Ik heb de bijdrage nog eens grondig bestudeerd, en ik kan er nog immer niets veroordelends in vinden. Hooguit kan men zeggen dat mijn medelijden niet nodig is.Mister schreef:Als het bij diverse mensen deze emotie oproept zou je ook kunnen overwegen om te onderzoeken of het aan je eigen bijdrage/toon ligt. Toch? M.i. was het nogal veroordelend qua toonzetting.Luther schreef:Ik heb niets meer willen zeggen dat het me heel gedoe lijkt, dat gekolf. En of het kind het ook allemaal fijn vindt, vraag ik me af.
Allerlei andere gebelgde emoties, begrijp ik niet zo.
Voeding in het gezin
Re: Voeding in het gezin
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Voeding in het gezin
Als jeLuther schreef:Ik heb niets meer willen zeggen dat het me heel gedoe lijkt, dat gekolf. En of het kind het ook allemaal fijn vindt, vraag ik me af.
Allerlei andere gebelgde emoties, begrijp ik niet zo.
a. wilt blijven werken (of op een andere manier af en toe niet bij je zuigeling aanwezig bent op tijden dat hij gevoederd wil worden), èn
b. graag borstvoeding wilt geven, omdat in het algemeen toch wel gedacht wordt dat dat de meest ideale voeding is die je een zuigeling kunt geven
is kolven echt niet zo heel raar.
Verreweg de meeste vrouwen kiezen ervoor om na de geboorte van hun kind te blijven werken. Dan is kolven een mooie manier om je kind toch borstvoeding te kunnen geven.
De inspanning die je levert om je kind de meest ideale voeding te geven, verdient volgens mij respect in plaats van medelijden.
En nu ga ik niks meer over borstvoeding zeggen, want ik heb er compleet geen verstand van.
Re: Voeding in het gezin
Het woord raar het ik daarom ook niet gebruikt.Zita schreef:Als je
a. wilt blijven werken (of op een andere manier af en toe niet bij je zuigeling aanwezig bent op tijden dat hij gevoederd wil worden), èn
b. graag borstvoeding wilt geven, omdat in het algemeen toch wel gedacht wordt dat dat de meest ideale voeding is die je een zuigeling kunt geven
is kolven echt niet zo heel raar.
Ik hoor hier vooral om me heen dat borstvoeding zoveel meer is dan alleen het overdragen van voeding, maar daar kan een ieder anders over denken. Over het algemeen heb ik (let wel, voordat iedereen weer over me heenbuitelt: het gaat hier om een privémening...) er moeite mee als vrouwen weer snel aan het werk willen en een kind al jong bij een oppas moet opgroeien voor een deel van de week. (Maar ik besef dat ik deze mening nog slechts mag fluisteren.)Zita schreef:Verreweg de meeste vrouwen kiezen ervoor om na de geboorte van hun kind te blijven werken. Dan is kolven een mooie manier om je kind toch borstvoeding te kunnen geven.
Sja...Zita schreef:De inspanning die je levert om je kind de meest ideale voeding te geven, verdient volgens mij respect in plaats van medelijden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Voeding in het gezin
En dat je geloofwaardigheid in het geding raakt met al je meningen over zaken waar je weinig tot niets van af weet.Luther schreef:Ik heb de bijdrage nog eens grondig bestudeerd, en ik kan er nog immer niets veroordelends in vinden. Hooguit kan men zeggen dat mijn medelijden niet nodig is.Mister schreef:Als het bij diverse mensen deze emotie oproept zou je ook kunnen overwegen om te onderzoeken of het aan je eigen bijdrage/toon ligt. Toch? M.i. was het nogal veroordelend qua toonzetting.Luther schreef:Ik heb niets meer willen zeggen dat het me heel gedoe lijkt, dat gekolf. En of het kind het ook allemaal fijn vindt, vraag ik me af.
Allerlei andere gebelgde emoties, begrijp ik niet zo.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Re: Voeding in het gezin
Je kunt er niets aan doen, maar dit klopt niet t.a.v. dit onderwerp.modesto schreef:En dat je geloofwaardigheid in het geding raakt met al je meningen over zaken waar je weinig tot niets van af weet.Luther schreef:Ik heb de bijdrage nog eens grondig bestudeerd, en ik kan er nog immer niets veroordelends in vinden. Hooguit kan men zeggen dat mijn medelijden niet nodig is.Mister schreef:Als het bij diverse mensen deze emotie oproept zou je ook kunnen overwegen om te onderzoeken of het aan je eigen bijdrage/toon ligt. Toch? M.i. was het nogal veroordelend qua toonzetting.Luther schreef:Ik heb niets meer willen zeggen dat het me heel gedoe lijkt, dat gekolf. En of het kind het ook allemaal fijn vindt, vraag ik me af.
Allerlei andere gebelgde emoties, begrijp ik niet zo.
(En ik maar denken dat een forum bedoeld was om meningen uit te wisselen, bij te schaven, weg te parkeren, of voor beter in te wisselen.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Voeding in het gezin
Een mening over iets waar je geen verstand van hebt, Luth@r, is niet zoveel waard in een discussie. Je kunt zo'n mening beter voor je houden en in stilte bijschaven en dan later tevoorschijn parkeren.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27
Re: Voeding in het gezin
Ik ben het wel eens met Luther. Want kolven is toch een wat tragische activiteit. Moeders willen niets liever dan hun baby borstvoeding geven en dan zitten ze daar te kolven in een kolfruimte... Maar ik zie aan de andere kant wel in dat het voor het goede doel is, niet alleen om moedermelk te produceren maar ook om de borstvoeding op gang te houden of om een borstontsteking vanwege te volle borsten te voorkomen. Als je niet kolft terwijl het wel nodig is, ben je verder van huis.
Re: Voeding in het gezin
Kolven is ook niet leuk, live voeden is veel gezelliger. De realiteit was echter dat ik na een bepaalde periode weer aan het werk moest ( ik heb nu eenmaal een contractuele verplichting naar mijn werkgever toe). Dan kan ik daar wel heel drramatisch over doen, maar er ook het beste van maken door toch bv te blijven geven en te kolven. Als ik niet zo kolven, zou de voeding enorm teruglopen met alle gevolgen van dien. Jammer genoeg werk ik niet dusdanig dicht bij het kdv dat ik zelf tussendoor had kunnen voeden. Ik ken nl vrouwen uit het onderwijs die tussendoor snel even op de fiets naar de opvang van hun kind gaan om het zelf te voeden.
Ik heb inderdaad jouw medelijden niet nodig @luther. Wat ik wel jammer vind in de discussie over werk/gezin en nu ook voeding is jouw afkeuring over mijn/onze keuzes. Dat wij het beiden niet eens worden over dit onderwerp, maakt m.i. niet uit. Ik probeer echter in mij post geen afkeur naar voren te laten komen voor iemand die andere keuzes maakt, omdat dat de discussie niet leuker maakt. Wel probeer ik vooroordelen die er zijn over kdv, werkende ouders en nu ook over het combinatie bv geven en werken bespreekbaar te maken.
Ik heb inderdaad jouw medelijden niet nodig @luther. Wat ik wel jammer vind in de discussie over werk/gezin en nu ook voeding is jouw afkeuring over mijn/onze keuzes. Dat wij het beiden niet eens worden over dit onderwerp, maakt m.i. niet uit. Ik probeer echter in mij post geen afkeur naar voren te laten komen voor iemand die andere keuzes maakt, omdat dat de discussie niet leuker maakt. Wel probeer ik vooroordelen die er zijn over kdv, werkende ouders en nu ook over het combinatie bv geven en werken bespreekbaar te maken.
Re: Voeding in het gezin
Op basis waarvan zeg je dat ik er geen verstand van heb.modesto schreef:Een mening over iets waar je geen verstand van hebt, Luth@r, is niet zoveel waard in een discussie. Je kunt zo'n mening beter voor je houden en in stilte bijschaven en dan later tevoorschijn parkeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Voeding in het gezin
Als je uitlegt waarom je zelf andere keuzes maakt, klinkt daar niet zozeer afkeuring in door. Ik heb alleen aangegeven dat ik er niet voor ben. Mag toch, of niet?merel schreef:Kolven is ook niet leuk, live voeden is veel gezelliger. De realiteit was echter dat ik na een bepaalde periode weer aan het werk moest ( ik heb nu eenmaal een contractuele verplichting naar mijn werkgever toe). Dan kan ik daar wel heel drramatisch over doen, maar er ook het beste van maken door toch bv te blijven geven en te kolven. Als ik niet zo kolven, zou de voeding enorm teruglopen met alle gevolgen van dien. Jammer genoeg werk ik niet dusdanig dicht bij het kdv dat ik zelf tussendoor had kunnen voeden. Ik ken nl vrouwen uit het onderwijs die tussendoor snel even op de fiets naar de opvang van hun kind gaan om het zelf te voeden.
Ik heb inderdaad jouw medelijden niet nodig @luther. Wat ik wel jammer vind in de discussie over werk/gezin en nu ook voeding is jouw afkeuring over mijn/onze keuzes. Dat wij het beiden niet eens worden over dit onderwerp, maakt m.i. niet uit. Ik probeer echter in mij post geen afkeur naar voren te laten komen voor iemand die andere keuzes maakt, omdat dat de discussie niet leuker maakt. Wel probeer ik vooroordelen die er zijn over kdv, werkende ouders en nu ook over het combinatie bv geven en werken bespreekbaar te maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Voeding in het gezin
Uiteraard mag dat. Alleen als e.e.a. wordt beargumenteerd met feitelijke onjuistheden, aannames die vervolgens moreel worden afgekeurd en worden gelardeerd met niet bewezen suggestieve opmerkingen dan wordt de indruk gewekt dat A. Er niet veel kennis over is en B. men eerder bezig is de eigen keuzen achteraf te legitimeren dan dat er een inhoudelijk gesprek gevoerd wordt.Luther schreef:Als je uitlegt waarom je zelf andere keuzes maakt, klinkt daar niet zozeer afkeuring in door. Ik heb alleen aangegeven dat ik er niet voor ben. Mag toch, of niet?
Laat een ieder daar toch vrij in! Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat een verblijf op een kdv schadelijk is voor een kind. Er is geen enkel onderzoek dat aangeeft dat enkele dagen oppas of kdv nadelige gevolgen heeft voor het kind. Het is eerder het tegendeel. Alles uiteraard met mate en alles op z'n tijd.
Re: Voeding in het gezin
In de discussie over de kinderdoop wordt ook altijd Lydia de purperverkoopster aangehaald als een bewijs dat het gehele huis, incl. de kinderen werden gedoopt. Toch was zij purperverkoopster. Er staat niet "huismoeder" of "gewezen purperverkoopster".
Degenen die menen dat vrouwen thuis bij hun kinderen fulltime moeten zijn zouden deze tekst niet als onderbouwing voor de kinderdoop moeten gebruiken m.i.
Degenen die menen dat vrouwen thuis bij hun kinderen fulltime moeten zijn zouden deze tekst niet als onderbouwing voor de kinderdoop moeten gebruiken m.i.
Re: Voeding in het gezin
Met je andere posting ben ik het wel eens, maar hier wil ik toch een kanttekening bij maken.Wim Anker schreef:Degenen die menen dat vrouwen thuis bij hun kinderen fulltime moeten zijn zouden deze tekst niet als onderbouwing voor de kinderdoop moeten gebruiken m.i.
Paulus was namelijk degene die doopte en niet Lydia.

Re: Voeding in het gezin
Dit snap ik niet. Ik begrijp wel dat Paulus doopte overigens. Wat ik bedoel is het volgende:Tiberius schreef:Met je andere posting ben ik het wel eens, maar hier wil ik toch een kanttekening bij maken.Wim Anker schreef:Degenen die menen dat vrouwen thuis bij hun kinderen fulltime moeten zijn zouden deze tekst niet als onderbouwing voor de kinderdoop moeten gebruiken m.i.
Paulus was namelijk degene die doopte en niet Lydia.
Als men vindt dat Lydia - en de doop van haar huisgezin - een bewijs is dat ook kinderen gedoopt moeten worden dan is deze tekst tevens een bewijs dat Lydia een beroep uitoefende naast het moederschap. Men kan dan niet meer op Bijbelse gronden beweren dat een moeder fulltime voor de kinderen moet zorgen. Enkel op culturele of pedagogische gronden kan men dit dan nog wenselijk achten.
Re: Voeding in het gezin
Wat ik bedoel is het volgende.Wim Anker schreef:Als men vindt dat Lydia - en de doop van haar huisgezin - een bewijs is dat ook kinderen gedoopt moeten worden dan is deze tekst tevens een bewijs dat Lydia een beroep uitoefende naast het moederschap. Men kan dan niet meer op Bijbelse gronden beweren dat een moeder fulltime voor de kinderen moet zorgen. Hoogstens kan men op culturele of pedagogische gronden nog iets dergelijks beweren.
Stel dat je vindt dat het uitoefenen van een beroep door moeders niet Bijbels is. Dan zou Lydia iets onbijbels doen. Maar dan nog staat dat haar bekering en doop niet in de weg. Na haar doop zou ze gestopt kunnen zijn met werken. Het gebeurt wel vaker dat mensen na hun bekering andere dingen gaan doen.