Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

freek

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door freek »

Lassie schreef:Het was niet echt een preek. Maar het thema was: Terug naar je Maker.

We hadden twee kleine kinderen die gedoopt en opgedragen werden.
Hey Lassie,

wil je dit misschien toelichten? Gedoopt en opgedragen? Meestal gebeurd toch één van beide?

Groeten, Freek
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij is de geloofsdoop door onderdompeling er gangbaar, maar is er ook ruimte voor kinderdoop. Men heeft niet gezegd: Of kinderdoop, of volwassendoop... maar laat ruimte voor beiden, hoewel ze officieel wel leren dat de doop aan geloof gekoppeld moet zijn.

Lassie, corrigeer me maar als ik er naast zit :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lassie

Bericht door Lassie »

freek schreef:
Lassie schreef:Het was niet echt een preek. Maar het thema was: Terug naar je Maker.

Hey Lassie,

wil je dit misschien toelichten? Gedoopt en opgedragen? Meestal gebeurd toch één van beide?

Groeten, Freek

Dit heb ik vorige keer ook al een keer uitgelegd. Dus misschien zou je dit kunnen opzoeken?

En als je echt wil weten waarom? kun je onze predikant mailen voor het antwoord. Die kan het op een hele mooie manier uit leggen (als je het maildres wil hebben mag je me pb-en).
Lassie

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:Volgens mij is de geloofsdoop door onderdompeling er gangbaar, maar is er ook ruimte voor kinderdoop. Men heeft niet gezegd: Of kinderdoop, of volwassendoop... maar laat ruimte voor beiden, hoewel ze officieel wel leren dat de doop aan geloof gekoppeld moet zijn.

Lassie, corrigeer me maar als ik er naast zit :)
Je hebt het goed uitgelegd. Al kan onze predikant het op een manier kan uitleggen waar het vandaan komt (heeel vroeger iets van 100 jaar geleden toen onze kerk ontstaan is). ;)
freek

Bericht door freek »

Lassie schreef:
freek schreef:

Hey Lassie,

Groeten, Freek

Dit heb ik vorige keer ook al een keer uitgelegd. Dus misschien zou je dit kunnen opzoeken?

En als je echt wil weten waarom? kun je onze predikant mailen voor het antwoord. Die kan het op een hele mooie manier uit leggen (als je het maildres wil hebben mag je me pb-en).
Haha, het was als pb bedoeld :)
Lassie

Bericht door Lassie »

:haha
helma

Bericht door helma »

Gistermorgen had ik een zieke en heb ik thuis via internet gelusiterd naar een preek

Gistermiddag hadden we een preek over Gideon;
12 Toen verscheen hem de Engel des HEEREN, en zeide tot hem: De HEERE is met u, gij, strijdbare held!

13 Maar Gideon zeide tot Hem: Och, mijn Heer! zo de HEERE met ons is, waarom is ons dan dit alles wedervaren? en waar zijn al Zijn wonderen, die onze vaders ons verteld hebben, zeggende: Heeft ons de HEERE niet uit Egypte opgevoerd? Doch nu heeft ons de HEERE verlaten, en heeft ons in der Midianieten hand gegeven.

14 Toen keerde zich de HEERE tot hem, en zeide: Ga heen in deze uw kracht, en gij zult Israël uit der Midianieten hand verlossen; heb Ik u niet gezonden

Het was tot beschaming, verwondering en bemoediging
Je kunt je zo zwak voelen en zien op de omstandigheden en als de Heere je dan laat merken dat Hij er van weet en je er op wijst dat je mag leunen op Hem, je werk mag doen in Zijn kracht
kan je weer met nieuwe moed je taak oppakken die Hij Zelf op je schouders heeft gelegd
albion

Bericht door albion »

helma schreef:Gistermorgen had ik een zieke en heb ik thuis via internet gelusiterd naar een preek

Gistermiddag hadden we een preek over Gideon;
12 Toen verscheen hem de Engel des HEEREN, en zeide tot hem: De HEERE is met u, gij, strijdbare held!

13 Maar Gideon zeide tot Hem: Och, mijn Heer! zo de HEERE met ons is, waarom is ons dan dit alles wedervaren? en waar zijn al Zijn wonderen, die onze vaders ons verteld hebben, zeggende: Heeft ons de HEERE niet uit Egypte opgevoerd? Doch nu heeft ons de HEERE verlaten, en heeft ons in der Midianieten hand gegeven.

14 Toen keerde zich de HEERE tot hem, en zeide: Ga heen in deze uw kracht, en gij zult Israël uit der Midianieten hand verlossen; heb Ik u niet gezonden

Het was tot beschaming, verwondering en bemoediging
Je kunt je zo zwak voelen en zien op de omstandigheden en als de Heere je dan laat merken dat Hij er van weet en je er op wijst dat je mag leunen op Hem, je werk mag doen in Zijn kracht
kan je weer met nieuwe moed je taak oppakken die Hij Zelf op je schouders heeft gelegd
Helma, was dit ook een lijdenspredikatie? Wij zitten toch in de lijdensweken?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

We hadden 's morgens een mooie preek over de laatste aankondiging van het lijden (Matteus 26 1-5).
's Avonds ging het over de second blessing :?
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

's Morgens HC zondag 2 (ds. J. Karels)
's Avonds uit Mattheus, het verraad door Judas
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
helma

Bericht door helma »

albion schreef:
Helma schreef:Gistermiddag hadden we een preek over Gideon;

Helma, was dit ook een lijdenspredikatie? Wij zitten toch in de lijdensweken?

Onze "eigen" predikant kwam onverwachts niet (Ds P de Butter, de nieuwe medicijnen die hij krijgt voor zijn ziekte (leukemie) verzwakken hem zo dat hij niet voor kon gaan en ook a.s. woensdag niet)
's morgens hadden we lezen, wel een lijdenstof, 's middags hadden we ds capellen die we ook woensdagmiddag hebben. Ik verwacht dat hij woensdag weer over Gideon gaat preken i.v.m. de biddag

Maar in deze preek wees hij ook iedere keer naar Christus als lijdende Borg
Als er staat "De HEERE is met u" dan kan dat alleen omdat Hij aan het kruis moest uitroepen: Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten.
Alleen op Zijn verdienste is het dus: Imanuël

ook wees hij op dat de Heere Gideon strijdbare held noemt.
Dat we nu juist in de lijdenstijd zien hoe God hulp besteld heeft bij een Held Die verlossen kan
Heb Ik Hem niet gezonden, zoals de Engel des Heeren zegt tegen Gideon: heb Ik u niet egzonden
Ga heen in deze uw kracht.

Hij geheel vrijwillig, de Held die verlossing brengt
De Man van Gods keuze; de man der smarten
Niet te vergelijken met Gideon.

Gideon blijft met waarom-vragen zitten. daaruit blijkt zijn kleingeloof. Hij ziet op de omstandigheden en let niet op Wie uiteindelijk met hem spreekt.
Hij legt de schuld niet bij zichzelf, bij het volk dat de afgoden is gaan dienen. Zegt niet: Wij zijn van t heilspoor afgegaan. Nee: de Heere heeft ons verlaten.
De HEERE buigt de klacht om in een opdracht: Ga heen~naar je opdracht
Ga heen, in deze uw kracht. in jezelf zwak en onbekwaam, maar wees gehoorzaam aan Mijn opdracht. Bij jou is het niet~bij Mij wel
Leren leven van genade. mijn genade is u genoeg. Ook in het strijden tegen de zonde. Mijn kracht. Het ligt (volledig) in Mij!
Ook al krijg je alles en iedereen tegen, Christus volgen. veracht en onwaardig. iedereen tegen. Allen Hem verlaten. Ging toch de weg die Hij gaan moest. Alles verwachtend van en opziend tot Zijn vader. De schande veracht; het doel in het oog.

Ik ben met ulieden alle de dagen , tot aan de voleinding der wereld.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wat een fijne en bemoedigende preek, Helma!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:
Maar in deze preek wees hij ook iedere keer naar Christus als lijdende Borg
Als er staat "De HEERE is met u" dan kan dat alleen omdat Hij aan het kruis moest uitroepen: Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten.
Alleen op Zijn verdienste is het dus: Imanuël

ook wees hij op dat de Heere Gideon strijdbare held noemt.
Dat we nu juist in de lijdenstijd zien hoe God hulp besteld heeft bij een Held Die verlossen kan
Heb Ik Hem niet gezonden, zoals de Engel des Heeren zegt tegen Gideon: heb Ik u niet egzonden
Ga heen in deze uw kracht.

Hij geheel vrijwillig, de Held die verlossing brengt
De Man van Gods keuze; de man der smarten
Niet te vergelijken met Gideon.

Gideon blijft met waarom-vragen zitten. daaruit blijkt zijn kleingeloof. Hij ziet op de omstandigheden en let niet op Wie uiteindelijk met hem spreekt.
Hij legt de schuld niet bij zichzelf, bij het volk dat de afgoden is gaan dienen. Zegt niet: Wij zijn van t heilspoor afgegaan. Nee: de Heere heeft ons verlaten.
De HEERE buigt de klacht om in een opdracht: Ga heen~naar je opdracht
Ga heen, in deze uw kracht. in jezelf zwak en onbekwaam, maar wees gehoorzaam aan Mijn opdracht. Bij jou is het niet~bij Mij wel
Leren leven van genade. mijn genade is u genoeg. Ook in het strijden tegen de zonde. Mijn kracht. Het ligt (volledig) in Mij!
Ook al krijg je alles en iedereen tegen, Christus volgen. veracht en onwaardig. iedereen tegen. Allen Hem verlaten. Ging toch de weg die Hij gaan moest. Alles verwachtend van en opziend tot Zijn vader. De schande veracht; het doel in het oog.

Ik ben met ulieden alle de dagen , tot aan de voleinding der wereld.
dank je wel dat je het voor ons wilde typen!
waardevol!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

's ochtends: voorbereidingspreek Lukas 22:
En de dag der ongehevelde broden kwam, op denwelken het pascha moest geslacht worden.
En Hij zond Petrus en Johannes uit, zeggende: Gaat heen, en bereidt ons het pascha, opdat wij het eten mogen.
En zij zeiden tot Hem: Waar wilt Gij, dat wij het bereiden?
En Hij zeide tot hen: Ziet, als gij in de stad zult gekomen zijn, zo zal u een mens ontmoeten, dragende een kruik waters; volgt hem in het huis, daar hij ingaat.
En gij zult zeggen tot den huisvader van dat huis: De Meester zegt u: Waar is de eetzaal, daar Ik het pascha met Mijn discipelen eten zal?
En hij zal u een grote toegeruste opperzaal wijzen, bereidt het aldaar.
En zij, heengaande, vonden het, gelijk Hij hun gezegd had, en bereidden het pascha.

's middags: Zacharia 3:9:
Want ziet, aangaande dien steen, welken Ik gelegd heb voor het aangezicht van Josua, op dien enen steen zullen zeven ogen wezen; ziet, Ik zal zijn graveersel graveren, spreekt de HEERE der heirscharen, en Ik zal de ongerechtigheid dezes lands op een dag wegnemen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

freek schreef:We hadden 's morgens een mooie preek over de laatste aankondiging van het lijden (Matteus 26 1-5).
's Avonds ging het over de second blessing :?
"Second blessing" lijkt me niet iets voor de GG of shop je :quoi
Plaats reactie