Gebeden voor EO?!

Mara

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Mara »

De VPRO ! heeft vanavond een prachtige documentaire uitgezonden over het Urker Mannenkoor Hallelujah.
Ik was net iets te laat, wist het niet, maar ik heb genoten :super
Ik had zoiets eigenlijk bij de EO verwacht, maar nee dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat komt waarschijnlijk omdat veel liefhebbers van het Urker Mannenkoor hun lidmaatschap opgezegd hebben en zodoende niet meer bereikt kunnen worden ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

parsifal schreef:Ik heb de programmas "Op zoek naar God" gekeken en moet zeggen dat mijn skepsis wel behoorlijk in schaamte is veranderd. Het programma geeft een goed beeld van de vragen die bij niet-Christenen leven. Veel van de antwoorden die Christenen geven zou ik niet gegeven hebben en sommige ben ik het ronduit niet mee eens. Aan de andere kant zou ik ook niet 1,2,3 de juiste antwoorden kunnen geven.

Met Gordon had de EO ook een goede persoon gevonden. Naast de rationele Dennis van der Geest en de meer relationeel ingestelde Lizelotte van Dijck geeft de super-emotioneel gerichte Gordon een goed beeld. Volgens mij heeft hij nooit echt de moeite genomen om te leren nadenken voordat hij iets zegt. Nu geeft dit wel een beeld van zijn denken. Dennis van der Geest stelt trouwens wel heel goede vragen.

Ik moet zeggen dat ik laks ben geweest in gebeden voor de EO en voor dit programma, eerder in mijn hart veroordelend. Ik ben blij dat ik er toch aardig wat van heb mogen leren.
Ik herken wat je schrijft. Allereerst dat je soms denkt: Moet het op die manier? Aan de andere kant zie ik ook dat het heel lastig is om "de juiste manier" te vinden. Ik vond het programma soms ook goed voor christenen, voor zelfreflectie. Bijvoorbeeld het punt dat Dennis noemt: Hoe kan ik nou ergens in geloven als christenen zelf het op allerlei vlakken totaal niet met elkaar eens zijn, als er zoveel verdeeldheid is.

Is moest gelijk denken aan Johannes 17:

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.

En zo waren er meer dingen waarbij ik dacht: Ja, dat is voor ons wel iets om over na te denken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Een aardige terugblik over het ontstaan van de EO (12min.)

http://www.ncrv.nl/ncrvgemist/8-10-2011 ... s-er-beeld
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Desiree

Bericht door Desiree »

Gezien..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Terri

Bericht door Terri »

Gian schreef:Een aardige terugblik over het ontstaan van de EO (12min.)

http://www.ncrv.nl/ncrvgemist/8-10-2011 ... s-er-beeld

Wat een jonge Aad van de Sande......
Daar bij de zee in Katwijk schijnt tijdens deze opname een bijzonder iets gebeurt te zijn.
Overal regen, na het gebed om droog weer, een wind die de lucht schoon blies en het werd droog!
Juist gisteren avond horen vertellen en wist niet dat dat bij deze uitzending hoorde!
TAF

Bericht door TAF »

ik hoop niet dat ik hiermee tezeer aan aan necro-bumpen doe (als men hier die term kent) maar dit onderwerp aangaande de eo vind ik toch nog interesant :

in mijn pinkstergemeente destijds ontstond een vrije beweging waarbij meer en meer mensen hun tv wegdeden.. waaronder ik.. geen van hen geloofde op dat moment dat het niet mocht.. maar allen merkten dat zij het beter vonden zonder...

deze zelfde beweging zie ik binnen meerdere evangelie en pinkstergemeentes (de behoudende kant van de armeniaanse stroming)..

dat gezegd hebbende : een hoop mensen ook binnen gereformeerde gezinten spelen vals :
want wie kijkt er niet af en toe op uitzendinggemist? of bezoekt een bios?
om over het nut van computergames en het mogelijk verslavende effect van faceboek, hyves en dergelijke nog maar te zwijgen.

(strikt bezien een computer kan meer kwaad dan een tv, een tv slokt hooguit een paar uur op een dag op, een pc kan elk vrij moment (en dus mogelijk moment voor gebed en bijbel) opslokken... een tv zend alleen een paar uur per dag nare dingen uit... een pc geeft je zelfs met filter 24 uur per dag 7 dagen per week toegang tot alles wat God verboden heeft en vraagt veel meer zelfdicipline..)

Aangezien ik dus uitga dat niemand binnen onze gezintes een tv heeft... (behoudende hoek) zal het anders dan via uitzendinggemist dus ook niet uitmaken of men wel of geen eo heeft. maar persoonlijk heb ik wel een en ander ervaren.

toen ik met 16 tot geloof kwam en alles nieuw was ben ik in die eerste jaren een of tweemaal naar een eo-jongerendag geweest... wat men daar ervaarde o.a. was : het publiek was 99% rok + sjaaltje (behoudend refo dus) en de gemiddelde leeftijd was 18 (ik met 17 jaar was een van de jongsten aanwezig) er werd netjes geluisterd naar de sprekers... en de standjes die er stonden waren ook braaf, zoals standjes van ware liefde wacht en dergelijke.

over het eo-forum en webpage in die dagen kan ik geen uitspraken doen (ik mocht van mijn ouders nog niet op internet in de inbeldagen.. was te duur vonden ze) (het eerste oranje-zwarte textgebaseerde opmaak pre-ronduit-city heb ik nooit actief meegemaakt) ik ben in de nadagen van dat vlak kort op chatbox geweest (nog steeds inbel maar kreeg nu soms toestemming.. zij het kort...) ik had al rap een permaban te pakken enkel en alleen om de reden dat ik de uitspraak durfde te maken dat de bijbel niet Gods Woord was, maar het heilig Schriftwoord, en dat Gods Woord een term is uitsluitend slaande op de drie-eenheid. (los van die stelling zelf, dat je daar al op verbannen word toont toch een bepaalde conservativiteit aan behouden aan enkel de MEEST orthodoxen)

TV had ik in die dagen nog wel, en ik herrinner me goed series als het kleine huisje (dat ikzef niet echt volgde maar anderen wel...) en To meet the maker (een geweldige serie waar elk bijbelverhaal vanuit een 3e persoon werd verteld op vrij unieke wijze, met eraan gekoppeld een getuigenis van een modern wonder in dezelfde trend, bvb voedselvermenigvuldiging bij een gelovige rode kruis medewerker waar 10.000 mensen gevoed worden uit een ketel waar slechts 300 porties inpasden..

er was een zeker jaar waarin de eo een zogeheten drempel-verlagings beleid doorvoerde en dat was breed merkbaar..

op de eo jongerendag was de gemiddelde leeftijd opeens 13, was ik een jaar daarvoor nog de jongste nu opeens de oudste... er was vrijwel geen meisje met rok meer te zien, laat staan sjaaltjes.. men ging schoftelijk met vliegtuigjes gooien tijdens de zeer korte preek/spreker, zo erg dat de preek zelfs moest worden onderbroken zodat de ordedienst hierop kon ingrijpen!!!!! de kraampjes waren ineens van totaal andere aard.. kekke jezus-prularia en shirts en dergelijke. maar niks met werkelijke diepgang! ik ben hierna nooit meer gegaan.. wat een gruwel!

de chatbox verandere ook direct merkbaar... hoewel ik blij was dat mijn ban werd opgeheven... men sloeg wel direct HEEL ver door... waren er eerst nog pastorale gesprekken mogelijk,. en was het zelden dat er niet over het geloof of iemands persoonlijke problemen werd gepraat nu ging het alleen nog over slappe onderwerpen... en de chatbox werd overladen met moslims atheisten en dergelijke... een zaak waar de eo NIKS tegen deed.. terwijl ik lijdzaam zag hoe jonge 14/15/16 jarige zeer beinvloedbare christenlijke personen met hun geloofsstrijd daar kwamen en deze atheistische en islamtische wolven er meteen bovenopdoken... om een voorbeeld te noemen... men had o.a. een 16 jarig meisje aangesteld als hulp-moderator dat al 1 jaar later zwanger was van een 34 jarige atheist... (een van het soort dat dus elke dag daar rondhing om in zijn woorden "het evangelie van de wetenschap te prediken, en de dwaling van relgie te bestrijden"

op tv gebeurde hetzelfde.. ik heb nooit meer zo''n mooie serie bij de eo gezien... die moet je nu kopen op video.. of via de sateliet speciale kanalen uit amerika voor aanvragen... het werd slapper... kwisjes, spelletjes, lekker neutraal en nikszeggend..

ik heb toen al mijn steun in de eo opgezegd.. de eo is in mijn beleving al vele jaren geleden te ver afgegleden...

dat ze nu dus ook evolutie aan zijn gaan hangen... en NOG vagere en wereldvormerige programering zijn gaan vormen.
(ronduit ondertussen is opgeheven.... en ze HEBBEN niet eens een chatbox meer.. en hun huidige jongerenafdeling is een lachertje geworden.. wat er nog van over is een geestelijk en in ledenaantal een schaduw van wat het 10 jaar terug was)
over de huidige status van de eo-jd kan ik weinig melden... maar die zal vast ook erger zijn dan ooit tevoren.

bidden voor de eo... hmmzzz goed, oke prima doe dat vooral.. maar mijn advies doe beide zeg je lidmaatschap eo op EN bid...
(feitelijk had je het al 8-10 jaar geleden op moeten zeggen)

voor hen die nog wel tv kijken.... family7, RO, en zo nog een paar alternatieven bestaan al.
wel vaak alleen via internet of via een betaalde kabel/sateliet te zien.

maar aangezien we toch geen tv hebben en alleen uitzendinggemist kijken... is dat via internet kijken geen probleem, neem ik aan;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Okee, maar ik zou niet voor de EO kunnen bidden...
Dit lijkt ongeveer hetzelfde als voor de paus bidden...
Als iets overduidelijk geen werk uit God is, of zelfs antichristelijk,
lijkt het me niet geoorloofd om daarvoor te bidden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik vond dit een mooi antwoord van ev. Van Dooijeweert: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/181 ... onderling/
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:Okee, maar ik zou niet voor de EO kunnen bidden...
ik vraag me af of dit een christelijke houding is, is deel de mening dat bij de eo niet alles is naar Gods Woord, dat wij binnen onze traditie andere invullingen aan dingen geven, maar de Heere Jezus zegt dat we zelfs voor onze vijanden moeten bidden, en niet dat ik de eo als vijand zie, maar wij hoeven toch geen oordeel te geven, en heb je er moeite mee, bid dan om een wederkeer van de eo naar Gods Woord.
Ik neem aan dat jij in de kerk ook meebidt voor het koninklijk huis.. Terwijl we zien dat ze andere normen leggen dan Gods Woord aanreikt...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik denk dat we juist voor de paus moeten bidden. Wat zou het prachtig zijn, als de RKK zich zou bekeren van haar ketterijen!

Bovendien: de paus is een mens, met een ziel voor de eeuwigheid. Moet je daar sowieso niet voor bidden?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

rekcor schreef:
Ik denk dat we juist voor de paus moeten bidden. Wat zou het prachtig zijn, als de RKK zich zou bekeren van haar ketterijen!

Bovendien: de paus is een mens, met een ziel voor de eeuwigheid. Moet je daar sowieso niet voor bidden?
De vraag stellen is hem beantwoorden. En, om het breder te trekken, dienen we niet in ons gebed de onbekeerde medemens op te dragen aan de troon der genade? Zij moeten allen gered worden!
helma

Bericht door helma »

als Saulus Paulus kon worden......
Cees

Bericht door Cees »

Ik heb een tijdje zitten denk of ik wel zou moeten reageren, maar ik doe het toch.

Hoe kon Christus dan bidden: " Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen.". Hoeveel te meer zou ons gebed voor onze naaste moeten zijn en daarmee gehoorzaam te zijn: "En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten."

Ik kwam deze sprake van Jeremia nog tegen:
"Ga henen, en roep deze woorden uit tegen het noorden, en zeg: Bekeer u, gij afgekeerde Israel ! spreekt de HEERE, zo zal Ik Mijn toorn op ulieden niet doen vallen; want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE. Ik zal den toorn niet in eeuwigheid behouden.". Was dit dan niet geoorloofd?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Laat de EO even voor wat het is (een organisatie die zijn duizenden heeft verslagen,
en honderden bij honderden mensen op een dwaalweg heeft geleid...)
Maar goed...

Voor de paus bidden lijkt toch uitgesloten als het zo is dat elke paus de zonde tegen de Helige Geest heeft gedaan.

Nu wat anders, ik weet overigens niet waarop dit gegrond is,
en waarin de paus tegen de Heilige Geest heeft gezondigd?
Ja sorry, ik had dat moeten weten maar weet het niet meer precies.
Wie het weet, ik houdt me aanbevolen voor nader onderwijs.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie