Ad 1) Nee, jij moet eerst aantonen dat het horizontale jip-en-janneke preken zijn!Tiberius schreef: 1. dat er werkelijk zulke horizontale jip-en-janneke preken gehouden worden.
2. dat die studenten werkelijk zo "hoogopgeleid" zijn; misschien hebben ze na hun opleiding wel zo iets van "hebben we daar nou elke twee weken naar zitten luisteren?"
3. dat die studenten voor die preken kwamen en niet ergens voor (zoals gezelligheid, sociale druk, etc).
4. het "voedingsgebied" verhoudingsgewijs vrij klein is voor het aantal mensen
Ad 2) Die studenten hebben keus zat qua traditionele kerken (ik meen een stuk of 4, de GG heeft helaas geen vertaling in het Engels), en toch komen ze naar deze diensten.
Ad 3) Dit is een oneigenlijke tegenstelling: ze kunnen prima voor beide komen. Overigens is mijn indruk dat mensen wel degelijk voor de dienst zelf komen (als ik rondkijk tijdens de dienst, spreek met de mensen na de dienst en spreek met de mensen op bijbelkring)
Ad 4) Deze snap ik niet helemaal, maar volgens mij geldt hiervoor ad 2)
Kortom, voor ik mijn onderzoek start, moet jij jouw claims eerst beter onderbouwen.
Fijn dat je die tekst aanhaalt, want dit illustreert nu precies dat Jezus in zijn prediking ook aandacht schenkt aan het horizontale. Hij beschrijft niet alleen het probleem, maar ook dat God weet dat we die dingen nodig hebben (en ze dus belangrijk zijn) en dat Hij het horizontale kennelijk Zelf ook zo belangrijk vindt, dat Hij 'deze [horizontale] dingen' de gelovigen toewerpt.Tiberius schreef:Hopelijk in alle delen van de GG, anders zouden ze niet meer bijbels zijn.rekcor schreef:Overigens, anders dan misschien opgeldt doet in veel delen van de GG, is het 'horizontale' net zo belangrijk als het 'verticale'. Dit ontkennen is je reinste gnostiek.
Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet dat gij al deze dingen behoeft.
Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Even weer toegepast op twee van mijn 'jip-en-janneke'-preekschetsjes, want die volgen hetzelfde patroon als dit gedeelte van de Bergrede:
[*] ben ik wel cool: Waarom vraag je je dit af? Omdat je je zelfbeeld laat afhangen van wat anderen van je denken {Want al deze dingen zoeken de heidenen;}. Jezus Christus beleiden als Heer {Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid} kan je hier vanaf helpen, want uiteindelijk gaat het erom of je Hem navolgt of niet.
[*] heb ik wel het nieuwste mobieltje: Waarom vind jij dit belangrijk? Kennelijk zijn aardse dingen belangrijk voor jou {Want al deze dingen zoeken de heidenen;}, maar aardse dingen hebben de neiging om tot stof weer te keren. Waarom je er dan zo druk om maken? En gemeente, zijn wij ook niet voortdurend bezig met onze aardse goederen?