Ja, ik vat 'm. En ik twijfel tussen de opvatting Zonderling en wat je met de cursiveringen hierboven suggereert. Voor mijn gevoel zit er inderdaad een verschil tussen toorn en woede, waarbij ik het oneerbiedig zou vinden om God 'woede' toe te schrijven. Dat heeft iets onbeheersts in zich. Maar ik geef toe, dat is een kwestie van gevoel. Als ik de bijdragen van memento goed lees, is dat in het grondwoord niet goed te onderscheiden. Mijn kennis van de grondtalen schiet daarvoor te kort.ZWP schreef:En dit stukje van jou is nu werkelijk het probleem, denk ik.Zonderling schreef: En dat is nog steeds in overeenstemming met het woordenboek, maar dan moet je niet de laatste Van Dale nemen, maar een klein stukje terug in de historie. Wanneer het onderscheid toorn/woede nu niet meer gevoeld wordt, dan is dat denk ik onder het niet-Bijbellezend publiek. Ik hoop toch dat het door trouwe Bijbellezers wel degelijk nog gevoeld wordt.
1) Je moet niet de laatste Van Dale nemen, maar een oudere.
2) Zonderling denkt: Onderscheid wordt niet meer gevoeld, maar wel onder het Bijbellezend publiek.
3) Ik hoop dat het door trouwe Bijbellezers nog gevoeld wordt (Cursivering ZWP).
Vat u 'm?
gewoon om mezelf wat op te scherpen, zou ik aan Zonderling toch de volgende vragen willen voorleggen:
1. Is het niet juist precies tekenend voor de situatie waar we thans in verkeren, dat je naar een vorige versie van een woordenboek moet verwijzen?
2. Moet het onderscheid tussen bepaalde woorden gevoeld worden door elke Nederlander, of heeft de Bijbellezer een pré?
3. (Misschien beter in een nieuw topic), maar welke aanpassingen van SV zou jij wel willen?