Erasmiaan schreef:Al dat genuanceer met andere culturen. Ik word daar soms zo moe van. Ik ben in ieder geval blij dat de OGG dat niet doet.
Die andere culturen zijn een werkelijkheid. Elke kerk, zelfs de kerken waarmee de (O)GG(iN) banden hebben, hebben hun eigen, afwijkende regels, en do's en don'ts. Ik snap dat sommige mensen het heel moeilijk vinden om dat te accepteren, maarja, daarmee wordt de werkelijkheid niet veranderd...
En nee, die legging daar heb ik ook geen problemen mee (het is een majo waar de onderkant van is afgeknipt). Behalve als het gecombineerd wordt met minirokjes of alleen een lang shirt. Onze predikant zegt dan: dat is "to expose".
Persoonlijk heb ik er wél moeite mee. Als in bepaalde kringen het dragen van een broek echt niet kan, waarom moeten sommige ouders/meisjes dan zo nodig provoceren door een legging aan te trekken bij zichzelf of hun dochters? Het is in mijn ogen een btje het opzoeken van het randje. Wat betreft die korte rokjes: Het is een Bijbels principe dat christenen zich zedig, en dus niet-uitdagend moeten kleden.
Met oorbellen heb ik wat meer moeite omdat men een gat maakt in de huid (om esthetische redenen). Dat kan niet de bedoeling zijn van de Schepper.
Daar dachten de Bijbel-schrijvers dan anders over...
Maar goed, dat zijn allemaal discussies op zich, en als je zo de kanselboodschap leest heb je denk ik het signaal niet begrepen. Het gaat om de hoofdlijn: wat is het belangrijkste in je leven? Een leven in eenvoudigheid afgezonderd van de wereld (maar wel met beide benen in de wereld) naar Gods Woord of, doordeweeks is er geen verschil te zien tussen kerk en wereld en de godsdienst bestaat alleen uit zondag twee keer naar de kerk.
De achterliggende gedachte waardeer ik zeer. Persoonlijk denk ik dat een christelijk leven
niet afgezonderd is van de wereld, en
niet zit in apart gedrag in kleding, haardracht, etc (uiteraard wel binnen de grenzen van Gods woord), maar in een andere levenshouding, andere prioriteiten, niet-gericht zijn op materiële zaken, zorg voor de natuur en een gezond lichaam, vriendelijkheid en zachtmoedigheid, armen en hulpbehoevenden graag helpen, etc.
Zo schreef een heidense schrijver met waardering over de christenen uit zijn tijd (3e eeuw meen ik): Zij dragen de zelfde kleding als ons, zij spreken dezelfde taal als ons, zij eten hetzelfde brood als ons, en nochthans zijn zij anders. Zij begraven de doden van de armen, weduwen en wezen, zelfs slaven worden door hen verzorgd. Etc.
Memento gooit er dan nog even wat flauwe cliché's uit waarmee hij andermans bekrompenheid wil aantonen. Maar volgens mij toon je daarmee alleen maar je eigen bekrompenheid aan. Om die punten, die je als non-issue's beschouwd, nog steeds zo te bediscussieren.
Die cliché's tonen aan hoe snel de regels, ook binnen subculturen, veranderen. Neem de regels die 50 jaar geleden in de OGG gewoon waren, en beoordeel dan de situatie nu: Dan kan geen van Gods volk nu bekeerd zijn, want ze rijden auto, vliegen met het vliegtuig, luisteren soms het nieuws op de radio, etc etc.
Ik noem het hebben van regels trouwens niet bekrompen. Wel wijs ik op de factor tijd en plaats, die, als je dat eerlijk meeweegt, er wel toe moet leiden dat je je eigen subcultuur, en de regels die je nu onopgeefbaar vindt, wat moet nuanceren. Ook wijst het sterk veranderlijke karakter van de regels er ook op, dat de focus misschien niet zozeer moet liggen op de regels, maar het onderliggende Bijbelse principe van christen zijn voor het aangezicht van God en je naaste. Met voortdurende bezinning op wat in de huidige tijd de beste wijze is om christelijk en godzalig te wandelen...