heiligen Evangelies. Zie 2 Cor. 3:6.
71) wiens lof
Namelijk lof van den Jood, niet waar hij door roemt, maar waarmede hij terecht geroemd en geprezen wordt.
72) niet is uit de mensen,
Dat is, zijn oorsprong niet heeft uit des mensen krachten of werken.
73) maar uit God.
Namelijk die zulks in hem door zijnen Geest gewrocht heeft; Rom. 9:16; 1 Cor. 3:7, en 2 Cor. 4:6.
Weet je wat Paulus hier zegt in de taal van 2010: zonder bekering en geloof is het verbond nutteloos.

Wel voegt hij Romeinen 3:1-3 er aan toe, zoals al meermalen hier geciteerd.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 apr 2010, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Joannah schreef:Vooralsnog hou ik me maar aan wat Romeinen 3:9 zegt dat geen enkel mens boven een ander wordt gesteld, in geen enkel opzicht.
Rom 3:9 zegt dat helemaal niet:

9 Wat dan? Worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht; wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn,

Kortom, deze tekst gaat erover dat allen onder de zonde verloren liggen. Dat geldt inderdaad zowel voor verbondskinderen als buiten-het-verbond-staanden.

Afgewezen schreef:
memento schreef:Bekering is alleen mogelijk binnen de kaders van het verbond. God heeft Zijn Woord gegeven binnen de kaders van het verbond, en in Zijn Woord spreekt God als de Verbondsgod.

-----------
Man, maak het toch niet zo ingewikkeld, maar luister liever naar wat Paulus zegt in Romeinen 3:

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods
;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is.

Dít is de boodschap van het nieuwe verbond. Hier houd ik me aan, en alle gespeculeer over voorrechten en plichten enz. van een verbond waar je niet eens in bent, laat ik voor wat het is.
Goed lezen. Het gedeelte dat er geen onderscheid is, gaat over "tot allen, en over allen, die geloven". Het gaat er hier dus om, dat er onder de gelovigen geen onderscheid is. Als je dit gedeelte universeel op de hele mensheid wil betrekken, betekend vers 24 dat de hele mensheid gerechtvaardigd wordt door de verlossing die in Christus Jezus is.

Verder: Dat jij, als iemand die de leer der Reformatie aangaande het verbond hebt verworpen, je niet kan vinden in een gereformeerde verbondsvisie, is nogal logisch.
Erasmiaan schreef: Ik zal ze hier citeren (ik weet zeker dat als ik zo over het verbond zou spreken, memento zou ontploffen):
25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet;54 maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.55
26 Indien dan de voorhuid56 de rechten der wet bewaart,57 zal niet zijn voorhuid58 tot een besnijdenis gerekend worden?59
27 En zal de voorhuid,60 die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt61, u niet oordelen,62 die door de letter en besnijdenis63 een overtreder der wet zijt?
28 Want die is niet een Jood,64 die het in het openbaar is;65 noch die is de besnijdenis,66 die het in het openbaar in het vlees is;
29 Maar die is een Jood,67 die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten,68 in den geest,69 niet in de letter,70 is de besnijdenis; wiens lof71 niet is uit de mensen,72 maar uit God.73
Ik ontplof niet zomaar hoor :). Je vergeet dat Paulus hier zich afzet tegen de Joden, die meende dat de christenen zich moesten besnijden. Het gaat hier om Joodse christenen die meenden meer te zijn dan heiden-christenen. Dáár verzet Paulus zich tegen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Goed lezen. Het gedeelte dat er geen onderscheid is, gaat over "tot allen, en over allen, die geloven". Het gaat er hier dus om, dat er onder de gelovigen geen onderscheid is. Als je dit gedeelte universeel op de hele mensheid wil betrekken, betekend vers 24 dat de hele mensheid gerechtvaardigd wordt door de verlossing die in Christus Jezus is.
Het gaat erom dat er onder de mensen geen onderscheid is, maar dat er alleen zaligheid is door het geloof.
memento schreef:Verder: Dat jij, als iemand die de leer der Reformatie aangaande het verbond hebt verworpen, je niet kan vinden in een gereformeerde verbondsvisie, is nogal logisch.
Het is ook niet de visie waar jij en ik mee opgevoed zijn, waarde memento. Je gaat met al dit gespeculeer uiteindelijk de mist in, want het levert niets op dan alleen wat theoretische beschouwingen over de 'goedwillendheid van God'. En verder moet je niet met etiketten gaan lopen wapperen, blijf bij de zaak.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Goed lezen. Het gedeelte dat er geen onderscheid is, gaat over "tot allen, en over allen, die geloven". Het gaat er hier dus om, dat er onder de gelovigen geen onderscheid is. Als je dit gedeelte universeel op de hele mensheid wil betrekken, betekend vers 24 dat de hele mensheid gerechtvaardigd wordt door de verlossing die in Christus Jezus is.
Het gaat erom dat er onder de mensen geen onderscheid is, maar dat er alleen zaligheid is door het geloof.
Niet juist. Paulus gaat hier in tegen hen, die meenden dat Joden-christenen méér waren dan heiden-christenen. Het gaat erom dat er onder de mensen die geloven geen onderscheid is, maar dat er alleen zaligheid is door het geloof. Als je het op heel de mensheid betrekt, betekend vers 24 dat de hele mensheid gerechtvaardigd wordt door de verlossing die in Christus Jezus is (en ik neem aan dat dat niet is wat je wil stellen).

Als je het met deze uitleg van mij niet eens bent, zal je moeten uitleggen waarom mijn tegen-argumenten niet opgaan (ik noem er 3):
1. De bijzin: "tot allen, en over allen, die geloven", die je negeert in je uitleg
2. Vers 24 dat de hele mensheid gerechtvaardigd wordt, als dit gedeelte over heel de mensheid gaat
3. Paulus spreekt in de Romeinenbrief tegen hen, die menen dat Joden-christenen (de besnijdenis) meer zijn dan heiden-christenen.
Afgewezen schreef:
memento schreef:Verder: Dat jij, als iemand die de leer der Reformatie aangaande het verbond hebt verworpen, je niet kan vinden in een gereformeerde verbondsvisie, is nogal logisch.
Het is ook niet de visie waar jij en ik mee opgevoed zijn, waarde memento. Je gaat met al dit gespeculeer uiteindelijk de mist in, want het levert niets op dan alleen wat theoretische beschouwingen over de 'goedwillendheid van God'. En verder moet je niet met etiketten gaan lopen wapperen, blijf bij de zaak.
Sja, volgens mij ben jij degene die hier aan het speculeren bent. Ik probeer binnen de kaders van een gevestigde (gereformeerde en dus Bijbelse) theologie te werken...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Als je het met deze uitleg van mij niet eens bent, zal je moeten uitleggen waarom mijn tegen-argumenten niet opgaan (ik noem er 3):
1. De bijzin: "tot allen, en over allen, die geloven", die je negeert in je uitleg
2. Vers 24 dat de hele mensheid gerechtvaardigd wordt, als dit gedeelte over heel de mensheid gaat
3. Paulus spreekt in de Romeinenbrief tegen hen, die menen dat Joden-christenen (de besnijdenis) meer zijn dan heiden-christenen.
Memento, zou je nu niet eens heel snel gewoon gaan doen? Het maakt toch helemaal niet uit of het hier nu over gelovigen of niet gaat? Als het dan over gelovigen gaat, dan zijn die toch genomen uit de grote hoop mensen waarin geen onderscheid is tussen Jood en Griek? Maar lees even het hele hoofdstuk zou ik zeggen, dat verlost je misschien van denkbeelden als zou er nog enig onderscheid zijn tussen zondaren uit de Joden en zondaren uit de heidenen.
memento schreef:Sja, volgens mij ben jij degene die hier aan het speculeren bent. Ik probeer binnen de kaders van een gevestigde (gereformeerde en dus Bijbelse) theologie te werken...
Altijd prettig als je je kunt koesteren in de gevestigde kaders. ;) Maar de Bijbelse boodschap heeft wel vaker als kenmerk dat die 'dwars' is en de vertrouwde kaders doorbreekt. Niet de gereformeerde theologie, hoe waardevol op veel punten ook, maar de Bijbel moet ons ijkpunt zijn. Overigens vind ik het weinig chique om steeds te refereren aan mijn baptistische visie. Discussieer op argumentatieniveau, dat is eerlijker.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Als je het met deze uitleg van mij niet eens bent, zal je moeten uitleggen waarom mijn tegen-argumenten niet opgaan (ik noem er 3):
Memento, zou je nu niet eens heel snel gewoon gaan doen? Het maakt toch helemaal niet uit of het hier nu over gelovigen of niet gaat? Als het dan over gelovigen gaat, dan zijn die toch genomen uit de grote hoop mensen waarin geen onderscheid is tussen Jood en Griek? Maar lees even het hele hoofdstuk zou ik zeggen, dat verlost je misschien van denkbeelden als zou er nog enig onderscheid zijn tussen zondaren uit de Joden en zondaren uit de heidenen.
Jij stelt dat er geen onderscheid is tussen verbondskinderen en niet-verbondskinderen. Als argument daarvoor voerde betreffend gedeelte aan. Ik noemde 3 argumenten waarmee ik stel dat betreffend gedeelte jouw stelling niet ondersteunt. Dus in zoverre is het relevant. Een argument ontkrachten met tegenargumenten is trouwens heel "gewoon doen" hoor, in een discussie :)

Ik heb juist Rom 2 en 3 even gelezen, en raadt je aan dat ook te doen. Als het gaat om het verloren liggen in zonde, daarin is ieder mens gelijk, verbondskind of niet. Laat dat helder zijn. Maar in de verhouding ten opzichte van God is er wel zeker verschil. Paulus zelf noemt dat in Romeinen 3:1

1 Wat is dan het voorrecht van de Jood, of wat is het nut van de besnijdenis? 2 Velerlei in elk opzicht. In de eerste plaats [toch] dit, dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd
Afgewezen schreef:
memento schreef:Sja, volgens mij ben jij degene die hier aan het speculeren bent. Ik probeer binnen de kaders van een gevestigde (gereformeerde en dus Bijbelse) theologie te werken...
Altijd prettig als je je kunt koesteren in de gevestigde kaders. ;) Maar de Bijbelse boodschap heeft wel vaker als kenmerk dat die 'dwars' is en de vertrouwde kaders doorbreekt. Niet de gereformeerde theologie, hoe waardevol op veel punten ook, maar de Bijbel moet ons ijkpunt zijn.
Sja, laat ik nu net, op hele goede gronden trouwens, geloven dat de gereformeerde theologie de Bijbel het zuiverst verwoord...
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef
Weet je wat Paulus hier zegt in de taal van 2010: zonder bekering en geloof is het verbond nutteloos.
Niet nutteloos , Dat zal ik proberen duidelijk te maken aan de hand van een nieuw boek van Ds P den Butter (vers van de pers het boek is nog warm :) )
De titel van dit boek zegt al veel "De Stem bleef klinken" over de koningen van Israël (10 stammenrijk)
Op de achterkant van dit boek schrijft ds P den Butter
Na de scheuring van het rijk ging het Tienstammenrijk Israël op godsdienstig gebied helemaal mis. Een andere religie werd ingevoerd. 'De zonde van Jerobeam die Israël zondigen deed' - de zonde waarvan het volk zich nooit heeft bekeerd. Naast de zonde van beeldendienst was er ook de zonde van afgoderij. Toch trok de Verbondsgod Zijn handen niet van dit deel van het volk af. Hij bleef roepen, waarschuwen, dreigen nodigen, lokken. Hij bleef Zijn profeten zenden, de een na de ander. Bekende profeten, zoals Elia en Elisa, maar ook Hosea, Amos, Jona. Ook nog de boodschappers die verder onbekend bleven, zoals Ahia, Jehu, Micha of mannen van wie de naam niet eens bekend is. Ze waren er en via hen was het Woord er. De Stem bleef spreken. Gods stem.
Kijk dit was voor het afgevallen volk van Israël het nut en dat is nu nog het nut voor afgevallen verbondskinderen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef: Jij stelt dat er geen onderscheid is tussen verbondskinderen en niet-verbondskinderen. Als argument daarvoor voerde betreffend gedeelte aan. Ik noemde 3 argumenten waarmee ik stel dat betreffend gedeelte jouw stelling niet ondersteunt. Dus in zoverre is het relevant. Een argument ontkrachten met tegenargumenten is trouwens heel "gewoon doen" hoor, in een discussie :)

Ik heb juist Rom 2 en 3 even gelezen, en raadt je aan dat ook te doen. Als het gaat om het verloren liggen in zonde, daarin is ieder mens gelijk, verbondskind of niet. Laat dat helder zijn. Maar in de verhouding ten opzichte van God is er wel zeker verschil. Paulus zelf noemt dat in Romeinen 3:1

1 Wat is dan het voorrecht van de Jood, of wat is het nut van de besnijdenis? 2 Velerlei in elk opzicht. In de eerste plaats [toch] dit, dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd
Ja, maar ondanks dat moeten ook zíj door het geloof gerechtvaardigd worden. Paulus werpt ten slotte iedereen op één grote hoop. En dat moeten wij ook doen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef: Ik zal ze hier citeren (ik weet zeker dat als ik zo over het verbond zou spreken, memento zou ontploffen):
Ik ontplof niet zomaar hoor :). Je vergeet dat Paulus hier zich afzet tegen de Joden, die meende dat de christenen zich moesten besnijden. Het gaat hier om Joodse christenen die meenden meer te zijn dan heiden-christenen. Dáár verzet Paulus zich tegen.
Door te zeggen dat het verbond, waar ze zich op beroemden, geen nut doet als ze Gods geboden niet houden. daarom is het vervolg in Romein 3 zo logisch: Welk is dan het voordeel van de Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? Veel in alle manier. want dit is wel het eerste, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd.

Ik zie dat jij je notabene op dit Schriftwoord beroept. Dat is wel het toppunt. Als ik zeg dat dat het voordeel van het verbond is, dan spreek ik te mager over het verbond.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 23 apr 2010, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Door te zeggen dat het verbond, waar ze zich op beroemden, geen nut doet als ze Gods geboden niet houden. daarom is het vervolg in Romein 3 zo logisch: Welk is dan het voordeel van de Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? Veel in alle manier. want dit is wel het eerste, dat hun de woorden Gods zijn toebetrouwd.
Nu maak je de discussie wel erg breed, maar vooruit. Paulus argument is, dat het oude verbond slechts een tuchtmeester tot Christus was. Uit de werken der wet (het oude verbond) kon geen vlees gerechtvaardigd worden, daarom was een nieuw verbond nodig, een verbond wat zich uitstrekt over Jood en heiden. Abraham is dan ook uit het geloof gerechtvaardigd.

Kortom, dat Paulus tekeer gaat tegen hen die menen dat het verbondskind-zijn zelve zaligmakend is, is terecht. Wie denkt dat het verbond-kind zijn genoeg is om zalig te worden, heeft het mis. Er is geloof nodig. Maar dat maakt het verbond van de nieuwe bedeling nog niet overbodig, of betekenisloos.
Afgewezen schreef:
memento schreef: Jij stelt dat er geen onderscheid is tussen verbondskinderen en niet-verbondskinderen. Als argument daarvoor voerde betreffend gedeelte aan. Ik noemde 3 argumenten waarmee ik stel dat betreffend gedeelte jouw stelling niet ondersteunt. Dus in zoverre is het relevant. Een argument ontkrachten met tegenargumenten is trouwens heel "gewoon doen" hoor, in een discussie :)

Ja, maar ondanks dat moeten ook zíj door het geloof gerechtvaardigd worden. Paulus werpt ten slotte iedereen op één grote hoop. En dat moeten wij ook doen.
Niemand die dat ontkent hier, hoor. Ook verbondskinderen moeten door het geloof gerechtvaardigd worden. Dat is gewoon heel gereformeerd om te stellen.
Plaats reactie