Mee eens. Inlegkunde is nooit goed, niet negatief, niet positief. Om inlegkunde te voorkomen moet je het antwoord van Paulus en Silas mee overwegen. Anders zou je maar zó tot een halve waarheid kunnen komen. En halve waarheden willen nog wel eens niet zo waar zijn...Afgewezen schreef:Kort en goed: we weten niet wat er 'omgegaan' is in het hart van de stokbewaarder. We kunnen ook 'negatieve' inlegkunde bedrijven.
En waarom kan iets wat in de 18e eeuw is ontwikkeld geen verklarende werking kan hebben op een tekst uit de 1e eeuw? Als beide gaan over het werk van de Heilige Geest, zou dat heel goed wél het geval kunnen zijn.
Bekeerd worden...
Re: Bekeerd worden...
Ik zie dat overigens wel meer gebeuren door sommige predikanten. Het lijkt erop dat over een bekering een raster wordt gelegd (hoe het moet gaan)en de bekering en de Bijbel worden dan zo uitgelegd dat het binnen dat raster past.
BV Bij de bekering van Zacheus, Paulus, Ruth zie je dat vaak. Laats nog werd Jona in de walvis nog zodanig uitgelegd (ik bedoel niet het boekje van Ds Vreugdehil) zodat je de uitleg zo moet persen en kneden om het kloppend te maken met dat denken.
BV Bij de bekering van Zacheus, Paulus, Ruth zie je dat vaak. Laats nog werd Jona in de walvis nog zodanig uitgelegd (ik bedoel niet het boekje van Ds Vreugdehil) zodat je de uitleg zo moet persen en kneden om het kloppend te maken met dat denken.
Op zichzelf is dat niet verkeerd.BJD schreef:Ik zie dat overigens wel meer gebeuren door sommige predikanten. Het lijkt erop dat over een bekering een raster wordt gelegd (hoe het moet gaan)en de bekering en de Bijbel worden dan zo uitgelegd dat het binnen dat raster past.
Ik zat laatst een artikel van ds. Pieters hierover te lezen (in Om Sions Wil). Hij geeft aan dat we op grond van de Bijbel en de belijdenisgeschriften een bepaalde weg van bekering weten. Deze weg kan verschillend zijn, maar op kruispunten is dat bij al Gods kinderen gelijk. Zo gaat een bekering nooit buiten Gods recht om, dus ook niet bij de bekering van Lydia (noemde hij als voorbeeld).
Zonder dat ik dat artikel gelezen heb:Tiberius schreef:Op zichzelf is dat niet verkeerd.BJD schreef:Ik zie dat overigens wel meer gebeuren door sommige predikanten. Het lijkt erop dat over een bekering een raster wordt gelegd (hoe het moet gaan)en de bekering en de Bijbel worden dan zo uitgelegd dat het binnen dat raster past.
Ik zat laatst een artikel van ds. Pieters hierover te lezen (in Om Sions Wil). Hij geeft aan dat we op grond van de Bijbel en de belijdenisgeschriften een bepaalde weg van bekering weten. Deze weg kan verschillend zijn, maar op kruispunten is dat bij al Gods kinderen gelijk. Zo gaat een bekering nooit buiten Gods recht om, dus ook niet bij de bekering van Lydia (noemde hij als voorbeeld).
Je moet geen raster over een tekst heen leggen om die vervolgens met een vooroordeel te gaan lezen. Je kunt wel een tekst lezen met andere teksten als referentie. In het eerste geval maak je je eigen mening belangrijker dan de Bijbel. Daar zal altijd wel een spanningsveld blijven, denk ik, want niemand ontkomt er aan een 'denkraam' te hebben dat hij vervolgens over zijn waarneming legt.
Met dat in gedachten, maar, nogmaals, zonder het artikel gelezen te hebben: We weten een weg van bekering. Maar om te stellen dat die bij al Gods kinderen op kruispunten gelijk is, gaat aardig ver (het gaat mij al ver om te stellen dat de belijdenisgeschriften een weg van bekering leren, volgens mij leren ze alleen het doel van de bekering).
Als ik tijd heb, zal ik het artikel wel inscannen.
StuurJelle een mailtje.Tiberius schreef:Als ik tijd heb, zal ik het artikel wel inscannen.
Hij heeft nu wel wat anders aan zijn hoofd.Afgewezen schreef:StuurJelle een mailtje.Tiberius schreef:Als ik tijd heb, zal ik het artikel wel inscannen.
Ik las in de laatste OSW dat zijn vrouw herstellende is van een plotselinge hartinfarct. Dat zijn ingrijpende zaken.
- Sola Scriptura
voor hoeveel % het van God komt, en de mens en zijn eigen keuze om te bekeren en Jezus te erkennen maakt, weet ik niet. als ik het boek uit heb waar ik nu inzit, ga ik eens heel goed voor mezelf uitzoeken wat ik nu al uitverkiezing en pre-electie vind. ik ga naar een evangelische kerk en een gereformeerde, ik zit er letterlijk tussen in.
dat is de vooronderstelling een sleutel dogma die beneantwoord moet worden voor je deze vragen stelt en topic opent.
wat ik wel weet door gewoon de Bijbel te lezen. is dat echte bekering komt door wedergeboorte.(ook een werk van God in ons, omdat wij niet roeme)
niet wedergeboren, geen christen en een kind des toorns.
rom 8:
. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
dat is de vooronderstelling een sleutel dogma die beneantwoord moet worden voor je deze vragen stelt en topic opent.
wat ik wel weet door gewoon de Bijbel te lezen. is dat echte bekering komt door wedergeboorte.(ook een werk van God in ons, omdat wij niet roeme)
niet wedergeboren, geen christen en een kind des toorns.
rom 8:
. 9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
Ik geloof dat, omdat Paulus in de Bijbel zegt: Rom 7:15 "For that which I do I allow not: for what I would, that do I not; but what I hate, that do I", ELK verlangen van een mens om God te kennen als zaligmaker door God wordt gewerkt. Dit omdat "wij geneigd zijn tot alle kwaad en niet in staat tot enig goed" (kon niet zo snel de tekst vinden), en daar ik een verlangen God te kennen niet als kwaad wil bestempelen geloof ik dat dit verlangen dus van God komt. Verder geloof ik ook dat de echte wedergeboorte vooral komt door een beantwoording van de oproep tot geloof: bijvoorbeeld een dominee die met authoriteit (gekregen van God door zijn roeping) oproept tot geloof waarop een zondaar die nergens anders meer heen kan dan tot God op mag antwoorden. Hier zeg ik MAG antwoorden want 1) het is alles vanuit God (God is degene die oproept door de dominee) en 2) is het God die de kracht geeft OM te antwoorden.
Verder is een oproep in de Bijbel ook iets waardoor iemand door God voor de keuze gesteld wordt:
"Kiest dan heden wie gij dienen zult...."
"Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen!"
Ik zeg ook ELK verlangen speciaal met de nadruk op ELK omdat er niemand is die God nodig heeft dan diegenen die ECHT met zichzelf niet kunnen leven door zondekennis. Ik noem dus iemand die 'op zich wel bekeerd wil worden, maar nu nog even niet' ook niet iemand met een verlangen. Zo'n persoon staat bewust niet open voor datgene wat God hem/haar te zeggen heeft. Ook noem ik iemand die uit een idee van: ik kies voor God want dan kom ik tenminste in de hemel niet iemand die een verlangen heeft God te kennen. Hoop dat ik hiermee een klein beetje heb genuanceerd hoe ik dit bedoel.
Verder is een oproep in de Bijbel ook iets waardoor iemand door God voor de keuze gesteld wordt:
"Kiest dan heden wie gij dienen zult...."
"Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen!"
Ik zeg ook ELK verlangen speciaal met de nadruk op ELK omdat er niemand is die God nodig heeft dan diegenen die ECHT met zichzelf niet kunnen leven door zondekennis. Ik noem dus iemand die 'op zich wel bekeerd wil worden, maar nu nog even niet' ook niet iemand met een verlangen. Zo'n persoon staat bewust niet open voor datgene wat God hem/haar te zeggen heeft. Ook noem ik iemand die uit een idee van: ik kies voor God want dan kom ik tenminste in de hemel niet iemand die een verlangen heeft God te kennen. Hoop dat ik hiermee een klein beetje heb genuanceerd hoe ik dit bedoel.
But He was pierced for our transgressions, He was crushed for our iniquities; the punishment that brought us peace was upon Him, and by His wounds we ARE healed.
- Sola Scriptura
ja, duidelijk.
ben het ook met je eens.
ik heb zelf de klassieke evangelishe bekering gehad.
leefde tot mijn 19de er op los, door moeilijkheden uit wanhoop het naar God uitgeschreeuwd.
vond toen ''toevallig'' die dagen een kinderBijbel, las die, en vroeg Jezus in mijn hart aan het einde (oproep).
erna veranderde mijn leven volkomen. wedergeboorte.
maar! heb mensen gehoord die ook op de knieen naar God riepen en er niks gebeurde.
of mensen die zo in de kraag werden gegrepen en niet opzoek waren.
nogmaals moeilijk onderwerp en uitverkiezing of eigen keus, die vraag moet eerst beantwoord worden.
ik denk beiden, al komt alle genade en het verlossings werk van God.
en over je rom 7 citaat, the new perspective theologie zegt dat paulus daar meer over het volk van God in het algemeen praat. maar dat is weer een ander topic.
ben het ook met je eens.
ik heb zelf de klassieke evangelishe bekering gehad.
leefde tot mijn 19de er op los, door moeilijkheden uit wanhoop het naar God uitgeschreeuwd.
vond toen ''toevallig'' die dagen een kinderBijbel, las die, en vroeg Jezus in mijn hart aan het einde (oproep).
erna veranderde mijn leven volkomen. wedergeboorte.
maar! heb mensen gehoord die ook op de knieen naar God riepen en er niks gebeurde.
of mensen die zo in de kraag werden gegrepen en niet opzoek waren.
nogmaals moeilijk onderwerp en uitverkiezing of eigen keus, die vraag moet eerst beantwoord worden.
ik denk beiden, al komt alle genade en het verlossings werk van God.
en over je rom 7 citaat, the new perspective theologie zegt dat paulus daar meer over het volk van God in het algemeen praat. maar dat is weer een ander topic.
-
Het is idd 100% genade van de Heere God, maar vergeet niet het is ook voor 100% onze eigen keus of we wel of niet ingaan op het genade aanbod van de Heere Jezus. In Mattheus 23:37 staat de volgende tekst: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.
Juist dat laatste stukje heeft mij lang aan het denken gezet. De Heere Jezus zegt hier zelf duidelijk, dat Hij het wel wilde, maar dat zij het niet wilde. Toch een duidelijk keus mijns inziens voor de mens, om wel of niet op Gods genade oproep in te gaan.
Als de Heere met zulk een nadruk tot ons roept dat wij ons moeten bekeren, dan zal daar ook absoluut iets van onze kant bij horen.
Nogmaals keer je tot God en vraag vergeving. Ik verzeker u dat u vergeving zult ontvangen. God heeft nooit een zondaar laten staan.
Gods zegen,
Johannes
Juist dat laatste stukje heeft mij lang aan het denken gezet. De Heere Jezus zegt hier zelf duidelijk, dat Hij het wel wilde, maar dat zij het niet wilde. Toch een duidelijk keus mijns inziens voor de mens, om wel of niet op Gods genade oproep in te gaan.
Als de Heere met zulk een nadruk tot ons roept dat wij ons moeten bekeren, dan zal daar ook absoluut iets van onze kant bij horen.
Nogmaals keer je tot God en vraag vergeving. Ik verzeker u dat u vergeving zult ontvangen. God heeft nooit een zondaar laten staan.
Gods zegen,
Johannes
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ze wilden niet, omdat ze niet Zijn kuikens waren...Johannes777 schreef:Het is idd 100% genade van de Heere God, maar vergeet niet het is ook voor 100% onze eigen keus of we wel of niet ingaan op het genade aanbod van de Heere Jezus. In Mattheus 23:37 staat de volgende tekst: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.
Gods zegen,
Johannes
Je vecht hier tegen het leerstuk van Goddelijke uitverkiezing...
En de totale doodstaat van de mens. Van nature willen wij allen nooit.
Verder, dat genade altijd onwederstandelijk is.
Dus van de 5 punten van Dordt houdt hij er maar 2 over...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nee hoor, wij hoeven helemaal niet te kiezen. Als God roept zit daar genoeg kracht in zodat we daadwerkelijk komen. Maar hij roept wel dmv de verkondiging, d.i. de oproep tot bekering en geloof. Niet door middel van beschrijving van gangen en (toe)standen. Als je daarin eenmaal gebakerd bent, ontstaat idd de neiging om heel krampachtig de nadruk te leggen op een keuze of iets dergelijks, want ja, stilzitten en afwachten is ook zo wat. Maar een bijbelse Evangelieverkondiging heeft helemaal niet zo'n drammerige nadruk op kiezen voor Jezus nodig.Johannes777 schreef:Het is idd 100% genade van de Heere God, maar vergeet niet het is ook voor 100% onze eigen keus of we wel of niet ingaan op het genade aanbod van de Heere Jezus. In Mattheus 23:37 staat de volgende tekst: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild.
Gods zegen,
Johannes
- Sola Scriptura
Ze wilden niet, omdat ze niet Zijn kuikens waren...
mat 13:
13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen. 14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.
joh 6:
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.
64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou.
*
deze zaken doen mij steeds meer naar de uitverkiezing neigen als evangelische christen.
En dat zónder Dordtse Leerregels.Sola Scriptura schreef:Ze wilden niet, omdat ze niet Zijn kuikens waren...
mat 13:
13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen. 14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.
joh 6:
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.
64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou.
*
deze zaken doen mij steeds meer naar de uitverkiezing neigen als evangelische christen.