Afgoderij

memento

Re: Afgoderij

Bericht door memento »

huisman schreef:Precies dat is het verschil in het verstaan van het hypercalvinisme, maar als je in NL op iemand het stempel drukt van het hypercalvinisme wordt dat op zijn "aanbod van genade" standpunt betrokken. En daarin was Pink zeker niet hypercalvinistisch.
Niet geheel terecht. Kijkend naar Pinks theologie, zal je moeten zeggen dat hij moeite heeft met een welgemeend algemeen aanbod van genade (dus met het onderstreepte gedeelte). Hoewel de vraag ook gesteld moet worden, of veel predikanten ter rechterzijde van onze gezindte dit nog wel echt onderschrijven en ook preken.

Daarbij is de vraag naar de algemene genade relevant, ook al zijn we de hyper-calvinistische visie in sommige delen van onze gezindte gewoon gaan vinden. Het blijft een afwijking van de Calvinistische/Puriteinse/(voor een groot deel) Nadere Reformatie leer.

Als het gaat om theologie is het goed om internationaal te kijken, dat plaatst Nederlandse theologische gevechten uit 19e/20e eeuw in het juiste licht.
Ik zou trouwens graag zien dat iemand als b.v. van Valen een biografie over Pink zou publiceren (Uitgevers grijp je kans :) )
Ian Murray is een goede biograaf, persoonlijk vind ik hem beter dan van Valen.
huisman

Bericht door huisman »

memento schreef:
huisman schreef:Precies dat is het verschil in het verstaan van het hypercalvinisme, maar als je in NL op iemand het stempel drukt van het hypercalvinisme wordt dat op zijn "aanbod van genade" standpunt betrokken. En daarin was Pink zeker niet hypercalvinistisch.
Niet geheel terecht. Kijkend naar Pinks theologie, zal je moeten zeggen dat hij moeite heeft met een welgemeend algemeen aanbod van genade (dus met het onderstreepte gedeelte). Hoewel de vraag ook gesteld moet worden, of veel predikanten ter rechterzijde van onze gezindte dit nog wel echt onderschrijven en ook preken.

Daarbij is de vraag naar de algemene genade relevant, ook al zijn we de hyper-calvinistische visie in sommige delen van onze gezindte gewoon gaan vinden. Het blijft een afwijking van de Calvinistische/Puriteinse/(voor een groot deel) Nadere Reformatie leer.
Ik zou trouwens graag zien dat iemand als b.v. van Valen een biografie over Pink zou publiceren (Uitgevers grijp je kans :) )
Ian Murray is een goede biograaf, persoonlijk vind ik hem beter dan van Valen.
Vertalen dan maar ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Waar je met afgoderij al niet terecht komt.... Eerst bijwegen, dan zijwegen en tenslotte dwaalwegen. ;)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:Waar je met afgoderij al niet terecht komt.... Eerst bijwegen, dan zijwegen en tenslotte dwaalwegen. ;)
Ik denk dat ik je begrijp, maar kun je dit nader concretiseren?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:Waar je met afgoderij al niet terecht komt.... Eerst bijwegen, dan zijwegen en tenslotte dwaalwegen. ;)
Nee het was zomaar een zinnetjes wat in me opkwam.
Het zijn zeker allerlei wegen waar we hier belanden, maar wat er nu precies onder
de bij- zij- of dwaalwegen moet worden geschaard laat ik me liever even niet uit...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

-DIA- schreef:
jvdg schreef:
Nee het was zomaar een zinnetjes wat in me opkwam.
Het zijn zeker allerlei wegen waar we hier belanden, maar wat er nu precies onder
de bij- zij- of dwaalwegen moet worden geschaard laat ik me liever even niet uit...
Dat is het grappige van allerlei topics. Soms gaat het al helemaal niet meer over het begintopic. Of is dit een verkapte oproep om het onderwerpje over Pink te splitsen? :)
The Groom's still waiting at the altar
Ruth

Bericht door Ruth »

Misschien ben ik nog een beetje jong maar,

Ik denk dat afgoderij een breed begrip is, voor mij betekent afgoderij zoveel als:
Teveel bezig zijn met dingen die er niet toe doen voor ons eeuwige leven na deze wereld.
Voetbal als voorbeeld noemen is tegenwoordig erg ''in'' maar er zijn ook dominee's die,
naar mijn mening, te ver gaan in het verbieden van voetbal kijken, namen kennen of iets in die geest. Ik ben niet tegen het kijken van de voetbalwedstrijden maar wel tegen de agressie en verslaving die het kan veroorzaken. de reacties op een wedstrijd door jongens bij mij in de klas worden al snel iets in de zin van vloeken en schelden op die ene speler of de scheidsrechter.
Agfoderij vind ik een zwaar woord maar misschien is het dat wel.
Ik denk wel dat je van je uiterlijk een afgod kan maken, ik ben zelfs van mening dat alles in dit leven wat te veel aan ons trekt eigenlijk afgoderij KAN worden.

Misschien heeft een van jullie opmerkingen of verbeteringen?
**Wees eens origineel! Spreek eens goed van iemand achter z'n rug**
Joannah

Bericht door Joannah »

Ruth schreef:Misschien ben ik nog een beetje jong maar,

Ik denk dat afgoderij een breed begrip is, voor mij betekent afgoderij zoveel als:
Teveel bezig zijn met dingen die er niet toe doen voor ons eeuwige leven na deze wereld.
Voetbal als voorbeeld noemen is tegenwoordig erg ''in'' maar er zijn ook dominee's die,
naar mijn mening, te ver gaan in het verbieden van voetbal kijken, namen kennen of iets in die geest. Ik ben niet tegen het kijken van de voetbalwedstrijden maar wel tegen de agressie en verslaving die het kan veroorzaken. de reacties op een wedstrijd door jongens bij mij in de klas worden al snel iets in de zin van vloeken en schelden op die ene speler of de scheidsrechter.
Ik denk wel dat je van je uiterlijk een afgod kan maken, ik ben zelfs van mening dat alles in dit leven wat te veel aan ons trekt eigenlijk afgoderij KAN worden.

Ik vind dat je het wel mooi hebt omschreven.
Wanneer je meer tijd en hartstocht ontwikkelt voor genot dan voor God, moet de bekeerde zich ernstig zorgen gaan maken. maar ook gierigheid is een afgod, geld wordt dan belangrijker dan God. EN zo zijn er nog wel meer voorbeelden denk ik.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:

Ik vind dat je het wel mooi hebt omschreven.
Wanneer je meer tijd en hartstocht ontwikkelt voor genot dan voor God, moet de bekeerde zich ernstig zorgen gaan maken. maar ook gierigheid is een afgod, geld wordt dan belangrijker dan God. EN zo zijn er nog wel meer voorbeelden denk ik.
Afgoderij is dichterbij dan wij vaak denken, ook in het O.T. waren afgoden vaak niet i.p.v. God maar naast God. Dus God dienen en een afgodje daarnaast dienen. Wie van ons gaat dan vrij uit?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben het helemaal met je eens. Er wordt tegenwoordig heel makkelijk geroepen dat iets een afgod is. Voetbal is Koning Voetbal en kijk je daar naar, dan kniel je dus voor die koning neer. Nogal ongenuanceerd. Of het een afgod is, hangt er vanaf hoe je er mee omgaat. Zo ook met bijvoorbeeld geld. Iedereen heeft het, in meer of mindere mate. Maar of het je afgod is hangt af van de waarde die je er aan hecht, de keuzes die je er voor maakt etc. Als je kunt kiezen voor God of voor geld, en je kiest dan voor het geld, dan maak je er een afgod van.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
christen2010

Re: Afgoderij is van God af...

Bericht door christen2010 »

Afoderij is alles wat tussen een christen en Christus in staat en dat de christen afleidt bij God vandaan.
Voor zegeningen mogen wij danken, maar zegeningen zelfstandig toe-eigenen en daarmee naar eigen goeddunken handelen, veroorzaakt afgoderij.
Verder het volgen van je eigen wil, de wereld liefhebben met haar begeerten en satan gehoorzamen, de zonde blijven doen met overgave, dat zijn de afgoden voor de christen en Johannes roept op om onszelf daarvoor te bewaren
(1 Johannes 5 vers 21).
Ruth

Re: Afgoderij is van God af...

Bericht door Ruth »

christen2010 schreef:Afoderij is alles wat tussen een christen en Christus in staat en dat de christen afleidt bij God vandaan.
Voor zegeningen mogen wij danken, maar zegeningen zelfstandig toe-eigenen en daarmee naar eigen goeddunken handelen, veroorzaakt afgoderij.
Verder het volgen van je eigen wil, de wereld liefhebben met haar begeerten en satan gehoorzamen, de zonde blijven doen met overgave, dat zijn de afgoden voor de christen en Johannes roept op om onszelf daarvoor te bewaren
(1 Johannes 5 vers 21).
Helaas heeft Christen2010 al afscheid genomen maar ik wil toch even reageren...

Ja, het klopt maar deze hele wereld waarin wij leven staat tussen God en ons in..
Dus zou ik het niet op deze manier verwoorden..
Ik denk dat het zo is dat wat ons TE veel bezig houd, afgoderij is..
**Wees eens origineel! Spreek eens goed van iemand achter z'n rug**
Plaats reactie