albion schreef:
Helma schreef:Gistermiddag hadden we een preek over Gideon;
Helma, was dit ook een lijdenspredikatie? Wij zitten toch in de lijdensweken?
Onze "eigen" predikant kwam onverwachts niet (Ds P de Butter, de nieuwe medicijnen die hij krijgt voor zijn ziekte (leukemie) verzwakken hem zo dat hij niet voor kon gaan en ook a.s. woensdag niet)
's morgens hadden we lezen, wel een lijdenstof, 's middags hadden we ds capellen die we ook woensdagmiddag hebben. Ik verwacht dat hij woensdag weer over Gideon gaat preken i.v.m. de biddag
Maar in deze preek wees hij ook iedere keer naar Christus als lijdende Borg
Als er staat "De HEERE is met u" dan kan dat alleen omdat Hij aan het kruis moest uitroepen: Mijn God, mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten.
Alleen op Zijn verdienste is het dus: Imanuël
ook wees hij op dat de Heere Gideon strijdbare held noemt.
Dat we nu juist in de lijdenstijd zien hoe God hulp besteld heeft bij een Held Die verlossen kan
Heb Ik Hem niet gezonden, zoals de Engel des Heeren zegt tegen Gideon: heb Ik u niet egzonden
Ga heen in deze uw kracht.
Hij geheel vrijwillig, de Held die verlossing brengt
De Man van Gods keuze; de man der smarten
Niet te vergelijken met Gideon.
Gideon blijft met waarom-vragen zitten. daaruit blijkt zijn kleingeloof. Hij ziet op de omstandigheden en let niet op Wie uiteindelijk met hem spreekt.
Hij legt de schuld niet bij zichzelf, bij het volk dat de afgoden is gaan dienen. Zegt niet: Wij zijn van t heilspoor afgegaan. Nee: de Heere heeft ons verlaten.
De HEERE buigt de klacht om in een opdracht: Ga heen~naar je opdracht
Ga heen, in deze uw kracht. in jezelf zwak en onbekwaam, maar wees gehoorzaam aan Mijn opdracht. Bij jou is het niet~bij Mij wel
Leren leven van genade. mijn genade is u genoeg. Ook in het strijden tegen de zonde. Mijn kracht. Het ligt (volledig) in Mij!
Ook al krijg je alles en iedereen tegen, Christus volgen. veracht en onwaardig. iedereen tegen. Allen Hem verlaten. Ging toch de weg die Hij gaan moest. Alles verwachtend van en opziend tot Zijn vader. De schande veracht; het doel in het oog.
Ik ben met ulieden alle de dagen , tot aan de voleinding der wereld.