GroenLinks en de niet-werkende vrouw

sela

Re: GroenLinks en de niet-werkende vrouw

Bericht door sela »

Zita schreef:In de Bijbel zien we veel werkende vrouwen. Ook gehuwde. Ze worden zelfs geprezen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook best lastig om die praktische situatie om te zetten naar onze tijd. Toen had je te maken met inwonend personeel, een agrarische samenleving enzovoorts.
Voor mij is de Bijbelse lijn van bereidheid tot zelfverloochening belangrijker. We zien in onze tijd dat kinderen het beste af zijn als een van de ouders voor hen zorgt. De moeder is daarvoor de eerst aangewezene. (om mijn geschiedenisleraar van de middelbare school aan te halen: het is niet voor niets in de schepping gegeven dat de vrouw haar kleine kinderen met haar eigen lichaam voedt.) Als dat van de moeder zelfverloochening vraagt, dan moet zij bereid zijn die op te brengen.
het bijzondere is dat je die zelfverloochening toegeworpen krijgt als je moeder wordt. zelfs als werkende moeder. zo'n kindje neemt zoveel plaats in je hart in. qua werk probeer je efficiënt te zijn om snel weer bij je gezin te zijn. ja, die efficiëntie, dat is wel iets wat veranderd is. vroeger kon ik veel meer verdwalen in de tijd.
BJD

Bericht door BJD »

het is m.i. niet zwart/wit.
Ook al heb je een baan naast je moeder zijn.. je kan toch een hele slechte moeder zijn.
Heb je wel een baan naast je moeder zijn.. je kan toch een hele goede moeder zijn.
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Zita schreef:
Wilhelm schreef: ik zou geen reden weten te bedenken waarom een moeder van kinderen deze zeer belangrijke taak inruilt voor werk buitenshuis.
Ik wel. Ik heb geen kinderen, maar kan me heel goed voorstellen dat je zo nu en dan tegen het plafond vliegt als je week in week uit alleen maar het huishouden en de kinderen hebt.
's Ochtends: pa is wat gehaast, bovendien heeft ma wat last van een ochtendhumeur na een gebroken nacht. Dan kun je het beste maar zwijgen. Overdag: de kinderen. Eventueel een praatje bij het schoolplein, maar dat gaat niet veel verder dan hoofdluis en nieuw behang. Eind van de middag: pa komt thuis, kruipt weg achter de krant of speelt wat met de kinderen. Onder het eten: pa vertelt wat over zijn werk en over het laatste nieuws. Ma vertelt hoe de dag was: kinders, school, boodschappen enzovoorts. 's Avonds: pa naar vergadering, ma zit thuis.
Als een hele week er bij mij zo uit zou zien, zou ik erg toe zijn aan een baan. Om mensen te spreken. Om mijn blikveld te verruimen. Om mijn intelligentie in te zetten. Om gewaardeerd te worden. Om mezelf te zijn, en niet alleen maar moeder van mijn kinderen of echtgenote van mijn man.
Ook al zou ik dol zijn op mijn kinderen.
In deze situatie zou ik je adviseren naar een huwelijks therapeut te gaan; een baan zoeken is hier geen oplossing.
En die man had niet aan een gezin moeten beginnen...
Marnix

Bericht door Marnix »

Misschien een beetje kort door te bocht. Had hij geen gezin moeten beginnen of er anders mee om moeten gaan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

Zita schreef:
henriët schreef:
Zita schreef:
Wilhelm schreef: ik zou geen reden weten te bedenken waarom een moeder van kinderen deze zeer belangrijke taak inruilt voor werk buitenshuis.
Ik wel. Ik heb geen kinderen, maar kan me heel goed voorstellen dat je zo nu en dan tegen het plafond vliegt als je week in week uit alleen maar het huishouden en de kinderen hebt.
's Ochtends: pa is wat gehaast, bovendien heeft ma wat last van een ochtendhumeur na een gebroken nacht. Dan kun je het beste maar zwijgen. Overdag: de kinderen. Eventueel een praatje bij het schoolplein, maar dat gaat niet veel verder dan hoofdluis en nieuw behang. Eind van de middag: pa komt thuis, kruipt weg achter de krant of speelt wat met de kinderen. Onder het eten: pa vertelt wat over zijn werk en over het laatste nieuws. Ma vertelt hoe de dag was: kinders, school, boodschappen enzovoorts. 's Avonds: pa naar vergadering, ma zit thuis.
Als een hele week er bij mij zo uit zou zien, zou ik erg toe zijn aan een baan. Om mensen te spreken. Om mijn blikveld te verruimen. Om mijn intelligentie in te zetten. Om gewaardeerd te worden. Om mezelf te zijn, en niet alleen maar moeder van mijn kinderen of echtgenote van mijn man.
Ook al zou ik dol zijn op mijn kinderen.
Je doet nu net of het minderwaardig zou zijn om een huishouden te draaien en kinderen te hebben.
En de manier die je nu beschrijft is echt niet reeel.
Maar ik kan t je ook niet kwalijk nemen, je hebt zelf nog geen kind-huishouden draaien.
*de beste stuurlui.

Maar je moet eens weten hoe veel voldoening het geeft als je een stabiel en rustig thuisfront kunt creëren.
Daarnaast, kun je als vrouw naar de vrouwenvereniging of bijbelstudie of koor of wat dan ook, om zo mensen te spreken.
het is niet minderwaardig. En ik vind het niet minderwaardig. Ik heb juist enorm veel bewondering voor vrouwen die voldoening vinden in het runnen van het huishouden en het opvoeden van de kinderen, en die dat volkomen tevreden fulltime doen.
Maar aan de andere kant wil ik ook begrip voor vrouwen die in het opvoeden van hun kinderen en het runnen van het huishouden een deel van zichzelf moeten verloochenen. (Want dat begrip mis ik in een opmerking als: ik zou geen reden weten waarom vrouwen met kinderen zin zouden hebben om te werken.) Dat geldt met name voor de intellectuele vrouwen. Hoe je het ook wendt of keert met koor en vrouwenvereniging enzo (ook vreeslijk goede activiteiten), het is anders dan het werk dat ze voorheen gewend waren. Het vraagt een ander deel van je persoonlijkheid.
De ene voldoening (rust, reinheid en regelmaat aan het thuisfront) kun je mijns inziens niet wegstrepen tegen het gemis van intellectuele voldoening. Het zijn twee verschillende grootheden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat vrouwen die een beetje slim zijn vooral buitenshuis moeten blijven werken. Ik ben tegenstander van het uitbesteden van je kind. Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Maar als die vrouw verlangt naar een baan, of als die vrouw af en toe net wat minder gelukkig en tevreden is met haar thuiszijn, vind ik wel dat er begrip voor haar mag zijn.
fijn dat je het niet minderwaardig vindt, ik kon het me ook niet echt voorstellen.
Wat betreft dat verloochenen (diktgedrukte)
Ik vind dat helemaal geen juiste uitdrukking in de discussie over de werkende vrouw.
Het is niet zo dat je als vrouw je intelllectuele gevoelens of wat dan ook tenietdoet als je moeder bent. Die kun je op vele manieren stimuleren en ook ontplooien. Desnoods door een cursus vreemde talen te gaan doen, en thuis de Bijbel mee te gaan vertalen.

(enne, ik heb vandaag dan weer eens gewerkt ... dus was werkende moeder.. superleuk weer voor de klas.. maar toch kies ik voor het moederschap! ben zoo dolblij dat ik geen vast contract meer heb!
ik heb gemerkt, dat er meer onrust en stress was in huis, en dat ondanks alle 'voorzorgmaatregels', daarnaast kun je gewoon werkelijk minder aandacht besteden aan je kinderen ..)

Overigens, het verloochenen van jezelf mits in goede zin des woords.. is nog niet eens zo onbijbels!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
BJD

Bericht door BJD »

Marnix schreef:Misschien een beetje kort door te bocht. Had hij geen gezin moeten beginnen of er anders mee om moeten gaan?
idd tweede is betere optie :)
Plaats reactie