Re: Zondagsschool
Geplaatst: 22 sep 2010, 09:29
Ik denk dat het goed is, de oma van Joannah te laten rusten.
En zenden doet Hij. De dominee op de preekstoel, de evangelist op de straten en pleinen, de leraar die op school kinderen in de Bijbel onderwijst, jij als je je kinderen over Hem vertelt. Ook dat zijn roepingen.Bert Mulder schreef:Omdat dat hetgeen is waar de tekst over spreekt. En dat is niet zomaar iedereen, maar de tekst leert dat het iemand moet zijn die gezonden is. En dat zenden kan alleen de Koning van de kerk.Marnix schreef:
Je blijft bij die predikant hangen... Maar prediken betekent gewoon: "de boodschap vertellen". Dat is breder dan het ambt van predikant, degene die het prediken als ambt, levenswerkt, heeft.
De zonde der mensen doen niets van Gods wet af:Afgewezen schreef: Nee, bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen (denk maar aan David die de toonbroden at en zijn mannen met hem). Er kunnen redenen zijn waarom je niet naar de onderlinge bijeenkomst kunt gaan, nog afgezien van de vraag of zo'n kerkdienst dan nog de naam 'onderlinge bijeenkomst' waardig is.
Klopt, maar het heeft weinig zin om steeds maar heen en weer te blijven praten over hoe goddeloos niet naar de kerk gaan is in jouw ogen, terwijl er in mijn ogen goede redenen kunnen zijn om een kerkdienst te verzuimen.Bert Mulder schreef:De zonde der mensen doen niets van Gods wet af:Afgewezen schreef: Nee, bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen (denk maar aan David die de toonbroden at en zijn mannen met hem). Er kunnen redenen zijn waarom je niet naar de onderlinge bijeenkomst kunt gaan, nog afgezien van de vraag of zo'n kerkdienst dan nog de naam 'onderlinge bijeenkomst' waardig is.
Jes. 5:
16 Doch de HEERE der heirscharen zal verhoogd worden door het recht; en God, die Heilige, zal geheiligd worden door gerechtigheid.
17 En de lammeren zullen weiden naar hun wijze, en de vreemdelingen zullen de woeste plaatsen der vetten eten.
18 Wee dengenen, die de ongerechtigheid trekken met koorden der ijdelheid, en de zonde als met dikke wagenzelen!
19 Die daar zeggen: Dat Hij haaste, dat Hij Zijn werk bespoedige, opdat wij het zien; en laat naderen en komen den raadslag des Heiligen van Israël, dat wij het vernemen!
20 Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!
21 Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn!
22 Wee dengenen, die helden zijn om wijn te drinken, en die kloeke mannen zijn om sterken drank te mengen!
23 Die den goddeloze rechtvaardigen om een geschenk, en de gerechtigheid der rechtvaardigen van dezelven afwenden.
24 Daarom, gelijk de tong des vuurs den stoppel verteert, en het kaf door de vlam verdaan wordt, alzo zal hun wortel als een uittering wezen; en hun bloem zal als stof opvaren; omdat zij verwerpen de wet des HEEREN der heirscharen, en de rede des Heiligen van Israël versmaden.
In JOUW ogen. Maar de Schrift leert anders.Afgewezen schreef: Klopt, maar het heeft weinig zin om steeds maar heen en weer te blijven praten over hoe goddeloos niet naar de kerk gaan is in jouw ogen, terwijl er in mijn ogen goede redenen kunnen zijn om een kerkdienst te verzuimen.
Leert de Schrift dat je te allen tijde en onder elke omstandigheid naar de kerk moet gaan? Dat lees ik nergens.Bert Mulder schreef:In JOUW ogen. Maar de Schrift leert anders.Afgewezen schreef: Klopt, maar het heeft weinig zin om steeds maar heen en weer te blijven praten over hoe goddeloos niet naar de kerk gaan is in jouw ogen, terwijl er in mijn ogen goede redenen kunnen zijn om een kerkdienst te verzuimen.
Helemaal mee eens!Marnix schreef:En zenden doet Hij. De dominee op de preekstoel, de evangelist op de straten en pleinen, de leraar die op school kinderen in de Bijbel onderwijst, jij als je je kinderen over Hem vertelt. Ook dat zijn roepingen.Bert Mulder schreef:Omdat dat hetgeen is waar de tekst over spreekt. En dat is niet zomaar iedereen, maar de tekst leert dat het iemand moet zijn die gezonden is. En dat zenden kan alleen de Koning van de kerk.Marnix schreef:
Je blijft bij die predikant hangen... Maar prediken betekent gewoon: "de boodschap vertellen". Dat is breder dan het ambt van predikant, degene die het prediken als ambt, levenswerkt, heeft.
(je negeert mijn opmerking over de gaven die Hij geeft in de gemeenten, die van apostelen, herders en leraren (ze worden los van elkaar genoemd)
Dat gelooft bijna niemand meer in Nederland. Dat rode bedoel ik.Bert Mulder schreef:Jolanda, ten eerste wil ik je nog even gerust stellen dat ik niks op zondagschool tegen heb. Dat is, zolang het onze kinderen niet van de kerkgang en prediking afhoudt...
Om even op de controverse hier terug te komen...
Was ik bezig hier om er op te wijzen dat de Bijbel leert dat de prediking (uiteraard door predikanten, vergelijk Rom 10) door God als HET middel ter bekering gegeven is (de dwaasheid der prediking, zoals Paulus het ook zegt).
Komt Marnix met de 'red herring' dat er ook andere middelen zijn, hetgeen ik nooit tegengesproken heb. Maar het hoofdmiddel is en blijft de prediking.
Dan komt Joanna aandragen met haar oma. En nu lijkt het er even op dat er op de persoon gespeelt wordt, maar als iemand dat doet, is dat Joanna. Want ten eerste is Joanna anoniem, werkende hier onder een pseudonym. Dus is 'oma' zo goed als een fictioneel figuur. Een stroman, die geintroduceert wordt om ons van de Bijbelse leer van kerklidmaatschap afhoudt.
Leert de apostel Paulus in Gal. 1: "8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. " Nu zegt hij dit specifiek over een bepaald onderdeel van de leer, maar het is evengoed hier van toepassing. Een fictionele persoon wordt hier gebruikt om ons van de kerkgang af te houden. En die fictionele persoon is ZO HEILIG! dat predikanten, nee zelfs professoren naar haar toe komen om uit de Bijbel onderwezen te worden. Maar die fictie kent zelf de Schrift niet, want nederheid is haar ten hele vreemd, alsook de Bijbelse leer van de prediking, de kerk, de gemeenschap der heiliging, en specifiek Heb. 10 en 13.
Deze zaak is voor ons gereformeerden ook een zaak van belijdenis. Een ieder hier die lid is in de gereformeerde gezindte heeft dit artikel beleden:
Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn, zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eenszelfden lichaams. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* (= plicht) aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.
Mensen, dit is een zaak van (geestelijk) leven en dood. Buiten de kerk (instituut, daar heeft Guido het over), is er geen zaligheid! Die niet lid der kerk is, of haar lidmaatschap opzegt, die is een vreemdeling van Christus! Dat is de gereformeerde leer!
En toch is het de leer van de Heilige Schrift zelf. Thuislezers verwijderen zich van de Kerk, van het lichaam van Christus zelf.refo schreef:
Dat gelooft bijna niemand meer in Nederland. Dat rode bedoel ik.
Het getuigt zelfs van een zekere degelijkheid als je thuisleest.
Om te beginnen, Rom. 10.Marnix schreef:Bert woont dan ook niet in Nederland
Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing, ik heb de teksten waar naar verwezen wordt bij dit artikel er op nagelezen maar vind daar niet dat het heil er van afhankelijk is en dus iemand die niet naar de kerk gaat, ook niet zalig kan worden. Waar staat dat in de Bijbel?
Dat laatste wil hij ook niet.Bert Mulder schreef:Verder leert Paulus dus in Heb. 10 dat we de onderlinge samenkomsten niet mogen verzaken. Dat is niet zomaar Paulus zijn wens. Dat is een gebod van Christus zelf. Alsook dat we onze voorgangers gehoorzaam zijn moeten, in Heb. 13.
Waar er 2 of meer in Mijn Naam vergaderd zijn ....Bert Mulder schreef:En toch is het de leer van de Heilige Schrift zelf. Thuislezers verwijderen zich van de Kerk, van het lichaam van Christus zelf.refo schreef:
Dat gelooft bijna niemand meer in Nederland. Dat rode bedoel ik.
Het getuigt zelfs van een zekere degelijkheid als je thuisleest.
Thuislezen is egoisme. Ze hebben alleen belang bij de eigen ik.