Waar moet dat heen met de jeugd?

Orchidee

Re: Waar moet dat heen met de jeugd?

Bericht door Orchidee »

albion schreef:
Orchidee schreef:
oesterschelpje schreef:Wij hebben vrienden die in de binnenvaart werkzaam zijn.
Hun kids zitten soms wel twee weken achter elkaar in het internaat
Wat voor internaat is dat dan?
Het schippersinternaat hier ter plaatse, is zaterdag en zondag gesloten...

Niet altijd Orchidee, soms moeten (heel sporadisch) de kinderen ook de zondag blijven omdat hun ouders te ver weg zijn om ze op te halen.

Overigens was het vroeger heel wat anders. Mijn man heeft van zijn 6e tot zijn 16e jaar op het internaat gezeten. En hij bleef van vakantie tot
vakantie zaterdags en zondags gewoon op het Internaat. Soms mocht hij naar een oom en tante die in de buurt woonde.
Bovendien waren ze zo streng dat hij vaak ook niet weg mocht omdat hij straf uren had (op de wc roken (kost 4 uur straf). De gordijnen te
vroeg dichtdoen (2 uur straf), meisjes na fluiten (ze droegen natuurlijk een soort matrozen uniform) mocht niet kostte hem ook weer een aantal
uren straf. Jaren geleden hadden we een reunie en kreeg hij een 'medaille' uitgereikt. Ze hadden de strafuren opgeteld en hij bleek de meeste
strafuren te hebben. Hij werd dus de grootste belhamel van de school genoemd. Ze wedden b.v. wie het beste kon mikken en dan gooiden ze op
afstand de mesjes in de aardappels. Dat is allemaal verleden tijd.

Nu worden ze vrijdag of zaterdagmorgen opgehaald en maandag teruggebracht in de plaats waar Orchidee woont (vermoed ik). In een ander internaat mogen ze ook
al zondagsavonds gebracht worden.
Nee het internaat is echt gesloten, en als je niet naar je ouders kan, moet je maar elders bivakeren, maar de meesten worden opgehaald daar, ouders komen ze ook vanaf Duitsland rijden, of kinderen gaan met de trein, en stappen onderweg ergens aan boord,want stilliggen is er ook niet veel meer bij, want de meeste schippers moeten continu varen ivm hoge hypotheek, en 24 uurs economie...
Er zijn hier wel schippers die varen van 's maandags kwart over 12 tot zaterdagavond kwart voor 12, vooral de containervaart.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Orchidee schreef:
albion schreef:
Orchidee schreef:

Niet altijd Orchidee, soms moeten (heel sporadisch) de kinderen ook de zondag blijven omdat hun ouders te ver weg zijn om ze op te halen.

Overigens was het vroeger heel wat anders. Mijn man heeft van zijn 6e tot zijn 16e jaar op het internaat gezeten. En hij bleef van vakantie tot
vakantie zaterdags en zondags gewoon op het Internaat. Soms mocht hij naar een oom en tante die in de buurt woonde.
Bovendien waren ze zo streng dat hij vaak ook niet weg mocht omdat hij straf uren had (op de wc roken (kost 4 uur straf). De gordijnen te
vroeg dichtdoen (2 uur straf), meisjes na fluiten (ze droegen natuurlijk een soort matrozen uniform) mocht niet kostte hem ook weer een aantal
uren straf. Jaren geleden hadden we een reunie en kreeg hij een 'medaille' uitgereikt. Ze hadden de strafuren opgeteld en hij bleek de meeste
strafuren te hebben. Hij werd dus de grootste belhamel van de school genoemd. Ze wedden b.v. wie het beste kon mikken en dan gooiden ze op

Nu worden ze vrijdag of zaterdagmorgen opgehaald en maandag teruggebracht in de plaats waar Orchidee woont (vermoed ik). In een ander internaat mogen ze ook
Nee het internaat is echt gesloten, en als je niet naar je ouders kan, moet je maar elders bivakeren, maar de meesten worden opgehaald daar, ouders komen ze ook vanaf Duitsland rijden, of kinderen gaan met de trein, en stappen onderweg ergens aan boord,want stilliggen is er ook niet veel meer bij, want de meeste schippers moeten continu varen ivm hoge hypotheek, en 24 uurs economie...
Er zijn hier wel schippers die varen van 's maandags kwart over 12 tot zaterdagavond kwart voor 12, vooral de containervaart.
Je bedoelt denk ik: maandag 00.15 uur tot en met zaterdagavond 23.45 uur... Die geven "werken zolang het dag is" wel een heel letterlijke inhoud... :oO
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:
Orchidee schreef: Nee het internaat is echt gesloten, en als je niet naar je ouders kan, moet je maar elders bivakeren, maar de meesten worden opgehaald daar, ouders komen ze ook vanaf Duitsland rijden, of kinderen gaan met de trein, en stappen onderweg ergens aan boord,want stilliggen is er ook niet veel meer bij, want de meeste schippers moeten continu varen ivm hoge hypotheek, en 24 uurs economie...
Je bedoelt denk ik: maandag 00.15 uur tot en met zaterdagavond 23.45 uur... Die geven "werken zolang het dag is" wel een heel letterlijke inhoud... :oO
Ja sorry dat bedoel ik :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

oesterschelpje schreef:
Bert Mulder schreef:
oesterschelpje schreef:Nee, dat dacht ik ook.

Mijn man is ook regelmatig naar het buitenland.
De kinderen worden sochtends door hem wakker gebeld en kunnen uitgebreid praten.
Na schooltijd wordt er weer gebeld en 'savonds voor het slapen gaan opnieuw.
Pap weet alles, vraagt hoe de repetities gingen of er andere dingen zijn die moeilijk waren, enz.

Andersom ben ik ook wel eens een aantal nachten op sjouw, waardoor ik overdags moet slapen.
Manlief regelt dan het huishouden en zorgt dat de kids naar school kunnen en vangt ze weer op.
Dan kun je toch ook niet zeggen dat het gezin ontspoort omdat moeder een paar nachtdiensten draait?
Dan kunnen veel werkende moeders in de zorg hun baan ook wel opzeggen..........! :jongle
Het Bijbels mandaat is dat de moeders thuisblijven...
Waar lees ik dat dan in de Bijbel?
Ik kan dit niet zo goed volgen.
Enerzijds wordt er gesteld dat vaders niet 's avonds en 's nachts uithuizig mogen zijn, dan schijnen kinderen te ontsporen.
Moeder moet thuis blijven, want dat is een Bijbels mandaat.

Maar hoe verklaar je het dan Bijbels dat vaders en moeders samen of vaders met een van de kinderen samen op vakantie gaan?
Dat is niet iets wat wekelijks of maandelijks gebeurt neem ik aan. En ik begreep dat Bert dan goede zorg in huis heeft voor de kinderen.
Ik vind dit investeren in je gezin en is niet echt te vergelijken met een situatie waarin vader en/of moeder structureel dagdelen afwezig is.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Als je zelf op vakantie gaat is dat geen investeren in je gezin, maar in jezelf!
De ander blijft thuis en blijft de zorg dragen voor het gezin en in die week of veertien dagen dat de ander weg is, kan er ook veel ontsporen in het gezin!
Nee, consequent is consequent, zo kan ik ook wel uitvluchten vinden om iets te rechtvaardigen!
Als je die mening stellig bent toegedaan, moet je hem in alle facetten van het leven toepassen.
Als de ander weg is voor werk of anderzinds, geeft degene die thuis blijft toch ook goede zorg, of dat nu de vader of de moeder is?

Toen mijn man geen werk had, hele dagen thuis zat, was dat geen investering voor het gezin, integendeel.
Degene die dit mee maken/hebben gemaakt weten wat ik hiermee bedoel.
Noodgedwongen moest ik meer uren werken, dat mag dan niet, want moeders horen thuis volgens Bijbels mandaat, zo las ik.
Nu hij blijmoedig zijn werk weer kan doen, is alles in het gezin weer anders.
Dan neem je de dagen dat je er alleen voor staat graag op je schouders!

Je kunt wel ergens een stellige mening over hebben, maar de praktijk laat zien dat het als het er op aankomt toch ook vaak anders aan toegaat. :hum
albion

Bericht door albion »

Orchidee schreef:
albion schreef:
Orchidee schreef:

Als het niet anders kan dan blijven de medewerkster ook over (het is een paar keer voorgekomen. Ik heb verschillende familieleden daar werken :humhihi )
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

Is een paar dagen weggaan als ouders (dus met zn 2en) opeens investeren in je gezin ? :bobo
Wij zijn nog nooit weggeweest, nog geen hele dag. Kinderen gaan altijd mee en anders gingen wij ook niet. Of 1 van ons 2en als het bijv echt noodzakelijk was.
Vader mag geen baan aannemen waarbij hij structureel weg is, (hoeveel mannen hebben thuiswerk ?) maar ouders mogen wel met zn 2en weg.
Zonder kinderen een weekje weg, stel dat er onderweg iets gebeurt, zijn de kinderen in 1 klap beide ouders kwijt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

oesterschelpje schreef:Als je zelf op vakantie gaat is dat geen investeren in je gezin, maar in jezelf!
Half waar. Je investeert in jezelf maar krijgt weer nieuwe energie om thuis de boel weer op te pakken.

Ik bedoel niet dat je dit maandelijks moet doen; maar je kan als vader/moeder ook een burnout krijgen.
Als dat voorkomen kan worden door af en toe er even tussenuit te gaan (terwijl je weet dat er ondertussen goed voor je kinderen gezorgd wordt) dan vindt ik dat niet te vergelijken met een werkende vader/moeder die er regelmatig niet is voor het gezin.

Ik ben er nooit voor geweest tot ik op doktersadvies móest. Toen heb ik gemerkt hoe goed het was om even afstand te nemen, even weer tijd en aandacht voor elkaar. En dan weer met frisse moed ertegenaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Is een paar dagen weggaan als ouders (dus met zn 2en) opeens investeren in je gezin ? :bobo
Wij zijn nog nooit weggeweest, nog geen hele dag. Kinderen gaan altijd mee en anders gingen wij ook niet. Of 1 van ons 2en als het bijv echt noodzakelijk was.
Vader mag geen baan aannemen waarbij hij structureel weg is, (hoeveel mannen hebben thuiswerk ?) maar ouders mogen wel met zn 2en weg.
Zonder kinderen een weekje weg, stel dat er onderweg iets gebeurt, zijn de kinderen in 1 klap beide ouders kwijt.
Even op je laatste zin ingaand: je hebt gelijk, maar dit vind ik persoonlijk overbezorgd. Als ik met mijn vrouw naar de contactavond op school ga, zitten we ook samen in één auto. Ook dan kan er iets gebeuren.

Verder: het is wel heerlijk om er met z'n tweeën op uit te gaan. Wij doen het heel af en toe, op initiatief van (schoon)ouders. Die passen dan ook op. Als je een druk gezin hebt, is het zeker voor mijn vrouw wel eens lekker om niet de hele dag de benen uit je lijf te rennen.
Zomaar twee of drie nachtjes weg is dan een gigantische luxe! En is dus zeker wel investeren in je gezin!!
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Is een paar dagen weggaan als ouders (dus met zn 2en) opeens investeren in je gezin ? :bobo
Even op je laatste zin ingaand: je hebt gelijk, maar dit vind ik persoonlijk overbezorgd. Als ik met mijn vrouw naar de contactavond op school ga, zitten we ook samen in één auto. Ook dan kan er iets gebeuren.

Verder: het is wel heerlijk om er met z'n tweeën op uit te gaan. Wij doen het heel af en toe, op initiatief van (schoon)ouders. Die passen dan ook op. Als je een druk gezin hebt, is het zeker voor mijn vrouw wel eens lekker om niet de hele dag de benen uit je lijf te rennen.
Zomaar twee of drie nachtjes weg is dan een gigantische luxe! En is dus zeker wel investeren in je gezin!!
Ik ken echtparen die rustig een weekendje Athene boeken. Ik moet er niet aan denken :nonnon
Onze (schoon)ouders waren niet in staat om bij ons in huis te komen, vanwege ouderdom/ziekte en wegens onze bijzondere gezinssituatie (chronisch zieke kinderen met heel veel verzorging) durfde ook mijn (schoon)zussen dit niet aan.
Gisteren las ik hier dat de Heere je nooit een te groot kruis oplegt, dus vat ik mijn taak elke morgen weer op.
Hij geeft mij gelukkig de energie en de lust om het te doen.
En dat op weg zijn naar een contactavond bijv, vind ik van een heel andere orde dan een weekendje of midweek naar de andere kant van het land reizen (of nog verder) Je moet het niet opzoeken denk ik.
Misschien waren wij zorgelozer en nonchalanter als al onze kinderen gezond zouden zijn, dat weet ik niet, want dat kan ik niet vergelijken.
Ik heb een enorm plichtsbesef (opvoeding ?) dus zal niet snel verzaken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het kan investeren in elkaar zijn. Zeker met jonge kinderen ben je zoveel daarmee bezig... dan kan ik me voorstellen dat het goed is om samen even weg te gaan. Wat is daar mis mee? De kinderen kunnen toch een paar dagen bij opa en oma ofzo logeren. Heerlijk voor de ouders, de kinderen en voor opa en oma meestal ook wel :)

Dat laatste argument gaat natuurlijk op, gaan de kinderen mee, dan is iedereen op slag dood... en anders kan er ook altijd wat gebeuren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Marnix schreef:
Het kan investeren in elkaar zijn. Zeker met jonge kinderen ben je zoveel daarmee bezig... dan kan ik me voorstellen dat het goed is om samen even weg te gaan. Wat is daar mis mee? De kinderen kunnen toch een paar dagen bij opa en oma ofzo logeren. Heerlijk voor de ouders, de kinderen en voor opa en oma meestal ook wel :)
Moet je wel opa's en oma's hebben, of anders :huhu
Ik heb alleen m'n moeder die zwaar gehandicapt is, en toen mijn vader nog leefde, die had Parkinson, dus ook geen optie, en schoonouders zijn allang overleden, en verder had niemand interesse, dus het niet altijd mogelijk ook, al zou je willen om er samen eens op uit te gaan, nu zijn de kinderen groot, en kunnen we best wel eens samen weg, desnoods een nachtje, al is dat nog nooit voorgekomen :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ja, klopt. De mogelijkheid moet er dan wel zijn. Mijn nichtjes doen ook wel eens een weekend logeren bij opa en oma of bij ons zodat hun ouders lekker even wat samen kunnen gaan doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Gisteravond was burgemeester Kroon bij P & W. Er is een oproep op twitter om op 11 juni nogmaals het appartementencomplex te belagen.
De burgemeester heeft als persoon aangifte gedaan en de eigenaar van het complex ook, voor brandstichting.
Hij vertelde dat er 1 vader (!) bij hem was geweest om zijn excuses aan te bieden voor het gedrag van zijn zoon. Hij was het er niet mee eens.
Maar hij had blijkbaar niet het gezag om zoonlief gewoon binnen te houden.
Ook zag je een stukje film over de gedragingen van die avond.
Femke Halsema, die ook aan tafel zat, opperde dat het wellicht 150 verveelde boefjes waren met een paar criminelen.
Maar als je er bij blijft staan kijken en je doet niets, ben je volgens mij medeschuldig.
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:Femke Halsema, die ook aan tafel zat, opperde dat het wellicht 150 verveelde boefjes waren met een paar criminelen.
Maar als je er bij blijft staan kijken en je doet niets, ben je volgens mij medeschuldig.

Vanmiddag was het op Radio 1. Ze vervelen zich absoluut niet op Urk. Er zijn heel veel verenigingen en werk genoeg volgens ene meneer Bakker. (die zich bezig houdt met de jeugd)

Maar het is niet alleen een plaatselijk probleem en dat moet Den Haag goed begrijpen zei een van de deelnemers nog.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie