Zonderling schreef:Op de website van de HSV (en de brochure die bij de uitgave van de HSV is verstrekt) is te vinden hoe men hiermee is omgegaan. De keuze om uit te gaan van dezelfde brontekst als de Statenvertaling vind ik logisch, zeker omdat de waarde van de bronnen omstreden is. Overigens heeft men in het Oude Testament wel enkele uitzonderingen op gemaakt.
Ik had liever gezien dat ze consequent de Meerderheidstekst hadden gevolgd. Ik zie de MT als betrouwbaarste tekstvorm die er is, betrouwbaarder dan de TR (die gebaseerd is op een beperkt aantal manuscripten uit die tekstfamilie), ik snap dan ook niet dat de MT niet consequenter is gevolgd.
Dat de Dode Zeerollen betreft: deze heeft men in een aantal plaatsen gebruikt voor het Bijbelboek Jesaja. Daarbij heeft men m.i. gesteund op het werk van anderen (waaronder de NBV die eveneens in een aantal gevallen van de Masoretische tekst is afgeweken).
Jesaja heeft in het Dode Zeerollenonderzoek erg veel aandacht gekregen, maar ook in de andere Bijbelboeken zijn - juist op details - aardige vondsten gedaan. Bv. Ps 22:17, waar de MT een onbegrijpelijke tekst heeft (als een leeuw mijn handen en mijn voeten), waardoor vertalers van ouds maar de LXX gevolgd hebben (zij hebben mijn handen en voeten doorgraven). Nu blijkt in de Dode Zeerollen een Hebreeuwse tekst voor te komen, die dezelfde lezing als de LXX heeft. Zo zijn er meerdere details in de Psalmen (en andere boeken) die dichterbij de LXX liggen dan de MT, maar vanwege het detail-niveau weinig aandacht hebben gekregen in vergelijking met grotere onderzoeken zoals naar de Jesajarollen. In een goede moderne vertaling verwacht ik zulk onderzoek terug te zien, hoewel tegelijkertijd van de HSV niet verwacht kan worden dat ze een Dode Zeerollenexpert in huis hebben. Want de weging van de lezingen van de verschillende rollen is iets wat heel wat achtergrondkennis vereist.
Persoonlijk zou ik zowel in OT als NT graag uitgebreide voetnoten zien, daar waar grondteksten niet overeenstemmen. Dus die aangeeft waar de NA27 afwijkt van de MT, en waar de LXX afwijkt van de MT, en weergeeft wat de betrouwbare Dode Zeerollen hebben wanneer dat afwijkt. Een beetje zoals de NKJV dit heeft, maar dan gespecificeerder.